صفحه نمایش لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

بررسی لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی؛ خوش‌قیمت‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ بازار؟

دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 23 دقیقه
لپ‌تاپ نسل سیزدهمی با گرافیک سری RTX 40 که با قیمت نسل قبل عرضه می‌شود! آیا MSI می‌تواند با Katana 15 بازار را قبضه کند؟
تبلیغات

لپ‌تاپ‌های گیمینگ در ذهنمان با گران‌قیمت و دست‌نیافتنی مترادف شده‌اند که البته چندان بی‌راه هم نیست؛ اما همانند دنیای گوشی‌های هوشمند، در میان لپ‌تاپ‌ها نیز دسته‌بندی‌هایی با برچسب میان‌رده و پرچمدار وجود دارد.

لپ‌تاپ Katana 15 که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم به‌تازگی با پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل و گرافیک سری RTX 40 به‌روز شده است و در بازه‌ی قیمتی خود، سخت‌افزاری قدرتمند را ارائه می‌کند که به‌نظر می‌رسد برای کارهای حرفه‌ای و گیمینگ 1080p گزینه‌ای مناسب باشد.

لپ‌تاپ گیمینگ Katana 15 از پردازنده‌ی Core i7-13620H اینتل به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم و یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD از نوع NVMe PCIe Gen4 در کنار پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4060 استفاده می‌کند. به‌گفته MSI توان مصرفی گرافیک می‌تواند تا ۱۰۵ وات افزایش پیدا کند که تنها ۱۰ وات از حداکثر عدد اعلام‌شده از سوی انویدیا کمتر خواهد بود. باوجود ویژگی Dynamic Boost امکان افزایش توان مصرفی از ۱۵ تا ۲۵ وات دیگر وجود خواهد داشت.

ام‌اس‌آی برای لپ‌تاپ میان‌رده‌ی خود برچسب قیمتی ۱۴۰۰ دلار را درنظر گرفته است که معادل ریالی آن در بازار ایران برابر با ۸۰ میلیون تومان خواهد بود. با نگاهی به مدل‌های موجود در این بازه‌ی قیمتی، متوجه خواهید شد که با یکی از ارزان‌قیمت‌ترین مدل‌های مجهز به پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل و گرافیک سری RTX 40 انویدیا طرف هستیم.

طراحی و کیفیت ساخت Katana 15 ام‌اس‌آی

ام‌اس‌آی سعی کرده تا طراحی Katana 15 بازتاب‌دهنده‌ی گیمینگ‌بودن آن باشد؛ اما نبود نورپردازی RGB در بدنه تا حدی محصول نهایی را از هدف تایوانی‌ها دور کرده است. ازطرفی استفاده از خطوط و المان‌های غیرضروری مانند شِمایی از «پیچ» در بدنه، طراحی دستگاه را کمی به‌سمت ازمدافتادگی و قدیمی شدن سوق می‌دهد.

اگر دست خود را به‌روی سطح بدنه بکشید به‌کلی نظرتان درباره بدنه عوض خواهد شد و حتی استفاده از پلاستیک را نیز فراموش خواهید کرد؛ چراکه سطح صاف و صیقلی آن بیشتر از پلاسیک، جنس آلومینیوم را در ذهن تداعی می‌کند. متاسفانه این حس خوب چندان دوام ندارد و در بخش‌هایی چون کیبورد و نمایشگر، سستی‌هایی دیده می‌شود که از تبعات استفاده از پلاستیک در ساختار بدنه است.

برچسب روی لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

دستگاه از طراحی ساده‌ای بهره می‌بره و از نورپردازی‌های پرزرق‌وبرق RGB در آن خبری نیست. طراحان MSI تنها به استفاده از RGB در بخش کیبورد بسنده کرده‌اند. در لبه‌ی راست و چپ دستگاه بافتی پیکسلی به‌چشم می‌خورد که هماهنگی چندانی با دیگر قسمت‌های بدنه ندارد؛ این بافت را در قسمت پشتی یا زیر دستگاه نیز نمی‌بینیم که خود مورد عجیبی به‌شمار می‌رود.

قسمت پایین دستگاه را طراحی لانه‌ی زنبوری‌شکلی تشکیل داده است؛ طرحی که به‌دلیل کج‌بودن قطعا مبتلایان به OCD را آزار خواهد داد. معمولا چنین طرح‌هایی باید با احتیاط از جانب شرکت تولیدکننده و تیم طراحی مورد استفاده قرار بگیرند تا مشتریان با دیدن آن از خرید صرف‌نظر نکنند. ازسوی دیگر در این قسمت به‌دلیل فاصله‌ی زیاد میان ورودی‌های هوا، بورد دستگاه و همچنین لوله‌های خنک‌کننده آن به‌راحتی دیده می‌شوند که احتمالا برای افراد زیادی خوشایند نباشد.

لپ‌تاپ Katana 15 از لولای نسبتا نرمی استفاده می‌کند که به‌کاربر اجازه می‌دهد تا با یک‌دست به‌راحتی دستگاه را باز کند؛ علاوه‌براین وجود لولای ۱۸۰ درجه امکان بازکردن کامل لپ‌تاپ را مهیا می‌کند. در سمت پشت نمایشگر تنها دو خط عمودی به‌همراه لوگوی MSI قرار دارد که به‌نظر من طراحی جذاب و شیکی دارد.

حاشیه قسمت پایین نمایشگر لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

نیمه‌ی پایینی دستگاه به‌دلیل استفاده از نمایشگر ۱۶:۹ حاشیه‌ی عریضی دارد؛ اما برخلاف این قسمت حاشیه‌های طرفین و همچنین بالای پنل تاحدامکان کاهش پیدا کرده‌اند. یکی از نکات مثبت طراحی Katana 15 را باید نبود خروجی فن در سمت راست دستگاه بدانیم؛ جایی که معموما دست کاربر درحال هدایت ماوس است. دراین‌شرایط دیگر از برخورد خروجی هوای گرم با دست کاربر خبری نخواهد بود.

اگر بخواهم طراحی Katana 15 را در یک کلمه توصیف کنم بیان کلمه‌ی «معمولی» منصفانه خواهد بود؛ چراکه ام‌اس‌آی با وجود تمامی پتانسیلی که درزمینه‌ی تولید سخت‌افزار دارد، در بخش طراحی محصولات خود بسیار ضعیف‌تر از رقبا عمل می‌کند؛ ضعیف نه به معنی «بد»، بلکه به‌معنی کم‌کاری یا درک نکردن صحیح ترند‌های روز بازار و نیاز کاربر از محصول موردنظر خود.

به‌بیان دیگر Katana 15 به‌عنوان لپ‌تاپی گیمینگ با وزن ۲٫۲۵ کیلوگرمی و ضخامت ۲٫۵ سانتی‌متری خود، گزینه‌ای مناسب درمیان دیگر محصولات هم‌رده به‌شمار می‌رود؛ اما آگاه نبودنِ طراحان MSI برای طراحی محصولی جذاب‌تر باعث شده است تا از المان‌های غیرضروری و ناهماهنگی استفاده کنند که ظاهر دستگاه را به‌سمت منسوخ‌شدن سوق می‌دهد.

ناهماهنگی مذکور را می‌توان را در کیبورد دستگاه مشاهده کرد؛ جایی که کنار هم قرار گرفتن نورپردازی RGB و دکمه‌های ASWD شفاف، ترکیب زیبایی را خلق کرده‌اند؛ اما با حک‌کردن علامت فلش بزرگ و زمخت روی دکمه‌های جهتی و گرادیان نقطه‌ای روی دکمه Space از جذابیت کیبورد کاسته‌اند.

کیبورد لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

اگر نگاهی به محصولات دیگر نماینده‌ها در بازه قیمتی ۸۰ میلیون تومان داشته باشیم، موضوع مورد بحث شدت بیشتری خواهد گرفت؛ مدل‌هایی مانند Zephyrus M16 از ایسوس و Legion از لنوو که درکنار ظاهر جذاب و مدرن خود از سخت‌افزار قدرتمندی نیز بهره می‌برند.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های Katana 15 ام‌اس‌آی

لپ‌تاپ Katana 15 از کیبوردی کامل بهره می‌برد که دکمه‌های بخش ماشین حساب آن ابعاد به‌مراتب کوچک‌تری درمقایسه با دیگر دکمه‌های کیبورد دارد. استفاده از این بخش دشوار نیست و پس از مدت کوتاهی به کوچک بودن دکمه‌ها و همچنین فاصله کم بین آن‌ها عادت خواهید کرد.

کیبورد Katana 15 از دکمه‌های نرمی بهره می‌برد و هنگام تایپ حس بسیار مطلوبی را به‌کاربر منتقل می‌کند. MSI پیمایش دکمه‌های کیبورد را برابر با ۱٫۷ میلی‌متر اعلام کرده است که عددی رضایت‌بخش محسوب می‌شود.

کیبورد به‌طورکامل ازطریق نورپردازی ۴ ناحیه‌ای یا 4Zone نورپردازی می‌شود که از تفاوت‌های عمده‌ی آن با نورپردازی‌های Per-Key باید به شدت نور کمتر و جلوه‌های غیرنرم‌تر اشاره کرد. علاوه‌براین همان‌طور که از نامشان پیداست کاربران امکان شخصی‌سازی نور پس‌زمینه دکمه‌ها به‌صورت مجزا را ندارند و دامنه‌ی تغییرات به چند ناحیه محدود خواهد بود.

تایپ با لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی
عکاس: محمد مردانه / زومیت

از دیگر مشکلات کیبورد Katana 15 باید به چینش نادرست دکمه Shift سمت راست اشاره کنیم که هنگام تایپ سریع به‌اشتباه دکمه‌ی جهت بالا فشرده خواهد شد.

ترک‌پد کوچک دستگاه از دقت کافی برای انجام کارهای روزمره بهره می‌برد؛ اما مانند هر لپ‌تاپ گیمینگ دیگری برای انجام بازی به ماوس مجزا احتیاج خواهید داشت. MSI به پوشش روی ترک‌پد اشاره‌ای نکرده است؛ اما احتمالا جنسی از نوع پلاستیکی داشته باشد؛ چرا که لغزش انگشت روی ترک‌پد به‌نرمی ترک‌پدهای شیشه‌ای نیست.

خوشبختانه با ترک‌پدی سفت رو‌به‌رو نیستیم و صدای کلیکی آن نیز موضوعی کاملا سلیقه‌ای به‌شمار می‌رود. درواقع منفی‌تری وجه ترک‌پد Katana 15 ابعاد آن است؛ بخشی از دستگاه که با وجود فضای مناسبی که اطراف آن وجود دارد، بهتر بود بزرگ‌تر باشد تا برای کارهای حرفه‌ای‌تر نیز گزینه‌ای مناسب باشد.

در لبه‌ی پشتی دستگاه از درگاه‌های مختلف خبری نیست؛ اما در طرفین طیف وسیعی از درگاه‌های مختلف وجود دارد که تقریبا تمامی نیازهای کاربر را مرتفع خواهد کرد. این درگاه‌ها یک پورت USB 3.2 Gen 1 و یک پورت USB 2.0 در سمت چپ و یک پورت Type-C با پشتیبانی از USB 3.2 Gen 1 و دیسپلی‌پورت، یک درگاه HDMI، درگاه RJ45 (شبکه) به‌همراه یک درگاه USB 3.2 Gen 1 دیگر را شامل می‌شوند. MSI همچنین یک جک ۳٫۵ میلی‌متری نیز برای این لپ‌تاپ درنظر گرفته است که برای گیمرها گزینه‌ای ایده‌آل خواهد بود.

درگاه‌های سمت راست لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی
درگاه‌های سمت چپ لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

به‌عنوان جمع‌بندی باید بگویم که تجربه‌ی استفاده از کیبورد و ترک‌پد Katana 15 برایم نسبتا خوشایند بود؛ اما به‌نظرم این تجربه با اضافه‌شدن نورپردازی Per-Key و ترک‌پد بزرگ‌تر می‌توانست بهتر هم بشود. علاوه‌براین MSI باید در استفاده از آیکون‌ها و المان‌های مختلف روی کیبورد یا اطراف آن کمی محتاط‌تر عمل کند تا جایی از دستگاه که همواره مقابل چشمان قرار دارد، برای کاربر به تکراری یا حتی زننده نشود.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Katana 15 ام‌اس‌آی

تایوانی‌ها برای لپ‌تاپ گیمینگ خوش‌قیمت خود از نمایشگری با ابعاد ۱۵٫۶ اینچ استفاده کرده‌اند که از نسبت تصویر ۱۶:۹ و نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتز بهره می‌برد؛ ابعادی که گزینه‌ای مرسوم برای مقاصد گیمینگ به‌شمار می‌رود؛ اما تاثیراتی منفی در ظاهر دستگاه دارد. به‌عنوان نمونه اگر نسبت تصویر به ۱۶:۱۰ تغییر می‌کرد، شاهد چنین حاشیه‌ی عریضی در لبه‌ی پایین نمایشگر نبودیم.

از سوی دیگر نمایشگرهای ۱۶:۱۰ گزینه‌ای ایده‌آل‌تر برای تولید محتوا یا کارهای حرفه‌ای هستند؛ کاربری ثانویه‌ای که عموما از لپ‌تاپ‌های پرقدرت گیمینگ انتظار داریم.

وب‌گردی با لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

به‌هرحال با باز کردن لپ‌تاپ نمایشگری با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ مقابل چشمانتان روشن خواهد شد که متاسفانه در زمینه‌ی روشنایی و دقت رنگ چندان قوی ظاهر نمی‌شود؛ درحالی‌که MSI پنل لپ‌تاپ خود را IPS-Level معرفی می‌کند؛ اما در عمل روشنایی آن از ۱۷۰ نیت فراتر نمی‌رود و رنگ‌های تولیدی نیز چنگی به دل نمی‌زنند.

لپ‌تاپ Katana 15 با پوشش ۶۴ درصدی فضای رنگی sRGB ضعیف‌تر از رقبای خود در این بازه قیمتی عمل می‌کند. درواقع باید این‌طور بگوییم که اگر هدف شما از خرید لپ‌تاپ Katana 15، تولید محتوا و ارائه‌ی کارهای گرافیکی حرفه‌ای است، ناامیدی نتیجه انتخابتان خواهد بود.

باید درنظر داشته باشیم که دمای رنگ‌ها در پنل Katana 15 به‌صورت نسبتا خنثی نمایش داده می‌شوند که به‌تنهایی می‌تواند یک ویژگی مثبت تلقی شود. از سوی دیگر با کسب میانگین Delta E 4.2 در پوشش رنگی sRGB رنگ‌هایی که نمایش می‌دهد تا حدی قابل اتکا خواهند بود.

عملکرد صفحه‌نمایش Katana 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

Katana 15

۱۷۰

--

۱٫۱

۱۵۴٫۵

--

--

۶۴٫۵

۴٫۲

۴۷٫۷

--

Strix G16

۲۰۲٫۲

۹٫۷۷

۱٫۱

۱۸۳٫۸

--

--

۱۰۰

۲٫۳

--

--

Legion 5 Pro

۴۴۱٫۷

۳٫۸۱

۰٫۵

۸۸۳٫۴

--

--

۹۹٫۶

۱٫۸

۷۵٫۷

--

زفیروس G14 2022

۳۳۵ نیت

۱۷ نیت

۳٫۲۸ نیت

۱۰۲

۹۰ درصد

--

۱۲۵

--

۱۰۰ درصد

۳٫۳

مک بوک پرو M1 Max

۴۵۵٫۲۵ نیت

(۱۴۹۷ نیت HDR)

۰

۰

۸۵

--

۱۲۱٫۶

--

۹۷٫۳

۲٫۵

زفیروس M16 2022

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

استلث GS77

۳۰۴ نیت

۱۶ نیت

--

--

۸۹٫۸

۳٫۹

۱۰۰

۳٫۵

۹۹٫۶

۲٫۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

۴۴۶٫۵ نیت

۲۶ نیت

۰

۹۶٫۵

۲٫۴

۱۵۰٫۸

۵٫۱

۱۱۱٫۳

۲٫۳

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۴۴۷ نیت

۰٫۱ نیت

۰٫۶۵ نیت

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۵

۷۷٫۵

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

۴۳۶ نیت

۰

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

ام‌اس‌آی برای Katana 15 از پنلی با نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتز استفاده کرده است؛ بااینکه درمیان مدل‌های هم‌قیمت گزینه‌هایی با پنل ۱۶۵ هرتز نیز وجود دارد؛ اما باید بدانید که باوجود نرخ‌نوسازی بالای نمایشگر، عموما نبود توان کافیِ سخت‌افزاری، در بازی‌های روز امکان خروجی یکسان با نمایشگر را نخواهید داشت؛ اتفاقی که ممکن است به Screen Tearing یا پارگی تصویر منجر شود.

خوشبختانه Katana 15 از ویژگی Mux Switch نیز بهره‌مند شده است و می‌توان وظیفه‌ی مدیریت پنل را به‌طور مستقیم به گرافیک واگذار کرد؛ البته در این حالت نرخ‌فریم بیشتری در بازی‌های نصیبتان نخواهد شد و تفاوت به یک الی ۲ فریم محدود می‌شود.

بلندگوی لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

تایوانی‌ها برای Katana 15 از مجموعه‌ی دو بلندگوی ۲ واتی استفاده کرده‌اند که مانند هر لپ‌تاپ گیمینگ دیگری عملکرد شوکه کننده‌ای ندارد؛ اما می‌تواند برای استفاده‌های روزمره کافی باشد. بلندگوهای Katana 15 از بیس عمیقی بهره نمی‌برند و در بازی‌ها یا فیلم‌های شلوغ و پرسروصدا نمی‌توانند عملکرد رضایت‌بخشی را ارائه کنند. اگر قصد وب‌گردی و تماشای ویدیوهای یوتیوب یا گوش دادن به موزیک‌های آرام را داشته باشید می‌تواند نظر شما را جلب کند.

به‌طورکلی برای تجربه‌ی صدایی بهتر پیشنهاد می‌کنیم تا بلندگویی جداگانه خریداری کنید.

عملکرد و عمر باتری Katana 15 ام‌اس‌آی

با نگاهی به مجموعه‌ی سخت‌افزاری Katana 15 به‌راحتی می‌توان به قدرت بالای آن پی برد؛ کنار هم قرار گرفتن دو غول دنیای کامپیوترها یعنی Core i7-13620H با ۱۰ هسته‌ی پردازشی و RTX 4060 با ۸ گیگابایت رم اختصاصی از نوع GDDR6 به‌معنی اجرای گرافیکی‌ترین بازی‌ها با نرخ‌فریم بالاتر از ۶۰ خواهد بود؛ اتفاقی که به‌لطف استفاده از پنل 1080p میسر شده است.

برای بررسی دقیق‌تر ابتدا لپ‌تاپ را زیر تیغ بنچمارک‌ها قرار می‌دهیم و پس از بررسی عملکرد آن در نرم‌افزارهای حرفه‌ای به‌سراغ اجرای بازی‌ها خواهیم رفت؛ اما بهتر است که ابتدا کمی درباره‌ی تراشه‌های استفاده شده در مدل پیش‌رو بیشتر بدانیم.

پردازنده‌ی Core i7-13620H از مجموعه‌ی ۱۰ هسته در ۲ کلاستر ۶ و ۴تایی استفاده می‌کند که به‌ترتیب هسته‌های قدرتمند با حداکثر فرکانس ۴٫۹ گیگاهرتز و امکان اجرای ۲ رشته و هسته‌های کم‌مصرف با فرکانس بیشینه ۳٫۶ گیگاهرتز را شامل می‌شوند. هسته‌های این پردازنده به ۲۴ مگابایت حافظه کش هوشمند یا Smart Cache مجهز شده‌اند. افزون‌براین توان طراحی حرارتی پایه‌ی تراشه معادل ۳۵ وات خواهد بود که سازنده می‌تواند آن را تا ۱۱۵ وات نیز افزایش دهد.

دکمه‌های AWSD کیبورد لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی
عکاس: محمد مردانه / زومیت

طبق ادعای اینتل، تراشه‌های تولیدشده برپایه‌ی لیتوگرافی Intel 7 درمقایسه با نسل دوازدهم از ۱۰ تا ۱۵ درصد قدرت بیشتری برخوردار هستند که Core i7-13620H نیز شامل این ادعا می‌شود؛ البته باید درنظر داشت که فناوری ساخت Intel 7 به‌معنی ۷ نانومتری بودن فرایند نیست و این برچسب، نامی تجاری برای لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل به‌شمار می‌رود.

تراشه‌ی گرافیکی دستگاه یعنی RTX 4060 انویدیا برپایه‌ی معماری Ada Lovelace و فناوری ساخت ۵ نانومتری پیشرفته‌ی TSMC موسوم به 4N تولید می‌شود. این گرافیک از ۸ گیگابایت رم از نوع GDDR6 با باس ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کند.

روی کاغذ گرافیک RTX 4060 توان ارائه‌ی قدرتی برابر با ۱۱٫۶ ترافلاپس (FP32) را دارد که تنها ۰٫۵ ترافلاپس از قدرت تئوری ایکس باکس سری ایکس کمتر است. طبق اعلام انویدیا فرکانس هسته‌های این گرافیک در توان مصرفی ۳۵ وات معادل ۱۴۷۰ مگاهرتز و در بالاترین توان مصرفی یعنی ۱۱۵ وات برابر با ۲۳۷۰ مگاهرتز خواهد بود.

پنل پشتی لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی از نمایی دیگر

باوجود پتانسیل بالای گرافیکی، احتمالا عملکرد RTX 4060 در رهگیری پرتو چندان قوی نباشد؛ چراکه برخلاف RTX 4070 که به ۳۶ هسته RayTracing مجهز شده است، از ۲۰ هسته استفاده می‌کند.

عملکرد Katana 15 ام‌اس‌آی در بنچمارک‌ها

مدلی که ما دراختیار داشتیم از حافظه‌ی ذخیره‌سازی یک ترابایتی از نوع NVMe PCIe Gen4 استفاده می‌کرد. این ماژول می‌تواند خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات را به‌ترتیب با سرعت ۴٫۶ و ۳٫۴ گیگابایت‌برثانیه انجام دهد که به‌مراتب از نمونه‌های استفاده‌شده در لپ‌تاپ‌های هم‌رده بیشتر است.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی Katana 15

مدل‌ها/عملکرد

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Katana 15

۱ ترابایت

۴۶۸۲٫۷

۳۴۴۳٫۸

ROG Strix G16

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۳۳۵٫۳

۱۸۲۰٫۳

Legion 5 Pro

یک ترابایت SSD

۶۶۴۳٫۹۵

۲۱۹۷٫۳۸

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M1 Max

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۴۱۳٫۴۴

۴۲۵۹٫۸۴

زفیروس G14 2022

یک ترابایت SSD

۳۶۱۷٫۴۷

۲۸۳۱٫۸۵

اچ‌پی اسپکتر x360 16

یک ترابایت SSD

۶۳۸۸٫۶۹

۴۹۰۸٫۴۴

ایسوس Flow Z13

یک ترابایت SSD

۲۹۰۷٫۶۹

۱۵۱۵٫۸۱

زفیروس M16 2022

یک ترابایت SSD

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰۱۴٫۶۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بنچمارک‌های سخت‌افزاری را با بررسی عملکرد وب‌گردی Katana 15 آغاز می‌کنیم؛ جایی که برخلاف لپ‌تاپ نسل سیزدهمی Strix G16 ایسوس که اخیراً بررسی کردیم، امتیاز به‌دست آمده از ۲۳۰ فراتر نمی‌رود که فاصله‌ای ۳۲ درصدی با نماینده‌ی ایسوس دارد.

کاربر درحال کار با لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی
عکاس: محمد مردانه / زومیت

پردازنده‌ی لپ‌تاپ Katana 15 در آزمون CineBench R23 نمی‌تواند به نتایجی بهتر از Legion 5 Pro با پردازنده‌ی نسل دوازدهمی Core i7-12700H دست پیدا کند و با اختلافی ۷ و ۱۰ درصدی رقابت را به‌ترتیب در زمینه‌ی رندر تک و چندهسته‌ای به رقیب خود واگذار می‌کند.

اختلاف‌ها در آزمون تک‌هسته‌ای بنچمارک GeekBench 5 به ۳ درصد کاهش پیدا می‌کنند؛ اما مجددا در آزمون چند‌هسته‌ای به بیش‌از ۱۷ درصد می‌رسد؛ البته باید درنظر داشته باشید که Core i7-12700H با توان مصرفی ۱۰۰ تا ۱۱۰ وات به این جایگاه دست پیدا کرده است اما Core i7-13620H با ۱۷ درصد توان مصرفی کمتر یعنی حدود ۸۵ وات چنین نتیجه‌ای را ارائه می‌کند که دستاورد بزرگی برای اینتل محسوب می‌شود.

عملکرد Katana 15 در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

Katana 15

Core i7-13620H

RTX 4060

۲۲۹

۱۰۲۷۸

۱۶۵۵

۱۶۰۱۷

۱۶۶۵

۱۱۲۹۵

--

۹۸۵۶۰

ROG Strix G16

Core i7-13650HX

RTX 4060

۳۳۶

۱۰۸۷۷

۱۸۹۲

۲۰۸۰۷

۱۸۴۴

۱۴۱۱۶

۱۶۳۸

۱۰۱۳۵۹

Legion 5 Pro

Core i7-12700H

RTX 3060

۲۳۷

۹۲۸۳

۱۷۷۲

۱۷۹۲۲

۱۷۲۷

۱۳۶۹۷

۱۶۳۸

۱۰۱۳۵۹

زفیروس G14 2022

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۲۳۳

۹۰۷۵

۱۵۳۶

۱۴۲۱۸

۱۵۵۹

۱۰۲۰۸

۳۳۵۲۳

۸۶۷۲۷

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

M1 Max

24Core GPU

۳۰۰

--

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۱۷۷۹

۱۲۷۶۶

۵۰۹۶۳

--

زفیروس M16 2022

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۲۵۶

۱۰۴۰۱

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

استلث GS77

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۳۱۱

۱۰۲۸۶

۱۸۵۸

۱۸۳۰۴

۱۸۱۰

۱۴۰۴۱

۲۰۵۷۴

۱۱۵۱۳۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۸۷

۳۴۵۶

۱۷۵۳

۱۰۶۸۶

۱۷۲۲

۸۳۰۷

۱۶۰۰۱

۳۰۴۳۱

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

M2

8Core GPU

۴۰۵

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۱۹۱۵

۸۹۴۲

۲۳۶۲۹

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

M1

8Core GPU

۲۰۹

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4060 با دریافت میانگین توان مصرفی ۱۰۵ وات که ۱۲ درصد از توان مصرفی ۱۲۰ واتی RTX 3060 در Legion 5 Pro کمتر است، تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری از رقیب خود ارائه می‌کند.

هرآنچه تاکنون اعلام کردیم اعداد و ارقام به‌دست آمده از سوی نرم‌افزارهای بنچمارک بود. برای بررسی در استفاده‌های روزمره، عملکرد دستگاه در نرم‌افزارهای حرفه‌ای و بازی‌های مختلف را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

عملکرد Katana 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

نماینده‌ی ام‌اس‌آی لپ‌تاپ لنوو را در اجرای نرم‌افزار متلب با فاصله ناچیز ۳ درصدی شکست می‌دهد؛ اما همچنان باید درنظر داشته باشید که این نتیجه با توان مصرفی به‌مراتب کمتری حاصل می‌شود.

عملکرد لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزار متلب

نتایج درهنگام اجرای نرم‌افزار فتوشاپ طور دیگری رقم می‌خورد و Katana 15 با اختلافی ۲۰ درصدی درمقایسه با Legion 5 Pro، بازنده‌ی میدان می‌شود. در پریمیر پرو که نرم‌افزار تدوین ویدیو و از دیگر محصولات شرکت ادوبی به‌شمار می‌رود نیز نتایج مشابهی به‌دست می‌آید با این تفاوت که حالا فاصله‌ی دو مدل به ۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

عملکرد لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزار پریمیر
عملکرد لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزار فتوشاپ

با اجرای بنچمارکِ Blender که نرم‌افزاری برای تولید محتوای سه‌بعدی و گرافیکی محسوب می‌شود، لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی با برتری ۵۰ درصدی، به‌صورت کاملا قاطعانه برتری خود را ثابت می‌کند و Legion 5 Pro را از دور رقابت خارج می‌کند.

پنل پشتی لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی
عکاس: محمد مردانه / زومیت

لازم به‌ذکر است که نماینده‌ی MSI حتی از برادر قدرتمند خود یعنی Stealth GS77 که لپ‌تاپی پریمیوم به‌شمار می‌رود و از گرافیک RTX 3070 Ti بهره می‌برد نیز عملکرد بهتری را در نرم‌افزار Blender ارائه می‌کند.

عملکرد لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزار بلندر

عملکرد Katana 15 ام‌اس‌آی در بازی‌ها

لپ‌تاپ میان‌رده MSI به‌دلیل استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی مشابه با ROG STRIX G16 ایسوس، عملکرد متفاوتی را ارائه نمی‌کند و تقریبا در تمامی بازی‌ها به نتایج مشابهی دست پیدا می‌کند. موردی که در این بخش اهمیت پیدا می‌کند، فاصله قیمتی این دو مدل با یکدیگر است که به بیش‌از ۲۰ میلیون تومان می‌رسد!

درواقع ام‌اس‌آی با Katana 15 در بازه‌ی قیمتی ۸۰ میلیون تومان به کاربر امکان اجرای بازی‌هایی را با حداقل نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه می‌دهد که تنها رقبای ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیونی آن چنین توانی را ارائه می‌کنند.

عملکرد Katana 15 در بازی‌ها

بازی/عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین متصل به‌برق

نرخ فریم میانگین متکی به‌باتری

Cyberpunk 2077

Ultra Ray Tracing

DLSS Auto

۵۹ فریم‌برثانیه

۲۷ فریم‌برثانیه

Forza Horizon 5

Extreme

۸۷ فریم‌برثانیه

۳۳ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Extreme

۷۷ فریم‌برثانیه

۳۰ فریم‌برثانیه

*تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با نتایج به‌دست آمده می‌توان از عملکرد عالی دستگاه درحالت Plugged اطمینان داشت. حتی درصورت قطع اتصال دستگاه از برق، باوجود کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی عملکرد همچنان می‌توان بازی‌ها را با نرخ قابل‌قبول ۳۰ فریم‌برثانیه اجرا کرد. پرواضح است که برای دستیابی به نرخ‌فریم بالاتر می‌توان تنظیمات گرافیکی را کاهش داد.

گیمینگ با لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به نسل جدید گرافیک‌های انویدیا را باید بهره‌مندی از DLSS 3 عنوان کنیم؛ ویژگی منحصربه‌فردی که می‌تواند نرخ‌فریم بازی‌های پشتیبانی شده را تا ۱۵۰ درصد افزایش دهد. گرافیک‌های سری RTX 30 حداکثر از DLSS 2 پشتیبانی می‌کنند که همین امر به‌تنهایی می‌تواند دلیلی برای خرید مدل‌های جدید و بهره‌مندی از این فناوری هیجان‌انگیز باشد.

عمر باتری Katana 15 ام‌اس‌آی

لپ‌تاپ Katana 15 برای تامین انرژی موردنیاز خود چندان نمی‌تواند به باتری ۵۳٫۵ وات‌ساعتی خود متکی بماند؛ به‌طوری که در ماراتن پخش ویدیو معیار زومیت (کیفیت 720p و نور صفحه ۲۰۰ نیت) تنها ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام آورد.

خوشبختانه در آزمون کاربری روزمره که ازطریق نرم‌افزار بنچمارک PCMark 10 انجام می‌شود نتایج بهتری به‌دست آمد؛ اما همچنان با ثبت زمان ۳ ساعت و ۳۱ دقیقه، گزینه‌ی مناسبی برای استفاده‌های بیرون از منزل به‌شمار نمی‌رود! مگر اینکه شارژر خود را باخود به‌همراه داشته باشید.

عمر باتری Katana 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

Katana 15

Performance

Core i7-13620H

RTX 4060

۱۵٫۶ اینچ

۱۴۴ هرتز

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۳٫۵

۱:۱۰

۳:۳۱

ROG STRIX G16

Performance

Core i7-13650HX

RTX 4060

۱۶ اینچ

۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۱:۲۲

۱:۴۷

Legion 5 Pro

Silent

Core i7-12700H

RTX 3060

۱۶ اینچ

۱۶۵ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۸۰

۱:۵۵

۲:۴۰

زفیروس G14 2022

Performance Mode

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۷۶

۵:۵۰

۴:۰۳

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

--

M1 Max

24Core GPU

۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

۷۰

۱۸:۱۴

--

زفیروس M16 2022

Performance Mode

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۶ اینچ و ۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۷:۲۰

استلث GS77

Balanced

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۷٫۳ اینچ و ۲۴۰ هرتز

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۹٫۹

۸:۰۶

۷:۰۴

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Best Performance

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۳

۸:۲۰

۹:۳۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

--

M2

8Core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰

--

M1

8Core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

صحبت از شارژر شد و باید به شارژر ۲۴۰ واتی‌ اشاره کنیم که ام‌اس‌آی به‌همراه دستگاه عرضه می‌کند؛ آداپتوری که وزن نسبتا زیادی دارد؛ اما می‌تواند در مدت کوتاهی ظرفیت باتری را به‌طور کامل شارژ کند.

بااینکه وزن لپ‌تاپ به‌همراه شارژر به ۲٫۵ کیلوگرم می‌رسد؛ اما همچنان در حمل و نقل آن با مشکلی مواجه نخواهید. هرچند که باید فکری به حال ابعاد بزرگ آداپتور شارژر بکنید.

عملکرد سیستم خنک‌کننده Katana 15 ام‌اس‌آی

لپ‌تاپ اقتصادی MSI از سیستم خنک‌کننده‌ی اختصاصی این شرکت موسوم به Cooler Boost 5 استفاده می‌کند که ۲ فن به‌همراه ۶ لوله‌ی مسی را شامل می‌شود. این لوله‌ها به‌صورت مشترک برای خنک کردن CPU و GPU مورد استفاده قرار می‌گیرند و فن‌ها گرمای جذب شده توسط لوله‌ها را به خارج از دستگاه منتقل می‌کنند.

بااینکه هنگام بررسی، دمای بدنه دستگاه به‌شکل محسوسی افزایش پیدا می‌کرد؛ اما هنگام اجرای بازی‌ها عملکرد نسبتا پایداری را شاهد بودیم؛ البته افت فریم‌های لحظه‌ای در بازی‌ها مشاهده می‌شد که اتفاقی مرسوم برای لپ‌تاپ‌ها است.

خروجی هوای پشتی لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

همانند دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ، فن‌های Katana 15 نیز در دورهای بالا و با بالا رفتن دما، صدای زیادی را تولید می‌کنند. باتوجه به عمومیت این مورد در تمامی لپ‌تاپ‌های گیمینگ نمی‌توانیم آن را به‌عنوان نکته‌ای منفی تلقی کنیم؛ اما باید بدانید که باوجود شایستگی سیستم خنک‌کننده در کنترل دما، بهتر است درکنار دستگاه از یک خنک کننده نیز استفاده کنید.

فرکانس هسته‌های پرقدرت درحالت Plugged در ابتدای شروع فعالیت به‌صورت لحظه‌ای تا ۴٫۵ گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند؛ اما پس از چند ثانیه به ۴ گیگاهرتز کاهش پیدا می‌کند. با قطع شارژر فرکانس CPU با کاهشی ۶۰ درصدی به ۱٫۵ گیگاهرتز کاهش پیدا می‌کند. هسته‌های کم‌مصرف نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند؛ اما باتوجه به فرکانس پایین‌تر در حالت Plugged، افت ذکر شده حدود ۵۰ درصد خواهد بود.

فرکانس CPU لپ‌تاپ گیمینگ Katana 15 ام‌اس‌آی

توان مصرفی CPU در حالت متصل به‌برق حدود ۸۰ وات خواهد بود؛ اما پس از قطع شارژر و اتکای آن به باتری به ۲۰ وات کاهش پیدا می‌کند؛ درحالی که افت عملکرد تنها ۶۰ درصد خواهد بود.

توان مصرفی CPU لپ‌تاپ گیمینگ Katana 15 ام‌اس‌آی

سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه دمای پردازنده را در حالت Plugged به‌خوبی در بازه‌ی ۹۰ درجه کنترل می‌کند که فاصله‌ای ۱۰ درجه‌ای با حداکثر دمای اعلام شده از سوی اینتل دارد.

باتوجه به کاهش قابل توجه فرکانس در حالت UnPlugged، دمای ۵۰ درجه‌ای تراشه در این حالت اتفاق عجیبی نیست.

دمای CPU لپ‌تاپ گیمینگ Katana 15 ام‌اس‌آی

گرافیک RTX 4060 در حالت Plugged در فرکانس نزدیک به ۲٫۵ گیگاهرتز فعالیت می‌کند؛ اما همانند پردازنده‌ی مرکزی دستگاه در حالت UnPlugged افتی چشمگیر را تجربه می‌کند و فرکانس هسته‌های آن به زیر ۱ گیگاهرتز می‌رسد!

فرکانس GPU لپ‌تاپ گیمینگ Katana 15 ام‌اس‌آی

با کاهش فرکانس در حالت UnPlugged، توان مصرفی نیز از ۱۰۵ وات به پایین‌تر از ۳۰ وات می‌رسد؛ افتی معادل ۷۰ درصد. اما دراین‌شرایط خروجی بازی‌ها تنها ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند که نشان از مدیریت مناسب منابع درزمان اتصال دستگاه به باتری دارد.

توان مصرفی GPU لپ‌تاپ گیمینگ Katana 15 ام‌اس‌آی

فن‌های دستگاه به‌تنهایی فشار زیادی روی باتری دستگاه وارد می‌کنند و در سرعت‌های بالاتر، تاثیر مستقیمی بر عمر باتری خواهند گذاشت. ازاین‌رو با قطع اتصال دستگاه به برق و به‌دنبال کاهش فرکانس و توان مصرفی، دمای تراشه از ۹۰ درجه به حدود ۶۵ درجه می‌رسد که در این شرایط سرعت فن‌ها به‌مراتب پایین‌تر از حالت Plugged خواهد بود.

دمای GPU لپ‌تاپ گیمینگ Katana 15 ام‌اس‌آی

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری

برخلاف مک‌بوک‌های اپل، در لپ‌تاپ‌های ویندوزی تفاوت عملکردی میان حالت متصل به‌برق و زمان اتکا به باتری وجود دارد. در لپ‌تاپ Katana 15 این تفاوت به ۶۲ درصد در بخش CPU و ۵۲ درصد در واحد گرافیکی می‌رسد که افت قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

عملکرد لپ‌تاپ Katana 15 در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

۳۰ دقیقه پردازش سنگین با CPU

بنچمارک TimeSpy

امتیاز اولیه

امتیاز نهایی

امتیاز

متصل به برق

۱۶۰۱۷

۱۵۲۷۸

۱۰۲۷۸

با باتری

۶۰۴۷

۵۵۰۸

۴۸۸۰

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

درمقام مقایسه می‌توانیم به Strix G16 اشاره کنیم که افت عملکرد CPU آن درنهایت به ۳۵ درصد می‌رسد؛ اما همچنان درزمینه گرافیکی کاهشی ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند.

تماشای فیلم با لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی

اصلی‌ترین علت افت سنگین عملکرد را باید در ظرفیت محدود باتری‌ها جستجو کنیم. درواقع مصرف بالای سخت‌افزار دستگاه باعث می‌شود تا برای فعالیت مستمر و طولانی‌ترِ دستگاه، عملکرد CPU و GPU نیز محدود شوند تا از این‌طریق بتوان به عمر باتری بهتری دست یافت.

جمع‌بندی و مقایسه Katana 15 ام‌اس‌آی با رقبا

لپ‌تاپ Katana 15 را باید یکی از بهترین گزینه‌های خرید در بازه‌ی قیمتی ۸۰ میلیون تومان بدانیم؛ جایی که نمی‌توان محصولی را مجهز به پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل و گرافیک سری RTX 40 انویدیا یافت.

نماینده‌ی MSI جز در بخش طراحی و باتری در زمینه‌های دیگر کاربر را چندان ناامید نمی‌کند و با ارائه‌ی حداکثر توان خود به‌صورت پایدار، تجربه‌ای مناسب را رقم می‌زند. قرار دادن این مورد درکنار کاربری‌های متنوع دستگاه مانند استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای یا انجام کارهای مهندسی، ارزش خرید آن را دوچندان می‌کند.

طراحی قسمت پنل پشتی لپ‌تاپ Katana 15 ام‌اس‌آی
عکاس: محمد مردانه / زومیت

بااین‌تفاسیر اگر به‌دنبال دستگاهی قدرتمند برای استفاده به‌صورت Plugged هستید Katana 15 ارزان‌ترین مدلی خواهد بود که از آخرین سخت‌افزارهای ساخت اینتل و انویدیا استفاده می‌کند؛ اما اگر انتظار دارید تا لپ‌تاپتان به‌مدت طولانی بدون نیاز به شارژر دوام بیاورد، احتمالا از خرید این مدل یا حتی دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار پشیمان بشوید. در چنین حالتی بهتر است نگاهی به اولترابوک‌های ویندوزی یا نمونه‌های تولید‌شده توسط اپل داشته باشید.

نقاط قوت Katana 15

  • سخت‌افزار قدرتمند
  • عملکرد رضایت‌بخش کیبورد
  • عملکرد مناسب سیستم خنک‌کننده

نقاط ضعف Katana 15

  • طراحی قدیمی
  • عمر پایین باتری
  • روشنایی و دقت رنگ پایین نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات