بررسی زومیت: تلفن هوشمند Xperia S سونی

یک‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
مطالعه 12 دقیقه
تلفن هوشمند Xperia S جز اولین محصولات سونی پس از کسب سهم اریکسون از اشتراک بین دو شرکت است. اکسپریا اس یک تلفن اندرویدی جذاب است که علاوه بر لوگوی سونی بدون اریکسون، مشخصات فنی‌اش نیز نسبت به تلفن‌های قبلی سری اکسپریا تغییرات چشم‌گیری کرده است. این تلفن مجهز به صفحه نمایش ۴.۳ اینچی با رزولوشن 720p، دوربین فوق‌العاده سریع ۱۲ مگاپیکسلی و پردازنده ۲ هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتزی است. اگر این تلفن برای شما نیز جذاب به نظر می‌رسد در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بررسی کامل به همراه نقاط قوت و ضعف‌ آن را مشاهده کنید.
تبلیغات

معرفی محصول

Xperia S مجهز به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو 1080p است و از طریق پورت HDMI و پشتیبانی از استانداردهای DLNA امکان پخش ویدیو برروی تلویزیون و پروژکتور میسر است. Xperia S از NFC پشتیبانی می‌کند و سونی نیز نرم‌افزارهای مختلفی را برای استفاده از این فناوری عرضه کرده است. این تلفن همچنین از GLONASS که باعث افزایش دقت GPS می‌شود پشتیبانی می‌کند. این فناوری زمانی که تمایل دارید موقعیت دقیق خود را بدانید بسیار کارآمد است. Xperia S مجهز به حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی است اما خبری از اسلات MicroSD نیست و امکان افزایش میزان حافظه وجود ندارد.

مشخصات فنی و قیمت تلفن Xperia S سونی:

  • صفحه نمایش ۴.۳ اینچی LED-Backlit LCD با رزولوشن 720p (معادل ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل) و پشتیبانی از موتور پردازش Bravia و محافظ ضدخش برروی شیشه
  • پردازنده ۲ هسته‌ای Scorpian 1.5GHz، حافظه 1GB RAM ، پردازنده گرافیکی Adreno 220 GPU Qualcomm Snapdragon MSM8260
  • سیستم عامل اندروید ۲.۳.۷ که به زودی و در همین ماه (نیمه آوریل) به اندروید ۴ بروز می‌شود.
  • دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با فلش LED، فوکوس خودکار و امکان جئوتگ کردن و قابلیت ضبط ویدیو 1080p با ۳۰ فریم در ثانیه و ضبط صدای استریو
  • دوربین ۱.۳ مگاپیکسلی در جلو با قابلیت ضبط ویدیو 720p
  • پشتیبانی از Wi-Fi b/g/n و DLNA و GPS با A-GPS و GLONASS و بلوتوث 2.1
  • پورت‌های MicroHDMI, microUSB و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و رادیو FM
  • قیمت در بازار تهران ۱٬۱۶۰٬۰۰۰ تومان

طراحی و ظاهر

Xperia S در دو رنگ مشکی و سفید روانه بازار شده است. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید نمونه‌ای که توسط زومیت بررسی شد به رنگ مشکی بود.

در داخل جعبه اکسپریا اس:

توجه داشته‌ باشید که نمونه‌ای که توسط زومیت بررسی گردید از مالزی خریداری شده بود و در داخل جعبه آن موارد اضافی ماننده شارژر ماشین، تگ NFC و کابل HDMI نسبت به نسخه‌های معمولی Xperia S وجود داشت:

  • تلفن Sony Xperia S با صفحه نمایش ۴.۳ اینچ
  • دو تگ NFC
  • کابل HDMI
  • هدفون با ۴ پوشش یدکی
  • شارژر + شارژر ماشین
  • دفترچه راهنما + برگه گارانتی بین‌المللی
  • محافظ صفحه نمایش
  • کابل USB

در طراحی اکسپریا اس از ترکیب لبه‌های صاف و منحنی شکل استفاده شده است. اولین موردی که به شدت جلب توجه می‌کند نوار شیشه‌ای شفاف بسیار جذاب این گوشی است که در پایین تلفن قرار دارد و مجهز به نور LED است. سه دکمه لمسی هدایت کننده اندروید نیز در همین نوار جای گرفته‌اند. وقتی این نوار روشن می‌شود جلوه فوق‌العاده زیبایی را به گوشی می‌دهد. البته هر چند این نوار بسیار جذاب است اما باعث افزایش طول و ضخامت گوشی شده و از طرفی مکان دقیق دکمه‌های: صفحه‌اصلی، عقب و منو کمی با مکانی که نشانگر آنها وجود دارد متفاوت است. البته پس از کمی استفاده مکان دقیق دکمه‌ها دستتان خواهد آمد. در واقع سونی با اضافه کردن این نوار جلوه خاصی را به گوشی داده اما در عوض ضخامت و طول گوشی که امروزه جزء معیارهای بعضی از کاربران به شمار می‌رود را فدا کرده است.

[widgetkit id=32]

تمام بدنه اکسپریا اس از جنس پلاستیک ساخته شده است. پوشش پشت گوشی به رنگی مشکی مات است که اثر انگشت به خوبی برروی آن باقی می‌ماند البته به راحتی نیز تمیز می‌شود. در زیر پوشش پشت گوشی باتری غیرقابل تعویض ۱،۷۵۰ میلی‌آمپرساعتی و اسلات سیم کارت وجود دارد. این تلفن با حافظه ذخیره سازی ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت عرضه می‌شود و فاقد اسلات MicroSD است.

تلفن هوشمند

ابعاد (mm)

ضخامت (mm)

وزن (g)

نمایشگر (Inch)

Sony Xperia S

128 در 64

10.6

144

4.3 LED-Backlit LCD

Samsung Galaxy S II

125.3 در 66.1

8.5

116

Super AMOLED Plus 4.3

Apple iPhone 4S

115.2 در 58.6

9.3

140

IPS TFT 3.5

HTC One X

134.4 در 69.9

8.9

130

Super IPS 4.7

در لبه راست این تلفن، دکمه اختصاصی دوربین، دکمه‌های کم و زیاد حجم صدا و پورت میکرو HDMI قرار دارد. در لبه چپ نیز، پورت microUSB وجود دارد که به عنوان پورت شارژر نیز استفاده می‌شود. متاسفانه هر دو پورت MicroUSB و MicroHDMI با پوشش پلاستیکی دست و پاگیری پوشیده شده‌اند. مدت‌ها است که تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند، پورت‌ها را طوری طراحی می‌کنند که نیازی به پوشش نداشته باشند. وقتی قرار است هر شب تلفن خود را شارژ کنید چرا باید دریچه آن پوشیده شده باشد؟ در لبه بالای گوشی دکمه پاور/قفل گوشی به همراه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون گنجانده شده‌اند.

[widgetkit id=36]

نمایشگر

نمایشگر ۴.۳ اینچ Xperia S از نوع LCD است اما موتور پردازش Bravia باعث شد کنتراست و روشنایی فوق‌العاده‌ای داشته باشد. رنگ‌ها در این نمایشگر بسیار روشن و جذاب نمایش داده می‌شوند و عمق رنگ مشکی نیز هرچند به اندازه نمایشگرهای OLED نیست اما واقعا مناسب است. صفحه نمایشگر مجهز به محافظ گوریلا نیست اما سونی یک صفحه ضد خش برروی آن قرار داده است. تراکم پیکسل‌ها در این نمایشگر ۴.۳ اینچی 342ppi است و رزولوشن فوق‌العاده آن نیز 720x1280 پیکسل است. متون در این نمایشگر بسیار واضح و تصاویر نیز درخشان و جذاب نمایش داده می‌شوند. اگر بخواهیم نمایشگر اکسپریا اس را با نمایشگر AMOLED گلکسی اس ۲ مقایسه کنیم، تنها برتری AMOLED، در کنتراست تصویر است. تماشای فیلم و ویدیو در این نمایشگر HD‌ بسیار دوست‌داشتنی است و صدای خروجی نیز واضح و بلند می‌باشد.

Xperia S Display

شاید تنها ایرادی که بتوان به نمایشگر LCD این تلفن وارد کرد زاویه دید نسبتا ضعیف آن باشد. شدت روشنایی بسیار بالای نمایشگر Xperia S باعث شده تا در نور شدید روز نیز بتوان به راحتی تصویر نمایشگر را مشاهده کرد.

دوربین

دوربین ۱۲ مگاپیکسلی Xperia S یکی از برگ‌های برنده این تلفن هوشمند اندرویدی است. کیفیت و جزئیات تصویر در عکس‌های گرفته شده در نور روز بسیار خوب است. اما بازده دوربین در نور کم قابل قبول نیست و تصاویر تاریک و کم‌کفیت ذخیره می‌شوند. نرم افزار دوربین نیز قابلیت تنظیم ISO، مقدار نوردهی، حالت‌های مختلف فوکوس و حتی بالانس نور سفید را دارد. سرعت عکس‌برداری با این دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بسیار سریع است و از عکس‌برداری پشت سر هم آن لذت خواهید برد. دوربین این تلفن مجهز به سنسور Exmor R می‌باشد.

[widgetkit id=34]

نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین Xperia S را در ادامه مشاهده می‌کنید (توجه داشته باشید که برای کاهش حجم عکس‌ها، رزولوشن آنها را از 4000x3000 پیکسل به 800x600 پیکسل کاهش داده‌ایم البته JPG Compression را کم نکردیم تا از کیفیت و وضوح تصاویر کاسته نشود.)

[widgetkit id=33]

اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که دوربین ۱۲ مگاپیکسلی Xperia S، جزئیات تصویری بیشتری را نسبت به دوربین iPhone 4S ضبط می‌کند اما وضوح تصویر و دقت ضبط رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده با آیفون 4s را بالاتر از اکسپریا اس می‌دانند.

Xperia S قادر به عکس برداری سه بعدی پاناروما نیز می‌باشد این کار به سادگی هر چه تمام‌تر و با عکس گرفتن پشت سر هم از یک صحنه در فاصله‌های مختلف انجام می‌شود. نرم‌افزار دوربین به شما کمک می‌کند تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. نتیجه نهایی علاوه بر تلفن برروی تلویزیون بصورت دو بعدی یا سه‌بعدی قابل مشاهده خواهد بود.

اکسپریا اس دارای تنظیمی به نام Quick Launch است که امکان تنظیم رفتار دکمه دوربین را در اختیار کاربر می‌دهد. کاربر می‌تواند تنظیمات را طوری اعمال کند که دکمه دوربین حتی در زمان قفل بودن گوشی باعث فعال شدن نرم افزار دوربین شود.

علاوه بر مشکل عکاسی در نور کم، ایراد دیگری که در دوربین این تلفن قابل مشاهده است، مشکل در قاب بندی صحیح صحنه در دوربین است یعنی نمی‌توان فریم تصویر را به راحتی تشخیص داد اما از آنجایی که دوربین بسیار سریع عمل می‌کند اگر فریم تصویر قابل قبول نبود می‌توانید به سرعت عکس بعدی را بگیرید.

عکس‌های گرفته شده با دوربین در نور روز بسیار شفاف، شارپ و رنگ‌ها نیز دقیق ضبط می‌شوند.

همانطور که پیش‌تر نیز اعلام شد، Xperia S قادر به ضبط ویدیو 1080p یا Full HD با ۳۰ فریم در ثانیه است ویدیوها با فرمت MP4 ذخیره می‌شوند و حجم فایل خروجی برای هر دقیقه فیلم با رزولوشن 1080p حدود ۱۰۵ مگابایت خواهد بود. در زمان فیلم‌برداری نیز به همان تنظیمات عکس‌برداری دسترسی خواهید داشت. یعنی امکان تنظیم حالت‌های فوکوس، نوردهی و غیره در حالت فیلم‌برداری نیز وجود دارند. در زمان فیلم‌بردای می‌توانید قابلیت فوکوس خودکار پشت سرهم را نیز فعال کنید در این حالت بصورت خودکار زمانی که فریم تصویر تغییر می‌کند فوکوس تصویر نیز تنظیم‌ می‌شود.

نرم افزار

در حال حاضر، Xperia S با سیستم‌عامل اندروید ۲.۳.۷ عرضه می‌شود ولی قرار است به زودی و در همین ماه، بسته بروز رسانی به اندروید ۴ نیز برای این گوشی ارائه شود. سونی رابط کاربری خود را برروی این تلفن نصب کرده است اما خوشبختانه تغییر چندانی برروی خود سیستم‌عامل اعمال نشده است. رابط کاربری سونی شامل ۵ صفحه اصلی می‌باشد که امکان کم و زیاد کردن آنها وجود ندارد. برروی هر کدام از صفحه‌ها می‌توانید ویجت‌های مورد نظر خود را اضافه و کم کنید. گذر یک صفحه به صفحه دیگر به راحتی و با لمسی و حرکت انگشت دست انجام می‌گردد و در این زمان انیمشن جذابی نیز نمایش داده می‌شود. باقی موارد همانند دیگر ابزارهای مبتنی بر اندروید ۲ است به جز چند ویجت سفارشی که توسط خود سونی تولید شده‌اند.

Xperia S Software

در صفحه قفل گوشی اطلاع‌رسانی وقایع مرتبط با فیس‌بوک نیز نمایش داده می‌شوند، یکی دیگر از امکانات جدید صفحه قفل گوشی، ویجت پخش موسیقی است که امکان کنترل موزیک، حتی زمانی گوشی قفل است را می‌دهد.

نرم‌افزار اختصاصی سونی برای کنترل ابزارهای مختلف با نام Media Remote در این تلفن وجود دارد. این نرم افزار امکان کنترل ابزارهای سازگار با استاندارد DLNA مانند تلویزیون‌های Bravia و یا پخش کننده‌های صوتی و تصویری را از طریق تلفن Xperia S میسر می‌سازد.

[widgetkit id=39]

نرم افزار دیگر اختصاصی سونی TimeScape نام دارد این برنامه آخرین ایمیل‌ها، پیغام‌ها و اطلاع‌رسانی‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی را نمایش دهد.

زمانی که اکسپریا اس را از طریق پورت HDMI به تلویزیون متصل می‌کنید نرم‌افزار بسیار کاربردی سونی به شما کمک می‌کند تا از تلفن خود به عنوان یک پخش کننده همه فن حریف استفاده کنید:

[widgetkit id=38]

بسیاری معتقدند که نرم‌افزار پخش‌کننده پیش‌فرض موسیقی در اندروید بسیار ضعیف عمل می‌کند. سونی نیز که در زمینه پخش موسیقی ید طولایی دارد نرم‌افزار اختصاصی خود را بدین منظور ارائه کرده است. این نرم افزار دارای یک سیستم اکولایزر داخلی است که گوش دادن به موسیقی را جذاب‌تر می‌کند. سونی از افکت‌های سه‌بعدی در رابط کاربری نرم‌افزار اختصاصی موزیک خود استفاده کرده که ظاهر آن را بسیار زیبا و کارکردن با آن را دلچسب می‌کند. این نرم‌افزار به کمک‌ تب‌های مختلف، گوش کردن به موسیقی‌ و جابجا شدن بین آلبوم‌ها، لیست موزیک‌های مورد‌علاقه یا موزیک‌های خواننده‌ی مورد نظر را آسان می‌کند.

[widgetkit id=40]

نرم‌افزار موزیک از SenseMe نیز پشتیبانی می‌کند. اگر تا به حال از محصولات واکمن سونی اریکسون استفاده کرده باشید حتما با SenseMe آشنایی دارید. SenseMe آهنگ‌ها را براساس حال و هوای شما مرتب می‌کند. به صورت پیش‌فرض کانال‌های مختلف شامل: روز، با انرژی، استراحت، شاد و غیره وجود دارند. قبل استفاده از این قابلیت می‌بایست به اینترنت متصل شده و اجازه دانلود اطلاعات مورد نیاز را به این نرم‌افزار بدهید.

اکسپریا اس برخلاف بسیاری از تلفن‌های هوشمند اندرویدی فاقد نرم‌افزار اختصاصی پخش ویدیو است اما نرم افزار پیش‌فرض قادر به پخش فرمت‌های مختلف ویدیویی از جمله 3GP, MP4, MKV و AVI با رزولوشن 1080p است.

سونی به همراه این گوشی دو تگ هوشمند NFC نیز عرضه کرده است که می‌توان از آنها برای تغییر خودکار تنظیمات گوشی براساس موقعیت‌های مختلف استفاده کرد. در ابتدا می‌بایست تگ‌ NFC را در مقابل گوشی بگیرید تا آن را شناسایی کند و سپس می‌توانید تنظیمات مختلف و یا عملیات‌های گوناگون را به آن نسبت دهید. از این پس هر بار که گوشی شما به این تگ نزدیک شده و با آن ارتباط برقرار کند تمام تنظیمات و عملیات‌های تعریف شده، اعمال می‌شوند. این تنظیمات آنقدر انعطاف‌پذیر و گسترده هستند که استفاده از تگ‌ها را بسیار کارآمد می‌کنند. شما می‌توانید دستورات مختلفی را به تگ‌های NFC نسبت دهید مثلا می‌توانید یکی از آنها را در محل کار خود قرار دهید و تعریف کنید که هر زمان که با این تگ تماس برقرار شد تلفن بصورت خودکار برروی حالت بی‌صدا (Silent) برود و یا مثلا Wi-Fi روشن شود.

[widgetkit id=37]

سونی ایده‌های جالبی برای استفاده از این تگ‌ها در بازی‌ها نیز دارد که هر روز بخشی از آنها را به حقیقت نزدیک می‌کند. تگ‌ها را می‌توان به هر چیزی از جمله یک آدرس اینترنتی، یک صفحه متنی یا مشخصات تماس یک شخص خاص نسبت داد. یک ویجت اختصاصی به نام SmartTag نیز وجود دارد که می توانید از طریق آن کار را شروع کنید.

بازده و طول عمر باتری

هر چند تلفن‌های ۴ هسته‌ای به زودی وارد بازار می‌شوند اما پردازنده دو هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتزی Qualcomm MSM8260 نیز بسیار خوب عمل می‌کند و از پس اجرای سریع تمام نرم‌افزار و بازی‌های که ما آزمایش کردیم، برآمد. در زمان کار با گوشی هرگز دچار لگ و یا تاخیر در حرکت صفحه نمی‌شوید و همه چیز به نرمی اجرا می‌شود.

باتری Xperia S در آزمایش پخش پشت سر هم فیلم 1080p حدود ۵ ساعت دوام آورد. این باتری ۸:۳۰ مکالمه تلفنی در شبکه 2G و حدود ۷:۳۰ در شبکه 3G را دوام می‌آورد.

تلفن / تبلت

AnTuTu Benchmark

Linpack Single (FPS)

Linpack Multi (FPS)

Quadrant Standard Edition

NenaMark2 (fps)

Neocore

Xperia S

6,332

49.69

83.99

2,033

37.1

58.9

Galaxy Tab 8.9

4,884

25.092

51.003

2,324

Transformer TF101

4,913

44.403

76.982

1,592

Xperia Arc S

 34.54

1,158

14.7

 59.4

Galaxy Note

 64.3

3,998

32.8

 51.2

Galaxy S II

 4,964

 41.55

 47.50

 3,250

 58.9

 59.7

براساس آزمایش NenaMark 2 که تاکید آن بر قدرت پردازنده گرافیکی است، تراشه Adreno 220 بکار رفته در Xperia S امتیاز پایین‌تری نسبت به GPU بکار رفته در Galaxy S 2 بدست آورد. Xperia S در این آزمایش توانست 37.1 فریم در ثانیه را نمایش دهد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که رزولوشن صفحه نمایش Xperia S بالاتر از Galaxy S II است به همین دلیل پردازنده می‌بایست پیکسل‌های بیشتری را رندر کند.

جمع‌بندی

آیا Xperia S می‌تواند انتخاب اندرویدی شما باشد؟ اگر به فیلم‌برداری و عکاسی علاقه دارید دوربین ۱۲ مگاپیکسلی این تلفن انتظارات شما را برآورده خواهد کرد، اگر هم اهل گوش دادن به موسیقی باشید بازهم اکسپریا اس نسبت به رقبای اندرویدی خود برتری‌های بسیاری دارد البته هدفون آن را نمی‌توان با هدفون‌های Beats بکار رفته در تلفن‌های اچ‌تی‌سی مقایسه کرد. تماشای فیلم و ویدیو نیز در صفحه نمایش 720p آن لذت بخش است. همچنین امکان پخش ویدیو از طریق پورت HDMI برروی تلویزیون و یا ویدیو پروژکتور نیز وجود دارد. Xperia S گواهی اتصال به شبکه PlayStation و دسترسی به بازی‌های اختصاصی سونی را نیز دارد.

اما اگر کیفیت ساخت بدنه گوشی برایتان اهمیت دارد و یا بدنبال تلفن باریک هستید تا به راحتی در جیب شلوراتان جای گیرید انتخاب کمی سخت می‌شود!

سونی از نظر کیفیت ساخت بدنه به اندازه کافی دقت نکرده است. بدنه پلاستیکی آن به راحتی لکه برمی‌دارد و گرد و غبار در حاشیه‌ها بین نوار پایین و بدنه آن جمع‌ شده و ظاهر آن را نامناسب می‌کنند.

پشتیبانی از NFC و تگ‌های هوشمند در Xperia S قدرت و بهره‌وری تلفن را به شدت افزایش می‌دهند.

Xperia S با قیمت مناسب حدود ۵۸۰ دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسد اما در کشور ما در حال حاضر قیمت این تلفن بدون گارانتی حدود ۱٬۱۶۰٬۰۰۰ تومان است. از طرفی هرچند این گوشی از نظر ظاهری زیباتر از Galaxy S II با قیمت حدود ۹۴۰٬۰۰۰ تومان است و از نظر ابعاد و وزن بزرگتر و سنگین‌تر از آن می‌باشد ولی از نظر قدرت و بازده تفاوت این دو تلفن چندان زیاد نیست. البته دوربین بسیار سریع ۱۲ مگاپیکسلی Xperia S بهتر از دوربین ۸ مگاپیکسلی Galaxy S II عمل می‌کند. از طرفی اگر بخواهید رزولوشن 720p این گوشی را در یک نمایشگر Super AMOLED تجربه کنید می‌بایست سراغ تلفن بزرگ Galaxy Note بروید و یا کمی صبر کنید تلفن HTC One S با صفحه نمایش ۴.۳ اینچ Super AMOLED و رزولوشن QHD وارد بازار شود.

نقاط قوت:

  • نمایشگر فوق‌العاده با رزولوشن 1280x720 پیکسل و کنتراست و شدت روشنایی بسیار خوب
  • قدرت پردازنده بالا و طول عمر باتری مناسب
  • نرم‌افزارهای اختصاصی سونی مانند پخش‌کننده موسیقی و یا TimeScape
  • تگ‌های هوشمند NFC

نقاط ضعف:

  • جنس بدنه پلاستیکی
  • کیفیت پایین عکاسی در شب
  • عدم قرار گیری صحیح دکمه‌های هدایت کننده گوشی
  • عدم وجود اسلات MicroSD و امکان افزایش حجم حافظه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات