نحوه صحیح تمیز کردن اسپیکر گوشی؛ به دستگاه خود آسیب نزنید!

سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پورت و اسپیکر گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra
در این مقاله از زومیت روش‌های صحیح تمیزکردن و به‌حداقل‌رساندن آسیب به بلندگوهای گوشی را بیان کرده‌ایم.
تبلیغات

گوشی شما زمان زیادی را در دستان و جیب و صورت می‌گذراند و این یعنی خودبه‌خود کثیفی را جذب خواهد کرد. پاک‌کردن صفحه‌نمایش گوشی شاید ساده باشد؛ اما تمیزکردن درست اسپیکرها به کمی ظرافت بیشتر نیاز دارد. در این مطلب، نحوه‌ی انجام صحیح این کار را توضیح می‌دهیم. با زومیت همراه باشید.

روش‌های زیادی برای تمیز‌کردن بلندگوهای گوشی وجود دارد؛ اما برخی توصیه‌ها بی‌اثر یا کاملاً مضر هستند. در‌ادامه، به نکاتی اشاره می‌کنیم که هنگام تمیزکردن بلندگوی گوشی خود باید مدنظر قرار دهید.

اسپیکر گوشی کجا قرار دارد؟

یکی از بلندگوها در بالای نمایشگر قرار دارد که هنگام مکالمه با گوشی، گوش شما جلوِ آن قرار می‌گیرد و شکافی کوچک به ضخامت یک ناخن است. دیگری معمولاً در پایین گوشی و زیر نمایشگر و درکنار درگاه شارژ قرار دارد که در آن چند توری دایره‌ای کوچک روی بدنه‌ی گوشی بریده شده است.

از این اشیاء و مواد استفاده نکنید

گوش‌پاک‌کن برای تمیز‌کردن اسپیکر موبایل
  • مایعات: واردکردن مایعات به گوشی ایده‌ی هوشمندانه‌ای نیست. این کار باعث اتصالی یا سوختگی قطعات می‌شود و گارانتی گوشی خود را باطل می‌کند.
  • اشیای تیز: از گیره‌ی کاغذ خم‌شده، سوزن، سنجاق یا هر شیء تیز دیگری استفاده نکنید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است به سطح گوشی یا اجزای داخلی ظریف آن آسیب بزنید.
  • هوای فشرده: هوای فشرده گمراه‌کننده به‌نظر برسد؛ اما می‌تواند کثیفی را بیشتر به داخل گوشی خود وارد کند.
  • پودرهای پاک‌کننده یا پاک‌کننده‌های آسیب‌رسان: استفاده از مواد شیمیایی یا ساینده‌های ناملایم ممکن است به گوشی شما آسیب دائمی بزند.
  • گوش‌پاک‌کن: استفاده از گوش‌پاک کن نیز ایده‌ی جالبی نیست؛ چراکه احتمال گیرکردن پرز گوش‌پاک‌کن در توری بلندگو وجود دارد.

آیا می‌توان از الکل برای تمیزکردن اسپیکرهای گوشی استفاده کرد؟

بااینکه از دستمال‌های حاوی الکل برای پاک‌کردن بیرون گوشی خود می‌توانید استفاده کنید، بهتر است از مصرف الکل در نزدیکی اجزای داخلی خودداری کنید. الکل نه‌تنها مایع است؛ بلکه محلول‌های بسیار غلیظ الکل نیز می‌توانند میزان مقاومت گوشی شما در‌برابر آب را کاهش دهند.

چگونه بلندگوی گوشی خود را به‌درستی تمیز کنیم؟

پورت‌های گلکسی A54

حالا که می‌دانید باید از چه چیزهایی دوری کنید، در‌ادامه نحوه‌ی تمیزکردن صحیح بلندگوهای گوشی را به شما آموزش می‌دهیم. ابتدا گوشی را خاموش کنید و سپس، مراحل زیر را به‌ترتیب طی کنید:

  • با استفاده از مسواک تمیز نرم یا قلم‌مو، به‌آرامی اسپیکرهای گوشی را تمیز کنید. در یک زاویه برس بزنید تا کثیفی را از بین ببرید و آن را زیاد به داخل فشار ندهید.
  • هر‌گونه کثیفی باقی‌مانده را با استفاده از دمنده‌ی هوای دستی پاک کنید. دمنده‌ی دستی بسیار ملایم‌تر از هوای فشرده است. باز‌هم مطمئن شوید که کثیفی و گردوغبار را از بلندگو دور کرده‌اید و بیشتر به داخل گوشی نفوذ نمی‌کند.
  • ممکن است مجبور شوید این مراحل را چند بار تکرار کنید تا بلندگوهای گوشی تمیز شوند. به‌یاد بسپارید هرکاری که انجام می‌دهید، ملایم باشد و فشار زیادی وارد نکنید.

اگر متوجه شدید که هنوز کثیفی وجود دارد، می‌توانید چند شیء کمکی را امتحان کنید:

  • گوش‌پاک‌کن: هرچند گوش‌پاک‌کن را توصیه نکردیم، ممکن است به‌عنوان شیء کمکی به‌کار بیاید. فقط توجه کنید که برای جلوگیری از گرفتن پرز، باید گوش‌پاک‌کن را به‌‌آرامی روی سطح توری بلندگو بکشید.
  • اسفنج تمیز‌کننده: اسفنج‌ها را در اشکال و اندازه‌های مختلف برای تمیزکردن می‌توانید تهیه کنید.
  • برس‌های تمیزکننده: مانند اسفنج‌ها، برس‌های تمیزکننده به‌اندازه‌ای سفت هستند که کثیفی را بدون ایجاد خراش از بین ببرند.

تمیزکردن بلندگوهایم مشکلی را حل نکرد، چه‌ کار کنم؟

پس از تمیزکردن صحیح، امیدواریم مشکلات صدای خفه‌‌ برطرف شده باشد؛ اما اگر هنوز مشکل صدا دارید یا اصلاً صدایی دریافت نمی‌کنید، حتی با بلندگوهای تمیز، شاید مشکل پیچیده‌تری وجود داشته باشد.

دلایل احتمالی زیادی برای مشکلات صوتی وجود دارد که شناسایی آن‌ها بدون ابزارهای مناسب (ازجمله آسیب‌های احتمالی آب با وجود گواهی IP) دشوار است. بهترین راهکار مراجعه به فروشگاه معتبر است؛ چراکه شاید به تعمیر اساسی نیاز داشته باشد.

سوالات متداول زومیت

  • آیا می‌توانم از صابون برای تمیزکردن بلندگوی گوشی استفاده کنم؟

    خیر، صابون می‌تواند به قسمت‌های داخلی و خارجی گوشی شما آسیب برساند. پس، از آن برای تمیزکردن بلندگوهای گوشی استفاده نکنید.

  • آیا می‌توانم از نوار چسب برای تمیزکردن بلندگوی گوشی استفاده کنم؟

    بله، اما بهتر است هنگام انجام این کار از چسب بسیار چسبناک استفاده نکنید. نوار چسب کاغذی بهترین گزینه است؛ چراکه وقتی آن را برمی‌دارید، اثراتش باقی نمی‌ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات