اولین واکسن mRNA برای سرطان پوست وارد کارآزمایی مرحله سوم شد

شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
واکسن
واکسن mRNA شرکت مدرنا برای مقابله با سرطان پوست وارد کارآزمایی بالینی مرحله‌ی سوم شده است.
تبلیغات

یک مرد بریتانیایی از اولین افرادی بود که واکسن آزمایشی mRNA را که برای جلوگیری از عود سرطان پوست ملانوم طراحی شده است، دریافت کرد. سال گذشته، بیمار ۵۲ ساله که استیو یانگ نام دارد، تحت عمل جراحی حذف ملانوم قرار گرفت.

واکسن جدید سرطان پوست قبلاً نتایج دلگرم‌کننده‌ای را در داوطلبان انسانی حاصل کرده‌ است و یانگ به بیش از هزار فرد دیگر در سراسر جهان خواهد پیوست که در کارآزمایی آن شرکت خواهند کرد.

واکسن جدید سرطان پوست mRNA-4157 و گاهی V940 خوانده می‌شود و برای تجویز در کنار پمبرولیزومب (با نام تجاری کیترودا) طراحی شده است. نتایج مرحله‌ی قبلی کارآزمایی نشان داد این ترکیب به کاهش ۴۴ درصدی در عود یا مرگ در ۱۸ ماه پس از برداشت ملانوم درجه‌ی بالا به کمک عمل جراحی منجر شد.

یانگ و سایر شرکت‌کنندگان در کارآزمایی می‌دانند کیترودا را دریافت خواهند کرد. چیزی که آن‌ها و پزشکان ناظر درباره آن اطلاعی نخواهند داشت، این است که واکسن واقعی یا دارونما را دریافت می‌کنند.

در سال‌های اخیر واکسن‌های mRNA در پی همه‌گیری کووید ۱۹ مورد توجه قرار گرفته‌اند. سازندگان واکسن جدید سرطان پوست، شرکت داروسازی مدرنا (سازنده‌ی یکی از واکسن‌هایی که به مهار دنیاگیری کووید ۱۹ کمک کرد) و شرکت داروسازی دیگری به نام MSD هستند. این نوع واکسن‌ها با ارائه‌ی مجموعه‌ای از الگوها به سلول‌های بدن کار می‌کنند تا بتوانند پروتئین‌های خاصی را بسازند. درمورد کووید، این پروتئین‌ها، پروتئین‌های ویروسی هستند که سیستم ایمنی می‌تواند آن‌ها را تشخیص و به آن‌ها پاسخ دهد.

درمورد mRNA-4137، دستورالعمل‌ها به بدن می‌گویند پروتئین‌های مختلفی را بسازد که روی سلول‌های سرطانی یافت می‌شود. این مجموعه پروتئین را می‌توان برای هر بیماری شخصی‌سازی کرد. واکسن، سیستم ایمنی بدن بیمار را دربرابر پروتئین‌هایی که نقش مهمی در سرطان آن‌ها دارد، آماده می‌کند، درحالی‌که داروی کیترودا با یکی دیگر از دفاع‌های سرطان مقابله می‌کند.

بیشتر بخوانید

بسیاری از تجربه‌هایی که در طول رقابت ساخت واکسن ضدکووید ۱۹ به دست آمد، اکنون در پژوهش‌های جدید روی واکسن‌های سرطان به کار گرفته می‌شود.

کارشناسان ساخت واکسن جدید را مورد تحسین قرار می‌دهند، اما می‌گویند واکسن‌ها تنها راه‌حل درمان سرطان نیستند. البته، واکسن‌ها درحال‌حاضر نقش خود را به روش‌های مختلفی ایفا می‌کنند. برنامه‌ی واکسن HPV موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای دربرابر سرطان دهانه رحم حاصل کرده و پژوهش‌هایی مقدماتی روی واکسن‌های سرطان سینه و گلیوبلاستوما (نوعی تومور مغزی) درحال انجام است.

ملانوم شایع‌ترین نوع سرطان پوست نیست، اما میزان شیوع آن رو به افزایش است، بنابراین به رویکردهای بهتری برای مقابله با آن نیاز داریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات