ال‌جی دیسپلی روی سفارش‌های مک‌بوک OLED کار می‌کند

شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ال‌جی در تلاش است تا پنل‌های نمایشگر OLED دو مدل آیپد را قبل از ارائه پنل‌های بزرگ‌تر برای اولین مک‌بوک OLED این شرکت در حدود سال ۲۰۲۵ دراختیار اپل قرار دهد.
تبلیغات

به‌نقل از 9to5mac، گزارش جدیدی از زنجیره‌ی تأمین نشان می‌دهد که ال‌جی دیسپلی برای سفارش‌های مک‌بوک OLED در حدود سال ۲۰۲۵ و رقابت آماده می‌شود. چندی پیش نیز گفته شد که این شرکت همچنین در حال آماده‌سازی نمایشگرهای OLED آیپد است که انتظار می‌رود حدود یک سال زودتر عرضه شوند.

پیش‌زمینه

در ادامه چهار نوع فناوری صفحه‌نمایش که اپل استفاده می‌کند یا انتظار می‌رود استفاده کند، آورده شده است:

  • IPS LCD با نور پس‌زمینه معمولی: این فناوری هنوز هم در مک‌های قدیمی و آیفون‌های ارزان‌تر استفاده می‌شود.
  • IPS LCD با نور پس‌زمینه miniLED: اپل برای مدل‌های آیپدپرو از آن استفاده کرد و اکنون در مک‌بوک پرو جدید به‌ کار برده است. سیاه‌های تیره‌تر و سفیدهای روشن‌تر را ارائه می‌دهد و تفاوت شگفت‌آوری ایجاد می‌کند.
  • OLED: اپل برای اولین‌ بار این فناوری در اپل واچ پیش از آوردن به آیفون، با آیفون X آغاز کرد. کوپرتینویی‌ها هنوز از آن در آیپد یا مک‌بوک استفاده نکرده‌اند؛ اما انتظار می‌رود در بازه زمانی بین ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ این کار را انجام دهند.
  • MicroLED: این فناوری با وجود شباهت نام به miniLED، کاملاً تفاوت دارد و درواقع نسخه‌ای بسیار پیشرفته‌تر از OLED و روشن‌تر و کم‌مصرف‌تر است و نمی‌سوزد. علاقه‌ی اپل به microLED حداقل به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد و با اینکه نشانه‌هایی از پیشرفت وجود دارد، فناوری یادشده هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه است. MicroLED همانند OLED، احتمالاً ابتدا به اپل واچ، سپس آیفون، آیپد و مک‌ها ورود پیدا می‌کند.

به‌نظر می‌رسد که اپل از سال ۲۰۱۶ آزمایش صفحه‌نمایش‌های OLED برای مک‌بوک‌ها را آغاز کرده است. ابتدا گفته می‌شد که شرکت مذکور سال ۲۰۲۵ را برای اولین مک‌بوک OLED هدف قرار داده، اگرچه از آن زمان تاکنون تردیدهایی در مورد این جدول زمانی ابراز شده است.

سفارش‌های مک‌بوک OLED

همانند اولین آیفون‌های OLED، سامسونگ احتمالاً بهترین موقعیت را برای پیروز شدن سفارش‌های اولیه مک‌بوک OLED دارد، زیرا از نظر فناوری، برتری قوی‌ای در صفحه‌نمایش‌ها دارد. این شرکت درحال‌حاضر صفحه‌نمایش لپ‌تاپ‌های OLED را در اندازه‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی تولید می‌کند.

بااین‌حال، TheElec گزارش می داد که ال‌جی امیدوار است بخشی از تجارت اپل را برنده شود. ال‌جی دیسپلی از دسامبر سال ۲۰۲۱ فرایند پنل‌های OLED نسل ۸٫۵ (۲۵۰۰x۲۲۰۰ میلی‌متر) را ارزیابی کرده است.

ال‌جی دیسپلی قصد دارد پنل‌های OLED نسل ۸٫۵ را برای اولین مک‌بوک OLED اپل که انتظار می‌رود حدود سال ۲۰۲۵ عرضه شود، ارائه کند. سازنده پنل نمایشگر کره جنوبی در نظر دارد از خطوط OLED نسل ۶ خود برای دو آیپد OLED در اندازه‌های ۱۲٫۹ و ۱۱ اینچی استفاده کند که انتظار می‌رود زودتر از مک‌بوک OLED معرفی شود.

از آنجاکه اندازه‌ی پنل‌های OLED در مک‌بوک‌ها و آی‌پدهایی که دیرتر از دو تبلت اولد اول عرضه می‌شوند، بزرگ‌تر خواهند بود، استفاده از لایه‌های بزرگ‌تر مانند نسل ۸٫۵ برای ال‌جی دیسپلی بصرفه‌تر است، زیرا می‌توان تعداد بیشتری از پنل‌ها را به ازای هر دو تبلت برش داد و از طرفی دیگر زمان کمتری صرف می‌شود. انتظار می‌رود ارزیابی ال‌جی دیسپلی تقریباً یک‌سال طول بکشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات