۱۰ روش مراقبت از پوست صورت در روزهای سرد زمستانی

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
درخت کاج در زمستان
مراقبت از پوست در فصول سرد سال از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله بهترین روش‌های سالم نگه‌داشتن پوست در روزهای زمستانی را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

فصل زمستان بدترین فصل برای پوست است به ویژه اگر از خشکی پوست رنج می‌برید. در این زمان از سال، هوای سرد رطوبت را از پوست شما می‌گیرد و باعث خشک شدن، خارش و تحریک‌پذیری آن می‌شود. اگر می‌خواهید در چنین شرایطی درخشش و صافی پوست خود را حفظ کنید در این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه نکاتی برای برای محافظت از پوست در زمستان ارائه می‌دهیم:

۱. از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید

کرم مرطوب‌کننده دست و صورت

با کاهش دمای محیط، سطح رطوبت هم کم می‌شود و پوست، رطوبت خود را به هوای خشک اطراف می‌بخشد؛ بنابراین در فصل زمستان سعی کنید به صورت مرتب و چند بار در روز از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید که به آبرسانی پوست کمک می‌کنند و در عین حال از پوست شما در برابر آثار مخرب هوای سرد محافظت می‌کنند.

۲. پوست خود را پاکسازی کنید

شستن صورت

نکته‌ی کلیدی در حفظ سلامت و تمیزی پوستی عاری از کثیفی، شستشو و پاکسازی پوست دو مرتبه در روز است: یک بار صبح و یک بار شب. به گفته‌ی دکتر آجای رانا، متخصص پوست و زیبایی، فرآیند بازسازی طبیعی پوست باعث ایجاد بخش‌هایی روی لایه‌های فوقانی می‌شود که باید آن‌ها را قبل از اعمال هرگونه محصولی از بین برد.

پاکسازی و شست‌شوی پوست همچنین باعث افزایش جریان خون می‌شود و به حذف مواد سمی کمک می‌کند. برای شستشوی روزانه‌ی پوست می‌توانید از ژل‌های شستشوی صورت متناسب با پوست خود استفاده کنید.

۳. از ضد آفتاب استفاده کنید

ضد آفتاب در زمستان

بزرگ‌ترین اشتباه در فصل زمستان، استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب است. پوست در کل سال در معرض آسیب پرتوهای فرابنفش (UV) است. با اینکه این پرتوهای فرابنفش در زمستان چندان قوی نیستند باز هم وجود دارند و می‌توانند به پوست آسیب بزنند. لازم به یادآوری است که انعکاس پرتوهای خورشید از طریق ابرها و برف در طول برف‌روبی و اسکی می‌تواند آسیب‌های جدی را به پوست وارد کند؛ بنابراین اگر فعالیت‌های زمستانی در فضای باز انجام می‌دهید از کرم ضدآفتاب SPF 30+ استفاده کنید.

۴. رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید

رژیم غذایی سالم

همیشه سعی کنید مراقبت‌های پوستی زمستانی را با رژیم غذایی مناسب همراه کنید. در این فصل، مصرف مقدار زیادی کدو به ویژه کدو تنبل می‌تواند مقدار بتاکاروتن پوست را افزایش دهد. این ماده به بازسازی سلول‌ها و تنظیم عملکرد پوستی و همچنین تولید کولاژن کمک می‌کند.

به‌طور کلی مقدار زیادی میوه و سبزی را درژیم غذایی خود بگنجانید زیرا این مواد غذایی آنتی‌اکسیدان کافی را برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کنند. دیگر غذاهای مفید برای پوست عبارت‌اند از: غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مثل سالمون، تخم مرغ و گردو.

۵. زیاد زیر دوش آب داغ نمانید

دوش آب داغ

ایستادن زیر دوش آب داغ به‌خصوص وقتی که دما پائین است بسیار وسوسه انگیز است؛ اما اگر پوست خود را دوست دارید از این کار اجتناب کنید و در عوض از آب ولرم برای دوش گرفتن و شستشوی پوست خود استفاده کنید. آب داغ به سرعت پوست را خشک می‌کند و اگر بلافاصله آن را مرطوب نکنید ممکن است دچار ترک و اگزمای زمستانی شوید. پس از دوش آب ولرم از مرطوب‌کننده‌ی حاوی هیالورونیک اسید و سرامید استفاده کنید. این مواد پوشش مرطوب پوستی را حفظ کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کنند. حتی اگر دوش آب داغ می‌گیرید فقط ده دقیقه زمان صرف آن کنید.

۶. از صابون استفاده نکنید

شستشوی دست با صابون

مواد شیمیایی در صابون‌های سخت می‌توانند باعث تحریک‌پذیری و خشکی پوست شوند. صابون‌هایی با مواد بدون بو و ملایم را می‌توانید برای پیشگیری از خشکی پوست به کار ببرید. از طرفی توصیه می‌شود پوست خود را با پاک‌کننده‌های غیرصابونی بشویید.

۷. رطوبت خانه را افزایش دهید

دستگاه بخور

حرارتی که در زمستان شما را گرم نگه‌ می‌دارد بسیار خشک است و از آنجا که پنجره‌ها بسته هستند این حرارت در خانه حبس می‌شود. از دستگاه‌های بخور خانگی برای افزایش رطوبت هوا استفاده کنید.

۸. زیاد به گرما نزدیک نشوید

گربه و دختر کنار بخاری

زیاد به منابع گرما مثل رادیاتورها و بخاری‌ها نزدیک نشوید. اتاق داغ باعث خشک شدن پوست و همچنین کدر شدن آن می‌شود. اگر در خانه بخاری دارید سعی کنید آن را روی کمترین درجه‌ی ممکن قرار دهید و همچنین یک تهویه برای گردش هوا روشن کنید. اگر نمی‌توانید دمای سیستم گرمایشی یا رادیاتور را کاهش دهید، با پوشیدن شلوار و لباس‌های آستین‌ بلند از خود در برابر حرارت محافظت کنید.

۹. از لب‌ها محافظت کنید

استفاده از بالم لب

مانند پوست، لب‌ها هم نیاز به محافظت در برابر بادهای زمستانی دارند. در طول زمستان از بالم لب یا مرطوب‌کننده‌ی حاوی SPF 30 یا بالاتر برای نرم کردن لب‌ها و پیشگیری از خشکی و ترک آن‌ها استفاده کنید.

۱۰. با یک متخصص پوست مشورت کنید

ارتباط با متخصص پوست

برای حفظ سلامت پوست در طول فصل سرد می‌توانید در بازه‌های مشخص به متخصص پوست مراجعه کنید. با این کار به سلامت پوست خود کمک می‌کنید و همچنین می‌توانید هرگونه مشکل احتمالی را خیلی زود پیدا کنید. متخصصین پوست در تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های پوستی تخصص دارند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات