تولید کارت گرافیک RTX 3090 Ti به‌دلیل مشکلات سخت‌افزاری و بایوس متوقف شد

یک‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا به‌دلیل مشکلاتی در طراحی سخت‌افزار و بایوس کارت گرافیک RTX 3090 Ti، از شرکای تجاری خود خواست موقتاً فرایند تولید این محصول را متوقف کنند.
تبلیغات

انویدیا در نمایشگاه CES 2022 کارت گرافیک قدرتمند RTX 3090 Ti را معرفی کرد و مدعی شد که عملکرد این کارت گرافیک در‌مقایسه‌‌با مدل RTX 3090 حدود ۱۲٫۵ درصد بهبود پیدا کرده است.

حالا به‌گزارش Tomshardware، انویدیا از شرکای الحاقی (AIB) خود درخواست کرده است تا تولید این کارت‌ گرافیک غول‌پیکر را موقتاً متوقف کنند. هنوز ماهیت دقیق این درخواست مشخص نیست؛ اما با‌‌توجه‌‌‌به گزارش‌هایی که ۲۴ دی ۱۴۰۰ مبنی‌بر مشکلات سخت‌افزاری و بایوس کارت گرافیک انویدیا RTX 3090 Ti منتشر شد، این امکان وجود دارد که محصول پرچم‌دار انویدیا کمی دیرتر از حد انتظار به بازار عرضه شود.

خبر درخواست توقف تولید RTX 3090Ti بدون ذکر دلیل منتشر شده است و برخی دلیل این توقف تولید را مشکلات بایوس و سخت‌افزاریِ گزارش‌شده می‌دانند؛ ولی هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه مشکلاتی در بایوس یا سخت‌افزار ممکن است انویدیا را به توقف موقت تولید بعد از اقدام به تولید انبوه مجبور کرده باشد.

معمولاً گرمای بیش‌از‌حد درنتیجه‌ی سرمایش نامناسب یا ولتاژ بیش‌از‌حد، انتخاب اجزای اشتباه یا ضعیف، داشتن مشکلات با برنامه‌های انتخابی و ناسازگاری با سخت‌افزارهای خاص عرضه‌‌ی محصولات جدید را با مشکل مواجه می‌کنند و توسعه‌دهندگان نیز برای اجتناب از قرارگرفتن در چنین وضعیتی، عرضه‌ی محصول مدنظرشان را به‌تعویق می‌اندازند.

nvidia-ces-2022-geforce-rtx-3090-ti

انویدیا هیچ‌وقت دقیقاً و رسماً تاریخ عرضه‌ی کارت گرافیک RTX 3090Ti را مشخص نکرد و تنها اعلام کرده بود که اواخر ژانویه‌ی ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) اطلاعات بیشتری منتشر خواهد کرد.

این شرکت حتی مشخصات واقعی کارت گرافیک غول‌پیکر خود را در زمان معرفی فاش نکرده و فقط اعلام کرده بود که RTX 3090Ti از ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی ویدئویی GDDR6X با نرخ انتقال داده ۲۱ گیگاترنسفربرثانیه، قابلیت پردازش ۴۰ ترافلاپس عملیات سایه‌زنی، ۷۸ ترافلاپس عملیات رهگیری پرتو و ۳۲۰ ترافلاپس عملیات تنسور (هوش مصنوعی) بهره می‌برد.

با چنین مشخصاتی به‌جرئت می‌توان گفت این کارت گرافیک در زمان عرضه، یکی از بهترین و البته گران‌ترین کارت‌های گرافیکی در سراسر جهان خواهد بود. براساس اطلاعات غیررسمی، کارت گرافیک RTX 3090 Ti از پردازنده‌ی گرافیکی کاملاً فعال GA102 با ۱۰،۷۵۲ هسته‌ی CUDA و ۱۱۲ واحد نقشه‌برداری بافت، ۸۴ رندر بک‌اِند و ۳۳۶ هسته ردیابی پرتو استفاده می‌کند.

در ابتدا، منابع غیررسمی تاریخ عرضه‌ی کارت گرافیک پرچم‌دار انویدیا را ۲۷ ژانویه (۷ بهمن ۱۴۰۰) اعلام کرده بودند؛ اما حالا طبق اطلاعات جدید، به‌نظر می‌‌رسد که هنوز تا مشاهده‌ی این محصول در بازار زمان زیادی در پیش است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات