ماژول دوربین شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو

بررسی شیائومی 12T و 12T پرو؛ قاتلان سریالی پرچم‌داران

دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 25 دقیقه
شیائومی 12T و 12T پرو دو گوشی هوشمند خوش‌قیمت، اما قدرتمندی هستند که برای پرچم‌داران بازار دندان تیز کرده‌اند. با بررسی این دو گوشی همراه زومیت باشید.
تبلیغات
فهرست مطالب

شیائومی در بسیاری از کشورها، از‌جمله ایران، برندی شناخته‌شده و پر‌فروش به‌شمار می‌رود که گوشی‌هایی با تنوع زیاد و مشخصات قدرتمند و قیمتی بسیار رقابتی به بازار عرضه می‌کند. درحقیقت، اصلی‌ترین وجه تمایز غول چینی را می‌توان ارائه‌ی سخت‌افزاری قدرتمند در قالب قیمتی معقولانه دانست که همین معیار به‌تنهایی شیائومی را در پیمودن سریع‌ترِ این راه صدساله همراهی کرد.

اواسط مهر سال جاری، شیائومی گوشی‌های جدید سری T خود، یعنی 12T و 12T پرو را رونمایی کرد؛ محصولاتی که به‌واسطه‌ی بهره‌مندی از دوربین ۱۰۸ و ۲۰۰ مگاپیکسلی، فناوری شارژ سریع ۱۲۰ واتی، نمایشگر باکیفیت و تراشه‌های قدرتمند، لقب قاتلان پرچم‌دار را با خود یدک می‌کشند. افزون‌براین، این دو دستگاه آمده‌اند تا ادامه‌دهنده‌ی راه دومحصول پرفروش شیائومی 11T و شیائومی 11T پرو باشند؛ ازاین‌رو، ازهمان ابتدا کوهی از انتظارات درانتظارشان خواهد بود.

شیائومی 12T و 12T پرو روی کاغذ با بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمند به‌راحتی گزینه‌ای قابل‌اتکا و مطمئن به‌شمار می‌روند؛ اما درواقعیت نیز این ارزش‌ خرید حفظ می‌شود و همچنان گزینه‌ای ارزشمند تلقی خواهند شد؟ در‌ادامه، با بررسی شیائومی 12T‌ پرو با زومیت همراه باشید تا این دو مدل پرمدعا را بررسی کنیم و نگاهی دقیق به عملکرد پرچم‌داران اقتصادی شیائومی بیندازیم.

گوشی‌های شیائومی 12T و 12T Pro را فروشگاه دارسو برای بررسی در‌اختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدئویی شیائومی 12T و 12T پرو

لطفاً با تماشای ویدئو در یوتیوب، از کانال یوتیوب زومیت حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت شیائومی 12T و 12T پرو

در ابتدای بررسی شیائومی 12T و 12T پرو، به‌سراغ طراحی خاص و کیفیت ساخت آن‌ها می‌رویم. هر دو گوشی صفحه‌نمایش کاملاً مسطح ۶٫۶۷ اینچی با پنل AMOLED و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارند که حدود ۸۶٫۷ درصد از فضای پنل جلویی گوشی را به خود اختصاص می‌دهند و با کورنینگ گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شوتد. این‌ در حالی‌ است که نسل پیشین از لایه‌ی محافظ گوریلا گلس ویکتوس استفاده می‌کرد و همین امر به‌نوعی عقب‌گرد محسوب می‌شود.

بیرون زدگی ماژول دوربین شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو

پرچم‌داران اقتصادی شیائومی وزنی معادل ۲۰۵ گرم برای مدل پرو و ۲۰۲ گرم برای مدل معمولی دارند و طول و عرض و ضخامت آن‌ها نیز به‌ترتیب برابر با ۱۶۳٫۱ میلی‌متر در ۷۵٫۹ میلی‌متر در ۸٫۶ میلی‌متر است. از حیث ابعاد، نماینده‌های چینی‌ها اندازه‌ای برابر با گلکسی S22 اولترا دارند؛ اما همچنان وزنشان سبک‌تر از گلکسی S22 اولترا است و با اختلافی فاحش نیز از آیفون ۱۴ پرو مکس سبک‌تراند. خوشبختانه چینی‌ها همچنان در این بخش رویه‌ی نسل پیشین را حفظ کرده‌اند. به‌دلیل بزرگی دستگاه اگر دست‌‌های کوچکی داشته باشید، ممکن است هنگام کار با آن نتوانید به‌راحتی حسگر تشخیص اثر‌انگشت قرار‌گرفته زیر صفحه‌نمایش را لمس کنید.

استفاده از فریم پلاستیکی یکی از عقب‌گردهایی است که شیائومی 12T و 12T پرو در‌مقایسه‌با مدل‌های پرچم‌دار شیائومی ۱۲ و ۱۲ پرو تجربه می‌کنند؛ درنتیجه، حس‌و‌حال دستگاه و آن حس کیفیتی که پیشتر از این سری دریافت می‌کردید، حالا با افت چشمگیری همراه شده است. علاوه‌براین، استفاده از پلاستیک با وجود سبک‌تر‌کردن دستگاه، نگه‌داری آن در طولانی‌مدت را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کند. هرچند این تصمیم شیائومی می‌تواند به کاهش قیمت تمام‌شده دستگاه کمک فراوانی کند.

لبه پایینی شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو

هیچ‌کدام از نماینده‌های شیائومی دربرابر آب یا گردو‌غبار مقاوم نیستند و حتی مانند پرچم‌داران این سری، یعنی شیائومی ۱۲، از گواهی IP58 و مقاومت دربرابر پاشش آب خبری نیست. شیائومی 12T و 12T پرو در سه رنگ مشکی و نقره‌ای و آبی عرضه می‌شوند. ما نیز در زومیت نسخه‌ی مشکی مدل پرو و نسخه‌ی نقره‌ای مدل معمولی را برای بررسی در‌ختیار داشتیم.

ماژول دوربین مستطیلی و غول‌پیکر 12T و 12T پرو در بخش بالای پنل پشت گوشی خودنمایی می‌کنند و حاشیه‌ی مشکی‌رنگی بخش دوربین اصلی را از فلش سه‌گانه‌ و دوربین اولترا واید و ماکرو جدا می‌کند. برخلاف مدل معمولی، در مدل پرو سطح دوربین اصلی کمی از سطح ماژول دوربین گوشی برآمده‌تر است و باعث می‌شود تا گوشی هنگام قرار‌گرفتن روی سطوح لق بخورد. با استفاده از قاب داخل جعبه، تا حدودی می‌توان این مشکل را برطرف کرد؛ اما همچنان مشکل وجود دارد.

درگاه سیم‌کارت با قابلیت قرار‌دادن دو سیم‌کارت نانو، میکروفن مکالمه، درگاه USB 2.0 Type-C و یکی از اسپیکرهای اصلی در لبه‌ی پایین فریم دستگاه‌ها جای گرفته‌اند و روی لبه‌ی بالایی هم میکروفن حذف نویز و اسپیکر دوم دیده می‌شود. متأسفانه در مدل معمولی از لوگو Harman Kardon خبری نیست؛ درنتیجه، تنها صدای خروجی مدل پرو را این شرکت تنظیم کرده است.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در سمت راست فریم قرار دارند و سمت چپ فریم هم کاملاً خالی از هرگونه پورت و دکمه است. همان‌طور‌که گفتیم، حسگر اثر‌انگشت شیائومی 12T و 12T پرو زیر نمایشگر جای گرفته‌ است و عملکرد دقیق و بسیار سریعی دارد.

روکش مات و بسیار ظریف پنل پشتی شیشه‌ای دستگاه حس لمس رضایت‌بخشی را به کاربر منتقل می‌کند و ردی از اثرانگشت را روی خود نگه نمی‌دارد و به‌راحتی هم از بین انگشتان سُر نمی‌خورد. درمجموع، می‌توان گفت پرچم‌دار اقتصادی سری 12T شیائومی طراحی زیبا و متمایزی دارند و می‌توانند نظر کاربران بسیاری را به خود جلب کنند؛ مخصوصا اگر از طرفداران پروپا‌قرص و وفادار برند شیائومی باشید.

صفحه‌نمایش و اسپیکر شیائومی 12T و 12T پرو

همان‌طور‌که گفتیم، گوشی هوشمند شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو از صفحه‌‌نمایش ۶٫۶۷ اینچی AMOLED با وضوح تصویر +FHD بهره می‌برند. چینی‌ها برای معرفی صفحه‌نمایشِ دو دستگاه برای اولین‌بار از عبارت CrystalRes استفاده کرده‌اند که دلیل آن را می‌توان در وضوح بیشتر صفحه‌نمایش جست‌وجو کرد. درحقیقت، شیائومی در این گوشی به‌جای استفاده از وضوح استاندارد 1080p، وضوح ۲٬۷۱۲ در۱٬۲۲۰ پیکسل را به‌کار گرفته و همچنان نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را نیز برای آن حفظ کرده است. تراکم پیکسلی ۴۴۶ پیکسل‌بر‌اینچ و نسبت تصویر عریض ۲۰:۹ از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری صفحه‌نمایش دو نماینده‌ی شیائومی به‌شمار می‌روند.

روزنه نمایشگر شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو

با وجود غیبت فناوری پیشرفته LTPO، همچنان صفحه‌نمایش شیائومی 12T و 12T پرو به‌صورت هوشمند روی نرخ‌های ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌شود. در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش نیز، امکان تنظیم بین دو حالت Auto و Custom وجود دارد که حالت Custom شامل دو گزینه‌ی ۶۰ و ۱۲۰ هرتز می‌شود؛ البته حتی درصورت انتخاب Custom و تنظیم گزینه‌ی ۱۲۰ هرتز نیز، نمایشگر به‌طورخودکار بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز نوسان خواهد کرد.

تنظیم نرخ نوسازی خودکار سری 12T عملکرد مطلوبی دارند. زمانی کاربر در حال تعامل با صفحه‌نمایش باشد یا روی صفحه‌نمایش حرکتی تشخیص داده شود، نرخ نوسازی روی ۱۲۰ هرتز قرار می‌گیرد و با تشخیص ثابت‌ماندن تصویر پس از چند ثانیه یا تشخیص پخش ویدئو برای مصرف بهینه‌ی باتری نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. افزون‌براین، در مواقع نمایش AoD یا نمایشگر همیشه‌روشن نیز نرخ نوسازی روی ۳۰ هرتز تنظیم خواهد شد.

تماشای ویدیو با شیائومی 12T

نرخ نمونه‌برداری لمسی (Touch Sampling Rate) نماینده‌های شیائومی ۴۸۰ هرتز عنوان شده است که نرخی مناسب برای گیمینگ و اجرای سریع فرامین لمسی محسوب می‌شود؛‌ به‌طوری‌که پس از لمس صفحه در کسری از ثانیه واکنش نمایشگر را شاهد خواهید بود. درمجموع، می‌توان عملکرد صفحه‌ی لمسی بسیار سریع و رضایت‌بخش عنوان کرد. علاوه‌براین، عملکرد بی‌عیب‌و‌نقص تنظیم خودکار نرخ‌ نوسازی سبب می‌شود تا بدون نگرانی از مصرف باتری حالت نرخ‌ نوسازی خودکار را فعال کرد تا همواره چه در زمان اجرای بازی‌ها و چه در زمان وب‌گردی و عملکرد نرمی را شاهد بود.

طبق گفته‌ی شیائومی، حداکثر میزان روشنایی پنل صفحه‌نمایش شیائومی 12T و 12T‌ پرو در حالت معمولی ۵۰۰ نیت است و در زمانی‌که زیر نور خورشید قرار داشته باشد، به‌صورت خودکار به ۹۰۰ نیت می‌رسد؛ البته ما در آزمایش‌های خود به روشنایی بیشتری از این عدد دست پیدا کردیم. طبق آزمایش‌های زومیت، در حالت تنظیم دستی و در‌صورتی‌که اسلایدر روشنایی روی ۱۰۰ درصد باشد، صفحه‌نمایش شیائومی 12T پرو می‌تواند به حداکثر روشنایی ۶۰۶ نیت دست پیدا کند و با فعال‌سازی حالت خودکار هم روشنایی به ۱٬۱۳۲ نیت می‌رسد. این اعداد برای مدل 12T به‌ترتیب برابر با ۵۷۸ و ۱۰۹۲ نیت خواهد بود که هر دو از اعداد ادعاشده‌ی شیائومی بیشتر است! شایان ذکر است که پنل یادشده از استانداردهای +HDR10 و Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد نمایشگر شیائومی 12T و 12T پرو دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

شیائومی 12T پرو

۲٫۹

۰

۶۱۶

۰

۱۱۳۲

(۳٫۷) Saturated

(۰٫۸) Standard

شیائومی 12T

۲٫۳۱

۰

۵۷۸

۰

۱۰۹۲

(۳٫۴) Vivid

(۰٫۹) Original Color

شیائومی ۱۲ پرو

۲

۰

۵۸۲

۰

۱۳۷۷

۳٫۶

(Vivid)

۱٫۰

(Original Color)

شیائومی ۱۲

۲

۰

۶۱۰

۰

۱۱۴۴

۳٫۹

(Vivid)

۱٫۲

(Original Color)

شیائومی 11T پرو

۲٫۳

۰

۶۳۷

۰

۸۰۵

۴٫۳

(Vivid)

۱٫۱

(Standard)

می 11i

۱٫۵

۰

۵۶۳

۰

۸۳۰

۳٫۶ (Auto)

۱ (Original Color)

گلکسی S21 FE

۲٫۳

۰

۵۸۱٫۵

۰

۱۱۱۷٫۵

۳٫۸ (Vivid)

۲٫۳ (Natural)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

به‌لطف خاموش‌شدن نور پیکسل‌ها در پنل AMOLED قاتلان پرچم‌دار شیائومی، رنگ مشکی بسیار عمیق نمایش داده می‌شود و کنتراست هم به بی‌نهایت می‌رسد. همچنین، حداقل روشنایی صفحه‌نمایش در حالتی که اسلایدر روشنایی روی صفر درصد قرار داشته باشد، برای مدل پرو حدود ۲٫۹ نیت و برای مدل معمولی ۲٫۳۱ نیت به‌دست آمد که برای کار با گوشی در محیط‌های تاریک، روشنایی مقبولی تلقی می‌شود.

به‌طورکلی، صفحه‌نمایش گوشی پرچم‌داران اقتصادی شیائومی روشنایی مناسبی تولید می‌کند؛ اما به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند با گوشی‌های پرچم‌داری مانند آیفون ۱۴ پرو و گلکسی S22 اولترا رقابت کند. شیائومی 12T و 12T پرو طبق روال سایر گوشی‌های این برند برای نمایش رنگ‌ها به سه پروفایل رنگی Vivid و Saturated و Standard و حالت Advanced مجهز شده است که از‌طریق منو تنظیمات می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

به‌طور‌پیش‌فرض حالت نمایش‌ رنگ‌ها روی Vivid قرار دارد که استاندارد رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد و تنظیمات پیشرفته‌ هم برای آن دسته از کاربرانی که از تنظیمات پیش‌فرض راضی نیستند، در نظر گرفته شده است که می‌توان در آن تنظیمات را به‌صورت دلخواه تغییر داد.

برای نمایش دقیق رنگ‌ها در پرچم‌داران اقتصادی شیائومی، باید پروفایل Original Color را انتخاب کنید که رنگ‌ها در این پروفایل در فضای رنگی sRGB نمایش داده می‌شود. برای دستیابی به دامنه‌ی رنگی وسیع‌تر، می‌توانید پروفایل Saturated را فعال کنید. در این حالت، دستگاه می‌تواند رنگ‌های فضای رنگی DCI-P3 را تولید کند.

هر دو مدل شیائومی 12T پرو و شیائومی 12T به دو اسپیکر قدرتمند، یکی در قسمت بالای گوشی و دیگری روی لبه‌ی پایینی گوشی مجهز‌ند، با این‌ تفاوت که صدای خروجی مدل پرو را هارمان کاردن تنظیم کرده است. به‌دلیل کاربرد اسپیکر لبه‌ی بالایی به‌منظور شنیدن صدای مخاطب در زمان برقراری تماس، عملکرد نسبتاً ضعیف‌تری را در‌مقایسه‌با اسپیکر پایینی شاهد هستیم؛ اما به‌طورکلی با حجم صدای خروجی رضایت‌بخشی روبه‌رو هستیم و صداها با شفافیت فراوان و جزئیات زیاد پخش می‌شوند.

نرم‌افزار و تجربه‌ی کاربری شیائومی 12T و 12T پرو

گوشی‌های پرچم‌دار اقتصادی شیائومی با اندروید ۱۲ و رابط کاربری آشنا و پرامکانات MIUI 13 روانه‌ی بازار می‌شوند. رابط کاربری MIUI 13 دقیقاً تجربه‌ای مشابه پوسته‌ی دیگر گوشی‌های این برند ارائه می‌دهد و سخت‌افزار قدرتمند به‌کاررفته باعث می‌شود تا عملکردی نرم و روان داشته باشند.

رابط کاربری شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو

سیاست به‌روزرسانی شیائومی برای این دستگاه‌ها تا ۳ به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری و ۴ به‌روزرسانی امنیتی را شامل می‌شود و ازآن‌جاکه به‌روزرسانی MIUI 13 به‌تازگی برای گوشی‌های شیائومی منتشر شده است، خریداران این گوشی فعلاً باید چند ماهی برای دریافت MIUI 14 مبتنی‌بر اندروید ۱۳ صبر کنند.

با بررسی ظاهر رابط کاربری شیائومی 12T، آنچه به‌چشم می‌‌آید، تفکیک منو Control Center از Notification‌s و آسان‌تر‌شدن دسترسی کاربر به قسمت‌های مختلف است و برای شخصی‌سازی هم امکان تغییر ظاهر Always on Display و شخصی‌سازی صداها و آیکون‌های گوشی وجود دارد.

برخلاف نسخه‌های پیشین، در MIUI 13 امکان تغییر چینش منو Recent Apps و انتخاب دو حالت عمودی و افقی وجود دارد. علاوه‌براین، می‌توانید اپلیکیشن‌های مختلف را در پنجر‌ه‌ای شناور باز کنید؛ هرچند حداکثر امکان بازکردن یک برنامه شناور وجود دارد.

سایدبار هم بسته به کاربرد عملکردی‌های متفاوتی ارائه می‌دهد. برای مثال، هنگام اجرای بازی‌های مختلف، قابلیت‌های مرتبط با گیمینگ را مشاهده می‌کنید و در برنامه‌های ویدئویی هم جعبه‌ابزاری شامل ویژگی‌های ویدئویی نمایش داده می‌شود. برای استفاده از این قابلیت برای برنامه‌ها، تنها کافی است آن‌ها را در وایت‌لیست سایدبار قرار دهید.

در بخش حریم خصوصی و امنیت، شیائومی 12T و 12T پرو به‌صورت پیش‌فرض با اپلیکیشنی به نام Security عرضه می‌شوند که علاوه‌بر بهره‌مندی از لایه‌ی حفاظتی مخصوص بدافزارها، بسیاری از تنظیمات و قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی را به‌صورت یکجا نمایش می‌دهد و بلک‌لیست و مصرف داده را مدیریت می‌کند و علاوه‌بر پایش رفتار باتری، فضای RAM را نیز برای عملکردی روان‌تر و سریع‌تر آزاد می‌کند. شما به‌کمک اپلیکیشن Security می‌توانید مجوزهای برنامه‌های نصب‌شده را مدیریت و محدودیت‌هایی را فقط برای برنامه‌هایی خاص اِعمال کنید.

عملکرد و تجربه بازی و عمر باتری شیائومی 12T و 12T پرو

شیائومی 12T پرو به تراشه‌ی ۴ نانومتری Snapdragon 8+ Gen 1 کوالکام مجهز شده است؛ تراشه‌ای قدرتمند که تیم کوالکام تولید آن را با هدف رفع مشکلات دمای Snapdragon 8 Gen 1 به شرکت TSMC سپرده‌اند. این تراشه‌ی ۸ هسته‌ای (یک هسته Cortex-X2 و سه هسته Cortex-A710 و چهار هسته Cortex-A510) از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 730 با فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز و مودم X65 5G کوالکام بهره می‌برد.

شیائومی 12T در دستان کاربر

به‌ادعای تایوانی‌ها، این تراشه در‌مقایسه‌با نسخه‌ی قبلی ۱۰ درصد سریع‌تر است و ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. فرکانس هسته Cortex-X2 می‌تواند به ۳٫۲ گیگاهرتز برسد که از حداکثر فرکانس ۳ گیگاهرتزی ‌Snapdragon 8 Gen 1 بیشتر است:

  • هسته‌ی اصلی با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز (نسل قبل ۳ گیگاهرتز)
  • هسته‌های میانی با فرکانس ۲٫۷۵ گیگاهرتز (نسل قبل ۲٫۵ گیگاهرتز)
  • هسته‌های کم‌مصرف با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز (نسل قبل ۱٫۸ گیگاهرتز)

علاوه‌براین، در Snapdragon 8+ Gen 1 پردازش گرافیکی ۱۰ درصد بهبود و هم‌زمان نیز مصرف انرژی ۳۰ درصد کاهش یافته است. همچنین موتور هوش مصنوعی در‌مقایسه‌با قبل ۲۰ درصد عملکرد بهتری ارائه می‌کند و ارتباطات بی‌سیم نیز کارآمدتر شده‌اند.

درمقابل، شیائومی 12T به‌تراشه Dimensity 8100-Ultra مجهز شده است که روی کاغذ تفاوت چندانی با Dimensity 8100 ندارد. درحقیقت، در هیچ‌یک از بخش‌های تراشه تغییری به‌چشم نمی‌خورد؛ اما همچنان عملکردی بهتر از Dimensity 8100 را نوید می‌دهد.

برخلاف Snapdragon 8+ Gen 1 در Dimensity 8100-Ultra از کلاستر سوم خبری نیست و تراشه از دو کلاستر شامل ۴ هسته قدرتمند Cortex-A78 و ۴ هسته کم‌مصرف Cortex-A55 تشکیل شده است. درکنار تراشه‌ی مرکزی، پردازنده‌ی Mali-G610 MC6 نیز به‌عنوان پردازنده‌ی گرافیکی قرار دارد که با تراشه‌ی ۶ هسته‌ای با فرکانس ۶۰۰ مگاهرتز فعالیت می‌کند.

  • هسته‌های قدرتمند Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز
    • هسته‌های کم‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز

محصولات قدرتمند شیائومی در دو پیکربندی ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ فروخته می‌شوند که رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی در هر دو نسخه به‌ترتیب از نوع LPDDR5 و UFS 3.1 هستند؛ البته نسخه‌ای ویژه از مدل پرو نیز با رم ۱۲ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی نیز عرضه می‌شود که ما در زومیت همین نسخه را برای بررسی در‌اختیار داشتیم. مدل 12T نیز با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی همراه بود. فراموش نکنید که هر دو مدل فاقد درگاه کارت حافظه‌ی microSD هستند؛ درنتیجه، امکان ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای کاربران وجود نخواهد داشت.

عملکرد حافظه شیائومی 12T و 12T پرو دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

شیائومی 12T پرو

۱۸۶۲٫۶۱

۱۷۴۰٫۶۶

۳۲۲٫۲۸

۴۳۰٫۲۸

شیائومی 12T

۱۷۸۸٫۶۸

۱۶۷۳٫۷

۳۴۷٫۷۲

۴۰۰٫۶۳

شیائومی 11T پرو

۱۹۰۲٫۷۵

۷۷۰٫۲۹

۲۳۰

۲۰۹

می 11i

۱۵۱۴٫۶۱

۵۸۹٫۸۱

۱۸۳٫۳۱

۲۰۱٫۱۳

گلکسی S21 FE

۱۸۴۳٫۲۷

۱۲۸۲٫۲

۳۱۹٫۱۱

۲۸۴٫۶۵

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

نتایج عملکرد شیائومی 12T پرو در بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که گوشی پرچم‌دار اقتصادی شیائومی در نرخ نوشتن ترتیبی از شیائومی ۱۱ تی پرو به‌مراتب بهتر عمل می‌کند؛ اما در نرخ خواندن ترتیبی، پشت‌سر هم‌خانواده‌ی نسل قبلی خود و تقریباً هم‌رده با گلکسی S21‌ اولترا قرار می‌گیرد. شیائومی 12T نیز با فاصله‌ای ۱۰۰ مگابایتی چه درزمینه‌ی نوشتن ترتیبی و چه خواندن ترتیبی پشت‌سر برادر بزرگ‌تر خود قرار می‌گیرد.

صفحه نمایش شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو

در آزمون عملکرد کلی PCMark، شیائومی 12T پرو با دستیابی به امتیاز ۱۴٬۱۷۵ حدود ۱۰٫۶ درصد بهتر از نسل قبلی و ۱۰٫۸ درصد بهتر از گلکسی S21 اولترا عمل می‌کند؛ بااین‌حال، نتایج مرورگر از هر دو این گوشی‌ها کمتر است. شیائومی 12T پرو آزمون‌های CPU و GPU و شبیه‌سازی بازی را نیز با نتایج نسبتاً مناسبی پشت‌سر گذاشت و تراشه‌ی Snapdragon 8+ Gen 1 در این آزمایش‌ها توانست توانمندی خود را درمقایسه‌با تراشه‌ی اگزینوس ۲۱۰۰ گلکسی S21 با تراشه‌ی اگزینوس ۲۱۰۰، ثابت کند.

عملکرد شیائومی 12T و 12T پرو دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

شیائومی 12T پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۴۱۷۵

۷۲٫۳

۶۹۱۸

۱۳۲۲

۴۲۵۱

۵۲

۴۴

۵۹

۵۰

--

۶۹

۱۰۰

--

شیائومی 12T

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۵۰۳

۶۷٫۱

۴۳۴۰

۹۲۷

۳۷۵۰

۳۲

۲۶

۳۳

۲۷

--

۴۰

۵۱

--

شیائومی ۱۲

(Adaptive)

۱۳۴۱۸

۷۹٫۳

۷۰۱۳

۱۲۴۱

۳۵۱۲

۵۴

۳۴

۵۶

۳۸

--

۷۴

۸۱

--

شیائومی 11T پرو

(۱۲۰ هرتز)

۱۳۳۳۶

۷۴٫۵۲

۴۵۵۴

۸۱۵

۳۴۹۹

۴۲

۲۷

۴۵

۳۰

--

۵۹

۶۴

--

شیائومی 11T

(۱۲۰ هرتز)

۱۱۹۲۶

۶۵٫۲

۴۸۲۵

۸۵۷

۲۹۳۸

۳۱

۲۲

۳۰

۲۰

--

۴۱

۵۰

--

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۹۴۴

۱۱۲

۴۳۲۲

۱۱۳۵

۳۶۹۴

۴۰

۲۷

۴۴

۳۰

--

۵۷

۶۷

--

گلکسی S21 FE

(۱۲۰ هرتز)

۱۴۰۳۰

۴۳٫۴۸

۵۷۱۸

۹۶۱

۲۳۹۱

۴۲

۲۲

۴۳

۲۶

--

۵۵

۶۱

--

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برخلاف 12T پرو، شیائومی 12T فاصله کمتری با نسل پیشین خود تجربه می‌کند؛ اما همچنان با مدل پرو فاصله‌ی زیادی دارد. این فاصله در‌زمینه‌ی عملکرد و قدرت خام پردازنده‌یمرکزی معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد و در‌زمینه‌ی پردازش گرافیکی نیز به بیش از ۵۰ درصد می‌رسد.

درمقایسه‌با دستگاه‌های هم‌رده مانند گلکسی S21 FE، نماینده‌ی شیائومی در برخی سناریوها مانند استفاده‌ی روزمره و قدرت خام گرافیکی عملکرد ضعیف‌تری درمقایسه‌با رقیب خود به‌نمایش می‌گذارد؛ اما در وظایفی مانند وب‌گردی یا قدرت خام پردازنده‌ی مرکزی، به‌راحتی نماینده‌ی سامسونگ را پشت‌سر می‌گذارد.

آزمون پایداری عملکرد شیائومی 12T و 12T پرو

برای ارزیابی پایداری شیائومی 12T پرو، استرس تست ۲۰ مرحله‌ای 3DMark را روی این گوشی اجرا کردیم. این گوشی در دو تلاش اول، در دمای استاندارد اتاق به‌دلیل داغ‌شدن بیش‌از‌حد گوشی در دور ۱۳ و ۱۴ متوقف شد و پاپ‌‌آپ اخطار گرم‌شدن بیش‌از‌حد روی صفحه‌نمایش ظاهر شد. خوشبختانه در تلاش سوم و با نسبتاً خنک نگه‌داشتن شرایط، این آزمون ۲۰ دقیقه‌ای با موفقیت به‌پایان رسید.

گیمینگ با شیائومی 12T

شیائومی 12T پرو با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ بیش از ۹۷ درصد پایداری عملکرد داشت و در این آزمون رفتاری بسیار شبیه به گوشی Nubia Red Magic 7S Pro از خود نشان داد. همان‌طورکه در نمودار بالا مشخص است، این گوشی از نسخه‌ی غیرپرو خود امتیاز بسیار بیشتری به‌دست آورد؛ اما هر دو مدل پایداری عملکرد مشابهی داشتند. همچنین، مدل غیرپرو به‌سبب پایداری فراوان تراشه‌ی Dimesity 8100-Ultra از کهکشانی خوش‌قیمت سامسونگ که از تراشه‌ی Exynos 2100 بهره می‌برد، آزمون را با برتری ۳۹ درصدی به‌پایان رساند.

عملکرد شیائومی 12T پرو در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم

Genshin Impact

Very High

۴۵ تا ۶۲ فریم‌برثانیه

Call of Duty

Extreme/Very High

۵۹ تا ۶۱ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد شیائومی 12T در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم

Genshin Impact

Medium

۵۸ تا ۶۰ فریم‌برثانیه

Very High

۴۵ تا ۶۰ فریم‌برثانیه

Call of Duty

Extreme/Very High

۶۰ فریم‌برثانیه

Diablo Immortal

Medium

۶۰ فریم‌برثانیه

Rear Racing 3

--

۱۲۰ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ هنگام اجرای بازی‌هایی مانند Call of Duty و Genshin Impact با بهترین تنظیمات گرافیکی، نرخ فریم‌هایی نزدیک به ۶۰ فریم‌برثانیه ارائه می‌کند و در صحنه‌های شلوغ و پرجزئیات افت فریم چندانی مشاهده نمی‌شود؛ البته برای دستیابی به چنین عملکردی لازم است تا تنظیمات گرافیکی بازی‌ها را در بهترین حالت (Very High یا Extreme) قرار دهیم. این گوشی در زمان اجرای بازی‌ها، گرمای زیادی هم تولید نمی‌:ند و حالت پایدار خود را حفظ می‌کند.

نمای پشتی شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو

میان قدرت خام تراشه‌ی گرافیکی شیائومی 12T پرو و شیائومی 12T فاصله‌ی زیادی وجود دارد؛ اما برادر ارزان‌قیمت‌تر نیز بازی‌ها را با نرخ‌ فریمی نسبتاً پایداری اجرا می‌کند؛ البته در بازی Genshin Impact پس از گذشت ۵ تا ۷ دقیقه، تراشه برای کنترل دما نرخ‌ بازی را از ۵۵ تا ۶۰ فریم پایدار به ۴۵ فریم کاهش می‌دهد. باوجوداین، همچنان در این وضعیت نیز نرخ‌ فریم پایداری را تجربه خواهید کرد. در بازی‌های دیگر مانند Real Racing که محدودیت فریم وجود ندارد، نیز دستگاه موفق شد بازی را با بیشترین نرخ پشتیبانی‌شده، یعنی ۱۲۰ فریم‌برثانیه، اجرا کن.

شیائومی 12T و 12T پرو با همان ظرفیت باتری 11T و 11T پرو، یعنی ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت و شارژر ۱۲۰ واتی عرضه می‌شوند و در بخش عمر باتری، عملکردی مشابه نسل قبل ارائه می‌کنند. شارژر ۱۲۰ واتی این گوشی‌ها که درون جعبه همراه با گوشی دردسترس قرار دارند، با بهره‌مندی از فناوری هایپرشارژ شیائومی، باتری مدل پرو را در مدت ۱۳ دقیقه از ۰ به ۵۰ درصد و در مدت ۳۲ دقیقه به‌طورکامل شارژ می‌کند و در این مدت هم، دمای گوشی افزایش چندانی را تجربه نمی‌کند. برای مدل پایه نیز، شرایط یکسانی برقرار است، با این‌ تفاوت که حجم کامل باتری در مدت ۲۷ دقیقه شارژ می‌شود.

عملکرد باتری شیائومی 12T و 12T پرو دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

شیائومی 12T پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۱۲۲۰×۲۷۲۱ پیکسل

۵۰۰۰

۰۰:۳۲

با شارژر ۱۲۰ واتی

۱۴:۳۱

۱۱:۲۴

شیائومی 12T

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۱۲۲۰×۲۷۲۱ پیکسل

۵۰۰۰

۰۰:۲۷

با شارژر ۱۲۰ واتی

۱۳:۰۸

۹:۵۴

شیائومی ۱۲

(Adaptive)

۶٫۲۸ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۰۰:۵۲

با شارژر ۶۷ واتی

۱۵:۰۸

۱۰:۱۷

شیائومی 11T پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۰۰:۱۸

با شارژر ۱۲۰ واتی

۱۸:۱۰

۹:۵۸

گلکسی S20 اولترا

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۹ اینچ

۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۴:۲۵

۸:۳۱

گلکسی S21 FE

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۴ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۱۵

با شارژر ۲۵ وات

۱۶:۳۶

۸:۵۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای سنجش عمر باتری و شارژدهی شیائومی 12T و 12T پرو، تمام گزینه‌های ارتباطی را قطع و با تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت و انتخاب نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، آزمون‌های متداول زومیت را روی گوشی اجرا کردیم. نتایج نشان می‌دهند که پرچم‌داران اقتصادی سری 12T شیائومی می‌توانند با هر بار شارژ، ویدئو معیار زومیت را ۱۴ ساعت و ۳۱ دقیقه برای مدل پرو و ۱۳ ساعت و ۸ دقیقه برای مدل پایه پخش کند که اصلاً با مدت‌زمان پخش پرچم‌دارانی مانند آیفون ۱۴ پرو یا گلکسی S22 اولترا مقایسه‌کردنی نیست؛ اما آزمون باتری PCMark را به‌ترتیب در ۱۱ ساعت و ۲۴ دقیقه و ۹ ساعت و ۵۴ دقیقه به‌پایان رساندند که از اکثر گوشی‌های هم‌رده بیشتر است.

باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده، درصورتی‌که روزانه به‌طورمتوسط ۶ ساعت از گوشی خود برای وب‌گردی استفاده کنید، نماینده‌های سری 12T بین ۱/۵ تا ۲ روز شما را همراهی خواهند کرد که عدد رضایت‌بخشی به‌شمار می‌رود.

عکاسی با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی شیائومی 12T پرو

دوربین‌ شیائومی 12T پرو

ماژول دوربین شیائومی 12T پرو را ترکیب سه‌گانه‌ی واید و اولتراواید و ماکرو تشکیل داده‌اند. دوربین اصلی یا واید شیائومی 12T پرو به حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی با ابعاد عظیم 1/1.22 اینچ و پیکسل‌های ۰٫۶۴ میکرومتری مجهز است. این دوربین از حسگر HP1 سامسونگ بهره می‌برد؛ یعنی هرکدام از رنگ‌های RGB با ترکیب ۱۶ پیکسل مجاور تولید می‌شوند؛ درنتیجه، عکس‌های نهایی با وضوحی برابر با ۱۲٫۵ مگاپیکسل ثبت می‌شوند. افزون‌براین، با گشودگی دیافراگم f/1.7 نور بیشتری درمقایسه‌با نسل قبل جذب می‌کند و با تجمیع این ویژگی‌ها روی کاغذ می‌توان انتظار تصاویری با‌کیفیتی را داشت. دوربین واید این گوشی لرزش‌گیر اپتیکال دارد که روی گوشی شیائومی 11T پرو وجود نداشت و با زاویه‌ی دید ۸۵ درجه‌ عکاسی می‌کند که به‌معنای فاصله‌ی کانونی ۲۳ یا ۲۴ میلی‌متر است.

روی ماژول دوربین علاوه‌بر دوربین اصلی، دوربین ۸ مگاپیکسلی اولتراواید و دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو هم دیده می‌شود. دوربین اولتراواید این گوشی به حسگر S5K4H7 ISOCELL ساخت سامسونگ با تراکم پیکسلی ۱٫۱۲ میکرومتر است. این دوربین فوکوس خودکار ندارد و با گشودگی دیافراگم f/2.2 میدان دیدی ۱۲۰ درجه ارائه می‌کند. دوربین ماکرو شیائومی 12T پرو هم از حسگر GalaxyCore GC02 با گشودگی f/2.4 بهره می‌برد که فوکوس ثابتی در فاصله‌ی ۴ سانتی‌متری برای عکاسی ماکرو در‌اختیار کاربر می‌گذارد.

شیائومی 12T نیز از مشخصات دوربین مشابهی بهره می‌برد، با این تفاوت که دوربین اصلی شامل حسگر ISOCELL HM6 سامسونگ با وضوح ۱۰۸ مگاپیکسلی می‌شود. این حسگر ۱٫۶۷ اینچی مشابه مدل پرو از پیکسل‌هایی با ابعاد ۰٫۶۴ میکرومتر بهره می‌برد و در پس لنزی با فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متر و گشودگی دیافراگم f/1.7 قرار گرفته است. فیلتر قرارگرفته روی حسگر Nonapixel نام دارد که به‌معنی ترکیب ۹ پیکسل به یک پیکسل برای دستیابی به روشنایی و جزئیات بیشتر خواهد بود.

چینی‌ها برای عکاسی سلفی با شیائومی 12T و 12T پرو، حسگر ۲۰ مگاپیکسلی Sony IMX596 با طراحی Quad Bayer را ارائه می‌دهد که طبق ادعای شیائومی، به‌جای قراردادن یک پیکسل در پشت هر مربع رنگ، چهار پیکسل را پشت هر مربع رنگ قرار می‌دهد و در‌نتیجه سنسور به نرم‌افزار دوربین اجازه می‌دهد تا با ثبت هم‌زمان دو عکس، امکان پردازش تصویر (حالت HDR و شب) را فراهم شود و تصاویر با کیفیت بهتری ثبت شوند.

اپلیکیشن دوربین شیائومی 12T و 12T پرو

اپلیکیشن دوربین شیائومی 12T و 12T پرو همان اپلیکیشنی است که در دیگر گوشی‌های شیائومی وجود دارد. با حرکت به‌سمت چپ و راست حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری را مشاهده می‌کنید و برای دسترسی به برخی دیگر مانند حالت ماکرو هم باید به منو همبرگری داخل اپلیکیشن مراجعه کنید.

رابط کاربری نرم‌افزار دوربین شیائومی 12T پرو

گوشی‌های سری 12T شیائومی از حالتی برای عکاسی پرو بهره می‌برد و از‌طریق آن می‌توانید تنظیمات دوربین اصلی و دوربین اولتراواید مانند فوکوس و سرعت شاتر یا ISO‌ را تغییر دهید. این گوشی‌ها به حالتی جداگانه برای عکاسی در شب یا Night Mode هم مجهزند و در زمانی‌که نورِ محیط کم باشد، از آن کمک می‌گیرد؛ با‌این‌حال، این امکان را هم در‌اختیار می‌گذارد تا Night Mode را غیرفعال کنید. 

گستره‌ی دینامیکی، جزئیات، نویز عکس و دقت رنگ شیائومی 12T و 12T پرو

دوربین واید

قاتلان پرچم‌دار شیائومی در شرایطی که نور کافی وجود داشته باشد، خروجی چشمگیر و رقابتی با گوشی‌های پرچم‌دار موجود در بازار خواهند داشت. کنتراست بالا، دامنه‌ی داینامیکی گسترده، رنگ‌هایی دقیقی و در‌نهایت جزئیات راضی‌کننده، همه‌و‌همه ویژگی‌های عکس‌هایی هستند که دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی شیائومی 12T پرو و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی 12T بدون نویز یا با نویز حداقلی در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد. اگر به برش ۱۰۰ درصدی عکس‌های این دو دوربین در وضوح اصلی نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت وضوح خواهید شد. علاوه‌براین، عکس‌های خروجی دوربین اصلی 12T پرو کمی آب‌رنگی به‌نظر می‌رسند. از‌این‌رو، جزئیات تصویر کاهش بسیاری را درمقایسه‌با برادر کوچک‌تر تجربه می‌کنند.

برش ۱۰۰ درصدی عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی شیائومی 12T پرو
برش ۱۰۰ درصدی عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی شیائومی 12T پرو
برش ۱۰۰ درصدی عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی 12T
برش ۱۰۰ درصدی عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی 12T

دوربین واید ۲۰۰ مگاپیکسلی موجود در شیائومی 12T‌ پرو در حفظ دقت رنگ‌ها و نمایش آن‌ها موفق عمل می‌کند و تصاویر ثبت‌شده از این دوربین با اختلاف زنده‌تر و با‌کیفیت‌تر از تصاویری هستند که دوربین اولتراواید این پرچم‌دار اقتصادی ثبت می‌کند. گرمی رنگ‌ها در دوربین واید و تیرگی آن‌ها در دوربین اولتراواید به‌وضوح مشخص است.

درمقابل، شیائومی 12T در تنظیم درست رنگ‌ها کمی دچار مشکل می‌شود و همان‌طورکه در عکس زیر مشاهده می‌کنید، رنگ دیوار پشت و به‌طور‌کلی دیگر بخش‌های تصویر به‌سمت قرمز تمایل دارند.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی شیائومی 12T در نور کافی
نمونه‌عکس ثبت‌شده با دوربین اصلی شیائومی 12T در نور کافی
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی شیائومی 12T پرو در نور کافی
نمونه‌عکس ثبت‌شده با دوربین اصلی شیائومی 12T پرو در نور کافی
برش ۱۰۰ درصدی عکس شیائومی 12T با دوربین اصلی در نور کافی
برش ۱۰۰ درصدی عکس شیائومی 12T با دوربین اصلی در نور کافی
برش ۱۰۰ درصدی عکس شیائومی 12T پرو با دوربین اصلی در نور کافی
برش ۱۰۰ درصدی عکس شیائومی 12T پرو با دوربین اصلی در نور کافی

دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید گوشی‌های شیائومی 12T پرو و 12T عملکردی معمولی از خودش نشان می‌دهد و نباید از آن انتظار عکس‌های باکیفیت را داشته باشید. این دوربین که از حسگر ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند، جزئیات را نسبتاً دقیق ثبت می‌کند؛ با‌این‌حال، اگر به حاشیه‌ی تصاویر دقت کنید، جزئیات به‌اندازه‌ی باقی قسمت‌ها دقیق نیست و لبه‌های عکس‌ بسیار نرم به‌نظر می‌رسند. عکس‌های اولتراواید هم از دامنه‌ی داینامیکی خوبی بهره می‌برند و رنگ‌ها باز‌هم در‌مقایسه‌با گلکسی S21 اولترا کمی بیش‌از‌اندازه گرم به‌نظر می‌رسد.

نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید شیائومی 12T
نمونه‌عکس ثبت‌شده با دوربین اولتراواید شیائومی 12T
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید شیائومی 12T پرو
نمونه‌عکس ثبت‌شده با دوربین اولتراواید شیائومی 12T پرو
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید شیائومی 12T در نور کافی
برش ۱۰۰ درصدی عکس شیائومی 12T با دوربین اولتراواد در نور کافی
برش ۱۰۰ درصدی دوربین اولتراواید شیائومی 12T پرو در نور کافی
برش ۱۰۰ درصدی عکس شیائومی 12T پرو با دوربین اولتراواد در نور کافی

عکاسی در تاریکی با شیائومی 12T پرو

عملکرد دوربین اصلی شیائومی 12T پرو در حالت عکاسی در نورِ کم چشمگیر است. عکس‌ها نسبتاً طبیعی به‌نظر می‌رسند و بیننده حس نمی‌کند که بیش‌از‌اندازه روی عکس پردازش‌شده یا دوربین برای ثبت تصویر در نور کم ناتوان است. برخلاف رنگ تصاویر 12T که همچنان به‌سوی قرمز تمایل دارند، نسخه‌ی پرو در ثبت دقیق رنگ‌ها وسواس زیادی به‌خرج می‌دهد و جزئیات نیز تا حد مناسبی حفظ می‌شوند.

دوربین واید

نمونه عکس شیائومی 12T در نور کم
نمونه‌عکس ثبت‌شده با دوربین اصلی شیائومی 12T در نور کم
نمونه عکس شیائومی 12T پرو در نور کم
نمونه‌عکس ثبت‌شده با دوربین اصلی شیائومی 12T پرو در نور کم

دوربین اولترا واید

دوربین اولتراواید برخلاف دوربین واید در تاریکی عکس‌های با‌کیفیتی ثبت نمی‌کند و جزئیات در آن‌ها به‌خوبی مشخص نیست؛ اما مدل پرو همچنان در کنترل نویز و جزئیات بهتر از 12T عمل می‌کند که به‌لطف تراشه‌ی پردازش تصویر قدرتمندتر آن حاصل شده است.

نمونه عکس دوربین اولتراواید شیائومی 12T در نور کم
نمونه‌عکس ثبت‌شده با دوربین اولتراواید شیائومی 12T در نور کم
نمونه عکس دوربین اولتراواید شیائومی 12T پرو در نور کم
نمونه‌عکس ثبت‌شده با دوربین اولتراواید شیائومی 12T پرو در نور کم

عکاسی ماکرو با شیائومی 12T و 12T پرو

عکس‌های ماکرو پرچم‌داران اقتصادی شیائومی آن‌چنان که باید از کیفیت مطلوبی یرخوردار نیستند و میزان جزئیات خیلی کم است؛ با‌این‌حال، رنگ‌ها نسبتاً دقیق ثبت می‌شوند؛ البته از فوکوس خودکار خبری نیست و باید در تنظیم فاصله‌ی سوژه دقت کافی را به‌خرج دهید.

عکس ماکرو شیائومی 12T
نمونه‌عکس ماکرو ثبت‌شده با شیائومی 12T
عکس ماکرو شیائومی 12T پرو
نمونه‌عکس ماکرو ثبت‌شده با شیائومی 12T پرو

عکاسی پرتره با شیائومی 12T و 12T پرو

با سری 12T شیائومی می‌توانید عکس‌های پرتره بسیار جذابی ثبت کنید. در شرایط نوری مناسب، عکس‌هایی در‌اختیار خواهید داشت که کیفیت بسیار مناسبی دارند و جزییات زیادی را ثبت می‌کنند. سوژه‌ی اصلی به‌خوبی از محیط پس‌زمینه جدا می‌شود و محیط پشت هم به‌خوبی و حتی شاید بتوان گفت به‌طور اغراق‌شده تار نمایش داده می‌شود. عکس‌های پرتره‌ی شیائومی 12T پرو از پرتره‌های گلکسی S21 اولترا شفاف‌تر هستند و جزئیات سوژه در آن‌ها کمی بیشتر مشخص است.

عکس پرتره ثبت شده با شیائومی 12T
نمونه‌عکس پرتره ثبت‌شده با شیائومی 12T
عکس پرتره ثبت شده با شیائومی 12T پرو
نمونه‌عکس پرتره ثبت‌شده با شیائومی 12T پرو

عکاسی سلفی شیائومی 12T و 12T پرو

همان‌طور‌که گفتیم، هر دو گوشی شیاسومی 12T و 12T پرو از حسگرهای مشابهی بهره می‌برند؛ اما به‌واسطه‌ی بهره‌مندی از موتورهای پردازش تصویر متفاوت، نتیجه‌ی نهایی نیز کمی متفاوت‌تر دنبال خواهد شد. برای مثال، سوژه در عکس‌های شیائومی 12T پرو از جزئیات بیشتری بهره می‌برد و وضوح در نور روز نیز مناسب است؛ اما در نور کم همچنان به بهبود نیاز دارد. محیط پس‌زمینه شاید بیش‌ازحد تار باشد؛ اما نمایش سوژه از کیفیت نسبتاً زیادی بهره می‌برد.

سلفی ثبت شده با شیائومی 12T
نمونه‌عکس سلفی با دوربین شیائومی 12T
سلفی پرتره ثبت شده با شیائومی 12T
نمونه‌عکس سلفی پرتره با دوربین شیائومی 12T
سلفی ثبت شده با شیائومی 12T پرو
نمونه‌عکس سلفی با دوربین شیائومی 12T پرو
سلفی پرتره ثبت شده با شیائومی 12T پرو
نمونه‌عکس سلفی پرتره با دوربین شیائومی 12T پرو

کیفیت فیلم‌برداری با گوشی شیائومی 12T و 12T پرو

شیائومی 12T پرو در قسمت فیلم‌برداری هم عملکرد راضی‌کننده‌ای ارائه می‌دهد. رنگ‌ها دقیق و جزئیات هم در حد مقبولی حفظ می‌شوند و خروجی رضایت‌بخشی را می‌توانید انتظار داشته باشید. این گوشی توانایی فیلم‌برداری با وضوح تصویر 8K را دارد؛ اما ازآن‌جا‌که حداکثر فریم‌ریت برای فیلم‌برداری در شیائومی 12T پرو ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه‌ است، می‌توان گفت فیلم‌برداری 4K بهترین خروجی را ارائه می‌دهد.

شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو درکنار هم

متاسفانه در مدل غیر‌پرو از وضوح 8K و حتی فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه خبری نیست؛ بنابراین، اگر به فیلم‌برداری ۶۰ فریم‌برثانیه علاقه‌مند هستید، باید به وضوح 1080p بسنده کنید.

جمع‌بندی

امروزه، اکثر گوشی‌های پرچم‌دار در بازار با قیمت‌هایی نجومی فروخته می‌شوند. در چنین شرایطی، گوشی‌های سری T شیائومی با سخت‌افزار نسبتاً قدرتمند و قیمتی مناسب راهی بازار می‌شوند. همان‌طور‌که شیائومی ادعا می‌کند، شیائومی 12T و 12T پرو را می‌توان قاتلانی برای پرچم‌دارهای موجود در بازار دانست. این گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایشِ با‌کیفیت ۶٫۷ اینچی و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز گیمر‌ها و علاقه‌مندان به تماشای فیلم و سریال را به‌خوبی راضی می‌کند. افزون‌براین، تراشه‌ی قدرتمند Snapdragon 8+ Gen 1 و Dimensity 8100-Ultra هم کمک می‌کند تا دو گوشی پرچم‌دار مقرون‌به‌صرفه چینی‌ها به‌راحتی از‌پسِ فعالیت‌های سنگین برآید.

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی به‌کار‌رفته در هر دو مدل، باعث می‌شود تا این دستگاه برای استفاده‌های روزانه عملکرد مطلوبی داشته باشد و بدون نگرانی در طول روز پاسخ‌گوی کاربر باشد. دوربین‌ اصلی گوشی تصاویر باکیفیتی ثبت می‌کند و کل ماژول دوربین هم عملکرد نسبتاً پذیرفتنی ارائه می‌کنند.

وب‌گردی با شیائومی 12T و شیائومی 12T پرو

در مقام مقایسه، شیائومی 12T پرو عملکردی در حد‌و‌اندازه‌ی گلکسی S21 اولترا ارائه می‌کند و از نسل قبلی خود کارآمدتر است و شیائومی 12T نیز به‌راحتی می‌تواند رقیب قدرتمندی چون گلکسی S21 FE را شکست دهد؛ از‌این‌رو، اگر معیار قیمت یکی از عوامل مهم در انتخابتان باشد، قاتلان سریالی شیائومی می‌توانند به یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین انتخاب‌ها تبدیل شوند.

گوشی‌های شیائومی 12T و 12T Pro را فروشگاه دارسو برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • نمایشگر دقیق OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • طراحی زیبا و رضایت‌بخش
  • شارژر قدرتمند ۱۲۰ وات
  • اسپیکرهای قدرتمند هارمان کاردن (مدل پرو)
  • تراشه‌ی Snapdragon 8+ Gen 1 (مدل پرو)

نکات منفی

  • بدنه و فریم پلاستیکی
  • داغ‌شدن حین انجام پردازش‌های سنگین طولانی‌مدت (مدل پرو)
  • عملکرد نه‌چندان مطلوب دوربین‌های ماکرو و اولتراواید
  • برآمدگی دوربین نسبتاً زیاد مدل پرو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات