بازار موبایل چین تحت سلطه ۵ شرکت است؛ سامسونگ جایی در بین آن‌ها ندارد

چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در حال حاضر، هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو به همراه اپل به عنوان برترین سازندگان گوشی هوشمند در چین شناخته می‌شوند و صاحب ۹۱ درصد از سهم بازار این کشور هستند.
تبلیغات

چین منحصر به فردترین بازار گوشی هوشمند دنیا را در اختیار دارد. در چین، یک سازنده‌ی گوشی می‌تواند بدون آنکه از محدوده‌ی مرزهای جغرافیایی این کشور خارج شود، در میان برترین سازندگان گوشی موبایل دنیا قرار بگیرد. در این پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، کسب‌وکارهای نوپا می‌توانند به طرزی ناگهانی به محبوبیتی انفجاری دست پیدا کنند. هرچند دستیابی به این مورد آخر اکنون تا حدی دشوارتر شده است؛ اما برطبق آخرین داده‌های منتشر شده از سوی موسسه‌ی کانتار ورلدپنل، ۵ سازنده‌ی برتر گوشی هوشمند در چین، محبوبیت و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها پیدا کرده‌اند.

کانتار گزارش می‌دهد که در سه‌ماهه‌ی سوم امسال، ۵ سازنده‌ی برتر گوشی هوشمند یعنی هواوی، شیائومی، اپل، ویوو و اوپو در مجموع ۹۱ درصد از سهم بازار چین را در اختیار داشته‌اند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷۹ درصد افزایش یافته و نشان می‌دهد که با تداوم این رشد، عرصه برای شرکت‌هایی نظیر زدتی‌ائی، میزو و لنوو در زادگاه خودشان تنگ شده است. در حال حاضر، سامسونگ، برترین سازنده‌ی گوشی هوشمند دنیا تنها ۲.۲ درصد از سهم بازار چین را در اختیار دارد و همین سهم اندک نیز به تدریج در حال کاهش است.

اینکه چگونه راهبرد هرکدام از این شرکت‌ها برای موفقیت در چین با یکدیگر تفاوت دارد، قابل توجه است. اوپو و ویوو نواحی روستایی چین را در اولویت قرار داده‌اند و با راه‌اندازی شبکه‌ای عظیم از فروشگاه‌های فیزیکی، محصولات خود را به دست مصرف‌کنندگانی می‌رسانند که احتمالا پیش از این هرگز امکان دسترسی به اینترنت نداشته‌اند. شیائومی از ابتدا فروش اینترنتی را تحت سلطه‌ی خود داشته و این برتری را همچنان حفظ کرده است. با این حال، به دلیل رشد سریع خرده‌فروشی‌های فیزیکی، فروش آن‌ها به نسبت کاهش یافته است. بزرگترین تجدید حیاتی که شیائومی در طول سال گذشته تجربه کرده، بهره‌گیری از راهبرد جدید ادغام بیشتر فروشگاه‌های واقعی با راهبرد موفق فروش اینترنتی است. در مقابل، هواوی تمرکز خود را به صورت عمده بر مناطق شهری چین قرار داده و با این راهبرد، به یکی از برندهای پیشرو تبدیل شده است. در نهایت، اپل همچنان جایگاه خود را به عنوان یک برند لوکس حفظ کرده است و به نظر می‌رسد که با عرضه‌ی گسترده‌ی آیفون ۱۰، گوشی هوشمندی که برای اکثر مصرف‌کنندگان جوان چینی حکم یک محصول ایده‌آل را دارد، سهم این شرکت در سه‌ماهه‌ی بعدی افزایش پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات