بنچمارک‌ها ثابت کردند: مک بوک پرو M3 با رم ۸ گیگابایتی ارزش خرید ندارد

شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مک بوک پرو ۲۰۲۳ سری M3 مدل مشکی نمای جلو و عقب
اگر تصمیم گرفته‌اید مک‌بوک پرو M3 با رم ۸ گیگابایتی را بخرید، شاید بهتر است به خرید کانفیگ‌های دیگر فکر کنید.
تبلیغات

مدل‌های جدید لپ تاپ مک بوک پرو اپل به پردازنده M3 اپل مجهز شده‌اند؛ اما مک بوک پرو 14 اینچ با کانفیگ پایه که از ۱۵۹۹ دلار شروع می‌شود، تنها با ۸ گیگابایت رم همراه است.

در سال ۲۰۱۲، اپل اولین مک‌بوک پرو با نمایشگر رتینا را عرضه کرد که به ۸ گیگابایت رم مجهز بود. در‌حال‌حاضر، اپل از معماری «رم یکپارچه با پردازنده» استفاده می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، این شرکت اطمینان دارد که ۸ گیگابایت رم در مک ‌هم‌تراز ۱۶ گیگابایت رم در سیستم‌های ویندوزی است. بااین‌حال، تصمیم اپل مبنی‌بر تجهیزنکردن مدل‌های پایه به حداقل ۱۶ گیگابایت رم برای بسیاری از کاربران ناخوشایند بوده است.

یوتیوبری به نام وادیم یوریف با انتشار ویدئویی در یوتیوب تصمیم گرفت چندین آزمایش در دنیای واقعی روی دو مدل ۱۴ اینچی M3 مک‌بوک پرو انجام‌دهد که یکی از آن‌ها به ۸ گیگابایت و دیگری به ۱۶ گیگابایت رم یکپارچه مجهز شده است.

مقایسه‌ی بنچمارک مک بوک پرو M3 با رم 8 و 16 گیگابایت

جای تعجبی ندارد که مک‌بوک مجهز به رم ۱۶ گیگابایتی در هر دو آزمون متوسط و سنگین عملکرد بسیار بهتری داشت. مدل ۸ گیگابایتی در بنچمارک Cinebench دچار افت عملکرد دو‌رقمی شد و چند دقیقه بیشتر طول کشید تا عملیات ادغام عکس در فوتوشاپ و پردازش‌ محتوای چندرسانه‌ای در Final Cut و Adobe Lightroom Classic را تکمیل کند.

آزمایش‌ها به‌صورت عملیات تکی انجام می‌شدند و برنامه‌ی دیگری در پس‌زمینه در حال اجرا نبود. سپس، همین آزمایش‌ها با تب‌های باز مرورگر، پخش ویدئوهای یوتیوب، بازکردن ایمیل و وظایف این‌چنینی که در پس‌زمینه باز می‌شدند، تکرار می‌شدند تا سناریوهای چند‌وظیفگی معمول دنیای واقعی را شبیه سازی کنند.

همان‌طور‌که انتظار می‌رفت، در نمونه‌ی ۸ گیگابایتی با افزایش اتکای سیستم به SSD به‌جای رم، فاصله‌ی عملکرد بین این دو دستگاه حتی بیشتر شد. نه‌تنها عملکرد کلی مدل ۸ گیگابایتی با افت شدیدی مواجه شد؛ بلکه یوریف حین رندر بلندر و خروجی گرفتن Final Cut، با کرش‌کردن مدل ۸ گیگابایتی مواجه شد.

مقایسه‌ی بنچمارک مک بوک پرو M3 با رم 8 و 16 گیگابایت

همچنین، شتاب‌دهنده‌ی رهگیری پرتو بلندر در نمونه‌ی ۱۶ گیگابایتی به‌عنوان گزینه‌ای در‌دسترس بود؛ اما این گزینه حین انجام عملیات یکسان در مک‌بوک پرو ۸ گیگابایتی وجود نداشت. دلیل این مسئله آن است که کاهش مقدار رم در‌واقع از بهره‌‌گیری هسته‌های GPU از این ویژگی‌ها در مدل ۸ گیگابایتی مانع می‌شود.

نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند برای مشتریانی ناامیدکننده باشد که به‌دنبال خرید مک‌بوک پرو یا آی‌ مک جدید با رم ۸ گیگابایتی هستند. انتخاب گزینه‌هایی با ۱۶ یا ۲۴ گیگابایت رم به‌ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰ دلار هزینه‌ی اضافی در پی دارد و دستگاه‌های اپل به‌دلیل ساختار رم یکپارچه‌شان نمی‌توانند در آینده ارتقا یابند.

شاید جالب‌تر این باشد که لپ تاپ های رقیب با قیمت‌های مشابه (مثلاً لپ تاپ مایکروسافت یا لپ تاپ لنوو تینک‌پد) به‌صورت استاندارد حداقل ۱۶ گیگابایت رم دارند. این در حالی‌ است که مشتریان اپل برای هر نوع ارتقا باید حداقل ۲۰۰ دلار به اپل بپردازند

آیا کانفیگ اولیه‌ی ۸ گیگابایتی اپل برای مک‌بوک پرو ۱۵۹۹ دلاری در سال ۲۰۲۳ واقعاً مناسب است؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات