بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل اینتل [به‌همراه ویدیو]

جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
لپ‌تاپ گیمینگ ۱۶ اینچی OMEN با ترکیب سخت‌افزار کارآمد و طراحی مینیمالیستی، تجربه‌‌ای لذت‌بخش را با برچسب قیمتی نسبتاً معقول ارائه می‌دهد. با بررسی HP OMEN 16 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

شرکت HP لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود را در سری‌های OMEN و Pavilion Gaming و VICTUS به‌فروش می‌رساند که از بین آن‌ها VICTUS، مدل‌های اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه، Pavilion Gaming، مدل‌های میانی و OMEN، مدل‌های رده‌بالاتر و خوش‌ساخت‌تر را در برمی‌گیرند. در ادامه یکی از مدل‌های میانی خانواده‌ی OMEN را زیر ذره‌بین قرار ‌می‌دهیم. اچ‌پی لپ‌تاپ OMEN 16 را در دو نسخه با پردازنده و گرافیک AMD یا اینتل/انویدیا به‌فروش می‌رساند. برخلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ که با زبان طراحی عجیب‌وغریب و دریایی از نورپردازی‌های RGB تولید می‌شوند، اچ‌پی در سری OMEN ترجیح می‌دهد طراحی مینیمال‌تری را به‌کار گیرد تا بدین ترتیب بتواند طیف وسیع‌تری از سلایق را پوشش دهد.

پیش‌تر مدل ۲۰۲۱ لپ‌تاپ OMEN 16 با پردازنده‌ی Ryzen 7 5800H و گرافیک RX6600M را در زومیت بررسی کرده‌ایم، حال نوبت به مدل مجهز به پردازنده‌ی Core i7-11800H و گرافیک RTX 3070 می‌رسد تا زیر ذره‌بین قرار دهیم. بررسی دو لپ‌تاپ یکسان با سخت‌افزار AMD و اینتل/انویدیا، فرصت نادری را در اختیارمان قرار می‌دهد تا بتوانیم با شرایط عادلانه‌تری عملکرد تراشه‌های AMD، اینتل و انویدیا را بررسی کنیم و تأثیر نهایی آن‌ها بر تجربه‌ی کاربری بسنجیم. پس در ادامه با بررسی لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی OMEN 16 همراه زومیت باشید.

لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 را فروشگاه اینترنتی نوآور برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیویی اچ‌پی OMEN 16

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت اچ‌پی OMEN 16

لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی OMEN در سه ابعاد ۱۵، ۱۶ و ۱۷ اینچی به‌فروش می‌رسند. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ما مدل ۱۶ اینچی را برای بررسی دراختیار داریم که در دو نسخه با پردازنده‌های AMD‌ و اینتل دردسترس قرار دارد؛ البته در زبان طراحی دو مدل هیچ تفاوتی وجود ندارد. طراحان اچ‌پی رنگ بدنه را در مدل AMD زغالی/خاکستری و در مدل اینتل، به‌رنگ مشکی انتخاب کرده‌اند. بدنه‌ی دستگاه ترکیبی از پلاستیک و فلز است و ساختار نسبتاً مستحکم آن، حس‌وحال مناسبی را به کاربر انتقال می‌دهد.

اچ‌پی ترجیح داده است تا به‌جای طراحی فضایی و زمخت، بدنه‌ی براق و دریایی از نورپردازی RGB که به‌نوعی، امضای عموم تولیدکنندگان آسیایی در لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌حساب می‌آید، به‌سراغ زبان طراحی ساده و مینیمال برود. استفاده از چنین استراتژی محافظه‌کارانه‌ای، اچ‌پی را قادر می‌سازد تا با لپ‌تاپ جمع‌وجور، قدرتمند و خوش‌قیمتش، طیف وسیع‌تری از کاربران را هدف بگیرد؛ کاربرانی که لزوماً هم گیمر و عاشق نورپردازی RGB‌ نیستند. غیر از نور پس‌زمینه‌ی کیبورد، در جای دیگری از لپ‌تاپ OMEN 16، عناصر نورپردازی RGB را نخواهید یافت؛ البته در گوشه‌ای از محل استراحت دست، عبارت «O16» با فونت بزرگی حک شده است تا کاربر همواره نام دستگاه را در ناخودآگاه خود داشته باشید!

طراحی پشت لپ‌تاپ HP OMEN 16 2021 مدل اینتل
لبه‌ی نمایشگر HP OMEN 16 2021 مدل اینتل
پردازنده اینتل Core i7 HP OMEN 16 2021 مدل اینتل
Omen HP لپ تاپ

غیر از لوگوی لوزی‌شکل و هولوگرام‌مانند OMEN که ناخودآگاه، ویفرهای تولید تراشه و حسگرهای دوربین را به خاطر می‌آورند، هیچ عنصر براق دیگری در طراحی OMEN 16 یافت نمی‌شود. بدنه‌ی مشکی OMEN 16 پوشش ماتی را روی سطح خود دارد که خوشبختانه استعداد خانواده‌ی Zephyrus و Strix ایسوس را برای جذب لکه و آثار انگشت ندارد. طراحان قاب نمایشگر و سینی زیری لپ‌تاپ را پلاستیکی و محل استراحت دست را فلزی انتخاب کرده‌اند. بدنه ساختار مستحکمی دارد؛ پایه‌ی لپ‌تاپ (بخشی که از محل استراحت دست، کیبورد و ترک‌پد میزبانی می‌کند) نیز مقاومت مناسبی را مقابل فشرده‌شدن به‌نمایش می‌گذارد.

به‌لطف توزیع مناسب جرم و مکانیزم نسبتاً کارآمد لولاها، با یک دست می‌توان درِ لپ‌تاپ را باز کرد، از سوی دیگر لولا به‌اندازه‌ای مقاوم است که در جابه‌جایی‌های عادی، موقعیت نمایشگر را حفظ کند. همان‌طور که از نام محصول نیز برمی‌آید، OMEN 16 از نمایشگر ۱۶٫۱ اینچی بهره می‌برد؛ مهندسان اچ‌پی تصمیم گرفته‌اند تا برای نمایش تمام‌صفحه‌ی بازی‌ها و طیف گسترده‌ای از ویدئوها، در لپ‌تاپ گیمینگ OMEN از پنلی با نسبت تصویر ۱۶:۹ بهره بگیرند و برهمین اساس، حاشیه‌ی بسیار عریضی را در لبه‌ی پایین نمایشگر مشاهده می‌کنیم.

با ابعاد لپ‌تاپ ۲۳ × ۲۴۸ × ۳۶۹٫۲ میلی‌متری و وزن ۲٫۳ کیلوگرمی، لپ‌تاپ ۱۶ اینچی OMEN را به‌هیچ وجه نمی‌توان دستگاهی جمع‌وجور دانست؛ اما وضعیت به‌اندازه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ غول‌پیکر وخیم نیست و مشکل چندانی برای حمل دستگاه نخواهید داشت. لپ‌تاپ گیمینگ OMEN هوای خنک را از دریچه‌های زیرین خود می‌گیرد و هوای داغ را ازطریق درچه‌های موجود در لبه‌ی پشتی و سمت راست به‌سمت بیرون هدایت می‌کند؛ در بخش سخت‌افزار بررسی پیش‌رو راجع‌به سیستم خنک‌کننده‌ی OMEN 16 بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه های اچ‌پی OMEN 16

لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی OMEN برخلاف سری VICTUS از مجموعه‌ی کلیدهای Numpad بهره نمی‌برند؛ در عوض طراحان اچ‌پی از فضای خالی این کلیدها و ابعاد بزرگ لپ‌تاپ برای جای دادن کلیدهای جهتی با ابعاد بزرگ و ۹ کلید پراستفاده‌ استفاده کرده‌اند؛ این کلیدها مواردی همچون میان‌بر نرم‌افزار OMEN Hub، ماشین‌حساب و کلیدهای Page Up/Down را دربرمی‌گیرند. از کلیدهای اختصاصی کنترل مدیا خبری نیست؛ اما با ترکیب کلید FN و تعدادی از کلیدهای ردیفی Function می‌توان قابلیت‌های یادشده را دراختیار داشت.

کی‌بورد و تاچ‌پد لپ‌تاپ گینیمگ HP OMEN 16 2021 اینتل

کلیدها عمق حرکتی خوبی ارائه می‌کنند، پایداری مناسبی دارند و بازخورد نسبتاً رضایت‌بخشی را به‌نمایش می‌گذارند. چینش کلیدها استاندارد نیست و پس از مدت کوتاهی به تایپ با مجموعه‌ی کلیدهای OMEN 16 عادت خواهید. کیبورد لپ‌تاپ گیمینگ OMEN نور پس‌زمینه هم دارد که الگو و رنگ‌های آن را می‌توان با استفاده از نرم‌افزار Omen Gamin Hub به دلخواه تنظیم کرد.

ترک‌پد لپ‌تاپ سطح وسیعی دارد و دقت و سرعت رضایت‌بخشی را حین اجرای دستورها و رهگیری حرکت انگشت ارائه می‌کند. سطح ترک‌پد به‌اندازه‌ی کافی لغزنده است و هنگامی که انگشتانتان را روی آن حرکت می‌دهید، اصطکاک خوبی با دستانتان حس می‌کنید. ترک‌پد OMEN 16 از ژست‌های حرکتی ویندوز پشتیبانی می‌کند؛ اما بازخورد آن هنگام کلیک‌کردن به‌موجب کمی لق بودن، چندان لذت‌بخش نیست.

ترک پد لپ تاپ گینمگ OMEN اچ پی

لپ‌تاپ گیمینگ OMEN مجموعه‌ی متنوع و کارآمدی از درگاه‌ها را در اختیارتان می‌گذارد؛ به‌طوری‌که چه رضایت گیمرها، چه کاربران حرفه‌ای را جلب خواهد کرد. شاید بتوان اصلی‌ترین نقد را به چینش درگاه‌ها داشت، چراکه هیچ‌یک از آن‌ها در لبه‌ی پشتی جای ندارند؛ در لبه‌ی سمت راست تنها دو درگاه USB-A به‌چشم می‌خورد و لبه‌ی سمت چپ از باقی درگاه‌ها میزبانی می‌کند. جزئیات درگاه‌ها را در ادامه ارائه خواهیم داد:

درگاه‌های لبه‌ی سمت راست لپ‌تاپ

  • دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه

درگاه‌های لبه‌ی سمت چپ لپ‌تاپ

  • ورودی برق
  • درگاه اترنت RJ-45
  • یک درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه و قابلیت شارژ دستگاه‌های دیگر در وضعیت Sleep
  • درگاه مینی DisplayPort
  • درگاه HDMI 2.1 با قابلیت انتقال سیگنال تصویر 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز
  • یک درگاه USB 4 Type-C با پشتیبانی از استاندارد ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای Thunderbolt 4، استاندارد DiplayPort 1.4 با قابلیت اتصال هم‌زمان دو مانیتور 4K UHD و قابلیت شارژ دستگاه‌های دیگر در وضعیت Sleep
  • درگاه ۳٫۵ میلی‌متری کمبوی میکروفون/هدفون
  • درگاه SDCard
درگاه‌ها و پورت‌های لپ تاپ گیمینگ HP OMEN اچ پی پردازنده اینتل
درگاه USB لپ تاپ اچ پی

تفاوت جالب‌توجه نسخه‌ی اینتل OMEN 16 درمقایسه‌با نسخه‌ی AMD، به پشتیبانی آن از اتصال Thunderbolt 4 بازمی‌گردد که به کاربر امکان اتصال فضاهای ذخیره‌سازی پرسرعت و گرافیک اکسترنال را می‌دهد. وب‌کم لپ‌تاپ گیمینگ OMEN، در حاشیه‌ی بالای نمایشگر قرار گرفته است و وضوح تصویر 720p را در اختیارتان قرار می‌دهد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر اچ‌پی OMEN 16

روی کاغذ، هر دو نسخه‌ی AMD و اینتل از لپ‌تاپ‌های ۱۶ اینچی OMEN از نمایشگر IPS LCD یکسان با وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل، نسبت تصویر مرسوم ۱۶:۹ و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز استفاده می‌کنند؛ اما عملکرد آن‌ها در عمل به هیچ‌وجه یکسان نیست. نسخه‌ی اینتلی از لپ‌تاپ OMEN 16 که برای بررسی دراختیار زومیت قرار داشت، از پنل ۸ بیتی BOE0AAE ساخت شرکت BOE بهره می‌برد. پنل غیرلمسی لپ‌تاپ پوشش ماتی را روی سطح خود دارد که به‌مدد آن از بازتاب نور و افت خوانایی جلوگیری می‌کند.

نمایشگر لپ تاپ گیمینگ اچ پی HP OMEN

براساس اندازه‌گیری‌های زومیت، حداکثر روشنایی پنل ۱۶ اینچی OMEN 16 در نسخه‌ی مجهز به پردازنده‌ی اینتل به عدد بسیار خوبِ ۴۰۹٫۵ نیت می‌رسد که بیش‌از دو برابر نتیجه‌ی به‌دست‌آمده برای نسخه‌ی مجهز به پردازنده‌ی AMD است؛ البته روشنایی تولیدی بیش‌از حد هنگام نمایش رنگ‌های مشکی باعث می‌شود تا نسبت کنتراست Native پنل استفاده‌شده در نسخه‌ی اینتلی OMEN بسیار پایین‌تر از نسخه‌ی AMD باشد؛ بدین‌مفهوم که مشکی این لپ‌تاپ به‌اندازه‌ی آنچه لپ‌تاپ AMD به‌تصویر می‌کشد، عمیق نیست.

عملکرد صفحه‌نمایش HP OMEN دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

HP OMEN

(Intel)

۴۰۹٫۵ نیت

۱۸ نیت

۵٫۶ نیت

۷۳٫۱

۷۶٫۹

۳٫۳

۹۸٫۷

۲٫۷

۷۸٫۳

۲٫۸

HP OMEN

(AMD)

۱۷۷٫۱ نیت

۸٫۸ نیت

۱٫۰۵ نیت

۱۶۸٫۷۱

۴۹٫۱

--

۶۵٫۹

۴٫۹

۴۸٫۸

۶٫۳

HP VICTUS

۲۱۱ نیت

۲ نیت

۱٫۱ نیت

۱۹۲

۴۸

۶٫۴

۶۵

۴٫۳

۴۸

۵٫۷

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

Asus Strix G15

۲۳۳ نیت

۱۱٫۶ نیت

۲٫۴۷ نیت

۹۴٫۱۴

۷۵٫۶

۵٫۶

۹۹٫۷

۲٫۹

۷۷

۴٫۷

Asus Zephyrus M16

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴٫۲۷

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۴۲۳٫۲ نیت

۱٫۵۲ نیت

۰٫۴۵ نیت

۹۴۰٫۴

۷۹٫۴

--

۹۹

۲٫۱

۸۳٫۸

۲٫۷

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

پنل ۸ بیتی لپ‌تاپ قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را دارد. عملکرد نمایشگر نسخه‌ی اینتلی OMEN 16 در پوشش فضاهای رنگی نیز بسیار بهتر از چیزی است که نسخه‌ی AMD ارائه می‌داد. در تست‌های دقت رنگ متوجه شدیم که لپ‌تاپ اینتل می‌تواند فضای رنگی sRGB را به‌طور کامل و دو فضای دیگر AdobeRGB و DCI P3 را بیش‌از ۷۰ درصد پوشش دهد که برای لپ‌تاپی با مشخصات و برچسب قیمتی OMEN 16 نتیجه‌ی بسیار خوشایندی به‌حساب می‌آید. از طرف دیگر، لپ‌تاپ اینتل دقت بسیار خوبی نیز در تولید رنگ‌ها دارد.

اچ‌پی اسپیکرهای دوگانه‌ی لپ‌تاپ OMEN را با کمک برند شناخته شده‌ی Bang & Olufsen تولید و تنظیم کرده است. اسپیکرها در حاشیه‌ی بالای کیبورد جای گرفته‌اند و از فناوری‌های DTS:X Ultra و HP Audio Boost پشتیبانی می‌کنند. برای مواردی از قبیل تماشا کردن فیلم و سریال، حجم صدای اسپیکرها شما را راضی خواهد کرد؛ اما برای پخش موسیقی یا شنیدن جزئیات صدای بازی‌ها، بهتر است از هدفون استفاده کنید.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری اچ‌پی OMEN 16

مدل ۲۰۲۱ از لپ‌تاپ ۱۶ اینچی OMEN در دو مدل با پردازنده‌های Ryzen 5000 و نسل یازدهم اینتل به‌فروش می‌رسد که در بررسی پیش‌رو نسخه‌ی اینتل را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. این مدل در بازارهای جهانی با پردازنده‌های Core i5-11400H و Core i7-11800H به‌همراه گرافیک GTX 1650 ،RTX 3050Ti ،RTX 3060 و RTX 3070 دردسترس قرار دارد؛ ما یکی از قدرتمندترین نسخه‌های OMEN 16 2021 را با پردازنده‌ی Core i7 و گرافیک RTX 3070 دراختیار داریم.

اجرای بازی در لپ تاپ گیمینگ اچ پی آمن

تراشه‌ی نسل‌یازدهمی Core i7-11800H پس‌از دو مدل Core i9-11980HK و Core i9-11900H قدرتمندترین عضو از خانواده‌ی تراشه‌های تایگرلیک اینتل به‌شمار می‌آید. اگرچه هم‌اکنون، خانواده‌ی نسل دوازدهمی آلدرلیک جدیدترین تراشه‌های اینتل به‌شمار می‌آیند، هنوز هم بخش عمده‌ای از لپ‌تاپ‌های بازار را دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های نسل یازدهمی تایگرلیک تشکیل می‌دهند؛ OMEN 2021 نیز یکی از همین لپ‌تاپ‌های پرشمار به‌حساب می‌آید.

ماژول Core i7-11800H در خانواده‌ی نسل یازدهمی تایگرلیک قرار دارد، براساس لیتوگرافی پیشرفته‌ترِ ۱۰ نانومتری SuperFin اینتل تولید می‌شود و از معماری جدید Willow Cove با ۸ هسته / ۱۶ ترد بهره می‌برد. این تراشه در دو نسخه با توان طراحی حرارتی ۳۵ یا ۴۵ وات و فرکانس پایه‌ی ۱٫۹ یا ۲٫۳ گیگاهرتز دراختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. MSI در لپ‌تاپ Katana GF66 نسخه‌ی ۴۵ واتی را به‌کار می‌گیرد؛ تراشه‌ای که فرکانس توربوی ۴٫۶ و ۴٫۲ گیگاهرتزی را در پردازش‌های ۲ و ۸ هسته ارائه می‌دهد.

اینتل می‌گوید تراشه‌های نسل یازدهمی‌اش می‌توانند از رم‌های بالغ‌بر DDR4-3200 پشتیبانی کنند. بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که HP نیز با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های تراشه‌ی Core i7-11800H، در لپ‌تاپ گیمینگ OMEN از ۱۶ گیگابایت رم DDR4-3200 استفاده کرده است. رم ۱۶ گیگابایتی دستگاه، ترکیب دو ماژول ۸ گیگابایتی M471A1K43EB1 ساخت سامسونگ را شامل می‌شود؛ بدین‌ترتیب لپ‌تاپ OMEN روی کاغذ به تمام پهنای باند دردسترس میان پردازنده و DRAM دسترسی دارد.

تراشه‌ی Core i7-11800 در بطن خود گرافیک یکپارچه‌ی Intel Xe-LP با ۳۲ واحد اجرایی را نیز دارد؛ البته لپ‌تاپ گیمینگ OMEN 16 برای پردازش‌های گرافیکی به گرافیک قدرتمند RTX 3070 اتکا دارد. انویدیا گرافیک RTX 3070 را در ۵ نسخه‌ی مختلف با توان مصرفی ۸۰ تا ۱۲۵ وات دراختیار تولیدکنندگان لپ‌تاپ قرار می‌دهد؛ HP یکی از مدل‌های قدرتمند 3070 با توان مصرفی ۱۱۵ وات را در لپ‌تاپ OMEN 16 به‌کار گرفته است.

گرافیک RTX 3070 از ۵۱۲۰ واحد سایه‌زنی، ۴۰ هسته‌ی رهگیری پرتو و ۱۶۰ هسته‌ی تنسور بهره می‌برد، این گرافیک در دل خود ۹۶ واحد خروجی رندر (ROP) در کنار ۱۶۰ واحد مدیریت بافت (TMU) نیز دارد. توان محاسباتی FP32 گرافیک ۱۱۵ واتی RTX 3070 حدود ۱۱٫۴ ترافلاپس برآورد می‌شود که روی کاغذ حدود ۲۰ درصد ضعیف‌تر از مدل ۱۱۵ واتی گرافیک موبایل RTX 3080 است.

لپ‌تاپ ۱۶ اینچی OMEN با فضای ذخیره‌سازی یک ترابایتی SSD NVMe ساخت سامسونگ و رابط پرسرعت PCIe Gen 4 چهارمسیره به‌فروش می‌رسد. این حافظه‌ی ذخیره‌سازی سرعت چشم‌گیری را در خواندن و سرعت معقولی را در نوشتن دیتا ارائه می‌دهد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی HP OMEN مقابل لپ‌تاپ‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

HP OMEN (Intel)

۷۰۰۱٫۶۲

۲۲۳۱٫۴۲

HP OMEN (AMD)

۳۵۷۸٫۳۲

۳۰۱۱٫۲

ROG Strix Scar 15 (2022)

۶۵۰۴٫۳

۴۲۴۷٫۲

MSI Raider GE66 (2022)

۶۴۳۱٫۸۳

۴۹۴۲٫۹۲

ASUS Zephyrus M16 2022

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰‍۱۴٫۶۷

HP VICTUS

۳۲۹۳٫۵۹

۳۰۷۲٫۳۳

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اچ‌پی برای کنترل عملکرد لپ‌تاپ، پایش دمای قطعات و سطح درگیری گرافیک و پردازنده، نرم‌افزار OMEN Gaming Hub را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. این نرم‌افزار در نسخه‌ی اینتلی لپ‌تاپ OMEN 16 امکان خارج‌کردن گرافیک یکپارچه از مدار برای دستیابی بهترین عملکرد در بازی‌ها را نیز فراهم می‌آورد. متأسفانه نرم‌افزاری OMEN Gaming Hub داخل خاک ایران دردسترس کاربران نیست و باید برای نصب و اجرای آن از ابزارهای تغییر IP استفاده کنید.

عملکرد HP Omen 16 در بنچمارک‌ها

نرم‌افزار OMEN Gaming Hub‌ دو پروفایل عملکردی Balanced و Performance را برای ایجاد تعادل بین عملکرد و شارژدهی دراختیار کاربران قرار می‌دهد؛ البته در بررسی پیش‌رو برای پی‌بردن به نهایت ظرفیت لپ‌تاپ اچ‌پی، بنچمارک‌های زومیت را با پروفایل Performance و در حالت متصل به برق (Plugged) اجرا کرده‌ایم.

عملکرد HP OMEN مقابل لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

HP OMEN (Intel)

Core i7-11800H

RTX 3070

۷۳۱۴

۲۱۲

۲۱۸

فریم‌برثانیه

۹۵۴۰

۵۸۰۸۱

۵۳۶۶۱

۱۴۶۷

۱۱۱۳۱

۱۵۶۷

۹۲۸۳

۸۷۰۴

۱۱۴۹۴۵

HP OMEN (AMD)

Ryzen 7 5800H

Radeon RX 6600M

۷۴۸۱

۲۰۵

۲۰۴٫۴

فریم‌برثانیه

۷۷۱۷

۱۷۰۷۴

۴۴۹۹۵

۱۳۸۸

۱۲۲۲۶

۱۴۵۲

۸۱۵۴

۱۶۸۳۴

۷۵۴۴۵

HP VICTUS

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۵۵۰

۱۸۰

۱۸۸٫۷

فریم‌برثانیه

۷۸۲۳

۴۴۷۵۱

۴۳۰۶۸

۱۴۸۳

۱۰۸۸۵

۱۵۸۷

۹۰۸۸

۸۶۶۱

۱۰۰۸۴۶

ROG Strix Scar 15 (2022)

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۸۲۹۷

۲۷۴

۲۸۴

فریم‌برثانیه

۱۱۵۹۲

۶۵۵۳۲

۵۹۲۵۲

۱۹۱۸

۱۹۲۰۵

۱۶۷۵

۱۱۴۰۳

۱۵۳۹۶

۱۳۳۵۷۶

Raider GE66 (2022)

Core i7-12700H

RTX 3070 Ti

۶۷۸۹

۲۵۴

۲۹۸٫۱

فریم‌برثانیه

۱۱۴۳۲

۶۴۶۰۹

۴۵۲۱۵

۱۷۶۴

۱۵۴۹۸

۱۷۶۵

۱۰۵۹۱

۱۸۸۴۹

۱۲۷۹۸۰

Zephyrus M16 2022

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۶۵۳۷

۲۵۶

۲۶۱٫۶ فریم‌برثانیه

۱۰۴۰۱

۵۸۲۲۱

۴۵۹۷۲

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

Katana GF66

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۶۸۰

۱۸۰٫۸

۱۷۵٫۳ فریم‌برثانیه

۷۱۷۷

۴۱۹۴۵

۳۹۹۸۸

۱۴۹۹

۱۰۷۷۹

۱۵۵۴

۷۶۷۳

۸۴۰۷

۹۸۸۵۵

Strix G15

Ryzen 9 5900HX

RTX 3060

۷۲۱۵

۱۷۰٫۴

۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه

۸۴۷۴

۴۸۵۷۹

۴۳۵۵۴

۱۴۸۲

۱۳۵۹۹

۱۴۹۱

۸۴۷۰

۱۷۳۸۶

۱۱۰۰۱۱

Zephyrus M16 2021

Core i7-11800H

RTX 3070

۶۶۹۸

۲۰۸٫۵

۲۲۱٫۰ فریم‌برثانیه

۷۶۳۴

۳۰۶۸۴

--

۱۵۰۲

۱۳۲۸۲

۱۴۴۲

۷۲۷۵

--

۱۱۷۵۴۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در کاربری‌های روزمره و وب‌گردی، لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی مجهز به پردازنده‌ی اینتل، عملکردی تقریباً برابر با مدل مجهز به پردازنده‌ی AMD ارائه می‌کند. در آزمون CineBench R23 که عملکرد CPU را در رندرگیری ارزیابی می‌کند، پردازنده‌ی AMD در تست چندهسته‌ای حدود ۹ درصد بهتر از پردازنده‌ی اینتل ظاهر می‌شود؛ اما در پردازش‌های محاسباتی GeekBench که مواردی مانند فشرده‌سازی متن و تصویر، HDR و رمزگذاری داده‌ها را دربرمی‌گیرد، شاهد برتری ۱۴ درصدی پردازنده‌ی اینتل هستیم.

لپ‌تاپ سبک گیمینگ اچ پی OMEN 2021

لپ‌تاپ OMEN با گرافیک RTX 3070 در بنچمارک محاسباتی GeekBench و بنچمارک گرافیکی TimeSpy حدود ۲۰-۲۵ درصد بهتر از برادر خود با گرافیک RX 6600M ظاهر شد؛ اما در بنچمارک Night Raid اختلاف دو گرافیک به ۵۰ و در بنچمارک Wild Life به بیش‌از ۲۴۰ درصد می‌رسد؛ اما تصور می‌کنیم که مورد آخر بیش‌از تفاوت توان پردازش خام گرافیک‌ها، به مشکلات درایوری گرافیک AMD بازمی‌گردد؛ چراکه زینب عابدی‌راد، هنگام بررسی لپ‌تاپ (HP OMEN (AMD در برخی از بازی‌ها نیز با مشکل مشابهی مواجه شده بود.

نکته‌ی جالبی که ذکر آن را لازم می‌دانیم، به برتری قابل توجه ماژول گرافیک یکپارچه در پردازنده‌ی AMD درمقایس‌با GPU یکپارچه‌ی اینتل بازمی‌گردد. با ملاک قرار دادن امتیاز به دست آمده در تست GeekBench 5، پردازنده‌ی گرافیکی Vega حدود ۹۳ درصد بهتر از Intel Iris Xe ظاهر می‌شود. باتوجه به اینکه گرافیک یکپارچه‌ی Xe از نسل دهم پردازنده‌های اینتل بدون تغییر و به‌روزرسانی خاصی در CPU-های سه نسل اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به گرافیک به‌روز AMD کاملاً توجیه‌پذیر خواهد بود.

عملکرد HP OMEN 16 در اجرای بازی‌ها

برای ارزیابی عملکرد لپ‌تاپ گیمینگ OMEN 16 سراغ چندین عنوان محبوب جدید و قدیمی رفتیم و رفتار لپ‌تاپ حین اجرای آن‌ها با وضوح 1080p و بالاترین تنظیمات گرافیکی را زیر ذره‌بین قرار دادیم.

عملکرد لپ‌تاپ HP OMEN در بازی‌‌ها

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

OMEN (Intel/Nvidia)

OMEN (AMD)

Forza Horizon 5

Extreme

۷۶ فریم‌برثانیه

Failed

Red Dead Redemption 2

Ultra

۷۴٫۱ فریم‌برثانیه

۵۳٫۳ فریم‌برثانیه

Far Cry 6

Ultra

۹۵ فریم‌برثانیه

۶۸ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra

۱۲۶٫۷ فریم‌برثانیه

۸۳٫۸ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra High

۹۵ فریم‌برثانیه

۵۵ فریم‌برثانیه

GTA V

Very High

۱۳۷٫۵ فریم‌برثانیه

۶۳ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Very High

۶۰ فریم‌برثانیه

--

* تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی با گرافیک RTX 3070 برتری مطلق خود را بر برادرش با گرافیک RX 6600M‌ دیکته می‌کند. در بازی‌های RDR2 و FarCry 6 شاهد برتری ۴۰ درصدی گرافیک انویدیا هستیم؛ اما در برخی بازی‌ها همچون Immortals Fenyx Rising برتری RTX 3070 به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد و در بازی قدیمی GTA V بیش از دو برابر می‌شود.

عملکرد HP OMEN 16 در کاربری‌های حرفه‌ای

با توجه به نتایج متوسطی که لپ‌تاپ اچ‌پی در اجرای بازی‌ها به دست می‌آورد، به سراغ بنچمارک‌ها و کاربری‌های حرفه‌ای همچون فوتوشاپ، پریمیر پرو، MATLAB و SolidWorks می‌رویم تا ببینیم لپ‌تاپ OMEN 16 با پردازنده‌ی نسل یازدهمی اینتل و گرافیک قدرتمند RTX 3070‌ انویدیا می‌تواند نظر کاربران حرفه‌ای را به خود جلب کند یا خیر.

در بنچمارک PugetBench برای فوتوشاپ، مدل متکی به سخت‌افزار AMD، تفاوت عملکرد چندانی با مدل اینتل ندارد و تنها پنج درصد ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

عملکرد لپ‌تاپ HP OMEN Intel در فتوشاپ

بنچمارک PugetBench برای پریمیر پرو که قدرت CPU و GPU در تدوین و ویرایش ویدیو را به چالش می‌کشد، تفاوت سطح تراشه‌های AMD و اینتل/انویدیا را بار دیگر به وضوح نشان می‌دهد. در این بخش، نسخه‌ی اینتل/انویدیایی OMEN 16 با برتری ۴۸ درصدی نسبت به مدل AMD، آزمون را به پایان می‌رساند.

عملکرد لپ‌تاپ HP OMEN Intel در پریمیر

بنچمارک متلب با اجرای شش تسک در هر دور آزمون، سرعت سیستم را در انجام محاسبات ریاضی به چالش می‌کشد. لپ‌تاپ اچ‌پی با اتکا به سخت‌افزار AMD، یک دور آزمون متلب را در مدت زمان ۲٫۳۴ ثانیه به انجام می‌رساند. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، اختلاف عملکرد دو لپ‌تاپ OMEN کاملاً مشهود است و اچ‌پی OMEN با اتکا به پردازنده‌ی نسل یازدهمی اینتل و گرافیک انویدیا، همین آزمون را در مدت زمان ۱٫۷۸ ثانیه یعنی حدود ۳۳ درصد سریع‌تر به پایان می‌رساند.

عملکرد لپ‌تاپ HP OMEN Intel در متلب

با نگاهی به نتیجه‌ی به دست آمده در هزار دور اجرای پیاپی بنچمارک متلب نیز، اختلاف زمانی دو مدل مشهودتر می‌شود.

عملکرد لپ‌تاپ HP OMEN در هزار دور اجرای پیاپی بنچمارک MATLAB

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

زمان (ثانیه)

HP OMEN

Core i7-11800H

RTX 3070

۱۶۵۸٫۱

HP OMEN

Ryzen 7 5800H

Radeon RX 6600M

۱۹۹۷٫۱

HP VICTUS

Core i7-11800H

RTX 3060

۱۶۷۱٫۸

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۱۶۵۱٫۰۷

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در نهایت، از بنچمارک SPECapc SOLIDWORKS 2021 برای بررسی عملکرد CPU و GPU در نرم‌افزار مهندسی Solidworks استفاده کردیم.

بنچمارک SPECapc برای ارزیابی عملکرد کامپیوترها حین اجرای SOLIDWORKS 2021

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

امتیاز عملکرد CPU

امتیاز عملکرد GPU

HP OMEN

Core i7-11800H

RTX 3070

۱٫۶۱

۲٫۶۲

HP OMEN

Ryzen 7 5800H

Radeon RX 6600M

۱٫۷۲

۲٫۷۶

HP VICTUS

Core i7-11800H

RTX 3060

۱٫۶۰

۲٫۱۱

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۰۸

۲٫۶۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با توجه به نتایج درج‌شده در جدول بالا، مشاهده می‌کنیم که در کمال تعجب لپ‌تاپ OMEN مجهز به گرافیک انویدیا و پردازنده‌ی اینتل در بحث GPU و CPU حدود ۵ تا ۶ درصد ضعیف‌تر از برادر خود با گرافیک و پردازنده‌ی AMD عمل می‌کند.

پایداری عملکرد HP OMEN 16 در حالت متصل به برق و متکی به باتری

برای بررسی رفتار لپ‌تاپ در کاربری‌های پرفشار و طولانی مدت، آزمون‌های پایداری عملکرد را با محوریت عملکرد CPU و GPU روی پروفایل Performance در دو حالت متصل به برق و متکی به باتری روی لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی OMEN اجرا و رفتار سیستم را در طول آزمون پایش کردیم.

آزمون پایداری عملکرد CPU

آزمون پایداری عملکرد در بنچمارک CineBench R23 به مدت ۳۰ دقیقه، پردازنده را در عملیات رندرگیری تحت فشار قرار می‌دهد. در نمودارهای زیر می‌توانید تفاوت رفتار پردازنده‌ی Core i7-11800H با Ryzen 7 5800H در لپ‌تاپ OMEN 16 را مشاهده کنید.

فرکانس پردازنده OMEN 16 در آزمون پایداری عملکرد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید پردازنده‌ی اینتل با فرکانس پایدار حدود ۳۸۰۰ مگاهرتز کار می‌کند؛ درحالی‌که فرکانس کاری پردازنده‌ی AMD در محدوده‌ی ۳۶۵۰ مگاهرتز قرار دارد.

توان مصرفی پردازنده OMEN 16 در آزمون پایداری عملکرد

در بنچمارک‌ها مشاهده کردیم که پردازنده‌ی نسل یازدهمی اینتل Core i7-11800H و Ryzen 7 5800H‌ در لپ‌تاپ OMEN کم‌وبیش عملکرد مشابهی را در بنچمارک‌های CPU ارائه می‌دهند؛ اما با نگاهی به نمودار زیر متوجه می‌شوید که پردازنده‌ی اینتل به‌طور پایدار حدود ۸۵ و پردازنده‌ی AMD حدود ۵۶ وات مصرف می‌کنند تا چنین عملکردی را دراختیار کاربر قرار دهند.

دمای پردازنده OMEN 16 در آزمون پایداری عملکرد

پردازنده‌ی AMD در بحث حرارت تولیدی نیز بهینگی خود را به‌رخ پردازنده‌ی اینتل می‌کشد؛ جایی‌که Core i7-11800H به درجه‌حرارت حدود ۹۶-۹۷ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد، Ryzen 7 5800H در محدوده‌ی ۹۲ درجه‌ی سلسیوس باقی می‌ماند.

آزمون پایداری عملکرد GPU

بررسی پایداری عملکرد گرافیک را با استناد به نتایج استرس تست ۲۰ دقیقه‌ای TimeSpy در نرم‌افزار 3DMark انجام می‌دهیم. در نمودارهای زیر می‌توانید تفاوت رفتار گرافیک RTX 3070 با RX 6600M در لپ‌تاپ OMEN 16 را مشاهده کنید.

فرکانس گرافیک OMEN در آزمون پایداری عملکرد

در گام نخست، آنچه جالب‌توجه است، به اختلاف فاحش فرکانس گرافیک بازمی‌گردد؛ جایی‌که گرافیک RTX 3070 به‌طور پایدار در محدوده‌ی ۱۳۰۰ مگاهرتز قرار دارد، گرافیک RX 6600M برای جبران ضعف در معماری خود، در محدوده‌ی بسیار بالاترِ ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ مگاهرتز نوسان می‌کند.

توان مصرفی گرافیک OMEN در آزمون پایداری عملکرد

گرافیک RTX 3070 در دو دقیقه‌ی ابتدایی، با توان مصرفی ۱۱۵ وات انجام‌وظیفه می‌کند؛ سپس به‌تدریج، در محدوده‌ی ۱۰۰ تا ۱۰۴ وات پایدار می‌شود. در سوی دیگر میدان، گرافیک RX 6600M برای لحظاتی به سطح ۱۱۴ وات نزدیک می‌شود؛ سپس به‌تدریج خود را به سطح پایدار ۹۲ تا ۹۶ وات می‌رساند.

دمای گرافیک OMEN در آزمون پایداری عملکرد

با آنکه گرافیک RTX 3070 حدود ۱۰ وات بیشتر از RX 6600M‌ مصرف می‌کند؛ اما دمای آن با حدود ۹۶ درجه‌ی سلسیوس، ۴ درجه کمتر از دمای ۱۰۰ درجه‌ی سلسیوسی گرافیک AMD است.

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و متکی به باتری

با کشیدن OMEN‌ از برق، دو نسخه‌ی اینتل/انویدیا و AMD‌ از لپ‌تاپ، رفتار بسیار متفاوتی را در بحث گرافیک به‌نمایش می‌گذارند؛ بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در این شرایط، فرکانس گرافیک RTX 3070 در محدوده‌ی ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاهرتز به‌طور مداوم نوسان می‌کند و توان مصرفی آن به‌طور پایدار در حدود ۴۰ وات قرار می‌گیرد؛ درحالی‌که گرافیک RX 6600M به فرکانس ۵۰۰ مگاهرتز و توان ۵۰ وات محدود می‌شود.

برای اینکه دیدگاه مناسبی از سطح عملکرد لپ‌تاپ OMEN‌ در حالت متکی به باتری (Unplugged) داشته باشید، تفاوت عملکرد آن در بنچمارک‌های CineBench R23 و PCMark 10 و بازی Gears 5 در دو حالت Plugged و Unplugged را در جدول زیر آورده‌ایم.

عملکرد لپ‌تاپ HP OMEN در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

امتیاز عملکرد چندهسته‌ای در CineBench R23

امتیاز عملکرد روزمره در PCMark 10

اجرای بازی Gears 5 با وضوح FHD‌ و گرافیک اولترا

OMEN (Intel/Nvidia)

متصل به برق

۱۱۱۳۱

۷۳۱۴

۱۲۶٫۷

OMEN (AMD)

۱۲۲۲۶

۷۴۸۱

۸۳٫۸

OMEN (Intel/Nvidia)

با باتری

۶۸۸۲

۵۱۲۵

۴۵٫۳

OMEN (AMD)

۷۵۵۲

۴۲۱۳

۵۰٫۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با جدا کردن دو لپ‌تاپ از برق و اتکا به باتری (Unplugged)، نسخه‌ی اینتل/انویدیای OMEN در کاربری روزمره بهتر از نسخه‌ی AMD ظاهر می‌شود؛ اما در عملیات رندرگیری و اجرای بازی، در جایگاه پایین‌تری نسبت به برادرش قرار می‌گیرد.

شارژدهی باتری

اچ‌پی برای لپ‌تاپ گیمینگ خود باتری ۷۰ وات‌ساعتی را در نظر گرفته است که با استفاده از آداپتور ۲۳۰ واتی همراه لپ‌تاپ شارژ می‌شود. در تست‌های شارژدهی و با در نظر داشتن کاربری روزمره، نسخه‌ی اینتلی لپ‌تاپ اچ‌پی ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه شارژدهی دارد که یک ساعت کمتر از مدل AMD‌است؛ اما عملکرد هر دو حالت مقابل رقبایی همچون Zephyrus M16 به هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست.

در کمال تأسف نسخه‌ی اینتلی اچ‌پی OMEN با یک‌بار شارژ می‌تواند ۲ ساعت و ۴۲ دقیقه ویدیو پخش کند که به هیچ‌وجه نتیجه‌ی چشم‌گیری به‌حسای نمی‌آید.

عملکرد باتری HP OMEN دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

HP OMEN (Intel)

۱۶٫۱ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۲:۴۲

۲:۳۰

۶۰٫۴۶

۱۴۲٫۳

HP OMEN (AMD)

۱۶٫۱ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۴:۲۰

۳:۳۲

۱۰۲٫۷

۸۹٫۹

HP VICTUS

۱۶٫۱ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۳:۵۰

۴:۱۰

۸۱٫۸

۸۰٫۳

ASUS Strix G15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۰:۳۳

۶:۳۸

۵۹٫۸

۲۵۸٫۲

MSI Katana GF66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۲

۳:۵۴

۲:۳۲

۵۱٫۲

۹۷٫۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در نهایت تست باتری Manhattan در نرم‌افزار GFXBench که به‌نوعی رفتار سیستم هنگام اجرای بازی را شبیه‌سازی می‌کند، طول عمر باتری را ۶۰ دقیقه و پایین‌ترین نرخ فریم به دست آمده در شرایط آزمون را ۱۴۲٫۳ فریم‌برثانیه نشان می‌‌دهد.

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

لپ‌تاپ OMEN 16 2021 با برچسب قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان، جدیدترین سخت‌افزار را در اختیارتان نمی‌گذارد، اما عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا به‌خصوص نسخه‌ی Intel/Nvidia این لپ‌تاپ را در زمره‌ی بهترین لپ‌تاپ‌های محدوده‌ی قیمتی ۵۰ میلیون تومان قرار دهند؛ سیستم خنک‌کننده‌ی کارآمد، بدنه‌ی خوش‌ساخت با طراحی مینیمالیستی و نمایشگر دقیق با روشنایی مناسب از جمله‌ی همین عوامل هستند.

لپ تاپ گیمینگ OMEN 16 2021 اچ پی
لپ تاپ اچ‌پی OMEN HP 2021 گیمینگ
لولای لپ تاپ اچ پی OMEN 2021
وب کم لپ تاپ اچ‌پی OMEN Gaming

بی‌شک OMEN 16 نیز مانند هر لپ‌تاپ دیگری عاری از ضعف نیست؛ لپ‌تاپ گیمینگ OMEN شارژدهی ضعیفی را حتی در کاربری‌های روزمره به‌نمایش می‌گذارد. از طرف دیگر، ترک‌پد دستگاه نیز گاهی ناپایدار ظاهر می‌شود؛ بدین‌مفهوم که گاهی لمس ترک‌پد به‌عنوان ضربه شناسایی می‌شود، این موضوع بیش‌از هرچیز در وب‌گردی و اسکرول در صفحات وب خود را نشان می‌دهد.

در مجموع با توجه به شرایط کنونی قیمت‌ها، شاید بتوان لپ‌تاپ گیمینگ Legion 5 Pro لنوو با پردازنده‌ی Ryzen 5800H و گرافیک RTX 3070 را گزینه‌ی بهتری نسبت به OMEN 16 2021 دانست.

لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 را فروشگاه اینترنتی نوآور برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • طراحی مینیمال با کیفیت ساخت مناسب
  • درگاه‌های متنوع با تاندربولت ۴ و HDMI 2.1
  • نمایشگر ۱۶٫۱ اینچ دقیق، نسبتاً روشن و ۱۴۴ هرتزی
  • مدیریت مناسب دما در کاربری‌های پرفشار و طولانی
  • پایداری عملکرد بسیار خوب CPU و GPU در شرایط پرفشار

نکات منفی

  • شارژدهی ناامیدکننده
  • باگ‌های گاه‌وبی‌گاه در ترک‌پد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات