استراتژی فروشگاه‌های فیزیکی برای رونق فروشگاه‌های مجازی

پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
با افزایش رونق تجارت الکترونیک، فروشگاه‌های فیزیکی هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند و استراتژی‌هایشان می‌تواند روی فروشگاه‌های آنلاین نیز اعمال شود.
تبلیغات

تصور کنید در یکی از خیابان‌های پر رفت‌وآمد شهر مشغول قدم زدن هستید اما هیچ فروشگاهی مشاهده نمی‌کنید. این موضوع برای ساکنین شهر و همچنین گردشگران خوشایند نیست؛ اما فروشگاه‌های اینترنتی با سرعت زیادی در حال رشد هستند و شاید این تصور روزی به واقعیت تبدیل شود. اگرچه سهولت خرید کردن از فروشگاه‌های اینترنتی همیشه یک مزیت است اما کاهش فروش در فروشگاه‌های مجازی نیز می‌تواند ناشی از کمبود نوآوری در فضای آن‌ها باشد. فروشگاه‌های فیزیکی چندین دهه است که ظاهر یکسانی دارند و کمبود نوآوری در این فضا هزینه زیادی برایشان داشته است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۶۲ مورد ورشکستگی اعلام شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

همه‌ی ما عادت کرده‌ایم زمانی که به فروشگاهی مراجعه می‌کنیم، با کارمندان فروش روبه‌رو شده و از آن‌ها راهنمایی بگیریم. کارمندان فروش امروزه هنوز هم در فروشگاه‌ها حضور دارند اما سطح خدمات به طور قابل توجهی کاهش یافته است. زمانی که میزان فروش کم می‌شود، بودجه‌ی حقوق و دستمزد نیز کاهش پیدا می‌کند و درنتیجه خدمات باکیفیتی ارائه نمی‌شود. راحتی خرید از فروشگاه‌های آنلاین و کاهش کیفیت خدمات فروشگاه‌های فیزیکی دست به دست هم داده‌اند تا کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک رونق بیشتری پیدا کنند. فروشگاه‌های مجازی در حال تبدیل شدن به یکی از خاطره‌های زمان گذشته هستند اما تکنیک‌های فروششان همچنان کاربرد دارد.

فروشگاه‌های فیزیکی تجربه‌ای را برای مشتری رقم می‌زنند که هرگز با نشستن پشت کامپیوتر و کلیک کردن روی محصولات مورد نظر حاصل نمی‌شود. البته فروشگاه‌های اینترنتی هنوز هم سهم کوچکی از بازار یعنی حدود ۹ درصد آن را در اختیار دارند و این یعنی ۹۱ درصد باقی مانده هنوز در اختیار فروشگاه‌های فیزیکی است. بنابراین این سوال ایجاد می‌شود که تجارت الکترونیک چگونه می‌تواند جنبه‌های مثبت خرید از فروشگاه‌های فیزیکی را برای مشتری فراهم کند؟ در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر استراتژی‌هایی می‌پردازیم که توسط فروشگاه‌های فیزیکی استفاده می‌شود اما به رشد کسب‌وکارهای اینترنتی نیز کمک می‌کند.

E-Commerce

بازاریابی محصول در نقش کارمند فروش عمل می‌کند

کارمندان فروش در فروشگاه‌های فیزیکی نقطه‌ی آغاز فرآیند خرید هستند اما امروزه مشتری‌ها انتظار دارند خرید خود را بدون کمک این افراد انجام دهند. درواقع مشتری‌ها ترجیح می‌دهند در طول فرآیند خرید با هیچ کارمندی برخورد نداشته باشند. علاوه‌براین امروزه مشتری‌ها با استفاده از تلفن‌های هوشمند و اینترنت به راحتی و در کمترین زمان محصولات مورد نظر خود را مقایسه می‌کنند. بنابراین بازاریابی محصول باید جایگزین کارمندان فروش شود. همان‌طور که کارمندان فروش ورود هر مشتری را به فروشگاه فیزیکی خوش آمد می‌گویند، بازاریابی نیز باید به روشی انجام شود که مشتری‌ها را به سمت فروشگاه‌های اینترنتی جذب کرده و به آن‌ها خوش آمد بگوید. وب‌سایت‌های تعاملی، طراحی صفحه اصلی به شکلی جذاب و درگیرکننده و کمپین‌های هوشمند بازاریابی نام‌هایی هستند که امروزه در تعیین استراتژی بازاریابی زیاد به گوش می‌خورند.

E-Commerce

صفحه‌ی اصلی وب‌سایت در نقش ویترین فروشگاه عمل می‌کند

فروشگاه‌های مجازی تیم مخصوصی برای طراحی ویترین فروشگاه و جذب مخاطب دارند. این افراد داده‌های مرتبط با فروش را تحلیل می‌کنند تا ببینند کدام محصولات باید در جایگاه اصلی فروشگاه قرار بگیرد. در نظر گرفتن جایگاه مناسب برای هر محصول بسیار مهم است و تأثیر مستقیمی در میزان فروش محصولات می‌گذارد. صفحه‌ی اصلی وب‌سایت در نقش ویترین فروشگاه است و محتوای آن رابطه‌ی مستقیمی با میزان فروش محصولات دارد. کاربر بعد از چندین بار ورود به سایت در فواصل زمانی کم باید تجربه‌ی جدید و جالبی داشته باشد. همان‌طور که فروشگاه‌ها بعد از گذشت مدتی ویترین خود را تغییر می‌دهند، وب‌سایت‌ها نیز باید طراحی صفحه‌ی اصلی را به طور هفتگی یا ماهانه تغییر دهند. طراحی جدید به کارمندان انگیزه‌ می‌دهد تا از سایت بازدید کنند و بدانند محصولات جدیدی برای فروش روی وب‌سایت قرار گرفته است یا خیر.

نرم‌افزارهای واقعیت مجازی در نقش اتاق پرو عمل می‌کنند

مقاله‌های مرتبط:

    حدود ۴۰ درصد مشتری‌ها خرید خود را به دلیل مشکلات سایز مرجوع می‌کنند. از آنجایی که فروشگاه‌های اینترنتی نمی‌توانند خدماتی مانند اتاق پرو به مشتری ارائه دهند درنتیجه استفاده از نرم‌افزارهای واقعیت مجازی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. این نرم‌افزارها بر اساس قد، وزن، اندازه و ظاهر کاربر کار کرده و محصولات مختلف را به مشتری پیشنهاد می‌دهند. کاربر همچنین در اطلاعات ورودی می‌تواند عواملی مانند میزان تنگ بودن لباس را مشخص کند. تکنولوژی این نرم‌افزارها همچنین از تاریخچه‌ی خریدهای پیشین برای ارائه‌ی بهترین پیشنهاد به کاربر استفاده می‌کند. این امکانات اعتمادبه‌نفس و انگیزه‌ی مشتری را بالا برده و درنتیجه میزان فروش را نیز افزایش می‌دهد.

    E-Commerce

    ایمیل‌های تبلیغاتی در نقش کاتالوگ عمل می‌کنند

    در گذشته اغلب برندها برای کاربران خود کاتالوگ‌های پرینت شده از عکس جدیدترین محصولات را ارسال می‌کردند و درنتیجه مشتری‌ها از ورود اجناس جدید با خبر می‌شدند. معمولا مدتی بعد از ارسال این کاتالوگ‌ها تعداد افراد مراجعه کننده به فروشگاه افزایش پیدا می‌کرد. اگرچه هنوز هم بسیاری از برندها از این روش استفاده می‌کنند اما خبرنامه‌ها و مجله‌های اینترنتی به نوعی جایگزین آن‌ها شده‌اند. امروزه برندها اطلاعات زیادی در مورد مشتری‌های خود دارند و حتی می‌توانند خبرنامه‌ها خود را بر اساس سلیقه‌ی هر مشتری شخصی سازی کنند. تحلیل اطلاعات گذشته به فروشندگان کمک می‌کند، محصول مناسب را در بهترین زمان و به مناسب‌ترین مشتری‌ها پیشنهاد دهند. خبرنامه‌های ایمیلی و هدف قرار دادن مشتری‌های جدید حتی اگر تنها دو درصد تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهد باز هم میزان فروش را به اندازه‌ی قابل توجهی بالا می‌برد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات