با عجیب ترین حیوانات دنیا آشنا شوید

پنج‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مطالعه 23 دقیقه
عجیب ترین حیوانات دنیا
در کره زمین حیوانات فراوانی وجود دارند که حتی نام آن‌ها به گوشمان نخورده است. امروز با برخی از عجیب‌ترین حیوانات دنیا آشنا شوید.
تبلیغات

جهان وحشی و شگفت‌انگیز خانه‌ی میلیون‌ها جانور جالب و حیوانات عجیب است که اکثر ما حتی نام آن‌ها را نشنیده‌ایم. دانشمندان تخمین زده‌اند که حدود ۸٫۷ میلیون گونه جانوری روی زمین وجود دارد.

برخی از این جانوران مانند شیر، کوسه و ببر خشن و ترسناک هستند و برخی از آن‌ها مانند خرگوش و گوزن، دوست‌داشتنی و بی‌آزار. در این میان گونه‌هایی وجود دارند که به‌نوعی عجیب و سؤال‌برانگیز هستند، گونه‌هایی از عجیب ترین حیوانات جهان که در هیچ طبقه‌ای قرار نمی‌گیرند، رفتارهای نامتعارف دارند یا ظاهرشان با صفاتشان همخوانی ندارد.

در سراسر کره زمین، حیوانات منحصر‌به‌فردی پیدا خواهید کرد که ویژگی‌ها و رفتارهای چشمگیر و عجیبی از خود نشان می‌دهند. در این مطلب از زومیت شما را با عجیب‌ترین حیوانات جهان مانند قورباغه‌ شکم شیشه‌ای یا عنکبوتی که با علم به خورده شدن توسط ماده به جفت‌گیری تمایل دارد، آشنا خواهیم کرد.

یوآکاری گر

یوآکاری گر

یوآکاری گر میمون کوچکی است که در حوضه آمازون یافت می‌شود. میمون گر با پوشش خز بلند زنجبیلی و سر و صورت بدون مو که به رنگ قرمز روشن است، ظاهر ترسناکی دارد.

فوسا

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ فوسا

فوسا پستاندار گوشت‌خوار بومی ماداگاسکار است. این حیوان درنده ظاهری شبیه به گربه دارد؛ اما سایر ویژگی‌هایش شبیه به زبادان است؛ همین امر موجب دشوار و بحث‌برانگیز بودن طبقه‌بندی فوسا شده است. تحقیقات ژنتیکی نشان داده‌ که فوسا در واقع گونه‌‌ای جداگانه و منحصربه‌فرد است.

آهوی کاکلی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ آهوی کاکلی

آهوی کاکلی گونه‌ای کوچک از گوزن است که با یک دسته برجسته موی سیاه روی پیشانی و یک جفت دندان نیش‌مانند خارج از دهان در نرها شناخته می‌شود. این پستاندار خجالتی و عمدتاً منزوی در چین مرکزی یافت می‌شود و گاهی اوقات به‌صورت جفت زندگی می‌کند. آهوی کاکلی از زندگی در مناطقی با پوشش گیاهی مطلوب لذت می‌برد.

خفاش سفید هندوراسی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ خفاش سفید هندوراسی

خفاش سفید هندوراسی، خز سفید متمایزی دارد که نوک بعضی از این خزها خاکستری است. بینی این پستاندار کوچک مانند برگ است. این حیوانات عجیب که اهل جنگل‌های آمریکای مرکزی هستند به‌طور دسته‌جمعی در چادرهایی که از برگ‌ها می‌سازند زندگی می‌کنند.

کَل سَکایی یا سایگا

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ سایگا

کَل سَکایی یا سایگا یک نوع بز کوهی است که به‌طور پراکنده در اطراف استپ اوراسیا زندگی می‌کند. این پستاندار به دلیل ساختار پوزه بسیار غیرمعمول، بیش از اندازه بزرگ و انعطاف‌پذیری که شبیه به بینی مورچه‌خوار است، به‌عنوان یکی از عجیب ترین حیوانات جهان شناخته می‌شود.

متأسفانه سایگا درمعرض خطر انقراض قرار دارد. در سال ۲۰۱۵ مرگ و میر این حیوانات عجیب در قزاقستان شروع شد و در کمتر از چند روز تعداد ۲۰۰ هزار رأس کل تلف شدند. نتیجه سال‌ها تحقیق نشان داد که علت مرگ این گونه وجود نوعی عفونت باکتریایی در پوزه آن‌ها بوده است. در میان این مرگ‌ومیر عظیم، از بین رفتن زیستگاه و شکار بیش از حد، سایگا راهی طولانی برای بهبود و برگشت به شرایط عادی در پیش رو دارد؛ اما هنوز می‌توان جمعیت مهاجر قابل توجهی از آن‌ها را در روسیه، قزاقستان و مغولستان غربی پیدا کرد. یکی دیگر از دلایل انقراض این حیوان، کاربرد شاخ سایگا در طب چینی است.

دیک‌دیک‌

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ دیک دیک
عجیب‌ترین حیوانات جهان/ دیک دیک

دیک‌دیک‌ها یکی از زیبا‌ترین چهارپایان هستند که چشم‌های جذابشان توسط یک حلقه سفید احاطه شده است. دیک‎‌دیک‌ها از چشمانشان مایع چسبناکی ترشح می‌کنند که برای علامت‌گذاری قلمرو استفاده می‌شود. این پستانداران بومی آفریقای شرقی و جنوبی جثه کوچکی دارند و قادر به تحمل دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد هستند.

زرافه گردن‌کوتاه یا اُکاپی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ اکاپی
عجیب‌ترین حیوانات جهان/ اکاپی

زرافه گردن‌کوتاه یا اُکاپی پستانداری شبیه به گورخر و زرافه است که بیشتر به زرافگان شباهت دارد. اکاپی که به آن زرافه گورخری نیز می‌گویند، بومی جنگل‌های بارانی شمال جمهوری دموکراتیک کنگو است. این حیوان درمعرض انقراض از انسان‌ پرهیز می‌کند و یافتن آن به اندازه‌ای سخت است که دانشمندان تا سال ۱۹۰۰ از وجود آن اطلاع نداشتند.

گرگ یال‌دار

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ گرگ یالدار

گرگ یال‌دار، بزرگ‌ترین سگ‌سان آمریکای جنوبی است. این پستاندار شباهت زیادی به روباه دارد؛ اما در حقیقت نه گرگ است و نه روباه. گرگ‎‌های یال‌دار موجوداتی منزوی با گوش‌های بزرگ و پاهای بلند هستند که بر خلاف بسیاری از شکارچیان دیگر، همه‌چیزخوارند. برخی دانشمندان فکر می‌کنند ممکن است بیش از نیمی از رژیم غذایی این سگ‌سانان از مواد گیاهی باشد.

موش ستاره‌پوزه

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ موش ستاره پوزه

موش ستاره‌پوزه یک جونده‌ی کوچک ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری است که در مناطق شمالی کم‌آب و مرطوب آمریکای شمالی یافت می‌شود. موش ستاره‌پوزه به‌راحتی توسط پوزه‌اش قابل تشخیص است. پوزه این پستاندار یک عضوی لمسی است که با کمک آن به شکار می‌پردازد.

گوبی جربا

گوبی جربا گونه‌ای از جوندگان است که در زیستگاه‌های بیابانی و استپی چین و مغولستان زندگی می‌کند. دم بلند این پستاندار به تسریع جهش او کمک می‌کند. بارزترین ویژگی گوبی جربا گوش‌های بزرگی است که اندازه آن تقریباً سه برابر سرش است و به بهبود شنوایی این جونده بامزه کمک می‌کند.

خرگوش پاتاگونی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/خرگوش پاتاگونی

خرگوش پاتاگونی یک پستاندار جونده درشت‌هیکل بومی آمریکای جنوبی است که ظاهری شبیه خرگوش صحرایی و الاغ دارد.

فیل دریایی یا داگونگ

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ داگونگ

داگونگ پستاندار دریایی با اندازه متوسط است که معیشت آن به‌طور عمده به علف‌های دریای بستگی دارد؛ بنابراین محل زندگی داگونگ به زیستگاه‌های ساحلی که دارای پوشش علف دریایی هستند، محدود می‌شود. بیشترین تراکم داگونگ معمولاً در مناطق وسیع و کم‌عمق محافظت‌شده مانند خلیج‌ها دیده می‌شود. گفته می‌شود این پستانداران دریایی الهام‌بخش افسانه‌ی پری دریایی هستند!

آی-آی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ آی-آی

آی-آی بزرگ‌ترین پستانداران شب‌زی جهان، بومی ماداگاسکار است و درمعرض خطر قرار دارد. این لمورها صورت‌های خزدار، دندان‌هایی مانند جوندگان و انگشتان بلندی دارند. آی-آی برای یافتن غذا ابتدا به درختان ضربه می‌زند تا مکان حشرات را زیر پوست درخت پیدا کند؛ سپس با کمک دندان‌های جلویی خود یک حفره نازک روی درخت ایجاد می‌کند و انگشت باریک میانی خود را زیر پوست درخت می‌برد تا حشرات را از آن زیر به بیرون بکشد. برخی از اهالی خرافاتی در صورتی دیدن این حیوان عجیب‌وغریب آن‌ را می‌کشند؛ زیرا معتقدند که آی-آی قاصد مرگ و شرارت است!

زرافه‌گردن

عجیب‌ترین حیوانات جهان/زرافه‌گردن
عجیب‌ترین حیوانات جهان/زرافه‌گردن

زرافه‌گردن نوعی شاخ‌دراز یا بُزگوَزن‌ است که در آفریقا یافت می‌شود و نام آن به زبان سومالی، گرنوک به معنی گردن زرافه است. زرافه‌گردن پستانداری با گردن و اندام بلند و باریک است. این حیوان که به غزال-زرافه نیز معروف است، بیشتر روز خود را صرف تهیه غذا می‌کند. او به کمک پاها و گردن کشیده‌ی خود می‌تواند از نقاط بالاتر درختان که در دسترس سایر حیوانات قرار ندارد، تغذیه کند.

موریانه‌خوار

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ موریانه‌خوار

موریانه‌خوار یا خوک خاکی، پستاندار شب‌زی بومی آفریقا است که اندازه متوسطی دارد. خوک خاکی از پوزه بلند خود که شبیه به خوک است، برای بو کشیدن و پیدا کردن غذا استفاده می‌کند. موریانه‌خوار از مورچه‌ها و موریانه‌ها تغذیه می‌کند و با استفاده از پنجه‌های تیز و پاهای قدرتمند خود آن‌ها را از زیر خاک بیرون می‌آورد و می‌خورد.

موش صحرایی برهنه

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ موش صحرایی برهنه

موش صحرایی برهنه جونده‌ای کوچک است که در معابر زیرزمینی مناطق شرق آفریقا زندگی می‌کند. به لطف صفات غیرمعمول فیزیکی، این موش در محیط سخت زیرزمینی رشد می‌کند و می‌تواند دمای بدنش را با دمای محیط نوسان بدهد و برابر کند.

پستاندار جونده، از عجیب ترین حیوانات جهان، فاقد گیرنده‌های حسی درد در پوست خود است، متابولیسم و تنفس بسیار کمی دارد و از دندان‌های بزرگش برای حفر معبر کمک می‌گیرد. عمر این موش برخلاف سایر موش‌ها به ۳۰ سال می‌رسد. ازآنجاکه این موش به سرطان مبتلا نمی‌شود، مورد توجه محققانی قرار گرفته است که در حوزه عمر طولانی و مقاومت درمقابل سرطان مطالعه می‌کنند.

خوک‌آهو

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ خوک‌آهو

یکی از عجیب‌ترین حیوانات جهان خوک‌آهو یا بابیروسا است که در اندونزی یافت می‌شود. از مشخصه‌های ظاهری ماقبل‌ تاریخی این نوع خوک می‌توان به عاج‌های بزرگ فوقانی در نرها اشاره کرد که ممکن است طول آن به ۴۰ سانتی‌متر برسد. این عاج‌ها در واقع از گوشت داخل پوزه حیوان بیرون زده‌اند.

آرمادیلوی پری‌وار صورتی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ آرمادیلوی پری‌وار صورتی

آرمادیلوی پری‌وار صورتی که در مرکز آرژانتین یافت می‌شود، کوچک‌ترین گونه آرمادیلو است. آن‌ها دارای چشمان کوچک، خز سفید متمایل به زرد ابریشمی‌ و لاک انعطاف‌پذیری هستند که تنها توسط یک غشای پشتی نازک به بدنشان متصل شده است.

پنگولین

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ پنگولین

پنگولین که به‌عنوان مورچه‌خوار پولک‌دار نیز شناخته می‌شود، پوستی پوشیده از فلس‌ و ساخته‌شده از کراتین دارد. پنگولین تنها پستاندار شناخته‌شده‌ با این نوع فلس است که باعث جلب توجه شکارچیان شده. شکار غیر قانونی و تخریب زیستگاه باعث شده است که شش گونه پنگولین، بیشتر درمعرض خطر و آسیب‌پذیری قرار بگیرند. این حیوانات در هنگام تهدید و احساس خطر مانند جوجه تیغی بدنشان را تا می‌کنند تا با تبدیل شدن به یک توپ فلس‌دار از خود محافظت کنند.

پنگولین‌ها موجودات منزوی و شب‌زی هستند که فقط از موریانه و مورچه تغذیه می‌کنند. نگه‌داری از آن‌ها در اسارت دشوار است؛ اما مکان‌هایی مانند باغ وحش بروکفیلد، باغ وحش تایپه و مؤسسه زیست‌شناسی حفاظت اسمیتسونیان ویرجینیا تعدادی از آن‌ها را نگه می‌دارند. طول گونه‌های مختلف پنگولین از ۳۸ تا ۵۹ سانتی‌متر و وزن آن از ۳٫۶ تا ۳۳ کیلوگرم متغیر است.

مارخور

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ مارخور

مارخور بز کوهی وحشی و بزرگ‌جثه‌ای است که در چمنزارها چرا و در رشته کوه‌های افغانستان تا شمال هند زندگی می‌کند؛ اما این بز کوهی در اصل حیوان ملی پاکستان است. وزن مارخور نر می‌تواند به بیش از ۱۰۰ کیلوگرم برسد. این پستاندار موهای بلند و زیادی روی چانه و سینه دارد که تا زانو می‌رسد و صاحب شاخ‌های مارپیچی تماشایی است که در جنس نر می‌تواند تا ۱۶۰ سانتی‌متر رشد کند. به دلیل شاخ‌های بلند و پیچ‌خورده مارخور، مردم معتقدند این حیوان وحشی مارخوار یا قاتل مار است.

لک‌لک نیل

عجیب‌ترین حیوانات جهان/  لک لک نیل

لک‌لک نیل یک پرنده بزرگ لک‌لک‌مانند است و به علت منقار عظیمش که به شکل کفش است، به آن پرنده منقار کفشی هم می‌گویند. این پرنده در مرداب‌های بزرگ مناطق گرمسیری شرق آفریقا زندگی می‌کند. لک‌لک نیل به دلیل حرکات کند و تمایل به بی‌حرکت ماندن برای مدت طولانی به‌عنوان پرنده مجسمه‌مانند نیز شناخته می‌شود. پرنده منقار کفشی جثه بسیار بزرگی دارد؛ به‌طوری‌که ارتفاع پرنده بالغ از ۱۱۵ تا ۱۵۰ سانتی‌متر، طول آن از ۱۰۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر، عرض بال‌ها از ۲۳۰ تا ۲۶۰ سانتی‌متر و وزن آن از ۴ تا ۷ کیلوگرم است.

پرنده دهان‌قورباغه‌ای سریلانکایی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ دهان قورباغه‌ای سریلانکایی

دهان‌قورباغه‌ای سریلانکایی که در گردنه‌های غربی جنوب هند و سریلانکا یافت می‌شود، پرنده‌ای شبگرد است. این حیوانات عجیب دارای نوک پهن و قلابی، سوراخ‌های بینی شکاف‌دار و سری بزرگ با چشم‌هایی رو به جلو هستد تا زمینه وسیعی از دید دوچشمی برایشان فراهم شود.

مرغ چتری غبغب‌دراز

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ مرغ چتری غبغب‌دراز

مرغ چتری غبغب‌دراز پرنده‌ای میوه‌خوار است. جنس نر ازطریق غبغب بزرگی که طول آن به ۳۵ سانتی‌متر می‌رسد از جنس ماده و پرنده‌های جوان متمایز می‌شود. این غبغب قابلیت باد شدن دارد و هنگام جفت‌یابی از آن استفاده می‌شود.

مرغ بهشت عالی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/مرغ بهشت عالی

مرغ بهشت عالی یک پرنده کوچک است که جمعیت ماده کمی دارد؛ بنابراین رقابت شدید جفت‌یابی در میان نرها باعث شده است آن‌ها یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین نمایش‌های جفت‌یابی را در دنیای پرندگان داشته باشند. مرغ بهشت عالی نر سیاه و سفید است، تاج سبز رنگین‌کمانی دارد و پرهای آبی-سبز قسمت سینه‌اش را پوشش داده‌اند؛ اما پرنده ماده قهوه‌ای مایل به قرمز است.

شبه‌نهنگ تک‌شاخ / ناروال

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ ناروال

شبه‌نهنگ تک‌شاخ، نیزه‌ماهی یا ناروال پستانداری آبزی و متعلق به گروه نهنگ‌های دندان‌دار است که در آب‌های سرد قطبی زندگی می‌کند. بارزترین مشخصه این حیوان آبزی شاخ یا عاج پیچ‌خورده نیزه‌شکل و بلند آن‌ در جنس نر است. ناروال‌ها از کمیاب‌ترین حیوانات جهان هستند که متأسفانه در بازه‌ای از زمان توسط اشخاص خرافاتی به خاطر شاخ‌هایشان شکار می‌شدند. این نهنگ باشکوه دربرابر تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر است.

ماهی شیشه‌سر

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ ماهی شیشه‌سر

شیشه‌سر نوعی ماهی است که در عمق ۶۰۰ تا ۸۰۰ متری زندگی می‌کند و تقریباً بی‌حرکت در آب معلق می‌ماند. داخل سر این ماهی به‌صورت گنبدی شفاف و پر از مایع قابل مشاهده است که از این بخش می‌توان لنز چشمان او را دید. ماهی شیشه‌سر دهان کوچکی دارد و بیشتر قسمت‌های بدنش با پولک پوشیده شده است. فرض بر این است که این ماهی در شرایط کم‌نور طعمه خود را شکار می‌کند.

دلفین نهنگی پوزه‌کوتاه

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ دلفین نهنگی پوزه‌کوتاه

دلفین نهنگی پوزه‌کوتاه یک دلفین اقیانوسی است که در خلیج بنگال و جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود. سرعت شنای این دلفین کند محسوب می‌شود و برجسته‌ترین ویژگی او سر گرد و بدون پوزه است. این دلفین هنگام تولد ۱ متر طول و ۱۰ کیلوگرم وزن دارد که این اندازه‌ها هنگام بلوغ به ۲٫۳ متر و ۱۳۰ کیلوگرم می‌رسد.

دیوکوسه

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ دیوکوسه

دیوکوسه یا کوسه گابلین که گاهی اوقات فسیل زنده نیز خوانده می‌شود، تنها نماینده‌ی خانواده دیوکوسگان است؛ نژادی که قدمت برخی از آن‌ها به ۱۲۵ میلیون سال می‌رسد. کوسه‌های گابلین در عمق بیش از ۱۰۰ متری آب ساکن هستند و کوسه‌های بزرگسال‌تر می‌توانند به قسمت‌های عمیق‌تر بروند. این کوسه‎‌ها با توجه به عمق زندگی، هیچ خطری برای انسان ندارند.

بوتو یا دلفین صورتی

بوتو  یا دلفین صورتی

دلفین رودخانه صورتی آمازون بزرگ‌ترین بدن و مغز را در بین دلفین‌های آب شیرین دارد. آن‌ها خاکستری متولد می‌شوند و با افزایش سن رنگ صورتی خود را به دست می‌آورند. رنگ نهایی تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله رفتار، رژیم غذایی و نزدیکی مویرگ‌ها به پوست است.

خفاش‌ماهی لب‌قرمز

خفاش ماهی لب قرمز

خفاش‌‎ماهی لب‌قرمز که در عمق ۳ تا ۷۶ متری جزایر گالاپاگوس یافت می‌شود، شناگر خوبی نیست و از باله‌های سینه‌ای، لگنی و مقعدی بسیار سازگار خود برای راه رفتن در کف اقیانوس استفاده می‌کند.

حباب‌ماهی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ بلاب ماهی

حباب‌ماهی در اعماق ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متری اقیانوس، جایی که فشار آب بین ۶۰ تا ۱۲۰ برابر سطح آب است، زندگی می‌کند. تصویر سمت راست، شکل حقیقی این ماهی در زیستگاهش است که پس از بالا کشیده شدن توسط ماهی‌گیران به علت تغییر فشار به شکل سمت راست درمی‌آید. بدن حباب‌ماهی یک توده ژلاتینی با تراکمی کمتر از آب است که باعث می‌شود بدون صرف انرژی برای شنا بر فراز کف دریا شناور بماند. این ماهی عمدتاً بی‌تحرک است و طعمه‌ی خود را با کشیدن آب به دهانش شکار می‌کند. طی نظرسنجی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، حباب‌ماهی به‌عنوان زشت‌ترین حیوان دنیا انتخاب شد.

سمندر مکزیکی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ سمندر مکزیکی

سمندر مکزیکی یا اکسولوتل، موجود دوزیستی است که درمعرض خطر انقراض قرار دارد. اکسولوتل می‌تواند بخش‌های آسیب‌دیده بدنش را ترمیم کند و حتی در صورت قطع شدن اعضای بدن، آن‌ها را ترمیم کند. این موجود به دلیل همین خصوصیات بازسازی‌کننده، به‌طور گسترده‌ تحت مطالعه است.

قورباغه شیشه‌ای

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ قورباغه شیشه‌ای

قورباغه شیشه‌ای که در آمریکای جنوبی یافت می‌شود، خانواده‌ای از دوزیستان است که برخی از نمونه‌های آن دارای شکم شفاف هستند. ازآنجاکه این شکم شفاف احشا داخلی را قابل مشاهده کرده است، به آن قورباغه‌ی شیشه‌ای می‌گویند.

هشت‌پای دامبو

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ اختاپوس دامبو

هشت‌پای گوش‌دراز یا هشت‌پای دامبو گونه‌ای از هشت‌پای چتری است که در عمق ۴ هزار متری اقیانوس زندگی می‌کند. نام این هشت‌پا از کاراکتر دامبو دیزنی گرفته شده است؛ زیرا بال‌های بالای چشم این موجودات به گوش‌های شخصیت فیل این انیمیشن شباهت دارد. میانگین عمر هشت‌پای دامبو بین ۳ تا ۵ سال است.

روح‌کوسه

کیمرا یا روح‌کوسه

کیمرا که به آن روح‌کوسه، موش‌ماهی و شبح‌ماهی هم می‌گویند در واقع کوسه نیستند، بلکه ماهی‌های متخصص آب‌های عمیق هستند که کندترین ژنوم در حال تکامل را در بین تمام بی‌مهرگان شناخته‌شده دارند.

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی در آب‌های نزدیک ژاپن زندگی می‌کند و دارای بلندترین پاها با طول ۵٫۵ متر در میان بندپایان است. این خرچنگ دارای ۸ پا و ۲ بازوی چنگ‌دار است که از چنگ‌ها برای گرفتن غذا و به دهان بردن آن استفاده می‌کند. برخلاف ظاهر وحشی خرچنگ عنکبوتی، رفتار این خرچنگ با سایرین محتاطانه است.

اژدهای دریایی برگ‌دار

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ اژدهای دریایی برگدار

اژدهای دریایی برگ‌دار در آب‌های جنوبی و غربی استرالیا زندگی می‌کند و به دلیل وجود زائده‌های برگ‌مانند شفافی که در سراسر بدنش وجود دارد این‌گونه نام‌گذاری شده است. اژدهایی دریایی با کمک همین زائده‌ها می‌تواند خود را از دید شکارچیان پنهان کند. طول این سوزن‌ماهی بین ۲۰ تا ۲۴ سانتی‌متر است.

قلم دریایی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ قلم دریایی

قلم دریایی یک موجود پرگنه‌ای با پولیپ‌های متعدد است که خود را در بستر شنی یا گل‌آلود ریشه می‌دهد و عمدتا پلانکتون می‌گیرد. برخی از قلم‌های دریایی هنگام لمس شدن، نور مایل به سبزی از خود ساطع می‌کنند.

مورچه پاندا

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ مورچه پاندا

مورچه پاندا گونه‌ای زنبور بی‌عسل است که به علت فقدان بال به این شکل نام‌گذاری شده است. این حشره که به گاوکش نیز معروف است، تا دو سال عمر می‌کند.

افعی آتریس هیسپیدا

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ افعی آتریس هیسپیدا

آتریس هیسپیدا یک افعی سمی بومی آفریقای مرکزی است. این افعی به علت وجود فلس‌های خشن و برجسته، اغلب با نام‌های افعی بوته‌ای فلس‌خشن و افعی بوته‌ای خاردار شناخته می‌شود. طول جنس ماده ۵۸ سانتی‌متر و نر ۷۳ سانتی‌متر است؛ نرها در مقایسه با ماده‌ها به‌ طرز شگفت‌آوری بلند و باریک هستند.

سوسک لاک‌پشتی طلایی

سوسک لاک‌پشتی طلایی

سوسک لاک‌پشت طلایی بومی قاره آمریکا و گونه‌ای سوسک است که رنگ آن از قهوه‌ای مایل به قرمز با لکه‌های سیاه تا رنگ طلایی و متالیک متغیر است. رنگ این سوسک در شرایط مختلف مانند جفت‌گیری و در زمان آشفتگی (مانند زمانی که توسط یک شخص لمس می‌شود) تغییر می‌کند. در زمان خطر رنگ این سوسک درختی در کمتر از ۲ تا ۳ دقیقه به نارنجی متمایل به زرد تبدیل می‎‎‌شود.

شیطان خاردار

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ شیطان خاردار

شیطان خاردار که اژدهای خاردار یا شیطان کوهستان نیز نامیده می‌شود، نوعی مارمولک بومی استرالیا است. این مارمولک‌ها می‌توانند با تغییر رنگ، خود را در طبیعت استتار کنند؛ شدت رنگ این مارمولک‌ها بسته به فصل از کمرنگ به پررنگ تغییر می‌کند. علاوه بر تیغ‌های تیزی که پوست این جانور را پوشانده است، شیطان خاردار یک سر جعلی دارد که در صورت احساس خطر ظاهر می‌شود.

پروانه پودل ونزوئلایی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ پروانه پودل ونزوئلایی

پروانه پودل ونزوئلایی یک پروانه بزرگ است که در سال ۲۰۰۹ در ونزوئلا کشف شد. ازآنجاکه بدن این پروانه با مو پوشیده شده است، او را شبیه سگ پودل می‌دانند؛ اما پروانه پودل برخلاف سگ پودل دارای بال است و مانند هر شب‌پره دیگر جذب نور می‌شود!

عنکبوت طاووسی

عجیب‌ترین حیوانات جهان/ عنکبوت طاووسی

عنکبوت نوعی عنکبوت جهنده با اندازه‌ی حداکثر چهار میلی‌متر است. علت نام‌گذاری این عنکبوت استرالیایی الگوی رنگی و شاداب او است که این تنوع در جنس نر بیشتر مشاهده می‌شود. این عنکبوت‌ها مانند طاووس هنگام جفت‌گیری رنگ‌های خود را به رخ می‌کشند و پاهای خود را به اطراف بلند می‌کنند تا توجه عنکبوت ماده را جلب کنند. در زندگی عنکبوت‌ها طاووسی همیشه بیم خورده شدن جنس نر توسط جنس ماده وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات