معاون فنی آی گپ، امنیت را یکی از برتری‌های اصلی این پیام رسان می‌داند

یک‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
علی اصغر تقوی، معاون فنی پیام‌رسان آی‌گپ، در گفت‌وگو با زومیت از چالش‌های فنی پیام‌رسان‌های داخلی می‌گوید.
تبلیغات

یکی از موضوعات داغ حوزه‌ی فناوری کشور به بحث پیام‌رسان‌های داخلی و حواشی بی‌پایان آن بازمی‌گردد. از اختلاف‌نظر در خصوص میزان و وسعت کمک‌های دولتی به شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی پیام‌رسان‌های داخلی گرفته تا نگرانی‌های موجود بر سر امنیت این پیام‌رسان‌ها، همگی زمینه‌ساز بروز بحث‌های بی‌پایانی شد. در هر صورت پس از فروکش‌کردن تب‌وتاب فیلترینگ تلگرام، پیام‌رسان‌های داخلی فرصت دارند تا با به‌نمایش گذاشتن توانایی‌های خود، شایستگی‌شان را برای گرفتن سهمی از بازار پیام‌رسان کشور نشان دهند.

علی‌اصغر تقوی، معاون فنی آی‌گپ، یکی از پیام‌رسان‌های موفق کشور، جنبه‌ی زیرساختی پیام‌رسان‌ها شامل دو حوزه‌ی پهنای باند و زیرساخت‌های پردازشی‌ یا ذخیره‌سازی را مهم‌ترین چالش پیام‌رسان‌ها برای ارائه‌ی سرویس مناسب می‌داند. او از ناکافی‌بودن فضای زیرساختی و پهنای باند کشور در کنار ایجاد نشدن اعتماد کافی به‌عنوان اصلی‌ترین عوامل ناکامی پیام‌رسان‌های داخلی در جلب نظر کاربران پس از فیلترینگ تلگرام یاد می‌کند.

معاون فنی آی‌گپ می‌گوید شرکت متبوع او پس از آنکه ناتوانی زیرساخت کشور در تأمین نیازهایش را مشاهده کرد، به جذب سرمایه‌ از شرکت‌های خصوصی برای توسعه‌ی زیرساخت‌های خود و آغاز پروژه‌ی فضای ابری روی آورد. او می‌افزاید آنچه اکنون در اختیار آی‌گپ قرار دارد، پاسخگوی نیازهای کاربران نیست. به‌گفته‌ی تقوی، آی‌گپ اکنون به حدود ۳ میلیون کاربر سرویس‌دهی می‌کند.

علی‌اصغر تقوی در ادامه‌ی صحبت‌های خود، امنیت را یکی از برتری‌های اصلی آی‌گپ نسبت به رقبا عنوان می‌کند و می‌گوید راهکارهای امنیتی این پیام‌رسان در تمامی سطوح از هسته‌ی اصلی، پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات گرفته تا بک‌اند و فرانت‌اند، همگی به‌‌صورت اختصاصی در داخل کشور و بدون کمک‌گرفتن از مشاورین و نیروهای خارجی توسعه یافته است و اکنون بنابر بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی شورای عالی فضای مجازی، عملکرد آی‌گپ به‌لحاظ امنیتی در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

به‌گفته‌ی تقوی، رویکرد اصلی آی‌گپ، بدل‌شدن به یک شبکه‌ی اجتماعی تمام‌عیار است. او علاوه‌بر آنکه توسعه‌ی قابلیت‌هایی مانند سرویس‌های پرداختی و کیف پول را مهر تاییدی بر سطح امنیت آی‌گپ می‌داند، باور دارد که اضافه‌شدن چنین قابلیت‌هایی، حرکت شرکت متبوعش به سمت بدل‌شدن به یک شبکه‌ی اجتماعی با کاربردهای متنوع را نشان می‌دهد.

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تا گفت‌وگوی کامل زومیت با علی‌اصغر تقوی، معاون فنی پیام‌رسان آی‌گپ را تماشا کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات