بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 [با بررسی ویدیویی]

جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
مطالعه 19 دقیقه
اگر می‌خواهید با هزینه‌ای معقول، لپ‌تاپی باریک، سبک و توانمند تهیه کنید و علاقه‌ای به مک‌بوک‌های اپل ندارید، ام اس آی انتخاب جذابی برایتان دارد. با زومیت در بررسی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 همراه شوید.
تبلیغات

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، خرید لپ‌تاپ جدید، چندان چالش‌برانگیز نبود؛ چراکه کالای آن‌چنان گران‌قیمتی محسوب نمی‌شد؛ اما حالا به‌دلیل رشد افسارگسیخته‌ی قیمت دلار، لپ‌تاپ‌ها به کالای لوکسی تبدیل شده‌اند که حتی خرید ارزان‌ترین مدلشان هم برای بیشتر جامعه امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی، بیشترین استقبال از لپ‌تاپ‌هایی است که بتوانند تجربه‌ی خوب و کاملی را با کمترین قیمت ممکن ارائه دهند. شاید بتوانیم مک‌بوک ایر M1 اپل را در صدر لپ‌تاپ‌هایی با بیشترین ارزش خرید بدانیم؛ اما ماهیت کلی این لپ‌تاپ‌ و اکوسیستم مک، حداقل طیف گسترده‌ای از کاربرانی ایرانی را به سمت لپ‌تاپ‌های ویندوزی سوق می‌دهد.

مطلب پیش‌رو در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۰ با افزودن بررسی ویدیویی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 به‌روز شد.

لپ تاپ MSI Modern 15

شرکت ام اس آی به‌تازگی سری Modern 15 را در بازار ایران به‌فروش می‌رساند، این لپ‌تاپ با بدنه‌ی تمام‌فلزی و باریک و سخت‌افزار توانمندش به‌همراه محصولاتی همچون ذن‌بوک 14 و سرفیس پرو 7 از رقبای ویندوزی مک‌بوک‌های اپل به‌شمار می‌آید. MSI سری Modern را درست‌مثل سری Prestige برای تولیدکنندگان محتوا به‌فروش می‌رساند؛ بنابراین می‌توانید انتظار نمایشگری با رنگ‌های دقیق، عملکردی سریع و بدنه‌ای باریک و سبک را از آن داشته باشید. در حقیقت می‌توانیم سری Modern را مدل اقتصادی‌تر Prestige بدانیم.

زومیت لپ‌تاپ Modern 15 را با شماره‌مدل A10RBS برای بررسی دراختیار دارد. این مدل از پردازنده‌ی نسل دهم و شش‌هسته‌ای Core i7-10710U در کنار ۸ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت SSD از نوع NMVe و گرافیک مجزای GeForce MX350 با دو گیگابایت حافظه قدرت می‌گیرد. با چنین سخت‌افزاری به نظر می‌رسد که Modern 15 بتواند تجربه‌ی خوبی را ارائه کند. برای پی‌بردن عملکرد دستگاه در دنیای واقعی، در ادامه با بررسی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 همراه زومیت باشید.

بررسی ویدیویی MSI Modern 15

طراحی و کیفیت ساخت Modern 15

ام اس آی Modern 15 در بین لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی، جزو مدل‌های سبک و باریک محسوب می‌شود؛ حداقل در بین لپ‌تاپ‌هایی که کارت گرافیک مجزا دارند، جزو سبک‌ترین‌ها به‌حساب می‌آید. این دستگاه ۱٫۶ کیلوگرم وزن دارد و ضخامت آن در باریک‌ترین قسمت بدنه به ۱۶٫۹ میلی‌متر می‌رسد. بی‌شک می‌توان در همین محدوده‌ی قیمتی، لپ‌تاپ‌های باریک‌تر و سبک‌تری نیز در بازار یافت؛ اما مدل‌های اندکی را می‌توان یافت که در کنار چنین مشخصه‌هایی، از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا هم بهره ببرد.

لپ تاپ MSI Modern 15

به لطف حاشیه‌های باریک اطراف نمایشگر، مهندسان ام اس آی توانسته‌اند نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی لپ‌تاپ Modern 15 را درون بدنه‌ای هم‌اندازه‌ی لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی جای دهند. بدنه‌ی دستگاه به‌طور کامل از فلزی با بافت بُرس‌خورده ساخته شده، پوشش بدنه نیز به‌گونه‌ای است که آثار انگشت و چربی دست چپدان روی آن نمایان نمی‌شود. MSI لپ تاپ مدرن 15 را در دو رنگ مشکی و خاکستری به‌فروش می‌رساند.

کیفیت ساخت بسیار خوب با استاندارد نظامی

دو لولای کوچک در دو طرف دستگاه، وظیفه نگه‌داشتن نمایشگر را برعهده دارند. این لولاها می‌توانند نمایشگر را در هر زاویه‌‌ای بین صفر تا ۱۸۰ درجه نگه دارند. لولاهای Modern 15 در آزمون «باز کردن لپ‌تاپ با یک دست» نیز نمره‌ی قبولی می‌گیرند. یکی از ضعف‌‌های طراحی به پایداری نه‌چندان زیاد لولاها بازمی‌گردد؛ بدین‌مفهوم که چنانچه دستگاه را مقداری تکان دهید، نمایشگر سرجایش باقی نمی‌ماند و زاویه‌ی آن افزایش می‌یابد.

بد نیست بدانید که طبق ادعای MSI، لپ‌تاپ Modern 15 استاندارد نظامی MIL-STD 810G را یدک می‌کشد. به لطف این استاندارد، Modern 15 درمقابل تغییر فشار هوا، شوک و ضربه، لرزش بدنه، تغییرات دما و رطوبت و پاشش یک سری ذرات جامد مثل نمک، شن و ماسه مقاوم است؛ البته MSI تضمینی برای عملکرد صحیح لپ‌تاپ تحت شرایط یادشده ارائه نمی‌دهد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که نگاهتان به استاندارد نظامی صرفاً به جلوگیری از اتفاقات ناگهانی و تصادفی محدود باشد و هیچ‌وقت لپ‌تاپتان را درمعرض چنین شرایطی قرار ندهید.

پنل پشت لپ تاپ MSI Modern 15
لوگو لپ تاپ MSI Modern 15
بخش زیرین لپ تاپ MSI Modern 15
درگاه‌های خروجی هوا لپ تاپ MSI Modern 15

Modern 15 از نظر کیفیت ساخت و استحکام بدنه نیز رضایتتان را جلب می‌کند؛ دستگاه ساختار مستحکمی دارد، نیمه‌ی پایین دستگاه مقابل فشرده‌شدن و نیمه‌ی بالایی آن مقابل پیچش و اعمال فشار، مقاومت خوبی نشان می‌دهد.

کیبورد، ترک پد و مجموعه درگاه Modern 15

کیبورد جزیره‌‌ای لپ‌تاپ مدرن 15 تجربه‌ی تایپ بسیار لذت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد. کلیدها چینش استاندارد و فاصله‌ی مناسبی از هم دارند. عمق حرکتی ۱٫۵ میلی‌متری کلیدها، حس خوبی را به کاربر انتقال می‌دهد، از سوی دیگر افزایش ۱۵ درصدی سطح آن‌ها درمقایسه‌با نسل گذشته، به جاگیری بهتر انگشت کمک می‌کند؛ به‌طوری که در مدت کوتاهی می‌توان به تایپ با کلیدها عادت کرد. MSI می‌گوید چراغ‌های LED زیر کلیدها با چینش افقی‌شان، اکنون ۲ برابر نوردهی بیشتری دارند؛ موضوعی که لذت تایپ با دستگاه در محیط‌های تاریک را دوچندان می‌سازد.

صفحه کلید لپ تاپ MSI Modern 15

تایوانی‌ها چند کلید کارآمد را نیز برای مدرن 15 در نظر گرفته‌اند؛ کلید F5 امکان قطع میکروفون‌ها را فراهم می‌سازد، کلید F7 پروفایل عملکردی دستگاه را بین حالت‌های Super Battery، Silent، Balanced و High Performance تغییر می‌دهد، کلید F8 نور پس‌زمینه‌ی کلیدها را در سطح صفر تا ۳ تغییر می‌دهد و کلید F12 امکان چرخش تصویر هنگام نمایش محتوا به دیگران در حالت ۱۸۰ درجه فراهم می‌کند. نکته‌‌ی مثبت دیگر درباره‌ی کلیدها، به امکان قفل حالت Fn برای دسترسی به عملکرد ثانویه‌ی کلیدهای ردیف F1-12 بدون نیاز به نگه‌داشتن کلید Fn بازمی‌گردد.

با ابعاد ۶۵ × ۱۰۵ میلی‌متری، ترک‌پد مدرن 15 به‌وسعت نمونه‌ی موجود در مک‌بوک‌های اپل نیست؛ اما در عموم کاربری‌ها نیازتان را مرتفع می‌سازد. این ترک‌پد عملکرد بسیار خوبی در تعقیب حرکت انگشت دارد و به‌لطف استفاده از درایورهای پرسیژن مایکروسافت، از تمام ژست‌های حرکتی ویندوز نیز پشتیبانی می‌کند؛ به‌عنوان مثال لمس سه‌انگشتی ترک‌پد، باکس جست‌وجوی ویندوز را فرامی‌خواند و سوایپ سه‌انگشتی به چپ و راست، امکان جابه‌جایی بین اپ‌ها را فراهم می‌آورد.

پورت‌های لپ تاپ MSI Modern 15
پورت‌های لپ تاپ MSI Modern 15

درگاه‌های متنوع و کاربردی

لپ‌‌تاپ Modern 15 مجموعه‌ی درگاه‌های بسیار متنوعی را دراختیارتان می‌گذارد؛ در لبه‌ی سمت راست دستگاه، به دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A و یک درگاه کارت حافظه‌ی microSD دسترسی خواهید داشت؛ درحالی‌که در لبه‌ی سمت چپ، یک جک هدفون/میکروفون، یک درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A، یک درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-C با پشتیبانی از سیگنال DisplayPort، یک درگاه HDMI و ورودی آداپتور برق DC مشاهده خواهید کرد. بهتر بود که MSI به‌جای microSD، درگاه پرکاربردترِ SD را برای عکاس‌ها در نظر بگیرد و روی درگاه Type-C از اتصال سودمند و آینده‌نگرانه‌ی تاندربولت پشتیبانی کند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Modern 15

لپ‌تاپی که کاربرانی همچون طراح و عکاس، جامعه‌ی هدفش را تشکیل می‌دهند، باید صفحه‌نمایش کارآمدی داشته باشد، MSI با علم به این موضوع، پیرامون قابلیت‌ها و دقت نمایش رنگ‌ها در لپ‌تاپ مدرن 15 مانور بسیاری می‌دهد. MSI می‌گوید نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی مدرن 15 پوشش کاملی از فضای رنگی sRGB‌ را ارائه می‌دهد و می‌تواند ۶ حالت رنگی sRGB، Designer، Office، Movie، Anti-Blue و Gamer را بسته به نوع نیاز، دراختیار کاربر بگذارد.

لپ تاپ MSI Modern 15

براساس بررسی‌های زومیت، صفحه‌نمایش لپ‌تاپ مدرن ۱۵ از پنل IPS LCD با وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسلی ساخت شرکت چینی Chei Mei زیرمجموعه‌ی گروه Innoux بهره می‌برد. این صفحه‌نمایش تراکم‌پیکسلی ۱۴۱ پیکسل‌براینچ را دراختیارتان می‌گذارد که برای نمایشگری به‌قطر ۱۵٫۶ اینچ کاملاً کافی به‌نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش مدرن ۱۵ لمسی نیست، پوشش مات دارد و نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی را دراختیارتان می‌گذارد.

عملکرد نمایشگر MSI Modern 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

MSI Modern 15

۲۱۱٫۱ نیت

۱۱٫۲۵ نیت

۲٫۳۱ نیت

۹۱٫۴

۶۸٫۵

۳٫۷

۹۳٫۶

۱٫۶

۶۸٫۷

۲٫۹

مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۹۹

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

میت بوک D 14

۱۹۱ نیت

۳٫۶۵ نیت

۱٫۰۳ نیت

۱۸۵٫۴

۴۷٫۸

--

۶۴

۴٫۸

۴۷٫۵

--

سرفیس لپ تاپ Go

۲۱۴٫۷ نیت

۰٫۶۳ نیت

۲٫۰۴ نیت

۱۰۵٫۲

۷۳٫۳

--

۹۷٫۷

۱٫۹

۷۴٫۷

--

مک بوک پرو M1

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰

۶٫۱

۹۱٫۵

۵٫۵

--

--

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵

۵٫۳

۹۲٫۵

۴

--

--

میت بوک D15

۲۱۳ نیت

۴٫۳ نیت

۱٫۵۴ نیت

۱۳۸

۴۸

۵٫۱

۶۳

۴٫۴

--

--

سرفیس پرو ۷

۳۹۴ نیت

۰٫۸ نیت

۰٫۶ نیت

۶۲۵

۷۲٫۵

۴٫۰

۹۶

۱٫۶

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

لپ‌تاپ مدرن 15 با حداکثر روشنایی ۲۱۱٫۱ نیت در زمینه‌ی روشنایی و کنتراست، در سطح رقبا ظاهر نمی‌شود؛ اما دقت نمایش رنگ‌ها در نمایشگر آن را محصولات قدرتمندی همچون مک‌بوک پرو M1 را از پیش‌رو برمی‌دارد. میان دستگاه‌هایی که تاکنون در زومیت بررسی کرده‌ایم، تنها سرفیس‌بوک ۳ دقت بهتری در نمایش رنگ‌های sRGB دارد. به‌عنوان یک نقطه‌ضعف برای لپ‌تاپ مدرن 15، می‌توانیم به پشتیبانی‌نکردن از فضای رنگی وسیع‌ترِ DCI P3 اشاره کنیم.

لپ تاپ MSI Modern 15

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، اولترابوک MSI ازطریق نرم‌افزار Creator Center، شش پروفایل رنگی دراختیارتان می‌گذارد که براساس بررسی‌های زومیت، حالت پیش‌فرض، موسوم به sRGB دقیق‌ترین عملکرد را داشت و حتی پروفایل Designer را نیز از این نظر پشت‌سر گذاشت. لپ‌تاپ Modern 15 رنگ‌ها را با دمای متعادلی نیز نمایش می‌دهد؛ اما در پروفایل Gamer تمایل اندکی به سردی دارد.

MSI‌ می‌گوید اسپیکرهای استریوی لپ‌تاپ Modern 15، درست‌مانند آنچه در لپ‌تاپ Katana GF66 نیز تجربه کردیم، صدای Hi-Res با عمق ۲۴ بیت و نرخ نمونه‌برداری ۱۹۲ مگاهرتزی تولید می‌کند و ازطریق فناوری Nahimic Audio صدای فراگیر ۷٫۱ کاناله را به گوش کاربر می‌رساند. این اسپیکرها عملکرد مناسبی در تولید صداهای فرکانس میانی و بالا دارند؛ اما در فرکانس پایین چندان کوبنده نیستند. بلندی صدای لپ‌تاپ را برای یک اتاق کوچک کافی می‌دانیم.

سخت افزار، عملکرد و باتری Modern 15

MSI لپ‌تاپ مدرن ۱۵ را با پیکره‌بندی‌های متفاوتی از پردازنده‌های نسل‌دهمی Comet Lake اینتل و گرافیک‌های یکپارچه یا مجزا به‌فروش می‌رساند. ما یکی از قدرتمندترین پیکره‌بندی‌های مدرن 15 را با پردازنده‌ی شش‌هسته‌ای Core i7-10710U، گرافیک MX350 انویدیا، ۸ گیگابایت رم DDR4 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی NVMe برای بررسی دراختیار داشتیم.

لپ تاپ MSI Modern 15

باوجود آنکه تراشه‌ی Core i7-10710U از رم‌های DDR4 با فرکانس بالغ‌بر ۱۳۳۳ مگاهرتز (DDR4-2666) پشتیبانی می‌کند، تایوانی‌ها ماژول رم DDR4-3200 با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز را برای مدرن 15 در نظر گرفته‌اند. اولترابوک ام اس آی از دو اسلات رم و دو اسلات M2 که از آن‌ها می‌توانید برای ارتقای رم تا سقف ۶۴ گیگابایت و حافظه‌ی SSD استفاده کنید.

مشخصات فنی CPU و GPU لپ‌تاپ MSI Modern 15

مشخصات CPU

نام پردازنده

Intel Core i7-10710U

معماری

کامت‌لیک با معماری بهبودیافته‌ی Skylake

لیتوگرافی

۱۴ نانومتر

تعداد هسته

۶ هسته / ۱۲ ترد

فرکانس

۱٫۱۰ گیگاهرتز پایه، ۳٫۹۰ گیگاهرتز توربو (کل هسته‌ها)

حافظه‌ی کش

۱۲ مگابایت

TDP

۱۵ وات در فرکانس پایه

گرافیک یکپارچه

Intel UHD Graphics با ۲۴ واحد اجرایی

eDRAM

ندارد

فرکانس گرافیک یکپارچه

فرکانس پایه‌ ۳۰۰ مگاهرتز، فرکانس بیشینه ۱٫۱۵ گیگاهرتز

پشتیبانی از حافظه

DDR4-2666, LPDDR3-2133, LPDDR4-2933

مشخصات dGPU

نام پردازنده‌ی گرافیکی

NVIDIA GeForce MX350

لیتوگرافی

۱۴ نانومتر

معماری

پاسکال

تعداد هسته‌های Cuda

۶۴۰

تعداد هسته‌های Tensor

--

تعداد هسته‌های RT

--

تعداد TMU

۴۰

تعداد ROP

۳۲

فرکانس گرافیک

پایه: ۱۳۵۴ مگاهرتز - بیشینه: ۱۴۶۸ مگاهرتز

فرکانس حافظه

۱۷۵۰ مگاهرتز

حافظه

۲ گیگابایت GDDR5

پهنای باس حافظه

۶۴ بیت

پهنای باند حافظه

۵۶٫۰ گیگابایت‌برثانیه

توان محاسباتی FP32

۱٫۹ ترافلاپس

توان طراحی گرمایی

۲۵ وات

تراشه‌‌ی Core i7-10710U از ۶ هسته / ۱۲ رشته‌ی پردازشی با فرکانس پایه‌ی ۱٫۱۰ گیگاهرتز و فرکانس توربوی ۴٫۷ و ۳٫۹ گیگاهرتز در پردازش‌های تک و چند هسته‌ای استفاده می‌کند. اینتل توان طراحی گرمایی تراشه را در فرکانس پایه بالغ‌بر ۱۵ وات اعلام می‌کند؛ اما شرکت‌ها می‌توانند به‌دلخواه خود، توان مصرفی را تا ۲۵ وات نیز افزایش دهند.

معمولاً اولترابوک‌ها از گرافیک یکپارچه‌ی موجود در دل تراشه استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که تایوانی‌ها لپ‌تاپ مدرن ۱۵ را با گرافیک MX350‌ انویدیا نیز به‌فروش می‌رسانند. این گرافیک در دو نسخه‌ی ۱۵ و ۲۵ واتی در لپ‌تاپ‌ها به‌کار می‌رود، براساس بررسی‌های زومیت، MSI نسخه‌ی ۲۵ واتی MX350 را در لپ‌تاپ Modern 15 به‌کار برده است که بیش‌از ۵۵ درصد فرکانس و توان محاسباتی FP32 بیشتری را دراختیار کاربر می‌گذارد.

لپ تاپ MSI Modern 15

درحالی‌که ویندوز به‌صورت پیش‌فرض پروفایل‌های متفاوتی، شامل Best Performance، Better Performance و Best Battery Life برای مدیریت نوع مصرف برق در لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌دهد، لپ‌تاپ Modern 15 به‌صورت مستقل از ویندوز، سناریوهای دیگری را نیز در قالب نرم‌افزار Creative Center دراختیارتان قرار می‌دهد، این سناریوها چهار گزینه‌ی Super Battery، Silent، Balanced و High Performance را دربرمی‌گیرند.

MSI به‌صورت پیش‌فرض تنظیمات مصرف انرژی لپ‌تاپ Modern 15 را در حالت Balanced قرار می‌دهد؛ اما ما برای پی‌بردن به نهایت توان پردازشی دستگاه، بنچمارک‌ها را در حالت High Performance اجرا کردیم، در مراحل بعدی، تفاوت عملکرد مدرن 15 در دو حالت Balanced و High Performance را نیز نشان داده‌ایم. تمامی نتایج موجود در جدول زیر در حالتی به‌دست آمده‌اند که لپ‌تاپ‌ها به پریز برق متصل بوده‌اند.

عملکرد MSI Modern 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

Modern 15

Core i7-10710U

MX350

۴۵۰۹

۱۲۰

۶۴٫۸ فریم‌برثانیه

۱۴۸۹

۸۳۶۰

۱۵۲۷۸

۱۱۸۰

۶۳۳۶

۱۲۲۰

۴۵۵۶

۵۴۶۲

۱۵۰۲۹

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

--

۲۰۹

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

--

۱۰۰۱۷

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

Katana GF66

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۶۸۰

۱۸۰٫۸

۱۷۵٫۳ فریم‌برثانیه

۷۱۷۷

۴۱۹۴۵

۳۹۹۸۸

۱۴۹۹

۱۰۷۷۹

۱۵۵۴

۷۶۷۳

۸۴۰۷

۹۸۸۵۵

Raider GE66

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۵۸۸۲

۱۵۰٫۰

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۱۲۰۱

۹۶۳۳

۱۳۴۶

۸۱۰۶

۶۱۴۴

۹۵۷۳۳

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۵۱۷۳

۱۶۴٫۰

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۱۳۰۷

۱۰۵۱۳

۱۳۴۰

۷۹۰۴

۶۴۴۷

۷۲۸۶۶

MateBook D 14

Core i5-10210U

MX250

۴۴۰۳

--

۳۱٫۸۹ فریم‌برثانیه

۱۱۷۹

۷۲۷۸

۱۱۴۴۹

۱۰۶۶

۳۵۸۵

۱۰۶۲

۳۷۷۴

۵۴۸۹

۱۱۶۰۵

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۵۱۴۸

--

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۱۲۳۸

۶۸۲۹

۱۲۳۹

۴۸۳۸

۵۵۸۳

۴۱۴۲۴

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۴۲۷۰

--

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۱۱۵۳

۴۴۷۵

۱۳۳۴

۴۳۴۷

۱۰۷۳۹

۶۰۳۱‍۶

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۵۱۰۵

--

۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه

--

--

--

--

۱۲۴۹

۵۳۲۴

۵۷۶۶

۴۲۲۰۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مطابق‌انتظار، مدرن ۱۵ بهترین عملکرد خود را زمانی به‌نمایش می‌گذارد که به برق متصل بوده و روی پروفایل High Performance خود MSI تنظیم شده باشد؛ درچنین شرایطی، اولترابوک MSI‌ در پردازش‌های CPU-محور و چندرشته‌ای CineBench، محصول گران‌قیمتی همچون سرفیس‌بوک ۳ با پردازنده‌ی Core i7-1065G7 را پشت‌سر می‌گذارد و به لپ‌تاپ هلیوس ۳۰۰ با پردازنده‌ی پرمصرف‌ترِ Core i7-10750H نیز نزدیک می‌شود؛ اما مانند سایر اولترابوک‌های ویندوزی، از رسیدن به سطح عملکرد مک‌بوک پرو با تراشه‌ی M1 بازمی‌ماند.

پردازنده‌ی گرافیکی MX350 قدرت پردازشی خارق‌العاده‌ای به‌ارمغان نمی‌آورد؛ براساس بررسی‌های ما، این پردازنده، ۱۵ تا ۲۲ درصد از واحد پردازش گرافیکی مک‌بوک پرو M1 ضعیف‌تر عمل می‌کند؛ اما می‌تواند از پس‌ِ کاربری‌های روزمره و اجرای گاه‌وبی‌گاه بازی‌ها با نرخ فریم معقول و تنظیمات گرافیکی متوسط بربیاید.

عملکرد لپ‌تاپ MSI Modern 15 در حالت متصل به پریز برق و با باتری

پروفایل مصرف انرژی لپ‌تاپ

وضعیت لپ‌تاپ

عملکرد CPU در دور نخست آزمون پایداری عملکرد

عملکرد CPU پس از ۳۰ دقیقه اجرای آزمون پایداری عملکرد

PCMark 10

Gears 5

High Performance

متصل به پریز برق

۶۲۸۹

۵۵۳۰

۴۵۰۹

۴۲٫۷

با باتری

۴۰۹۱

۴۰۵۰

۳۶۸۷

۳۷٫۰

Balanced

متصل به پریز برق

۴۳۱۳

۴۰۴۹

۴۱۸۵

--

با باتری

۴۰۹۷

۴۰۶۹

۳۶۹۶

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اولترابوک MSI نیز مانند عموم لپ‌تاپ‌های ویندوزی با جدا‌شدن از پریز برق، برای ارائه‌ی شارژدهی مناسب، دچار افت عملکرد می‌شود. بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که مدرن ۱۵ هنگام جدا شدن از پریز برق، حدود ۲۰ درصد در کاربری‌های روزمره و ۳۵ درصد در پردازش‌های سنگین CPU-محور، ضعیف‌تر از حالت متصل به برق عمل می‌کند.

برای ارزیابی عملکرد مدرن ۱۵ در بارهای پردازشی مداوم و طولانی، آزمون پایداری عملکرد CPU را روی آن اجرا کردیم. در این آزمون، بنچمارک چندرشته‌ای CineBench R23 به‌مدت ۳۰ دقیقه به‌صورت پی‌درپی اجرا شده و طی آن، پارامترهای مختلف سیستم از جمله فرکانس، توان مصرفی و دمای پردازنده پایش می‌شود. ما آزمون پایداری عملکرد را با پروفایل‌های انرژی Balanced و High Performance در دو حالت متصل به پریز برق و با باتری روی لپ‌تاپ Modern 15 اجرا کردیم.

لپ تاپ MSI Modern 15

MSI می‌گوید در اولترابوک مدرن 15 فناوری اختصاصی Cooler Boost 3 با دو فن و سه لوله‌ی حرارتی را برای خنک‌سازی قطعات به‌کار گرفته است.

با اتصال لپ‌تاپ به برق و تنظیم پروفایل انرژی روی گزینه‌ی High Performance، مدرن ۱۵ در ثانیه‌های ابتدایی آزمون پایداری عملکرد با تخصیص بیش‌از ۴۰ وات به پردازنده، فرکانس تمام هسته‌ها را به حدود ۳٫۱۰ گیگاهرتز می‌رساند؛ اما پس‌از آن، فرکانس پردازنده روی ۲٫۷۰ گیگاهرتز و توان مصرفی روی ۲۸ وات پایدار می‌شد. با پروفایل انرژی High Performance و در حالت متصل به برق، دمای پردازنده همواره در محدوده‌ی ۹۵ درجه‌ی سلسیوس قرار داشت و این دما باعث داغ‌شدن بدنه می‌شد.

فرکانس پردازنده MSI Modern 15 در آزمون پایداری عملکرد
توان مصرفی پردازنده MSI Modern 15 در آزمون پایداری عملکرد
دمای پردازنده MSI Modern 15 در آزمون پایداری عملکرد

چنانچه در حالت متصل به برق، پروفایل انرژی را روی Balanced قرار دهید یا دستگاه را در هر یک از دو حالت Balanced و High Performance از پریز برق بکشید، رفتار لپ‌تاپ مدرن 15 بسیار مشابه خواهد بود. در هریک از سناریوهای یادشده، فرکانس به‌صورت پایدار روی ۲٫۰ گیگاهرتز و توان مصرفی روی ۱۵ وات باقی می‌ماند؛ البته در پروفایل Balanced و حالت متصل به برق در ثانیه‌های ابتدایی، جهشی به فرکانس ۲٫۶۰ گیگاهرتز و توان مصرفی ۲۵ وات صورت می‌گرفت.

روی پروفایل انرژی Balanced و هنگامی که لپ‌تاپ مدرن ۱۵ به برق متصل بود، دمای لپ‌تاپ مدرن 15 به‌تدریج افزایش یافت و به ۷۰ درجه‌ی سلسیوس رسید؛ اما با جدا شدن دستگاه از برق، دمای پردازنده در محدوده‌ی ۶۵ درجه‌ی سلسیوس پایدار می‌شد. به‌صورت کلی چنانچه از لپ‌تاپ مدرن 15 روی پروفایل انرژی پیش‌فرض Balanced استفاده کنید، شاهد داغ‌شدن بدنه نخواهید بود.

متأسفانه هنگام اجرای آزمون پایداری عملکرد گرافیک، موفق به پایش توان مصرفی پردازنده‌ی گرافیکی نشدیم، از همین‌رو نموداری را در این بخش ارائه نمی‌دهیم؛ اما می‌توانیم بگوییم که گرافیک MX350 چه در حالت Plugged، چه Unplugged با فرکانس حدودی ۱۴۵۰ مگاهرتز کار می‌کند.

عملکرد MSI Modern 15 در بازی و کاربری‌های حرفه‌ای

کامپیوتر/کاربری

مشخصات فنی

Gears 5 با گرافیک High و وضوح 1080p

رندر مدل BMW با وضوح Full-HD و پلتفرم Cuda

تبدیل ویدئوی 4K HDR به 1080p با انکد سخت‌افزاری H.264

MSI Modern 15

Core i7-10710U

MX350

۴۲٫۷ فریم‌برثانیه

۳۲۲ ثانیه

۴۷۵ ثانیه

سیستم مرجع زومیت

Core i7-10700

RTX 2060

--

۷۲ ثانیه

۱۷۸ ثانیه

از یک اولترابوک نمی‌توان انتظار عملکرد درخشانی در کاربری‌های حرفه‌ای و گرافیکی سنگین داشت، Modern 15 نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ لپ تاپ باریک و سبک ام اس آی با ثبت مدت‌زمان ۳۲۲ ثانیه در رندر مدل BMW با نرم‌افزار Blender و ۴۷۵ ثانیه در تبدیل ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای 4K HDR به 1080p با انکد سخت‌افزاری، بر درستی گفته‌ی ما صحه می‌گذارد. گذشته از بحث کاربری‌های حرفه‌ای، مدرن ۱۵ می‌تواند تعدادی از بازی‌ها را با گرافیک متوسط و نرخ فریم آبرومندانه‌ای اجرا کند.

عملکرد حافظه MSI Modern 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

MSI Modern 15

۱۷۴۱٫۲۵

۹۳۵٫۷۲

MacBook Pro M1

۲۵۱۷٫۱۷

۲۳۳۰٫۹

MSI Katana GF66

۱۹۸۵٫۹۲

۹۶۳٫۰۸

MSI Raider GE66

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

MateBook D 14

۳۴۱۵٫۸۹

۲۹۸۵٫۴۳

Surface Laptop Go

۱۶۷۱٫۶۵

۳۷۶٫۶۴

Acer Predator Helios 300

۱۸۴۰٫۵۸

۲۷۲۵٫۴۸

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اولترابوک ام اس آی مدرن 15 موردبررسی زومیت از ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی NVMe SSD ساخت شرکت Kingston استفاده می‌کند. این حافظه با سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۱۷۴۱ و ۹۳۵ مگابایت‌برثانیه‌ای، عملکرد رضایت‌بخشی را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما در جمع پرسرعت‌ترین‌های بازار قرار نمی‌گیرد. خوشبختانه Modern 15 به‌لطف بهره‌گیری از دو اسلات M.2 امکان ارتقا به حافظه‌های پرسرعت‌تر را فراهم می‌آورد.

لپ تاپ MSI Modern 15

لپ‌تاپ مدرن ۱۵ برای تأمین انرژی موردنیازش به باتری لیتیوم-پلیمر ۵۲ وات‌ساعتی اتکا دارد و آن را با آداپتور ۶۵ واتی شارژ می‌کند. ام اس آی می‌گوید اولترابوک Modern 15 با یک بار شارژ می‌تواند بالغ‌بر ۹ ساعت کاربر را همراهی کند. تایوانی‌ها ادعا می‌کنند شارژر همراه مدرن ۱۵ از نمونه‌های عادی ۳۸ درصد سبک‌تر و ۱۹ درصد کوچک‌تر است.

عملکرد باتری MSI Modern 15 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

MSI Modern 15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۲

۸:۲۰

۵:۰۸

۱۱۶٫۰

۴۶٫۴

Apple MacBook Pro M1

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

۲۱۸٫۸۴

۶۰٫۰۱

MSI Katana GF66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۲

۳:۵۴

۲:۳۲

۵۱٫۲

۹۷٫۸

MSI Raider GE66

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۵

۵:۳۹

۳:۴۸

۵۷٫۷

۱۳۶٫۵

Acer Ezel Pro

۱۵٫۶ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۴

۹:۴۱

۶:۴۷

۱۱۷٫۹

۳۰٫۲

MateBook D 14

۱۴ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷

۱۱:۳۴

۹:۰۰

۲۶۴٫۸۷

۵۹٫۷۹

Surface Laptop Go

۱۲٫۴۵ اینچ

۱۰۲۴ × ۱۵۳۶ پیکسل

۳۹٫۷

۱۰:۱۳

۶:۰۸

۲۶۴٫۸۷

۱۴٫۸۵

Acer Predator Helios 300

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۵

۵:۲۱

۳:۲۴

۵۶٫۵۵

۱۳۰٫۹

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

--

۱۴۱٫۲۵۷

۵۱٫۲۵

Acer Nitro 7 2019

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷٫۵

۶:۲۷

--

۱۲۰٫۲۲

۳۷۱۰٫۵۲

Surface Pro 7

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۳٫۲

۱۰:۰۰

--

۱۲۳/۷۹

۲۲٫۷۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عمر مناسب باتری

برای ارزیابی شارژدهی لپ‌تاپ MSI، پروفایل انرژی آن را در حالت High Performance قرار دادیم، کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم را قطع و روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت (اسلایدر روشنایی روی ۸۷ درصد) تنظیم کردیم. اولترابوک Modern 15 در آزمون باتری PCMark 10 که شارژدهی در کاربری‌های روزمره و اداری بی‌وقفه را می‌سنجد، به‌مدت ۵ ساعت و ۸ دقیقه دوام آورد که نتیجه‌ی رضایت‌بخشی به‌حساب می‌آید. اولترابوک تایوانی‌ها توانست تا زمان خالی‌شدن شارژ، ویدئوی HD معیار زومیت را نیز ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کند.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ مدرن ۱۵ در محدوده‌ی قیمتی زیر ۳۰ میلیون تومان، یکی از کارآمدترین اولترابوک‌های ویندوزی به‌حساب می‌آید. بدنه‌ی کاملاً فلزی باریک و سبک، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی IPS با رنگ‌های بسیار دقیق، پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Core i7-10710U با عملکرد بسیار پایدار، گرافیک مجزای MX350 برای اجرای گاه‌وبی‌گاه بازی و شارژدهی بسیار خوب در کاربری‌های روزمره از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های اولترابوک ام اس آی Modern 15 به‌‌حساب می‌آید.

لپ تاپ MSI Modern 15

نرم‌افزار Creative Center ام‌اس‌آی امکان تغییر سطح عملکرد لپ‌تاپ در سناریوهای مختلف را به‌ارمغان می‌آورد؛ با این نرم‌افزار می‌توانید به بهترین سطح عملکرد پردازنده‌ی مدرن ۱۵ دست یابید یا آن را به دستگاهی کاملاً بی‌صدا با شارژدهی طولانی بدل سازید. اولترابوک باریک ام اس آی درگاه‌های متنوع و کارآمدی را نیز دراختیارتان می‌گذارد.

گذشته از ویژگی‌های مثبت Modern 15، این دستگاه ضعف‌هایی هم دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فقدان درگاه تاندربولت، روشنایی و کنتراست پایین‌ترِ صفحه‌نمایش در مقایسه‌با پاره‌ای از رقبا و استفاده از پردازنده‌ی نسل گذشته اشاره کرد.

برای خرید لپ‌تاپ MSI Modern 15 می‌توانید به دیجی‌کالا یا وب‌سایت ماتریس مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • عملکرد روزمره پایدار و بسیار خوب
  • رم و حافظه با قابلیت ارتقای آسان
  • بدنه‌ی فلزی سبک و باریک
  • دقت رنگ عالی نمایشگر
  • درگاه‌های متنوع
  • شارژدهی خوب

نکات منفی

  • روشنایی صفحه‌نمایش، کم‌تر از رقبا
  • استفاده از پردازنده نسل قبل
  • فقدان درگاه تاندربولت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات