گوگل قیمت اشتراک سرویس ابری خود را به شدت کاهش داد

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
سرویس Google Drive برای رقابت با سرویس‌های بی‌شماری همچون دراپ‌باکس، باکس, وان‌درایو و غیره عرضه شد، اما قیمت‌ طرح‌های مختلف این سرویس آن‌چنان رقابتی نبودند تا دیگر رقبا را از میدان به در کند. حال گوگل تصمیم گرفته تا سرویس خود را به شدت ارزان‌ نماید تا رقبا توان رقابت با داریو را نداشته باشند. گوگل بابت ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی تنها  10 دلار در نظر گرفته است.
تبلیغات

گوگل شروع قیمت استفاده از سرویس Drive خود را از ۱.۹۹ دلار برای ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری آغاز کرده است و بابت ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی تنها ۹.۹۹ دلار در ماه دریافت می‌کند. اگر به بیش از این فضا نیاز داشته باشید می‌توانید سرویس ۱۰ ترابایتی گوگل داریو را به مبلغ ماهیانه ۹۹.۹۹ دلار دریافت نمایید. قیمت گذاری جدید گوگل باعث می‌شود تا شرایط کار برای رقبای این شرکت به شدت دشوار شود.

جالب است بدانید که دراپ‌باکس برای ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی ۹.۹۹ دلار در ماه و سرویس SugarSync نیز ۶۶ دلار برای یک ترابایت فضای ذخیره سازی دریافت می‌کند. سرویس وان‌درایو مایکروسافت نیز ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی را به قیمت ۲۵ دلار در سال در اختیار کاربران قرار می‌دهد که باز هم گران‌تر از مبلغ ۲ دلار در ماه برای ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی گوگل است. همچنین استفاده از سرویس ابری iCloud اپل، ۱۰۰ دلار در سال برای ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی هزینه دارد.

drive blog pricing2

قیمت گذاری جدید گوگل برای سرویس ابری Drive باعث می‌شود تا دیگر رقبای فعال در این حوزه نیز مجبور به کاهش قیمت شوند در غیر اینصورت احتمالا با مشکلات جدی در حفظ مشتریان خود دچار خواهند شد.

برخی بر این باورند که قیمت گذاری جدید گوگل، زیر قیمت تمام شده یا در بهترین حالت بدون حاشیه سود است و گوگل با این اقدام خود بدنبال تحت فشار قرار دادن رقبای خود است.

اما اگر گوگل از این نوع قیمت گذاری سودی به جیب نمی‌زند چه دلیلی برای این کار دارد؟ گوگل با این اقدام خود می‌تواند کاربران رقبا را جذب اکوسیستم خود کند و علاوه بر این،‌ مشتریان سرویس‌های رقبا را نیز جذب سرویس خود نموده و با ارایه سرویس‌های دیگر به آن‌ها، سود بدست آورد.

از طرفی گوگل درایو صرفا، یک سرویس ذخیره سازی ابری نیست و این کمپانی نرم‌افزاری مختلف اداری را در کنار آن در اختیار کاربر قرار می‌دهد و علاوه بر آن می‌توان از این فضا در سرویس‌های دیگر همچون جیمیل نیز بهره برد.

حال باید منتظر ماند و عکس‌العمل رقبا در مقابل این اقدام گوگل را به نظاره نشست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات