ویتامین ب1 چیست؟ علائم کمبود ویتامین B1 کدام‌اند؟

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مواد غذایی حاوی ویتامین B1
ویتامین B1 برای متابولیسم گلوکز و عملکرد عصب، عضله و قلب ضروری است. در مواقعی ممکن است به مصرف مکمل این ویتامین هم نیاز داشته باشید.
تبلیغات

ویتامین B1 که با نام تیامین نیز شناخته می‌شود، مانند تمام ویتامین‌های گروه B ویتامینی محلول در آب است. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا از کربوهیدرات‌ها به‌عنوان انرژی استفاده کند.

ویتامین‌ها براساس موادی که در آن‌ها حل می‌شوند، طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از ویتامین‌ها در آب و برخی دیگر در چربی حل می‌شوند. ویتامین‌های محلول در آب ازطریق جریان خون منتقل می‌شوند.

موادغذایی حاوی ویتامین B1

غلظت فراوانی از ویتامین B1 در لایه‌های بیرونی و جوانه‌ی غلات، مخمر، گوشت گاو، مغزهای گیاهی، غلات کامل و حبوبات وجود دارد.

طبق اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت Medical News Today، میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین ب۱ عبارت‌اند از: گل‌کلم، پرتقال، سیب‌زمینی، مارچوبه و کلم‌کیل. منابع دیگر ویتامین B1 ازاین‌قرارند: جگر، تخم‌مرغ، مخمر آب‌جو و ملاس استخراج سوم (ملاس بلک استرپ). گفتنی است غلات صبحانه و محصولات تهیه‌شده با آرد سفید یا برنج سفید ممکن است با ویتامین‌های B غنی شوند.

حرارت‌دادن، پختن، فراوری و جوشاندن مواد‌غذایی در آب، تیامین را از بین می‌برد. ازآن‌جا‌که ویتامین ب۱ محلول در آب است، در آب پخت‌و‌پز حل می‌شود. برنج سفیدی که غنی نشده باشد، حاوی یک‌دهم تیامین موجود در برنج قهوه‌ای است.

مواد غذایی دارای ویتامین ب۱

طبق اطلاعات دفتر مکمل‌های غذایی (ODS) مؤسسه‌ی ملی سلامت (NIH)، هر وعده غلات صبحانه‌ی غنی‌شده ۱/۵ میلی‌گرم تیامین فراهم می‌کند که بیش از ۱۰۰ درصد مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه است. یک تکه نان گندم سبوس‌دار نیز حاوی ۰/۱ میلی‌گرم یا ۷ درصد از نیاز روزانه است. پنیر و مرغ و سیب فاقد تیامین هستند.

ازآن‌جا‌که ویتامین B1 در بدن دخیره نمی‌شود، این ویتامین باید بخشی از رژیم غذایی باشد و انسان به‌طور‌پیوسته آن را دریافت کند.

فواید ویتامین B1

ویتامین ب۱ به پیشگیری از بروز عوارض سیستم عصبی، عضلات، قلب، معده و روده کمک می‌کند. همچنین، این ویتامین در جریان الکترولیت‌ها به داخل و خارج از سلول‌های عضلانی و عصبی نقش دارد. ویتامین B1 به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند بری‌بری نیز کمک می‌کند. در بیماری بری‌بری، اختلالاتی در قلب و اعصاب و سیستم گوارشی ایجاد می‌شود.

موارد استفاده از ویتامین B1 در پزشکی

بیمارانی که ممکن است برای درمان سطوح پایین ویتامین ب۱ آن را دریافت کنند، شامل بیماران مبتلا به پلاگر یا نوريت‌ محيطی (التهاب اعصاب خارج از مغز) می‌شوند. افراد مبتلا به کولیت زخمی و اسهال مداوم یا افراد دارای اشتهای ضعیف نیز ممکن است تیامین را دریافت کنند.

به افرادی که در کما قرار دارند، نیز ممکن است ویتامین B1 به‌شکل تزریقی داده شود. برخی از ورزش‌کاران به‌منظور کمک به بهبود عملکرد خود از تیامین استفاده می‌کنند. سایر وضعیت‌هایی که ممکن است ویتامین B1 به آن‌ها کمک کند، عبارت‌اند از:

  • ایدز
  • آفت دهان
  • آب مروارید
  • آب‌سیاه (گلوکوم) و سایر مشکلات بینایی
  • سندرم مخچه‌ای (نوعی آسیب مغزی)
  • سرطان دهانه رحم
  • درد دیابتی
  • استرس
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیه در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
  • بیماری حرکت
  • ضعف سیستم ایمنی

علائم کمبود ویتامین B1

کمبود ویتامین ب۱ معمولاً به بری‌بری منجر می‌شود. بری‌بری با مشکلات اعصاب محیطی و تحلیل‌رفتگی همراه است. کمبود ویتامین B1 می‌تواند موجب کاهش وزن و بی‌اشتهایی شود.

همچنین، براثر کمبود تیامین ممکن است مشکلاتی ازقبیل گیجی و از‌دست‌دادن حافظه‌ی کوتاه‌مدت بروز کند. درنتیجه‌ی کمبود ویتامین مذکور، عضلات ممکن است ضعیف شوند و علائم قلبی‌عروقی نظیر بزرگ‌شدن قلب رخ دهد.

مقدار نیاز روزانه به ویتامین B1 چقدر است؟

مقدار توصیه‌شده روزانه‌ی تیامین خوراکی ۱/۲ میلی‌گرم برای مردان و ۱/۱ میلی‌گرم برای زنان بزرگ‌تر ذز ۱۸ سال است. ناگفته نماند زنان باردار یا شیرده باید روزانه ۱/۴ میلی‌گرم ویتامین B1 مصرف کنند.

چه کسانی درمعرض خطر کمبود B1 قرار دارند؟

افراد دارای رژیم غذایی نامناسب، افراد مبتلا به سرطان، افرادی که در دوران بارداری دچار بیماری صبحگاهی هستند، کسانی که جراحی چاقی انجام داده‌اند و بیماران تحت همودیالیز درمعرض خطر کمبود تیامین قرار دارند.

افرادی که مرتباً الکل زیادی مصرف می‌کنند، ممکن است دچار کمبود ویتامین ب۱ شوند؛ زیرا احتمال دارد نتوانند تیامین را از غذای خود جذب کنند.

کلوچه‌های جوانه گندم در کنار بشقاب و ساقه‌های گندم

سندرم ورنیکه‌کورساکوف در میان افراد مبتلا به الکلیسم شیوع دارد. این اختلال با کمبود تیامین ارتباط دارد و در‌صورتی‌که درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد. افراد مبتلا به سندرم ورنیکه‌کورساکوف و کسانی که در حال ترک الکل هستند، ممکن است برای کمک به بهبودی تزریق تیامین دریافت کنند. بیماری‌های دیگری نظیر اچ‌آی‌وی نیز می‌توانند جذب موادمغذی را کاهش دهند و این امر می‌تواند به کمبود ویتامین B1 منجر شود.

نقش ویتامین B1 در بدن

ویتامین‌های گروه B به تبدیل کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها و پروتئین‌ها به انرژی یا گلوکز کمک می‌کنند. ویتامین‌های گروه B برای حفظ سلامت کبد، پوست، مو و چشم ضروری هستند. آن‌ها در سیستم ایمنی نیز ایفای نقش می‌کنند و برای عملکرد مناسب مغز موردنیاز هستند. ویتامین‌های گروه B گاهی‌ اوقات ویتامین‌های ضداسترس نامیده می‌شوند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن را در مواقع استرس تقویت می‌کنند.

تأثیرات جانبی مصرف مکمل ویتامین B1

شواهد هیچ آسیب ناشی از مصرف مقدار بیش‌ازحد ویتامین ب۱ را تأیید نمی‌کند؛ اما سازمان غذا و داروی آمریکا درباره‌ی استفاده از مکمل‌ها هشدار می‌دهد. کارشناسان از مردم می‌خواهند قبل از مصرف مکمل‌ها، با ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنند.

تداخلات

چای و قهوه حاوی مواد شیمیایی به نام تانن هستند که ممکن است با تیامین تداخل داشته باشند و جذب آن را دشوارتر کنند. برخی از موادشیمیایی موجود در ماهی و صدف‌ خام می‌توانند تیامین را تخریب کنند و اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، موجب کمبود آن شوند. این مواد‌شیمیایی با پختن از بین می‌روند؛ اما پختن تیامین را نیز تخریب می‌کند.

سوالات متداول زومیت

  • چه مدت طول می‌کشد تا ویتامین B1 اثر کند؟

    مصرف تیامین در عرض چند ساعت باعث افزایش سطح ویتامین B1 بدن می‌شود. اگرچه اگر به‌منظور درمان کمبود ویتامین B1 این ویتامین را مصرف می‌کنید، ممکن است چند هفته طول بکشد تا احساس بهبود کنید. مهم است که مصرف تیامین را تا مدت‌زمانی که پزشک توصیه کرده است، ادامه دهید.

  • بهترین زمان مصرف ویتامین B1 چه زمانی است؟

    دوز روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم تیامین اغلب به‌عنوان مکمل استفاده می‌شود. تیامین در این مقادیر بی‌خطر است. هر زمان که یادآوری آن برایتان راحت‌تر است، قبل یا پس از وعده غذایی، می‌توانید ویتامین B1 را مصرف کنید. در‌صورتی‌که پزشک دوز بالایی برایتان تجویز کرده باشد، به شما توصیه خواهد کرد که آن را چند بار در روز مصرف کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات