توان مصرفی کارت‌های گرافیکی سری RTX 40 انویدیا احتمالاً تا ۸۵۰ وات خواهد رسید

پنج‌شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شنیده‌ها حاکی از آن است که کارت‌های گرافیکی سری RTX 40 در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی رونمایی خواهند شد و می‌توانند تا ۸۵۰ وات توان مصرفی داشته باشند.
تبلیغات

بر کسی پوشیده نیست که انویدیا در حال توسعه تراشه‌ها و کارت‌های گرافیکی سری RTX 40 است که از قرار معلوم از ریزمعماری Ada Lovelace قدرت می‌گیرند. اکنون افشاگری در توییتر با نام کاربری Greymon55، ادعا می‌کند که نسل بعدی کارت‌های گرافیکی انویدیا احتمالاً در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی رونمایی خواهند شد و از قضا توان مصرفی بسیاری زیادی نیز دارند.

افشاگر یادشده می‌گوید که توان مصرفی کارت‌های گرافیکی سری RTX 40 حتی به بیش از ۴۵۰ وات می‌رسد! نسل بعدی سری جی‌فورس از کانکتور برق جدید PCIe Gen5 بهره خواهد گرفت که ممکن است دلیلی بر توان مصرفی بالای این کارت‌های گرافیکی باشد. گفته می‌شود توان مصرفی بالارده‌ترین کارت‌های گرافیکی این خانواده می‌تواند به ۸۵۰ وات برسد که تقریباً دو برابر بیشتر از RTX 3090 Ti کنونی است.

البته باید به این نکته توجه داشت که احتملاً تنها کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای و پرچم‌دار انویدیا مبتنی‌ بر تراشه AD102 Lovelace دارای چنین توان مصرفی بالایی هستند. تاکنون اطلاعات ضدونقیضی از نسل بعدی تراشه‌های گرافیکی تیم سبز منتشر شده است؛ اما با استناد به برخی گزارش‌های منتشرشده، گمان می‌کنیم که تراشه گرافیکی AD102 بر پایه لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC باشد. افزون‌براین، تراشه مذکور از طراحی یکپارچه با اندازه قالب تخمینی ۶۰۰ میلی‌متر مربع بهره خواهد گرفت.

تراشه AD102 همچنین می‌تواند دارای ۱۸۴۳۲ هسته CUDA باشد. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات احتمالی این تراشه را مشاهده کنید:

پارامتر / مدل

NVIDIA AD102

لیتوگرافی

پنج‌نانومتری (TSMC)

ریزمعماری

NVIDIA Ada Lovelace

GPU Package

یکپارچه

اندازه تخمینی

۶۰۰ میلی‌متر مربع

تعداد بلوک

یک

مگاکلاستر GPU

۱۲ کلاستر GPC

سوپر کلاستر GPU

۷۲ کلاستر TPC

کلاستر GPU

۱۴۴ بلوک SM

تعداد هسته

۱۸۴۳۲ هسته کودا

بیشینه فرکانس پردانده گرافیکی

۲.۲ گیگاهرتز

حافظه و پهنای BUS

GDDR6X 384-bit

حافظه کش L3

مشخص نیست

توان مصرفی شایعه‌شده

۴۵۰ - ۶۵۰ - ۸۵۰ وات

زمان رونمایی

سپتامبر ۲۰۲۲

مدل

GeForce RTX 4090

عملکرد تخمینی

دو برابر بیشتر از GA102

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات