افزایش حضور زنان در میان کارکنان شرکت‌های فناوری رده ‌بالا

شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طی یک بررسی مشخص شده که زنان حدود ۱۹.۶ درصد از کارکنان ۲۵ کمپانی برتر فناوری را تشکیل می‌دهند.
تبلیغات

شرکت‌هایی که در سیلیکون ولی هستند در چند سال گذشته برای تنوع بخشیدن به محل کار خود و کارمندانشان تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند. در همین راستا یک مطالعه‌ی جدید درباره‌ی جایگاه‌های زنان کارمند در این شرکت‌ها نشان می‌دهد که آمار و ارقام مربوط به آن‌ها دارای پیشرفت تدریجی بوده است. با توجه به مطالعه‌ی انجام‌شده توسط شرکت هایرینگ‌سالود HiringSolved که در زمینه‌ی اشتغال و استخدام فعالیت می‌کند، گفته شده که زنان حدود ۱۹.۶ درصد از کارکنان ۲۵ شرکت سطح بالای فناوری را تشکیل می‌دهند.

 هایرینگ‌سالود از هوش مصنوعی به‌منظور اسکن پایگاه داده‌های به‌دست‌آمده‌ی خود استفاده کرده است. آن‌ها در بررسی خود به این نتیجه رسیدند که بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری هنوز راه دور و درازی برای رسیدن به نسبت برابر جمعیت شاغل زنان در درصد نیروهای کار خود در پیش دارند. باوجوداینکه شرکت‌هایی مانند اینتل گام‌های قابل‌توجهی در این مسیر برداشته‌اند، اما نتایجی که به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که تغییرات هنوز در مراحل آغازین خود قرار دارند. گفتنی است که بر پایه‌ی داده‌های هایرینگ‌سالود، اینتل از ۲۶.۴ درصد دارا بودن کارکنان زن در سال ۲۰۱۵ به میزان ۲۶.۷ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. شون برتون (Shon Berton)، مدیرعامل شرکت هایرینگ‌سالود، در گزارشی که در این مورد منتشر شده، چنین گفته است:

از زمانی که گوگل ارقام جمعیتی کارمندان خود را در اواسط سال ۲۰۱۴ منتشر کرد، سایر غول‌های فناوری مانند یاهو و توییتر نیز به‌سرعت از این روند پیروی کردند. هنگامی‌که این آمارها علنی شدند، نکات زیادی از آن‌ها قابل استنباط و بررسی بود و هرکسی می‌توانست در مورد آن به صحبت بپردازد. در ادامه و پس از اعلام آمارها، اغلب این کمپانی‌ها سریعا اعلام کردند که در نظر دارند تا روندهایی را برای مبارزه با مشکلات موجود در گوناگونی کارمندان خود آغاز کنند و در این روند بتوانند موانع را شناسایی کرده و در حالت ایده‌آل راه‌حلی برای رفع آن‌ها ارائه دهند.

گزارش هایرینگ‌سالود همچنین بیان می‌کند که روش‌های یک‌بعدی استخدام و تأمین استعدادها دیگر متناسب با هدف‌های امروزی ما نیستند. البته روش به‌کار رفته در بررسی‌های اخیر خالی از ایراد نیست. هایرینگ‌سالود از نرم‌افزار هوش مصنوعی اختصاصی خود برای شناسایی جنسیت، قومیت، سن بر اساس رزومه‌های عمومی و پروفایل‌های اجتماعی استفاده می‌کند؛ اما در گزارشی پیش‌نویس از سوی کمپانی اعلام شده بود که بر پایه‌ی داده‌های این شرکت، انویدیا هیچ کارمند زنی را در بخش‌های اصلی و کلیدی خود ندارد؛ اما در واقع، رئیس امور مالی انویدیا، کولت کرس (Colette Kress) همان‌طور که از نام وی نیز به‌وضوح مشخص می‌شود یک زن است. بنابراین آن‌ها این مورد را در گزارش خود لحاظ کرده و در نهایت چارتی را منتشر کرده‌اند که آن را در شکل زیر می‌بینید. در این چارت، بهترین و بدترین وضعیت اشتغال زن‌ها در مشاغل کلیدی در ۲۵ شرکت برتر فناوری آورده شده است.

درصد اشتغال زنان در شرکتهای بزرگ

برتون در این باره می‌گوید:

برداشت ما این است که متوسط تعداد کارکنان زن در این سازمان‌ها به آرامی اما با اطمینان در مسیر افزایش قرار دارد و در این میان کمپانی‌هایی همچون گوگل، نت‌فلیکس، Intuit، ای بی و توییتر از پیشتازان عرصه محسوب می‌شوند. شاید هم دلیل برتری آنها در این باشد که پیش از سایرین آغازگر این روند بوده‌اند.

سیستم اختصاصی یادگیری هوش مصنوعی و ماشینی هایرینگ‌سالود به کمپانی اجازه می‌دهد تا اشیا را به‌عنوان بخشی ویژه از تجزیه‌وتحلیل گوناگونی‌ها طبقه‌بندی کند. عوامل مورداستفاده برای تجزیه‌وتحلیل شامل رزومه، پروفایل‌های اجتماعی، نام، محل سکونت، داده‌ی نمودارهای اجتماعی و برخی موارد دیگر هستند. شرکت‌های مورد بررسی در جدول زیر تجزیه‌وتحلیل شده‌اند. کمپانی یاهو در طبقه‌بندی مربوط به درصد کارکنان زن رده‌بالا نسبت به سایر رقبا پیشتاز بود و با داشتن ۴۱ درصد از کارکنان رده‌بالای زن که در بالاترین سطح آن ماریسا مایر، مدیرعامل آن قرار دارد، دارای بالاترین درصد در این بررسی‌ها است. همچنین انویدیا و وسترن دیجیتال هم در رتبه‌بندی فوق دارای بدترین وضعیت هستند. Intuit و سانمینا هم دارای مقدار ۳۳.۳ درصد برای کارکنان رده‌بالا بودند.

دصد اشتغال زنان در سیلیکون ولی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات