یک‌سوم مردم جهان در شبکیه چشم خود انگل دارند

جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
محققان استرالیایی در تازه‌ترین تحقیقات خود نشان داده‌اند که انگل توکسوپلاسما گوندی احتمالاً در چشم‌ میلیاردها نفر از مردم جهان وجود دارد.
تبلیغات

توکسوپلاسما گوندی احتمالاً موفق‌ترین انگل در کره خاکی ما باشد. این موجود بسیار ریز می‌تواند هر پستاندار یا پرنده‌ای را آلوده کند و تا به حال انسان‌هایی از قاره‌های مختلف جهان را مبتلا کرده است. وقتی انگل توکسوپلاسما کسی را آلوده کرد، فرد تا پایان عمر این انگل را با خود خواهد داشت. به گزارش وب‌سایت کانورسیشن، تا به حال هیچ‌ دارویی که قادر به ریشه‌کن کردن این انگل مضر باشد کشف نشده و واکسن آن هم برای انسان تأییدیه نگرفته است.

برآورد می‌شود بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از تمام جمعیت جهان به عفونت انگل توکسوپلاسما مبتلا شده باشند. محققان استرالیایی در تحقیقات خود از روند به رشد عفونت‌های این انگل در این کشور خبر دادند. درحالی‌که بررسی‌های این محققان از بانک‌های خون و کلینیک‌های بارداری استرالیا در دهه‌ی ۱۹۷۰ میزان عفونت‌ها را حدود ۳۰ درصد نشان می‌دهد؛ اما تحقیقات اخیر در ایالت استرالیای جنوبی از عفونت حدود ۶۶ درصدی مردم به انگل توکسوپلاسما خبر می‌دهد.

گربه‌ها یکی از ناقلان اصلی انگل توکسوپلاسما هستند، اما تنها ناقلان نیستند

گربه‌ها یکی از ناقلان اصلی انگل توکسوپلاسما هستند، اما تنها ناقل به‌شمار نمی‌آیند.

بیماری ناشی از انگل مورد بحث می‌تواند پشت کره‌ی چشم انسان را کاملاً زخم کند. تحقیقات جدید دانشمندان به‌دنبال علائم بیماری در افراد سالم بود و تعداد درخور توجهی از آن‌ها دارای علامت توکسوپلاسما بودند. گربه‌ها با خوردن طعمه‌های آلوده قادر به جذب این انگل مضر هستند. این حیوانات خانگی سپس تعداد زیادی از انگل‌های توکسوپلاسما را ازطریق مدفوع خود دفع می‌کنند که قادر به زنده‌ماندن در دشوارترین شرایط آب‌وهوایی است.

دام‌ها هم با خوردن این مدفوع آلوده بعداً انگل‌های توکسوپلاسما را وارد ماهیچه‌های خود می‌کنند و بدین‌ترتیب، انسان‌هایی که از گوشت این دام‌ها می‌خورند احتمال آلوده شدن به آن را دارند. انسان‌‌ها علاوه‌براین با خوردن خوراکی‌ها و آبی که گربه‌ها با آن در تماس بودند، به این انگل آلوده می‌شوند. در همین حال، زنانی که در هنگام بارداری برای اولین بار به این عفونت مبتلا شده باشند، احتمالاً این بیماری انگلی را به فرزند متولد نشده خود انتقال خواهند داد.

مهم‌ترین بیماری‌ای که ازطریق عفونت با توکسوپلاسما بروز پیدا می‌کند، بیماری انگلی به نام «توکسوپلاسموز» است. این انگل به‌شدت به شبکیه‌ی چشم علاقه‌ دارد. شبکیه‌ همان بافت‌های عصبی حساس به نور و چند لایه‌ای هستند که چشم را پوشانده و تصاویر روی آن ظاهر می‌شود. به این جهت، عفونت‌های انگل توکسوپلاسما بالقوه خطرناک بوده و ممکن است باعث حمله‌های مداوم التهاب شبکیه یا ضایعه‌ی دائمی در آن شوند. به این بیماری در اصطلاح پزشکی «توکسوپلاسموز چشمی» گفته می‌شود.

برخلاف تصور، تحقیقات مختلف حاکی از آن است که این بیماری انگلی بیش‌ از هر کس بزرگسالان سالم را درگیر می‌کند؛ اما همچنان موارد ابتلای این عفونت در افراد مسن و کسانی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند یا زنان بارداری که انقباض رحم را پشت‌ سر گذاشته‌اند شدید است. حمله‌های شدید التهاب باعث دیدن مگس‌پران‌ها و تاری دید در فرد می‌شود، اما اوضاع وقتی که التهاب به سوی زخم پیش‌ می‌رود، وخیم‌تر می‌شود و ممکن است فرد بینایی خود را کاملاً از دست بدهد.

برای از بین بردن انگل‌ها بهتر است گوشت را به خوبی تا دمای ۶۶ درجه سانتی‌گراد بپزید

برای از بین بردن انگل‌ها بهتر است گوشت را به خوبی تا دمای ۶۶ درجه سانتی‌گراد بپزید.

تحقیقاتی که اخیراً روی بیماران توکسوپلاسموز چشمی در یک کلینیک چشم‌پزشکی بزرگ در استرالیا انجام گرفت، نشان داد که بیش از ۵۰ درصد بیماران دچار کاهش شدید دید تا پایین‌تر از سطح رانندگی شده‌اند و ۲۵ درصد هم بینایی خود را به صورت دائمی از دست داده‌اند.

آنچه موجب نگرانی محققان استرالیایی شده این است که در این کشور پهناور علاوه بر گربه‌های خانگی، گربه‌های وحشی زیادی هم سکونت دارند. این کشور همچنین زمین‌های کشاورزی زیادی دارد و حتی بیش از نیمی از زمین‌های زراعی کشاورزی ارگانیک جهان هم در این کشور قرار دارند. مهم‌تر از همه اینکه بسیاری از مردم استرالیا دوست دارند گوشت‌ قرمز خود را به صورت نیمه‌پخته مصرف کنند و همین یکی از عواملی است که باعث می‌شود مردم این کشور درمعرض خطر ابتلا به این بیماری انگلی مهلک قرار بگیرند.

مقاله‌های مرتبط:

برای تشخیص توکسوپلاسموز چشمی معاینه شبکیه در حالتی که مردمک‌ها کاملاً گشاد باشند ضرورت دارد. در صورتی که پزشک با موارد خفیف این بیماری انگلی مواجه باشد، معمولاً اجازه می‌دهد دستگاه ایمنی بدن بیمار طی چند ماه عفونت را تحت‌کنترل خود در بیاورد. در همین حال، ممکن است ترکیبی از داروهای ضدالتهاب و ضد انگل به بیمار تجویز شود. هرچند عفونت توکسوپلاسما قابل درمان نیست، می‌توان به‌راحتی از آن پیشگیری کرد.

گوشتی که از سوپرمارکت‌ها و قصابی‌‌ها تهیه می‌شود ممکن است حاوی انگل توکسوپلاسما باشد. بنابراین توصیه می‌شود این گوشت را تا دمای ۶۶ درجه‌ سانتی‌گراد پخته یا اینکه قبل از طبخ برای مدتی در یخچال فریز نگه‌داری کنید. همچنین توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزیجات را هم قبل از خوردن کاملاً شسته و از نوشیدن آب تصفیه‌نشده (آب رودها و برکه‌ها و...) جداً خودداری کنید. در زمان تعویض جعبه‌ بستر یا خاک گربه هم حتماً از دستکش استفاده کنید و پس از آن دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات