فرایند ساخت ۵ و ۶ نانومتری پردازنده‌های گرافیکی Navi 3X بر‌‌‌‌اساس معماری RDNA 3 تأیید شد

شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از مهندسان ای‌ام‌دی تأیید کرد که پردازنده‌های گرافیکی Navi 31 و Navi 32 و Navi 33 براساس معماری RDNA 3 با فرایند ۵ و ۶ نانومتری ساخته می‌شوند.
تبلیغات

نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی، Navi 3X، براساس معماری RDNA 3 ساخته و برای کارت گرافیک‌های گیمینگ Radeon RX توسعه داده شده‌اند. این پردازنده‌های گرافیک درمقایسه‌با نسل قبلی جهشی چشمگیر در قابلیت پردازش گرافیکی ایجاد می‌کنند.

به‌گزارش Tomshardware، یکی از مهندسان طراحی سیلیکونی ای‌ام‌دی در صفحه‌ی لینکدین خود به چندین محصول این شرکت و جزئیات فرایند ساخت آن‌ها اشاره کرد که هنوز رسماً عرضه نشده‌اند. این شخص به‌طور خاص از چندین پردازنده‌ی گرافیکی Navi 3X که قرار است امسال عرضه شوند و واحد پردازشی شتاب‌دهنده‌ی کاملاً جدیدی به نام Instinct نام برده است.

در قسمتی از این پست (زیرشاخه پروژه‌ها) پروژه‌های فعلی یا گذشته‌‌ی این شخص در ای‌ام‌دی، کار روی پردازنده‌ی گرافیکی Navi31 (با فرایند ساخت ۵ و ۶ نانومتری)، Navi32 (با فرایند ساخت ۵ و ۶ نانومتری)، Navi33 (با فرایند ساخت ۶ نانومتری) و MI300 (با فرایند ساخت ۶ نانومتری) عنوان شده است. این متن نشان می‌دهد که دو پردازنده‌ی گرافیکی Navi 31 و Navi32 طراحی ماژول چندتراشه‌ای (MCM) دارند که با فرایندهای ترکیبی ساخته می‌شوند و نسخه‌ی بزرگ‌تر آن‌ها به‌احتمال زیاد پردازنده‌های گرافیکی هیبریدی خواهند بود.

در پردازنده‌‌های گرافیکی Navi 3X ای‌ا‌م‌دی، اعداد بزرگ‌تر نشان‌دهند‌ه‌ی پردازنده‌های گرافیکی کوچک‌تر هستند و پردازنده‌ی گرافیکی Navi 33 با فرایند ساخت تکی ۶ نانومتری، احتمالاً به طراحی گرافیکی یکپارچه‌ای پایبند است. تولید کارت‌های گرافیک RDNA 3 با ترکیبی از طراحی ماژول چندتراشه‌ای و پردازنده‌های یکپارچه بسیار جالب خواهد بود و ازآن‌جاکه ای‌ام‌دی در سازگاری با پردازنده‌ها و شتاب‌دهنده‌های Instinct سابقه‌ی خوبی دارد، درباره‌ی هیبریدی‌شدن پردازنده‌های گرافیکی مصرف‌کننده بزرگ‌تر دغدغه‌ای وجود نخواهد داشت.

پردازنده‌های گرافیکی Navi 3X در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد و با عنوان سری RX 7000 رادئون ای‌ام‌دی شناخته خواهند شد. با اینکه هنوز درباره‌ی مشخصات این پردازنده‌های گرافیکی مانند هسته، سرعت، حافظه و غیره اطلاعی در دست نیست، شایعات حاکی از آن است که Navi 3X به‌روزرسانی چشمگیری درمقایسه‌با پردازنده‌های گرافیکی نسل قبل خواهد داشت.

دیدن نام واحد پردازشی شتاب‌دهنده‌‌ی Instinct MI300 در پیج لینکدین یکی از مهندسان ای‌ام‌دی اتفاقی خوشایند است. واحد پردازشی فعلی Instinct MI200 نیز به پردازنده‌ی گرافیکی با طراحی ماژول چند‌تراشه‌ای مجهز است که برای پردازنده‌های گرافیکی مصرف‌کننده‌ی عادی استفاده می‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد که Instinct MI300 برای رقابت با پرچم‌داران انویدیا و اینتل بهینه‌سازی و تقویت شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات