جزئیات و قابلیت‌های دوربین دوگانه‌ گلکسی نوت 8 مشخص شد

سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در این مطلب به توضیح کامل ویژگی‌های دوربین دوگانه‌ی گوشی هوشمند گلکسی نوت ۸ خواهیم پرداخت.
تبلیغات

سامسونگ محصول بزرگ بعدی خود را در تاریخ ۲۳ آگوست (یک شهریور) رسما معرفی خواهد کرد. وقتی صحبت از یک محصول بزرگ سامسونگ به میان آید، مسلما همه می‌دانیم که این بار این شرکت کره‌ای تصمیم دارد نسل جدید فبلت هوشمند خود موسوم به گلکسی نوت ۸ را با قابلیت‌ها و امکانات رده‌بالا معرفی کند. اما چه چیزی در مورد این گوشی بسیار ویژه است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که نوت ۸ احتمالا از هر نظر یک محصول بسیار باکیفیت خواهد بود. نوت ۸ همانند تمام گوشی‌های قبلی سری گلکسی نوت یک محصول بزرگ، با نمایشگری باکیفیت و مشخصات سخت‌افزاری بسیار قدرتمند همراه خواهد بود و البته نباید قلم کاربردی حساس به فشار اس‌پن این محصول را فراموش کنیم.

اما در این مقاله قصد داریم  فقط در مورد یکی از ویژگی‌های خاص گلکسی نوت ۸، یعنی دوربین این دستگاه صحبت کنیم. همان‌طور که بارها در شایعات و گزارش‌ها اعلام شده، این محصول اولین گوشی هوشمند سامسونگ است که به دوربین دوگانه مجهز خواهد شد. در اینجا قصد داریم به این موضوع بپردازیم که این دوربین دوگانه در نوت ۸ چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

دوربین گلکسی نوت ۸ در یک نگاه

در برخی شایعات گفته شده است که سامسونگ از روشی که اپل در تولید دوربین آیفون ۷ پلاس به کار گرفته، در گلکسی نوت ۸ بهره خواهد برد و فبلت یادشده را به دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی پشتی مجهز خواهد کرد. یکی از این سنسورها نقش دوربین اصلی را ایفا خواهد کرد و سنسور دوم به‌عنوان لنز تله‌فوتو مورد استفاده قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب این لنز امکان بزرگ‌نمایی دوبرابری روی سوژه‌ها را فراهم می‌کند. اساسا دوربین دوم فبلت هوشمند گلکسی نوت ۸ می‌تواند بدون افت کیفیت سوژه‌های شما را نزدیک‌تر کند و در اینجا خبری از برش تصویر برای اعمال بزرگ‌نمایی نیست؛ زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، لنز دوم دوربین دوگانه‌ی پشتی نوت ۸ زوم اپتیکال را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در سمت چپ می‌توانید یک تصویر استاندارد ثبت‌شده با آیفون ۷ پلاس را مشاهده کنید. در سمت راست، تصویر همان سوژه پس از اعمال بزرگ‌نمایی دو برابری دیده می‌شود. انتظار می‌رود که دوربین دوگانه‌ی گوشی هوشمند گلکسی نوت ۸ نیز عملکردی دقیقا مشابه با عملکرد دوربین دوگانه‌ی آیفون ۷ پلاس اپل داشته باشد.

دوربین دوگانه نوت ۸

درهرحال گفته می‌شود محدودیت‌هایی در دوربین دوگانه‌ی نوت ۸ وجود خواهد داشت. یکی از این محدودیت‌ها، این است که دوربین دوم فبلت نامبرده به احتمال زیاد نسبت به دوربین اصلی این دستگاه در برابر نور حساسیت کمتری خواهد داشت. دلیل این محدودیت، روش کار علم اپتیک است: برای اینکه یک لنز کوچک بتواند بزرگ‌نمایی اپتیکال دوبرابری ارائه دهد، باید گشودگی دیافراگم بسیار کمی داشته باشد. این شرایط در مورد قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال دوربین دوگانه‌ی آیفون ۷ پلاس و دوربین دوگانه‌ی گوشی وان‌پلاس ۵ نیز وجود دارد.

گفته می‌شود سامسونگ به‌منظور جبران محدودیت یادشده، ویژگی تثبیت اپتیکال تصویر را به لنز تله‌فوتوی گلکسی نوت ۸ اضافه کرده است. این ویژگی اگرچه قابلیت خیلی چشم‌گیری محسوب نمی‌شود؛ اما باعث خواهد شد در شرایط نوری نامناسب، تصاویر با کیفیت بهتری ثبت شود. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، تثبیت‌گر اپتیکال تصویر (OIS) به کاهش لرزش‌ها و ایجاد تصاویر و ویدیوهای باکیفیت‌تر کمک زیادی می‌کند. قابلیت یادشده به شاتر دوربین این امکان را می‌دهد که برای ثبت جزئیات مدت‌زمان بیشتری باز بماند و بدین ترتیب بدون ایجاد افکت‌های محوشدگی، نور بیشتری از محیط روی تصویر اعمال می‌شود. لازم به ذکر است که لنز تله‌فوتوی دو گوشی هوشمند وان‌پلاس ۵ و آیفون ۷ پلاس فاقد تثبیت‌گر اپتیکال تصویر است.

یکی دیگر از محدودیت‌های بزرگ‌نمایی دو برابری دوربین پشتی گلکسی نوت ۸، این است که نمی‌توان از آن به‌منظور ثبت سوژه‌های خیلی نزدیک (نزدیک‌تر از ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر) استفاده کرد. مجددا باید اشاره کنیم که دوربین‌های دوگانه‌‌ی آیفون ۷ پلاس و وان‌پلاس ۵ نیز دقیقا همین محدودیت را دارند.

حالت پرتره دوربین دوگانه‌ی گلکسی نوت ۸ چگونه خواهد بود؟

در سمت راست تصویر زیر می‌توانید حالت پرتره را مشاهده کنید که در آن پس‌زمینه‌ی سوژه به‌صورت محو درآمده است. اما در سمت چپ تصویر، افکت محو شدن پس‌زمینه‌ی سوژه موسوم به بوکه روی تصویر اعمال نشده است. 

دوربین نوت ۸

این مورد یکی از نگرانی‌های برخی از کاربران است؛ زیرا برای بسیاری این سؤال پیش آمده که آیا دوربین گلکسی نوت ۸ برای حالت پرتره نیز امکانات خاصی را مد نظر قرار داده است یا خیر. در هر صورت عجیب است اگر سامسونگ بخواهد چنین قابلیتی به دوربین گلکسی نوت ۸ اضافه نکند؛ زیرا دو شرکت سامسونگ و اپل بزرگ‌ترین رقبای حاضر در بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند و غول کره‌ای مسلما این موضوع را در نظر دارد که حالت پرتره در آیفون ۷ پلاس از سال قبل به این محصول اضافه شده است. افزون بر آنچه گفته شد، با توجه به آرایش قرارگیری دوربین دوگانه‌ی پشتی در گلکسی نوت ۸، به نظر می‌رسد این محصول برای ثبت تصاویر پرتره یک گوشی بسیار ایده‌آل باشد. به چند دلیل می‌توان گفت که وجود لنز تله‌فوتو می‌تواند منجر به ثبت تصاویر پرتره‌ی باکیفیت شود: این لنز باعث می‌شود میزان تخریب نور کاهش و میزان فوکوس روی سوژه‌ افزایش یابد و در عین حال افکت محوشدگی در پس‌زمینه‌ی عکس اعمال شود. محو شدن پس‌زمینه توسط نرم‌افزار بر اساس اطلاعاتی که از دو لنز مختلف دریافت می‌شود، با کیفیت بالاتری انجام خواهد شد و در نتیجه می‌توان با دوربین‌های دوگانه، تصاویر پرتره‌ی حرفه‌ای ثبت کرد.

با توجه به آنچه در این مطلب اشاره شد، پیش از معرفی رسمی گلکسی نوت ۸ تقریبا از کارکرد و قابلیت‌های دوربین دوگانه‌ی این محصول آگاه شده‌ایم. البته نباید انتظار داشت قابلیت‌های دوربین دوگانه‌ی فبلت پرچم‌دار مورد انتظار سامسونگ با آنچه محصولات کنونی بازار ارائه می‌دهند، تفاوت‌های زیادی داشته باشد؛ اما مسلما سامسونگ سعی می‌کند ویژگی‌های یادشده را به تکامل بیشتری برساند. 

نظر شما در این مورد چیست؟

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با گلکسی نوت 8 به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات