صفحه نمایش گلکسی A14 سامسونگ

بررسی گلکسی A14؛ بهترین گوشی سامسونگ با یک ماه حقوق وزارت کار!

یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
سقوط قدرت خرید از گلکسی A32 به A14 با وجود افزایش ۳۰ درصدی دریافتی!
گلکسی A14، جدیدترین گوشی اقتصادی غول کره با تراشه‌ای قدرتمندتر و طراحی جذاب‌تر از راه رسیده است.
تبلیغات

احتمالا در شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌های (سکوهای!) ارتباطی با تیترهایی همچون «خرید آیفون در آمریکا با حقوق ۶ روز» برخورد کرده‌اید؛ اما حالا می‌خواهیم یکی از مهم‌ترین گوشی‌های جدید بازار ایران را زیر ذره‌بین قرار دهیم؛ البته اهمیت گلکسی A14 با قدرت سخت‌افزاری یا ویژگی‌های نرم‌افزاری آن ارتباطی ندارد؛ این گوشی، بهترین دستگاهی است که با حقوق یک‌ماهه‌ی وزارت کار می‌توان خرید.

موج تورم هرساله سهمگین‌تر از سال گذشته شده و به‌تبع آن مواجهه با این موج نیز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود؛ به‌طوری که در سال ۱۴۰۱، حقوق یک ماهِ یک کارگر کفاف خرید گلکسی A32 را می‌داد؛ دستگاهی که به‌خوبی از پس کاربری‌های روزمره برمی‌آمد؛ اما در سال ۱۴۰۲، قدرت خرید ماهانه‌ی کارگر، از گلکسی A14 فراتر نمی‌رود.

درنظر داشته باشید که باوجود افزایش ۲۷ درصدی حقوق در سال جاری، امکان خرید مدلی بهتر از سال گذشته فراهم نیست و باید به مدلی ضعیف‌تر رضایت دهیم. به‌بیان ساده‌تر، با وجود بالاتر رفتن «مقدار حقوق»، قدرت خریدمان کاهش پیدا کرده است.

کاربر درحال استفاده از گلکسی A14 سامسونگ

با گذر از مباحث اقتصادی، لازم است ذهنیتی کلی درباره‌ی گلکسی A14 داشته باشیم که درمقایسه با گلکسی A13 تا دوبرابر قوی‌تر شده است و باوجود افزایش یک گیگابایتی رم در مدل پایه، روی کاغذ توان بیشتری درزمینه چندوظیفگی و اجرای چند نرم‌افزار به‌صورت همزمان خواهد داشت.

گوشی گلکسی A14 را فروشگاه سورین همراه برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

در مدل پایه دیگر از نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی خبری نیست و گلکسی A14 با حداقل حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی راهی بازار می‌شود. ما نیز در زومیت مدل ۴/۶۴ گیگابایتی A14 را برای بررسی دراختیار داشتیم.

بررسی ویدیویی گلکسی A14

تماشای ویدیو در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی A14

کره‌ای‌ها در طراحی گلکسی A14 به‌طور کامل از پرچمداران سری گلکسی S23 الهام گرفته‌اند؛ پنل کاملا تخت در نمای پشتی و جلویی دستگاه درکنار فریم هم‌اندازه با ضخامت بدنه و حفره‌های جداگانه‌ی دوربین‌های پشتی، به‌خوبی گویای این موضوع هستند.

گلکسی ای ۱۴ ابعادی برابر با ۷۸ × ۱۶۷٫۷ میلی‌متر دارد و ضخامت آن نیز به ۹٫۱ میلی‌متر می‌رسد. با وجود بدنه‌ی پلاستیکی، گلکسی A14 حدود ۲۰۱ گرم وزن دارد؛ اما به‌دلیل توزیع مناسب وزن، فشار چندانی را روی مچ دست احساس نخواهید کرد؛ البته باید بدانید که با یک گوشی بزرگ و ضخیم و نسبتا بد دست طرف هستید؛ طول گلکسی A14 حدود ۷ میلی‌متر از آیفون ۱۴ پرو مکس و یک سانتی‌متر از گلکسی S23 پلاس بیشتر است؛ درحالی‌که نماینده‌ی اپل از نمایشگری ۶٫۷ اینچی و کهکشانی پرچمدار سامسونگ از پنل مشابه ۶٫۶ اینچی استفاده می‌کنند.

حاشیه پایین نمایشگر گلکسی A14 سامسونگ
بریدگی قطره‌ای گلکسی A14 سامسونگ

همانند گلکسی A54 و A34، غول کره‌ای در مدل A14 نیز استفاده از دوربین تشخیص عمق را کنار گذاشته است و از مجموعه ۳ دوربین واید، اولتراواید و ماکرو استفاده می‌کند که به‌صورت جزیره‌ای و با چینشی عمودی در پشت دستگاه قرار گرفته‌اند.

پنل پشتی به‌صورت شیاری و کبریتی طراحی شده است که نظیر آن را در دیگر مدل‌های اقتصادی سامسونگ همچون گلکسی M22 و گلکسی A03 دیده بودیم که اتفاقا سطحی مناسب از کیفیت را به‌کاربر القا می‌کند.

لبه سمت راست گلکسی A14 سامسونگ
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

در لبه‌ی سمت راست دستگاه تنها دکمه‌های صدا و قفلِ یکپارچه با حسگر اثرانگشت به چشم می‌خورند و در سمت مخالف نیز شیار سیم‌کارت دوگانه قرار دارد. خوشبختانه می‌توان از محفظه‌ی سیم‌کارت دوم برای قرار دادن حافظه microSD نیز استفاده کرد. بلندگو، پورت USB-C و میکروفون تماس نیز به‌رسم همیشگی گوشی‌های هوشمند همگی در لبه‌ی پایین قرار گرفته‌اند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی A14

استفاده از نمایشگرهای بالای ۶ اینچ در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی به اتفاقی مرسوم تبدیل شده است و جای تعجبی ندارد که گلکسی A14 نیز همانند نسل پیشین خود از نمایشگری ۶٫۶ اینچی با وضوح ۲۴۰۸ × ۱۰۸۰ پیکسل استفاده کند.

آنچه جای تعجب دارد به حاشیه‌های عریض نمایشگر و بریدگی قطره‌ای دستگاه بازمی‌گردد که هر دو مورد به سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ تعلق دارند. درمقام مقایسه گلکسی A13 از نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۸۳ درصدی بهره می‌برد؛ درحالی‌که این عدد در گلکسی A14 به ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

تماشای فیلم با گلکسی A14 سامسونگ

گلکسی A14 برخلاف دیگر مدل‌های موجود در بازه قیمتی ۷ تا ۸ میلیون تومان مانند ردمی نوت ۱۱، از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز پشتیبانی نمی‌کند؛ البته توقع نرخ نوسازی بالا در رده‌ی گوشی‌های اقتصادی کمی سخت‌گیرانه است؛ اما به‌هرحال نماینده‌ی شیائومی از این ویژگی مثبت بهره می‌برد که آن را در پله‌ی بالاتری از نماینده‌ی سامسونگ قرار می‌دهد.

روشنایی پنل PLS LCD کهکشانی سامسونگ در بهترین حالت به ۳۲۰ نیت می‌رسد که عدد خوبی برای استفاده از دستگاه در زیر نور خورشید به‌حساب نمی‌آید. درصورتی که از محافظ صفحه نمایش استفاده کنید به‌دلیل تابش نور از سطح دستگاه شرایط وخیم‌تر نیز خواهد شد.

عملکرد نمایشگر گلکسی A14 دربرابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی A14

۳٫۳۵

۳۱۳

۳۲۰

۱۰۵

۹۸٫۵

۷٫۲

--

--

--

--

گلکسی A04e

۱۰٫۷۵

۲۳۷٫۲

مشابه

۱۳۱٫۵

۹۱٫۳

۵٫۵

--

--

--

--

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲

۰٫۴

۲۱۰٫۸

۲۶۹٫۵

۱۶۵٫۹

۱۰۰ درصد

۲٫۶ (Standard)

--

--

--

--

گلکسی A22 4G

۲٫۱

۵۶۸

۸۵۸

۱۰۰ درصد

۲٫۲

(Natural)

--

--

--

--

گلکسی A13

۲٫۶

۳۲۸

۳۳۴٫۵

۹۸

۱۰۰ درصد

۵٫۱

--

--

--

--

ریلمی C11

۰٫۲

۲۳۴٫۷

۲۳۴٫۵

۱۰۴٫۳

۱۰۰ درصد

۳٫۳

--

--

--

--

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

۶٫۰۲

۶۵۲٫۵

۱۰۷۱

۱۰۰ درصد

۱٫۳ (Standard)

--

--

--

--

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

۲٫۸۳

۶۳۷٫۵

۱۰۴۸٫۵

۱۰۰ درصد

۱٫۱ (Standard)

--

--

--

--

ردمی نوت ۱۰ 4G

۲٫۵۵

۶۴۶٫۵

۱۱۰۵

۱۰۰ درصد

۲٫۳ (Natural)

--

--

--

--

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۲٫۶

۶۶۹٫۵

۹۰۵

۱۰۰ درصد

۱٫۲ (Original)

--

--

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گوشی اقتصادی کره‌ای‌ها درزمینه‌ی پوشش فضاهای رنگی عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد با پوشش ۹۸ درصدی دامنه رنگی sRGB، غلظت رنگ حداقلی را برای کاربر مهیا می‌کند؛ اما باید درنظر داشته باشید که رنگ‌ها کمی سرد هستند و از شادابی کافی بهره نمی‌برند. در تنظیمات صفحه‌نمایش نیز از پروفایل‌های خبری رنگی نیست؛ بنابراین کنار آمدن با این شرایط توفیق اجباری خواهد بود.

پورت‌های گلکسی A14 سامسونگ

در کهکشانی سامسونگ از بلندگوهای استریو خبری نیست و صدای محتوا تنها از بلندگوی زیر دستگاه خارج می‌شود. کیفیت خروجی را باتوجه به قیمت A14 «مناسب» ارزیابی می‌کنیم؛ اما نباید انتظارات خود را چندان افزایش دهید؛ چرا که پایداری فرکانس‌ها و همچنین کوبندگی بیس چنگی به‌دل نمی‌زند.

نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی A14

سامسونگ در گوشی‌های اقتصادی خود از نسخه‌ی پنجم رابط کاربری One UI Core استفاده می‌کند که درحقیقت نسخه‌ای سبک‌تر با ویژگی‌های کمتر در مقایسه با نسخه عادی به‌شمار می‌رود.

در One UI Core از ویژگی‌های جذابی چون Secure Folder، بیکسبی، Edge Panels و Secure Share خبری نیست؛ اما با وجود اندروید ۱۳، هیچ نگرانی از بابت پشتیبانی نکردن از اپلیکیشن‌های روز وجود نخواهید داشت.

گلکسی A14 سامسونگ در دستان کاربر

با اینکه تراشه‌ی گلکسی A14 درمقایسه با نسل پیشین تا دو برابر سریع‌تر شده و درمقایسه با گلکسی A04e با گوشی به‌مراتب سریع‌تری روبه‌رو هستیم؛ اما همچنان انیمیشن‌های رابط کاربری و همچنین جابه‌جایی میان اپلیکیشن‌ها به‌کندی انجام می‌شود.

متاسفانه سامسونگ در زمینه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاری با گلکسی A14 مشابه میان‌رده‌ها و پرچمداران خود برخورد نمی‌کند و با ارائه‌ی به‌روزرسانی ۲ ساله سیستم عامل اندروید و به‌روزرسانی‌های امنیتی تا ۴ سال، عملکرد درست دستگاه را تنها تا ۲ الی ۳ سال تضمین می‌کند؛ بنابراین درصورت وفای کره‌ای‌ها به عهدشان، گلکسی A14 به‌روزرسانی اندروید ۱۵ را دریافت خواهد کرد.

سخت‌افزار، تجربه بازی و عمر باتری گلکسی A14

تراشه‌ی Exynos 850 در گلکسی A13 جای خود را به تراشه‌ی Helio G80 در گلکسی A14 داده است. تراشه‌ای ۸ هسته‌ای که از ۲ کلاستر شامل ۲ هسته‌ی پرقدرت Cortex-A75 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G52 MP2 نیز با فرکانس ۹۵۰ مگاهرتزی خود وظیفه‌ی پردازش سه‌بعدی و بافت‌های گرافیکی را به‌عهده دارد.

مدل پایه‌ی گلکسی A14، چهار گیگابایت رم به‌همراه ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی به‌همراه دارد که در بالاترین مدل به ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی خواهد رسید؛ اما اگر ۱۲۸ گیگابایت نیز برای نیازهای شما کافی نبود می‌توانید با استفاده از حافظه‌ی microSD ظرفیت حافظه را تا یک ترابایت دیگر افزایش دهید.

گیمینگ با گلکسی A14 سامسونگ
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

سامسونگ نوع حافظه‌ی ذخیره‌سازی کهکشانی خود را اعلام نکرده است؛ اما با وجود سرعت خواندن ترتیبی ۲۸۶ مگابیت‌برثانیه و سرعت نوشتن ۲۱۳ مگابیت‌برثانیه احتمالا همچنان شاهد به‌کارگیری حافظه eMMC 5.1 باشیم که دراین‌صورت گلکسی A14 با گلکسی A13 تفاوتی را تجربه نخواهد کرد.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی گلکسی A14 دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی A14

۲۸۶٫۸

۲۱۳٫۸

۸۵٫۶۴

۶۳٫۲۵

گلکسی A04e

۲۷۳٫۲۹

۸۳٫۰۹

۵۷٫۴۷

۴۵٫۲

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲

۳۰۸٫۵۱

۲۳۹٫۰۸

۹۹٫۲۲

۱۴۶٫۸۳

گلکسی A22 4G

۳۰۰٫۴

۲۴۶٫۸

۱۱۱٫۵

۶۸٫۷

گلکسی A13

۳۰۸٫۰۲

۲۲۲٫۶۱

۱۰۱٫۴

۶۵٫۹

ریلمی C11

۲۶۶٫۴۵

۱۳۶٫۱

۳۰٫۴۲

۴۵٫۳۹

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

۹۹۸٫۷۸

۸۱۳٫۷

۲۳۲٫۸۴

۲۱۲٫۷۷

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

۴۹۸٫۷۲

۴۷۲٫۴۵

۱۹۳٫۲۱

۱۸۲٫۲۸

ردمی نوت ۱۰ 4G

۵۱۴٫۵

۲۶۸٫۶۳

۱۳۴٫۹۹

۱۲۲٫۸۱

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

۹۰۹٫۳۲

۷۵۹٫۱۷

۲۰۲٫۹

۲۰۰٫۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

قدرت خام تراشه‌ی Helio G80 درمقایسه با Exynos 850 تا ۱۰۰ درصد در زمینه‌ی تک‌هسته‌ای و نزدیک به ۴۰ درصد در زمینه‌ی چند‌هسته‌ای بهبود پیدا کرده است. ازسوی دیگر پردازنده‌ی گرافیکی G52 MP2 نیز با بهبود ۶۰ درصدی عملکرد، نوید عملکرد گیمینگ به‌مراتب بهتر درمقایسه با گلکسی A13 را می‌دهد.

عملکرد گلکسی A14 دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی A14

Helio G80

--

۱۱۳۵

۳۴۹

۱۲۳۱

۴٫۵

۲٫۹

گلکسی A04e

Helio P35

--

FAILED

۱۶۳

۱۰۰۴

۴٫۳

۱٫۴

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲

(۹۰ هرتز)

Helio G88

۲۸٫۵

۱۲۶۴

۳۶۷

۱۲۸۵

۴٫۷

۳٫۱

گلکسی A22 4G

(۹۰ هرتز)

Helio G80

۲۸٫۶

۱۱۵۰

۳۷۶

۱۳۷۹

۹٫۳

۲٫۹

گلکسی A13 4G

Exynos 850

۱۶٫۳۳

۶۱۷

۱۵۷

۵۸۹

۳٫۴

۲٫۲

ریلمی C11

Unisoc SC9863A

۱۱٫۶

۹۲

۱۲۶

۴۵۷

۳٫۴

۱٫۱

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

(۱۲۰ هرتز)

Dimensity 920

۵۴٫۱

۲۵۷۶

۷۲۰

۲۰۰۶

۱۶

۱۰

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

(۱۲۰ هرتز)

Snapdragon 695 5G

۱۹٫۴۵

۱۲۹۸

۷۴۸

۱۹۱۵

۱۲

۸٫۲

ردمی نوت ۱۰ 4G

Snapdragon 678

۴۰٫۶

--

۵۴۳

۱۶۸۰

۵٫۴

۳٫۶

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

Snapdragon 778G 5G

--

۲۳۰۷

۷۹۰

۳۰۰۰

۲۰

۱۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

هرچند که نمی‌توان از دستگاهی اقتصادی انتظار عملکرد چشمگیر درزمینه‌ی گیمینگ داشت؛ اما با‌این‌حال گلکسی A14 بازی Call of Duty Mobile را که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی به‌شمار می‌رود، با تنظیمات گرافیکی Low و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند.

عملکرد باتری گلکسی A14 دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

پخش ویدئو

کاربری روزمره

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی A14

۶٫۶ اینچ

۲۴۰۸ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۳:۰۰

۱۲:۳۸

گلکسی A04e

۶٫۵ اینچ

۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۲:۳۵

--

ردمی ۱۰ ۲۰۲۲

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۱:۲۵

۷:۴۸

گلکسی A22 4G

(۹۰ هرتز)

۶٫۴ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۵:۰۰

۱۵:۰۸

گلکسی A13

۶٫۶ اینچ

۲۴۰۸ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۱۵

۱۲:۰۰

ریلمی C11

۶٫۵۲ اینچ

۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۲:۳۰

FAILED

ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۲۲:۳۷

۹:۱۵

ردمی نوت ۱۱ پرو 5G

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۵:۳۳

۱۱:۱۹

ردمی نوت ۱۰

۶٫۴۳ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۵:۱۹

۱۵:۱۹

شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

(۹۰ هرتز)

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۲۵۰

۲۵:۰۰

۱۱:۰۰

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی گلکسی A14 انرژی کافی برای استفاده‌ی ۱۲ ساعته از دستگاه را فراهم می‌کند و این عدد برای پخش ویدیو نیز برابر با ۱۳ خواهد بود. به‌منظور شارژ مجدد باید یک شارژر ۱۵ واتی خریداری کنید؛ چراکه سامسونگ در جعبه دستگاه حتی برای این مدل اقتصادی آداپتور شارژر تعبیه نکرده است. متاسفانه باتوجه به حجم بالای باتری و پایین بودن سرعت شارژ بین ۲ ساعت تا ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه برای شارژ مجدد باتری زمان احتیاج خواهید داشت.

دوربین گلکسی A14

کره‌ای‌ها در A14 تمامی دوربین‌های نسل پیشین را حفظ کرده‌اند به‌جز دوربین تشخیص عمق. به‌همین علت همچنان شاهد به‌کارگیری دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۵ مگاپیکسلی و درنهایت دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو هستیم. دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی دستگاه نیز در بریدگی قطره‌ای شکل دستگاه جا خوش کرده است.

باتوجه به اقتصادی بودن دستگاه انتظار چندانی از دوربین‌های این مدل نمی‌رود. بااین‌وجود دوربین اصلی و سلفی گلکسی A14 عملکرد به‌مراتب بهتری از دو دوربین دیگر به‌جا می‌گذارند.

عکاسی با گلکسی A14 سامسونگ

کیفیت عکس‌های خروجی برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی مناسب خواهد بود؛ اما همان‌طور که در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید، وضعیت گستره‌ی دینامیکی دستگاه مناسب نیست و حسگر نمی‌تواند توازن درستی میان تاریک‌ترین و روشن‌ترین بخش عکس ایجاد کند.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A14 سامسونگ در روز
دوربین اصلی - نور روز
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A14 سامسونگ در شرایط نوری چالش‌برانگیز
دوربین اصلی - شرایط نوری چالش‌برانگیز
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A14 سامسونگ در نور کم
دوربین اصلی - نور کم
نمونه عکس دوربین اصلی گلکسی A14 سامسونگ در نور کم
دوربین اصلی - نور کم
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A14 سامسونگ
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی A14 سامسونگ در شرایط نوری کافی

دوربین اولتراواید به‌هیچ‌وجه کیفیت مناسبی ارائه نمی‌کند و به‌کلی تمامی پیکسل‌های تصویر سافت و عاری از جزئیات هستند. همین شرایط برای دوربین ماکرو نیز برقرار است و به‌طورکلی چندان نمی‌توان روی این دو دوربین حساب کرد.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید گلکسی A14 سامسونگ در شرایط نوری چالش‌برانگیز
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید گلکسی A14 سامسونگ

دوربین سلفی گلکسی A14 درصورت مناسب بودن شرایط نوری، عکس‌هایی پرجزئیاتی را ثبت می‌کند؛ اما با کاهش تابش نور روی سوژه یا به‌چالش کشیده‌شدن حسگر توسط نور شدید در پشت سوژه، باکاهش جزئیات، دقت ثبت رنگ و وضوح تصویر روبه‌رو خواهیم شد.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین سلفی گلکسی A14 از بهزاد مرعشیان و هادی غنی‌زادگان
نمونه عکس ثبت شده با دوربین سلفی گلکسی A14 از بهزاد مرعشیان

دوربین اصلی و سلفی گلکسی A14 عملکردی راضی‌کننده در شرایط نوری مناسب را ارائه می‌کنند؛ اما از دوربین‌های اولتراواید و ماکرو نمی‌توان به‌اندازه دو دوربین دیگر انتظار داشت.

جمع‌بندی و مقایسه گلکسی A14 با رقبا

اهمیت گلکسی A14 نه در قدرت سخت‌افزاری آن بلکه در برچسب قیمتی آن خلاصه می‌شود؛ البته اشاره به فاکتور قیمتی نیز ارتباطی با اقتصادی یا ارزان‌قیمت بودن دستگاه ندارد.

درحال‌حاضر گلکسی A14 بهترین گوشی سامسونگی به‌شمار می‌آید که با حقوق یک‌ماهه‌ی وزارت کار می‌توان خریداری کرد و این موضوع به‌شدت ناراحت‌کننده و تأسف‌آور است.

گلکسی A14 تنها می‌تواند کمی بیشتر از حداقلی‌های یک گوشی هوشمند را ارائه کند که حتی این امکانات هم ممکن است در طول زمان و با انتشار به‌روزرسانی اندروید ۱۴ یا ۱۵ کاهش پیدا کند.

پنل پشتی گلکسی A14 سامسونگ

اگر بودجه‌ی خود را حدود ۵۰۰ هزار تومان دیگر افزایش دهید، می‌توانید به خرید پوکو M5 فکر کنید که از ۱۰ تا ۱۵ درصد قدرت پردازشی بیشتری برخوردار است؛ درصورتی هم که به‌همین میزان از بودجه‌ی خود بکاهید می‌توانید گلکسی A13 را خریداری کنید؛ البته باید درنظر داشته باشید که این مدل به‌مراتب ضعیف‌تر از A14 خواهد بود.

گوشی گلکسی A14 را فروشگاه سورین همراه برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نقاط قوت گلکسی A14

  • بهبود چشمگیر قدرت پردازشی درمقایسه با A13
  • طراحی زیبا و استفاده از متریال باکیفیت
  • عملکرد مناسب دوربین اصلی و سلفی
  • عمر باتری مناسب

نقاط ضعف گلکسی A14

  • انیمیشن‌های کند One UI 5 Core
  • کیفیت نامناسب دوربین اولتراواید و ماکرو
  • کیفیت و دقت رنگ نمایشگر می‌توانست بهتر باشد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات