آلرژی غذایی و تصور نادرست بیشتر افراد درمورد ابتلا به آن

دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
آیا شما فکر می‌کنید دارای آلرژی غذایی هستید؟ مطالعه‌ی جدیدی نشان می‌دهد که به احتمال پنجاه درصد این‌طور نیست.
تبلیغات

به‌عنوان یک آلرژی واقعی، فرد باید حداقل یکی از علائم شناخته‌شده‌ی واکنش سیستم ایمنی را نسبت‌به یک آلرژن گزارش کند. این علائم شامل کهیر، تورم لب یا زبان، دشواری بلع، تنگی نفس، خس‌خس کردن، استفراغ، افزایش ضربان قلب، غش یا کاهش فشار خون هستند. ناراحتی معده، اسهال یا گزارش اینکه «این ماده‌ی غذایی موجب خارش دهان من می‌شود» می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود نوعی حساسیت غذایی باشد اما این لزوما یک پاسخ ایمنی حاصل از آلرژی نیست.

علایم آلرژی

طبق برآوردها بیش از ده درصد از افراد بالغ در آمریکا دارای نوعی آلرژی غذایی هستند اما تعداد زیادی از افراد نیز تصور می‌کنند که دچار آلرژی غذایی هستند، درحالی‌که درواقع چنین نیست. طبق نتایج پژوهشی جدید که اخیرا منتشر شده است، ۱۹ درصد از افراد بالغ تصور می‌کنند به یک یا تعداد بیشتری از غذاها آلرژی دارند، اما علائمی که آن‌ها برای آلرژی غذایی خود گزارش می‌کنند، با علائم واقعی آلرژی غذایی سازگاری ندارد. روچی گوپتا نویسنده‌ی نخست مقاله می‌گوید:

درحالی‌که ما متوجه شدیم از هر ده نفر، یک نفر دارای آلرژی غذایی است، تقریبا دو برابر این تعداد افراد بالغ فکر می‌کنند که دارای آلرژی غذایی هستند؛ اما علائم آن‌ها ممکن است نشان‌دهنده‌ی عدم تحمل غذا یا دیگر مشکلات مرتبط با غذا باشد.

پژوهشگران بیش از چهل هزار فرد بالغ را در آمریکا مورد بررسی قرار دارند و دریافتند که تنها نیمی از افرادی که می‌گویند آلرژی غذایی دارند، توسط یک پزشک تشخیص داده شده‌اند. تقریبا نیمی از افراد بالغِ دارای آلرژی غذایی، حداقل یک آلرژی غذایی داشتند که در بزرگسالی آغاز شده بود و ۳۸ درصد، حداقل یک مورد مراجعه به اورژانس برای آلرژی مرتبط با غذا را در طول زندگی خود گزارش کردند. لیزا گابل مدیرعامل اجرایی سازمان آموزش و پژوهش آلرژی‌های غذایی در آمریکا (FARE) می‌گوید:

نیاز به انجام مطالعات مرتبط با میزان شیوع بیماری است تا به ما کمک کند دامنه‌ی اپیدمی آلرژی غذایی را تعریف کنیم. تا به امروز چنین مطالعه‌ی وسیعی انجام نشده بود که آلرژی غذایی افراد بالغ را مورد بررسی قرار دهد و این پژوهش اطلاعات مهمی درمورد تعداد رو به افزایش افرادی که تحت‌تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند، فراهم می‌کند.
تزریق اپی نفرین

آلرژی‌های غذایی شدید یکی از مشکلات جدی هستند و طبق گزارش این سازمان، ۲۰۰ هزار نفر در آمریکا هرساله به‌علت آلرژی‌های غذایی به اورژانس مراجعه می‌کنند. مرگ ناشی از آلرژی‌های غذایی نادر بوده اما بدون درمان مناسب، واکنش‌های شدیدی ممکن است بروز کنند که می‌توانند کشنده باشند. گوپتا گفت:

اگر آلرژی غذایی فردی تأیید شود، درک مدیریت این وضعیت از جمله تشخیص علائم آنافیلاکسی و چگونگی و زمان استفاده از اپی‌نفرین برای او حیاتی است.

موضوع نگران‌کننده این است که پژوهش نشان می‌دهد فقط برای یک‌چهارم از افرادی که دارای آلرژی واقعی هستند، اپی‌نفرین تجویز می‌شود که می‌تواند در شرایط خطرناک زندگی بیمار را نجات دهد. گابل گفت:

ما باید در زمینه‌ی آموزش حمل تزریق‌کننده‌ی خودکار اپی‌نفرین برای هر کسی که آلرژی غذایی او تشخیص داده می‌شود، برای درمان آنافیلاکسی که یک واکنش آلرژیک مرگبار است، تلاش کنیم.
آلرژی نسبت به غذاهای دریایی

شایع‌ترین آلرژی غذایی در بزرگسالان آمریکایی، آلرژی نسبت‌به غذاهایی دریایی نظیر صدف و میگو است

ازنظر تئوری هر غذایی می‌تواند موجب آغاز واکنش آلرژیک شود اما کدام غذا مسبب اکثر آلرژی‌های غذایی است؟

گوپتا می‌گوید:

داده‌های ما نشان می‌دهد که برخی از غذاهای دریایی در رتبه‌ی اول آلرژن‌های غذایی در افراد بالغ هستند. این آلرژی در زمان بزرگسالی آغاز می‌شود و در تمام مراحل زندگی شایع است. برای مشخص کردن اینکه چرا در میان افراد بالغ، آلرژی نسبت‌به این مواد غذایی چنین رایج و ماندگار است، به مطالعات بیشتری نیاز داریم.مقاله‌های مرتبط:آلرژی؛ علایم، علل و درمانتصور اغلب افراد درمورد آلرژی به پنی‌سیلین اشتباه استچرا حساسیت برخی افراد به عوارض جانبی داروها بیشتر است؟

این مطالعه نشان می‌دهد که ۷/۲ میلیون فرد بالغ آمریکایی دارای این نوع آلرژی غذایی هستند و آلرژی نسبت‌به شیر و بادام زمینی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد افراد بالغی که نسبت‌به یک یا چند ماده‌ی غذایی آلرژی داشتند، نیمی از آن‌ها حداقل یکی از آلرژی‌های غذایی خود را در زمان بزرگسالی به‌دست آورده بودند. گوپتا گفت:

ما وقتی متوجه شدیم که آغاز آلرژی در بزرگسالی اینقدر شایع است، تعجب کردیم. برای درک علت این مسئله و یافتن روشی برای جلوگیری از بروز آن به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

این امر برخلاف عقیده‌ی رایجی است که می‌گوید بیشتر آلرژی‌ها در زمان کودکی شکل می‌گیرند. البته باید این مطلب را درنظر گرفت که اگرچه در این مطالعه شرکت‌کنندگان زیادی حضور داشتند ولی داده‌ها، حاصل گزارش خود افراد بوده و ممکن است کاملا دقیق نباشند. با این وجود، این پژوهش موضوعِ آغاز آلرژی در بزرگسالی را برجسته کرده و اهمیت تشخیص آلرژی‌های غذایی توسط پزشک را برای جلوگیری از قطع مصرف برخی از غذاها از سوی افرادی که به اشتباه تصور می‌کنند دارای آلرژی هستند، خاطرنشان می‌کند. گابل می‌گوید:

این مطالعه نشان می‌دهد که آلرژی‌های غذایی در میان افراد بالغ نسبت‌به آنچه قبلا تصور می‌شد، اهمیت بیشتری دارد؛ به‌ویژه بروز آلرژی نسبت‌به مواد غذایی که قبلا به‌طور معمول مورد مصرف قرار می‌گرفته و بی‌ضرر بوده است ولی ناگهان تبدیل به آلرژی می‌شود.

گوپتا می‌گوید:

با درنظرگرفتن اینکه از پنج نفر بالغ یک فرد دارای واکنش نسبت‌به غذا است، ضروری است که برای تشخیص به متخصص مراجعه شود. آلرژی‌های غذایی می‌توانند مرگبار باشند اما دیگر مشکلات مرتبط با غذا ممکن است قابل درمان باشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات