بتای عمومی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با هزینه ماهانه ۹۹ دلار آغازبه‌کار کرد

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اسپیس ایکس رسما دعو‌ت‌نامه‌ی نسخه‌ی بتای عمومی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را ارسال کرد. حق اشتراک ماهانه‌ی بتای استارلینک ۹۹ دلار است.
تبلیغات

اسپیس ایکس فرایند ارسال دعوت‌نامه به کاربرانی که برای نسخه‌ی بتای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ثبت‌ نام کرده‌اند، آغاز کرد. بر اساس اطلاعات رسمی، کاربران بتای عمومی برای دسترسی به استارلینک باید ماهانه ۹۹ دلار پرداخت کنند. به‌علاوه تمامی کسانی که به‌ دنبال استفاده از استارلینک هستند، باید صرفا یک ‌بار هزینه‌ی ۴۹۹ دلاری پایانه‌ای که برای دسترسی به اینترنت روی زمین نصب می‌شود بپردازند. این هزینه همچنین شامل تهیه‌ی سه‌پایه‌‌ی ویژه‌ای برای نصب پایانه (دیش ماهواره) و روتر می‌شود.

اسپیس ایکس پیش‌تر اعلام کرده بود علاقه‌مندان به استارلینک باید ازطریق وب‌سایت رسمی این پروژه ثبت ‌نام کنند و اکنون ایمیل دعوت‌نامه برای ثبت‌نام‌کنندگان فرستاده شده است تا کسانی که به استفاده از استارلینک تمایل دارند، آن را تهیه کنند.

اسپیس ایکس بتای عمومی استارلینک را بتای «بهتر از هیچ‌ چیز» محسوب می‌کند

یک فرد ساکن واشینگتن که ایمیل اسپیس ایکس را دریافت کرده بود آن را روی ردیت آپلود کرد. فردی دیگر که خود را ساکن ویسکانسین معرفی می‌کند، می‌گوید ایمیل را دریافت کرده است؛ به ‌لطف همین کاربران، اکنون جزئیات ایمیلی که اسپیس ایکس برای کاربران ارسال کرده است می‌دانیم.

اسپیس ایکس نسخه‌ی بتای عمومی اسپیس ایکس را بتای «بهتر از هیچ چیز» خطاب می‌کند. یکی از اهداف اصلی استارلینک این است که به افراد محروم سرویس‌دهی کند؛ یعنی کسانی که در مناطق دورافتاده هستند و در آن مناطق امکان استفاده از کابل یا فیبر نوری برای دسترسی به شبکه‌ی پهن‌باند وجود ندارد. به‌علاوه در بخشی دیگر از ایمیل می‌خوانیم: «همان‌طور که از عنوان ایمیل می‌توانید متوجه شوید، ما در تلاشیم تا انتظارات اولیه‌ی شما را تعدیل کنیم.» در ادامه‌ی ایمیل چنین متنی را شاهد هستیم:

انتظار داشته باشید که در طول چند ماه آینده، سرعت اینترنت بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه و تأخیر بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه باشد؛ ما در این بازه‌ی زمانی درحال بهبود بخشیدن سیستم استارلینک هستیم. همچنین در برخی زمان‌های کوتاه، هیچ اتصالی ارائه نخواهد شد.هرچه ماهواره‌های بیشتری به مدار می‌فرستیم و ایستگاه‌های زمینی بیشتری نصب می‌کنیم و نرم‌افزار شبکه‌سازی را بهبود می‌بخشیم، سرعت انتقال داده و تأخیر و زمان آپ تایم (Uptime) به ‌شکلی محسوس بهبود پیدا خواهند کرد. انتظار داریم تا تابستان ۲۰۲۱، تأخیر اینترنت استارلینک به ۱۶ تا ۱۹ میلی‌ثانیه کاهش پیدا کند. پایانه‌های آرایه‌ی فازی که پیشرفته‌تر از آنچه در جت‌های جنگنده پیدا می‌شود هستند، به ‌همراه سه‌پایه و روتر وای فای با قیمت ۴۹۹ دلار دردسترس قرار می‌گیرند. حق اشتراک ماهانه‌ی استارلینک ۹۹ دلار است.

در ادامه‌ی ایمیل ارسال‌شده توسط اسپیس ایکس شاهد لینکی برای سفارش دادن سرویس هستیم. ظاهرا سرویس‌هایی که ازطریق استارلینک ارائه می‌شوند هیچ محدودیتی برای حجم ندارند. اپلیکیشن موبایل استارلینک به کاربران نسخه‌ی بتا برای راه‌اندازی و مدیریت سرویس کمک می‌کند. این اپلیکیشن اکنون در اپ استور و پلی استور قابل ‌دانلود است. اخیرا ترد جدیدی در ردیت باز شده که در آن کاربران مشغول گمانه‌زنی برای زمان رسیدن پایانه‌ی زمینی به خانه‌های مردم هستند. در حال ‌حاضر هیچ تاریخ دقیقی به‌صورت رسمی اعلام نشده است. 

یک کاربر ردیت که ساکن ایالت واشینگتن است می‌گوید تهیه‌ی سرویس به‌طور کلی ۶۰۰ دلار شامل هزینه‌ی حمل‌و‌نقل  و مالیات بر ارزش افزوده برای او هزینه برداشته است. این کاربر در ادامه به ۱۰۰ دلار هزینه‌ی بیشتر برای تهیه‌ی پایه‌ای مخصوص اشاره می‌کند و می‌گوید این هزینه «ارزش دارد». 

ناگفته نماند که ماهواره‌های استارلینک در فاصله‌ی تقریبا ۵۵۰ کیلومتر از سطح زمین مشغول گردش هستند و از چهار آنتن آرایه‌ی فازی برای آپ لینک (Uplink) و داون لینک (Downlink) استفاده می‌کنند. پایانه‌هایی که روی زمین نصب می‌شوند، به موتوری مجهز هستند که به‌صورت خودکار دیش را در راستای آنتن‌های آرایه‌ی فازی ماهواره تنظیم می‌کنند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات