هواوی ویژگی‌های اصلی شبکه 5.5G را معرفی کرد

دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
هواوی در رویداد هفته‌ی اخیر خود از ویژگی‌های شبکه‌ی 5.5G گفت که چگونه این فناوری بر دسترسی دستگاه‌های اینترنت اشیاء متمرکز شده است.
تبلیغات

به‌گزارش هواوی‌سنترال، هفته Win-Win Innovation هواوی با معرفی ویژگی‌های مهم شبکه‌ی ارتباطی 5.5G پایان یافت. در این رویداد یک‌هفته‌ای، شرکت چینی و برخی دیگر از غول‌های فناوری راهکارهای جدیدی برای رشد و بالندگی اقتصاد دیجیتالی ارائه و ایده‌های نوآورانه‌ای نیز مطرح کردند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به ویژگی‌های اساسی شبکه‌ی ارتباطی 5.5G اشاره کرد که هواوی کلیاتی از آن را بازگو کرد.

طبق گفته‌های هواوی، اصلی‌ترین ویژگی‌های شبکه‌ی 5.5G لمس کیفیت نقل‌وانتقال ۱۰ گیگابیت‌برثانیه (10G) و حرکت به‌سمت ۱۰۰ میلیارد اتصال و قابلیت Remote Intelligence است. علاوه‌براین، این شرکت بیان کرد که برای توسعه‌ی فناوری 5.5G همچنان راه‌های خلاقانه ایجاد خواهد کرد تا ظرفیت‌های جدیدی برای صنعت مخابرات و ارتباطات به‌وجود بیاید. رئیس خط‌تولید محصولات شبکه بی‌سیم هواوی، درباره‌ی فناوری شبکه چنین گفت:

برای رفع نیازهای متنوع هزاران صنعت، افزون‌بر بهبود پیوسته‌ی ظرفیت‌های شبکه‌ی 5G، شبکه‌های بی‌سیم نیاز به افزودن قابلیت‌های انقلابی نظیر سیگنال هوشمند و توسعه‌ی دستگاه‌های Passive اینترنت اشیاء دارند. بنابراین، امیدواریم با صنایع جهانی همکاری کنیم تا پیوستگی نوآوری در فناوری 5G را برپایه‌ی حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های کنونی بهبود دهیم و به‌سمت عصر جدید شبکه‌ی 5.5G حرکت کنیم.

گذشته‌ از توصیف ویژگی‌های حیاتی این فناوری، نوآوران درباره‌ی درخواست‌های جدید برای فناوری 5.5G بحث کردند. یکی از آن‌ها بهبود ظرفیت‌های شبکه‌ی 5G به‌منظور رفع نیاز کاربر و بهبود رابط کاربری عنوان شده است. درواقع، صنایع مخابرات به توسعه‌ی ظرفیت‌ها به سمتی نیاز دارد که بتواند برای گسترش آپلینک (Uplink: فرایند ارسال سیگنال از موبایل به دکل مخابراتی) و سرعت معمولی طرح‌واره‌های اینترنت اشیاء برای توسعه‌ی رابط کاربری کارآمد باشد.

بنابراین، فناوری 5.5G باید نرخ داون‌لینک (Downlink: فرایند ارسال سیگنال از دکل مخابراتی به موبایل) ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و نرخ آپلینک یک گیگابیت‌برثانیه را ابقا کند تا امکان پشتیبانی از فناوری IoT (اینترنت اشیاء) و میلیاردها اتصال هم‌زمان دیگر را داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، با افزایش دستگاه‌های هوشمند خانگی ازجمله جاروبرقی، یخچال، تلویزیون و بسیاری دیگر از دستگاه‌هایی که امروزه برای افزایش کاربری می‌توانند به اینترنت متصل شوند، نیاز به شبکه‌ی پرسرعت و وسیع بیش‌از پیش حس خواهد شد.

برای فراهم‌کردن داون‌لینک ۱۰ گیگابیت‌برثانیه، به پهنای باند فوق‌وسیع به‌علاوه‌ی ELAA نیاز است. این یعنی صنایع مختلف باید بدانند که چگونه از پهنای باند فوق‌وسیع استفاده کنند. پهنای باند فوق‌وسیع نشان داده است که برای شبکه‌های موبایل بسیار اهمیت دارد و برای این منظور استفاده از تمام منابع زیر ۱۰۰ گیگاهرتز نیاز است. افزون‌براین، همان‌طور‌که باندهای فرنکاس بالا به‌طور فزاینده‌ای استفاده می‌شوند، آرایه آنتن بسیار بزرگ (ELAA) برای اداره‌کردن انقباض پوشش به‌دست‌آمده ضروری است.

فناوری ELAA به شبکه‌های با فرنکانس بالا امکان می‌دهد تا پوشش مشابه‌ با C-band را ایجاد کنند و بدین‌ترتیب اپراتورها می‌توانند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه را به‌طور‌هم‌زمان برای تمام کاربران در سراسر شبکه ارائه کنند. تاکنون، آنتن‌های ELAA MetaAAU برای کاربردهای تجاری در ۳۰ شهر مختلف نصب شدند. براساس آزمایش‌ها، می‌توان گفت که mmWave می‌تواند از حداکثر سرعت ارسال داون‌لینک ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و آپلینک یک گیگابیت‌برثانیه برای کاربر حتی در فاصله‌ی ۵ کیلومتری مطمئن شود. علاوه‌براین، یکپارچه‌سازی چندفرنکاسی می‌تواند با کمک این شبکه امکان دستیابی به آپلینک یک گیگابیت‌برثانیه را فراهم کند.

دیجیتالی‌شدن مداوم بسیاری از فعالیت‌ها باعث می‌شود که نیاز به توسعه و بهبود آپلینک بیشتر از داون‌لینک باشد. این جداسازی به‌طور انعطاف‌پذیری درهای بیشتری را به‌روی باندهای فرکانسی مختلف براساس تقاضا باز می‌کند و نیز می‌تواند به ارائه‌ی نرخ آپلینک بهتر از قبل منجر شود. درحال‌حاضر، این فرایند جداسازی در بسیاری از صنایع مانند معادن زغال‌سنگ و صنعت فولاد استفاده شود.

درنهایت، سه فناوری به‌همراه شبکه‌ی 5.5G میلیاردها اتصال را ایجاد خواهند کرد. این سه فناوری عبارت‌اند‌ از: RedCap و NB-IoT و Passive IoT (فناوری انقلابی در حوزه‌ی اینترنت اشیاء). با به‌کارگیری مناسب این سه فناوری، می‌توان میلیاردها اتصال در شبکه را مدیریت کرد و فناوری شبکه‌ی بی‌سیم این فرصت را خواهد داشت که بیشتر رشد کند و درسراسر جهان گسترش یابد.

دیدگاه شما کاربران درباره‌ی شبکه‌ی ارتباطی 5.5G چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات