عینک‌های مسدودکننده نور آبی خستگی چشم را کاهش نمی‌دهند

یک‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
عینک بلوکات
برخلاف باور رایج، عینک‌های بلوکات که با هدف مسدودکردن نور آبی استفاده می‌شوند، نمی‌توانند میزان خستگی چشم افراد را کاهش دهند.
تبلیغات

براساس مطالعه‌ی مروری جدیدی که ۲۶ مرداد در پایگاه داده کاکرین منتشر شد، عینک‌های مسدود‌کننده نورآبی (بلوکات) احتمالاً خستگی ناشی از نگاه‌کردن به صفحه‌نمایش را کاهش نمی‌دهند. این بررسی ۱۷ کارآزمایی تصادفی و کنترل‌شده را شامل می‌شد که نزدیک به ۶۲۰ نفر از ۶ کشور دنیا در آن شرکت کردند.

به‌گزارش لایوساینس، طبق نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه‌ی اخیر، به‌نظر نمی‌رسد که عینک‌های بلوکات بهتر از عینک‌های عادی بتوانند با فیلتر‌کردن نور آبی، خستگی چشم ناشی از خیره‌شدن به صفحات نمایش دیجیتالی را کاهش دهند.

تولیدکنندگان عینک‌های فیلترکننده نور آبی ادعا می‌کنند که این عینک‌ها با مسدود‌کردن طول‌ موج‌های کوتاه‌تر یا آبی نور مرئی، می‌توانند میزان شفافیت بینایی افراد را افزایش دهند و حتی کیفیت خواب آن‌ها را نیز بهبود بخشند؛ اما تحقیق اخیر نشان می‌دهد که این عینک‌ها احتمالا تأثیر بسیار کمی روی وضوح بینایی افراد بگذارند یا حتی ممکن است هیچ تأثیری روی این موضوع نگذارند. همچنین، تأثیر عینک‌های بلوکات روی خواب افراد همچنان نامشخص است.

شاید نتایج اخیر برای افراد عادی تعجب‌آور به‌نظر برسند؛ اما به‌گفته‌ی دکتر کوین ام. میلر، رئیس چشم‌پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، این یافته‌ها برای محققان دورازانتظار نبودند. دکتر کریگ سی، متخصص چشم در مؤسسه‌ی چشم‌ کول، هم معتقد است یافته‌های جدید بدین‌معنی نیست که تصور کنیم فیلترکردن نور آبی برای چشم‌های ما مضر است و تنها باید به این نکته توجه کنید که ممکن است این کار انتظارات ما از کاهش خستگی چشم را برآورده نکند.

به‌نقل از آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا (AAO)، ایده‌ی پشت طراحی عینک‌های بلوکات تا حدودی به مطالعاتی برمی‌گردد که در ظروف آزمایشگاهی و روی حیوانات انجام شده‌اند. این مطالعات نشان دادند که نور آبی می‌تواند به کره‌ی چشم حیوانات آسیب برساند. باوجوداین‌‌، هیچ‌کدام از مطالعات پیشین تجربه‌ی مواجهه‌ی انسان با نور آبی را بازسازی نکرده‌اند که هنگام خیره‌شدن به صفحه‌‌نمایش ایجاد می‌شود. علاوه‌براین، تاکنون ارتباط واضحی بین قرارگرفتن در‌معرض نور آبی و آسیب شبکیه یا بیماری‌های چشمی کشف نشده است.

علائم خستگی چشم مانند تاری دید، سوزش یا درد چشم و احساس خستگی در چشم‌ها، هنگام استفاده‌ از کامپیوتر ظاهر می‌شوند؛ زیرا در این حالت، افراد کمتر از حد معمول پلک می‌زنند و این موضوع خشکی چشم‌ها را به‌دنبال دارد. علاوه‌براین، تمرکز روی اشیای نزدیک به صورت، با انقباض ماهیچه‌های چشم عدسی چشم را خم می‌کند تا نور روی شبکیه متمرکز شود. این اتفاق چشم را زیر فشار قرار می‌دهد و در طولانی‌مدت می‌تواند به نزدیک‌بینی منجر شود.

عینک‌های بلوکات ممکن است ارزش خرید نداشته باشند

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند قرارگرفتن در‌معرض نور آبی در ساعات عصر می‌تواند روند افزایش هورمون ملاتونین در انتهای روز را مختل کند و باعث به‌هم‌ریختن چرخه‌ی خواب و بیداری ما شود؛ اما به‌‌گفته‌ی AAO، برای رفع این مشکل به استفاده از عینک‌های بلوکات نیازی ندارید و فقط کافی است که پس از تاریک‌شدن هوا، نور صفحه‌ی نمایش خود را در حالت تاریک قرار دهید و بین یک تا دو ساعت قبل از خواب هم از نمایشگرهای دیجیتال استفاده نکنید.

مطالعه‌ی جدید نیز از موضع AAO حمایت و اعلام می‌کند که ممکن است عینک‌های بلوکات ارزش خرید نداشته باشند. لورا داونی، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، معتقد است که بررسی‌های او و دیگر محققان استفاده‌ی افراد بالغ و سالم از عینک‌های بلوکات را برای کاهش خستگی چشم تأیید نمی‌کنند.

گفتنی است که مطالعات جدید محدودیت‌هایی نیز دارند؛ مثلاً تعداد بسیار کمی از شرکت‌کنندگان در آن‌ها حضور داشتند (بین ۵ تا ۱۵۶ نفر) و دوره‌ی زمانی بررسی‌ها نیز بسیار کوتاه بود (کمتر از یک روز تا حدود ۵ هفته). به‌عقیده‌ی داونی، محدودیت‌های مطالعات اخیر باعث شده‌اند تا نتوان به‌درستی مشخص کرد که آیا عینک‌های بلوکات ممکن است مزایای زیادی در درازمدت داشته باشند یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات