کارت گرافیک RX 6400 احتمالاً از اورکلاک پشتیبانی نمی‌کند

چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارش‌ها، ای‌ام‌دی امکان اورکلاک Radeon RX 6400 را غیرفعال کرده و دارندگان این محصول مقرون‌به‌صرفه RDNA2 راهی برای افزایش عملکرد آن ندارند.
تبلیغات

ای‌ام‌دی اول اردیبهشت بی‌سرو‌صدا کارت گرافیک Radeon RX 6400 را عرضه کرد؛ تیم قرمز در ابتدا قصد داشت این گرافیک پایین‌رده‌ و مقرون‌به‌صرفه را تنها دراختیار تولیدکنند‌گان اصلی تجهیزات قرار دهد، اما در نهایت تصمیم گرفت تا آن را در بازارهای خرده‌فروشی نیز به فروش برساند. حالا به گزارش Tomshardware، داده‌هایی از تلاش برای اورکلاک این محصول منتشر شده است که نشان می‌دهد Radeon RX 6400 از قابلیت اورکلاک پشتیبانی نمی‌کند، به این معنی که دارندگان این گرافیک مبتنی بر Navi 24 هیچ راهی برای افزایش عملکرد این محصول ندارند.

اورکلاک radeon-rx-6400

ظاهراً کارت گرافیک Radeon RX 6400 عملکردی مشابه با GTX 1650 سه ساله‌ی انویدیا با معماری Turing‌ دارد و با توجه به نتایج منتشر‌شده حتی گرافیک Radeon RX 570 که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد نیز از Radeon RX 6400 سریع‌تر است. عملکردِ گرافیک مقرون‌به‌صرفه‌ی RDNA2 در رزولوشن 1080p تا ۱۷ درصد و در رزولوشن 1440p تا ۲۴ درصد از تراشه‌ی Polaris به‌کار‌رفته در گرافیک RX 570 ضعیف‌تر است. شاید دلیل عرضه‌ی بی‌سرو‌صدای Radeon RX 6400 نیز همین موارد باشد.

سیلیکون Navi 24 با رابط حافظه‌ی ۶۴ بیتی و تنها چهار مسیر اتصال PCIe نسل ۴، پهنای باند محدودی دارد. از سوی دیگر ای‌ام‌دی قابلیت‌های رمزگذاری رسانه را نیز در آن کاهش داده است. درنتیجه، Navi 24 از فرمت‌های ویدئو‌یی H.264 و H.265 در رزولوشن 4K و AV1 پشتیبانی نمی‌کند. علاوه‌بر‌این، برخی از فناوری‌های ای‌ام‌دی، مانند درایور ReLive دیگر در Radeon RX 6400 دردسترس نیستند و در نهایت غیرفعال شدن امکان اورکلاک هم می‌تواند کاستی‌ دیگر Radeon RX 6400 محسوب شود.

طبق داده‌های منتشر‌شده، ای‌ام‌دی بخش اورکلاک Radeon RX 6400 را به‌طور کامل قفل کرده است و با اینکه در ابزار WattMan پنلی برای تنظیمات اورکلاک دیده می‌شود، امکان انتخاب و تنظیم فرکانس برای آن وجود ندارد. بااین‌حال، هنوز نمی‌توان مطمئن بود آیا تنها این نمونه‌‌ی خاص از اورکلاک پشتیبانی نمی‌کند یا در تمام نمونه‌های این گرافیک امکان اورکلاک غیرفعال شده است. همچنین باید دید که آیا ابزارهای شخص ثالث دیگر می‌توانند Radeon RX 6400 را اورکلاک کنند یا خیر.

درکل Radeon RX 6400 حتی با قیمت اولیه‌ی ۱۵۹ دلار هم نمی‌تواند کارت‌ گرافیک‌ قابل قبولی در بازار محسوب شود و شاید رقیب مدل‌های سفارشی GTX 1650 با قیمت اولیه‌ی ۲۱۰ دلار باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات