خاطره‌انگیزترین اتفاقات تاریخ اپل در تولد ۴۵ سالگی

شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
اپل، ارزشمندترین برند دنیا، اول آوریل ۴۵ ساله شد. به همین مناسبت، در این مقاله چند نمونه از اتفاقات به‌یادماندنی‌ تاریخ اپل را باهم مرور می‌کنیم.
تبلیغات

اول آوریل ۱۹۷۶ (۱۲ فروردین ۱۳۵۵)، یعنی ۴۵ سال پیش، استیو جابز و استیو وزنیاک و رونالد وین شرکت Apple Computer را تأسیس کردند. امروز اپل با بیش از دوتریلیون دلار با‌ارزش‌ترین برند دنیا است و با نفوذ خود به حوزه‌ی فرهنگی و شکستن هنجارها یکی پس از دیگری،‌ می‌توان گفت مثل هیچ شرکت دیگری نیست.

اپل برای برخی از طرفدارانش که تعدادشان شاید به میلیارد برسد، حتی از حد برند محبوب نیز فراتر رفته و به‌نوعی سبک زندگی تبدیل شده است. در سالگرد ۴۵ سالگی این برند که در طول حضورش مسیر پیشرفت تکنولوژی را در زندگی مردم جهان شکل داده است، به برخی از اتفاقات خاطره‌انگیز تاریخ اپل نگاهی خواهیم انداخت که آن را امروزه به برند شماره‌یک دنیا تبدیل کرده است. 

۱۹ مه ۲۰۰۶؛‌ باز‌شدن درهای شیشه‌ای فروشگاه اپل در خیابان پنجم نیویورک

استیو جابز و ران جانسون بیرون فروشگاه اپل

امروز اپل در سراسر دنیا بیش از پانصد فروشگاه دارد؛ اما یکی از این فروشگاه‌ها از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. فروشگاه خیابان پنجم (Fifth Avenue Apple Store) که اغلب از آن با نام «مکعب» یاد می‌کنند، نمادین‌ترین فروشگاه اپل است. این فروشگاه بهار ۲۰۰۶ درهای شیشه‌ای‌اش را به روی جمعیت بزرگی از هواداران مشتاق باز کرد که از آن روز به بعد برای هر اتفاق مهم و عرضه‌ی محصول جدید اپل، مقابل این فروشگاه صف‌های بسیار طولانی تشکیل می‌دهند.

خود استیو جابز به‌همراه همسرش آن روز در این فروشگاه حضور یافت و شخصا درهای آن را به روی اولین مشتریان اپل باز کرد. ران جانسون، مدیر سابق گروه خُرده‌فروشی اپل و به‌عبارتی «پدر فروشگاه اپل»، نیز آنجا بود. عکس معروفی که در آن استیو به لوگو اپل بالای سرش نگاه می‌کند، همان روز گرفته شد.

استیو جابز در حال نگاه کردن به لوگوی اپل ۲۰۰۶

اپل استور خیابان پنجم تکه‌ی مهمی از تاریخ اپل است. این فروشگاه مهم‌ترین ساختمان اپل در ساحل شرقی آمریکا به‌حساب می‌آید و برای طرفداران این برند حکم مکان مقدسی را دارد که برای بازدید از آن حاضرند مسافت‌های طولانی بپیمایند. در ۱۵ سالی که از بازشدن این فروشگاه می‌گذرد، دَه‌ها میلیون نفر تا‌به‌حال از آن دیدن کرده‌اند. اپل هم عاشق این است که مرتب یادآور شود بازدیدکنندگان سالانه‌ی این فروشگاه از بازدیدکنندگان ساختمان امپایر استیت یا مجسمه‌ی آزادی بیشتر است.

۳۰ مه ۲۰۰۷؛ رویارویی تاریخی استیو جابز و بیل گیتس در کنفرانس All Things Digital

استیو جابز و بیل گیتس

کنفرانس All Things Digital در حوزه‌ی رسانه و فناوری پیشرفته بسیار سرشناس بود و در گذشته، استیو جابز یکی از مهمان‌های ثابت این برنامه بود؛ اما در سال ۲۰۰۷ او و بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، باهم در این برنامه حاضر شدند و رودرروی هم درباره‌ی روابط، مسائل مربوط به شرکتشان، آینده‌ی پروژه‌ها و سؤالات طرفداران صحبت کردند.

این اولین‌بار بعد از سال ۱۹۹۱ بود که این دو میلیاردر برای انجام مصاحبه‌ای کنار هم می‌نشستند. این گفت‌وگوی تاریخی پر از شوخی‌های خنده‌دار و البته صحبت از گذشته و آینده‌ی شرکت‌های اپل و مایکروسافت است. تماشای این مصاحبه از این نظر اهمیت دارد که با اینکه بیل گیتس و استیو جابز هر دو باهم به‌عنوان دو رقیب سرسخت وارد صنعت کامپیوتر شدند، هر یک مسیر متفاوتی برگزیدند و در‌نهایت در انقلاب کامپیوترهای شخصی، نقش بسزایی بازی کردند.

۱۱ ژولای ۲۰۰۸؛ ظهور اپ‌ استور و تحول دنیای نرم‌افزار

روزی که اپ استور شروع به کار کرد، همه‌چیز دستخوش تغییر و تحول شد. اپ استور کارش را تنها با حدود پانصد اپلیکیشن برای آیفون و آیپاد تاچ، ازجمله Twitterrific (اولین اپلیکیشن توییتر) و بازی‌هایی مثل Super Monkey Ball شروع کرد؛ اما با همین تعداد اپلیکیشن به‌سرعت روح تازه‌ای به سیستم‌عامل آیفون دمید و از همان ابتدا به همه نشان داد آینده‌ی بسیار درخشانی پیش رو دارد.

بازگشایی اپ استور ۲۰۰۸

از ۱۱ ژولای ۲۰۰۸ تاکنون، اپ استور بیش از دومیلیون اپلیکیشن از سازندگان سراسر دنیا به کاربرانش عرضه کرده است. همچنین، اپ استور صنایع کاملا جدیدی ایجاد و به رشد شرکت‌های میلیارددلاری چون اینستاگرام و اوبر کمک زیادی کرده است. پس اغراق نیست اگر بگوییم اقتصاد مبتنی‌بر اپلیکیشن سبک زندگی و کسب‌و‌کار ما را کاملا تغییر داده است.

۱۹ آوریل ۲۰۱۰؛ افشای تصاویر پروتوتایپ آیفون ۴

اپل همیشه هدف شایعات و افشای اخبار در رسانه‌ها بوده است؛ اما آوریل ۲۰۱۰، وب‌سایت خبری گیزمودو یکی از اخبار مهم مرتبط به اپل را فاش کرد. برایان چن، خبرنگار این وب‌سایت، موفق شد به نمونه‌ی پیش‌تولید آیفون ۴ دست پیدا کند که یکی از مهندسان اپل از روی حواس‌پرتی جا گذاشته بود. زمانی‌که مقاله‌ی گیزمودو با تصاویر پروتوتایپ آیفون ۴ منتشر شد، جمعیت زیادی از طرفداران این برند را به هیجان آورد.

مقاله‌های مرتبط:

اگرچه این نمونه‌ی پیش‌تولید در داخل جعبه‌ی آیفون 3GS قرار گرفته بود، گیزمودو فریب آن را نخورد. بعد از خارج‌کردن گوشی از داخل جعبه، این خبرنگار متوجه طراحی شیشه‌ای و طراحی کاملا جدید این گوشی شد که نشان می‌داد به‌احتمال زیاد قرار است نسل بعدی آیفون باشد. در مقاله‌ای که آن زمان درباره‌ی این آیفون جدید چاپ شد، به دوربین جلو گوشی و سیم آنتن دردسرساز و سیستم‌عامل بتای آیفون 4 اشاره شده بود.

پروتوتایپ آیفون 4

همان موقع هم کاملا واضح بود آیفونی که به‌دست گیزمودو رسیده بود، با آن جزئیات دقیق و ظاهری اپل‌وار کاملا واقعی بود. حتی خود استیو جابز هم درگیر ماجرا شد و شخصا تلاش کرد گوشی را از گیزمودو پس بگیرد. گیمودو سرانجام بعد از ایمیل‌نگاری فراوان و درخواست قانونی اپل،‌ وادار شد گوشی را به این شرکت پس دهد.

۷ ژوئن ۲۰۱۱؛ اعلام رسمی ساخت مقر جدید اپل در کوپرتینو

تنها چند ماه پیش از مرگ، استیو جابز برنامه‌‌اش را برای ساخت اپل کَمپِس ۲ (Apple Campus 2)‌ به شورای شهر کوپرتینو اعلام کرد. نقشه‎‌ی کلی این مقر طراحی حلقه‌واری داشت که در محوطه‌ی بسیار زیبایی جای گرفته بود. جابز هنگام اعلام این پروژه توضیح داد اپل چگونه مالکیت این زمین را به‌دست آورد و از روزهایی صحبت کرد که این زمین باغ زردآلو بود.

اپل پارک

تقریبا شش سال طول کشید تا درهای این مقر برای رویداد معرفی آیفون X در سپتامبر ۲۰۱۷ به روی عموم باز شود. ناگفته نماند بعدها این مقر به اپل‌پارک (Apple Park)‌ تغییر نام داد.

۵ اکتبر ۲۰۱۱؛ درگذشت استیو جابز

مطمئنا افراد بسیاری روزی را به‌خوبی به‌خاطر دارند که خبر درگذشت استیو جابز در رسانه‌ها اعلام شد. شاید حتی بسیاری این خبر را ازطریق نوتیفیکیشن گوشی آیفونشان شنیدند. این خبر برای طرفداران این برند بسیار دردناک بود و خیلی زود تصاویر یادبودهایی کل اینترنت را پر کرد که پشت درهای فروشگاه‌های اپل سراسر دنیا برای استیو جابز ایجاد شده بود.

ناراحتی طرفدار اپل از خبر درگذشت استیو جابز

در پی خبر درگذشت استیو جابز، نه‌تنها طرفداران این برند، بلکه حتی افراد سرشناس و رهبران نیز به استیو جابز ادای احترام کردند. رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، باراک اوباما، در بیانیه‌ای بعد از مرگ استیو جابز گفته بود:

استیو با شخصی‌کردن کامپیوترها و قرار‌دادن اینترنت در جیب ما، انقلاب اطلاعات را نه‌تنها دسترس‌پذیر، بلکه شهودی و لذت‌بخش کرد. جهان انسانی صاحب بینش و نوآور را از دست داده‌ است و شاید هیچ تعریفی بالاتر از این نباشد که بخش بزرگی از جهان از‌طریق دستگاهی که او اختراع کرد، از درگذشتش آگاه شد.

۲۵ اکتبر ۲۰۱۱؛ مراسم یادبود ویژه برای استیو جابز

اواخر  اکتبر، اپل مراسم یادبود ویژه‌ای برای استیو جابز در محوطه‌ی Infinite Loop واقع در اپل‌پارک برگزار کرد. این مراسم را تیم کوک هدایت کرد؛ ولی بسیاری از دوستان دیگر جابز، از‌جمله جانی آیو و ال گور و بیل کمپل نیز در آن برای جمعیت هزار‌نفری از کارمندان اپل سخنرانی کردند.

مراسم یادبود استیو جابز

در بین این سخنرانی‌ها که برای فروشندگان محصولات اپل در مغازه‌های بسته‌شان زنده پخش می‌شد، داستان‌های جانی آیو، طراح ارشد محصولات اپل، از سفرهایش با استیو جابر و صحبت‌های مملو از اشک بیل کمپل، از اعضای هیئت‌مدیره‌ی اپل، مخاطبان بسیاری را احساساتی کرد. این سخنرانی‌ها به جمعیت طرفداران سوگوار استیو جابز جنبه‌ی معمولی و انسانی این شخصیت افسانه‌ای را یادآور شد.

۲۹ اکتبر ۲۰۱۲؛ جدایی اسکات فورستال از اپل

اواخر سال ۲۰۱۲، تیم کوک اسکات فورستال، مدیر بخش iOS و از مدیران اصلی این شرکت را به‌طرز کاملا غیرمنتظره‌ای اخراج کرد. دلیل اخراج فورستال مشکلات زیاد اپلیکیشن Apple Maps که زیرنظر تیم او ساخته شده بود و خودداری او از عذرخواهی‌کردن بابت این مشکلات اعلام شد.

فورستال رابطه‌ی حَسنه‌ای با مدیران دیگر اپل نداشت و تیم کوک مصمم بود تیم مدیریتی شرکت از افرادی تشکیل شده باشد که با هماهنگی کامل با‌هم کار کنند. دردسرهای اپلیکیشن Apple Maps فرصت مناسبی به تیم کوک داد تا فورستال را اخراج کند و به‌دنبال آن، مسیر توسعه‌ی نرم‌افزاری اپل را کاملا متحول کند.

اسکات فورستال / Scott Forstall

بعد از اخراج فورستال، کریگ فدریگی مسئول توسعه‌ی iOS شد و جانی آیو طراحی رابط انسانی این برند را به‌عهده گرفت. به‌روزرسانی بزرگ بعدی iOS، یعنی iOS 7، تمام طراحی‌های اسکوئومورفیک (طراحی واقع‌گرا) سیستم‌عامل‌های پیشین آیفون را کنار گذاشت و به طراحی فلت و مینیمال و دوبُعدی روی آورد. ناگفته نماند استیو جابز و فورستال از طرفداران طراحی‌های اسکوئومورفیک (طراحی واقع‌گرا) بودند. این تصمیم‌گیری انقلابی توسعه‌ی پلتفرم‌های مختلف اپل را ساده‎‌تر و آن‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر کرد.

۳۰ ژولای ۲۰۱۷؛ افشای طراحی آیفون X و فیس‌آیدی ماه‌ها پیش از اعلام رسمی

بعد از معرفی هوم‌پاد اپل در مراسم WWDC ۲۰۱۷، این دستگاه برای انجام مراحل آزمایشی بین کارمندان توزیع شد. در طول تابستان، اپل مدل‌های مختلفی از سفت‌افزار (Firmware) هوم‌پاد عرضه کرد و در این مدت، توسعه‌دهنگان موفق شدند به این سفت‌افزار دست یابند و نکات بسیار مهمی درباره‌اش کشف کنند. یکی از این کشفیات جالب، گلیفی بود که طراحی نمایشگر تمام‌صفحه‌ی آیفون X را افشا می‌کرد.

افزون‌براین، این سفت‌افزار از وجود تکنولوژی جدید اپل برای تشخیص چهره پرده برداشت  که با نام فیس‌آیدی (Face ID) به‌همراه آیفون X عرضه شد. این کشف به‌شدت در رسانه‌ها سروصدا به‌پا کرد و تا مدت‌ها درباره‌ی آن صحبت می‌شد. اپل معمولا به رونمایی محصولات جدیدش بسیار محتاط است؛ ازاین‌رو، افشای طراحی آیفون X که آن زمان D22 نامیده می‌شد، در دنیای گوشی‌های هوشمند اتفاق نادر و هیجان‌انگیزی بود.

۳۰ آگوست ۲۰۱۸؛ بارگذاری زودهنگام و تصادفی تصاویر آیفون XS و اپل واچ سری ۴

تصاویر لو رفته آیفون xs ۲۰۱۸

به‌ندرت پیش می‌آید وب‌سایت اپل محصولی را پیش از موعد رونمایی ‌کند؛ به‌همین‌دلیل، وقتی اپل در آگوست ۲۰۱۸ برگزاری رویداد سالانه‌ی سپتامبرش را اعلام کرد، رسانه‌های تکنولوژی به‌سرعت متوجه تصاویری روی سرورهای اپل شدند که حاوی بازطراحی آیفون XS و XS Max و اپل واچ سری ۴ بود. انتشار این تصاویر زودهنگام طرفداران این برند را به‌شدت غافل‌گیر کرد.

تصاویر لو رفته اپل واچ سری ۴ سال ۲۰۱۸

آن زمان شایعه شده بود اپل قرار است اندازه‌ی صفحه‌ی نمایشگر اپل واچ را بزرگ‌تر کند؛ اما هیچ‌کس به منبع معتبر این خبر دسترسی نداشت. افشای اشتباهی این تصاویر روی سرورهای اپل نشان داد این شرکت اولین‌بار بعد از کنار‌گذاشتن اپل واچ ادیشن با طلای ۱۸ عیار، دوباره سراغ روکش طلایی برای اپل واچ‌های جدیدش رفته است.

۲۷ ژوئن ۲۰۱۹؛ جدایی جانی آیو از اپل

بی‌شک جانی آیو و استیو جابز تیم فوق‌العاده‌ای برای شکل‌دهی به برند اپل بودند و هر دو در‌کنار هم چند نمونه از محصولات تأثیرگذار تاریخ بشر را خلق کردند. بعد از مرگ استیو جابز، جانی آیو سرپرستی تیم طراحان اپل واچ و اپل‌پارک را برعهده گرفت. بدون اغراق او مهم‌ترین طراح این دوران است و تأثیرش در مدت حضور در شرکت اپل محونشدنی است. ازاین‌رو، وقتی اپل تابستان ۲۰۱۹ اعلام کرد جانی آیو از این شرکت جدا شده تا استودیو مستقلش به نام LoveFrom را تأسیس کند، این خبر دنیای رسانه و تکنولوژی را تکان داد.

تیم طراحی اپل: ریچارد هاوارث - جانی آیو - الن دای

آیو پیش از جدایی کامل از اپل، خود را از طراحی روزانه‌ی محصولات کنار کشیده بود و این مسئولیت را به الن دای و ریچارد هاواث واگذار کرده بود. به‌همین‌دلیل، تصمیمش به ترک اپل کاملا غیر‌منتظره نبود؛ اما موج بزرگی در این صنعت ایجاد کرد. با رفتن ‌آیو از اپل، طراحان دیگر توانستند سراغ طراحی‌های جدیدتر بروند و مرزها و محدودیت‌هایی را بشکنند که در دوره‌ی آیو ایجاد شده بود.

اکنون، ایوانز هنکی، از اعضای قدیمی تیم آیو، تیم طراحی صنعتی اپل را هدایت می‌کند. اولین معرفی رسمی عمومی او دسامبر گذشته و در مراسم معرفی ایرپاد مکس بود. الن دای تیم رابط انسانی اپل را همچنان مدیریت می‌کند که در جدیدترین رویداد عمومی‌اش نمایشگرهای جدید اپل واچ را در رویداد سپتامبر ۲۰۲۰ معرفی کرده بود.

در تاریخ ۴۵ ساله‌ی اپل، لحظات خاطره‌انگیز بسیاری وجود دارد و این‌ها تنها چند نمونه از این اتفاقات است. از دیدگاه شما کاربر زومیت، کدام رویداد در تاریخ اپل از اتفاق‌های دیگر هیجان‌انگیزتر و به‌یاد‌ماندنی‌تر بوده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات