AMD از پردازنده‌های گرافیکی جدید سری رادئون ۶۰۰۰، مخصوص لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
مطالعه 4 دقیقه
اِی اِم دی در جریان رویداد CES ۲۰۲۲ از تراشه گرافیکی Radeon RX 6850M XT مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری رونمایی کرد؛ تراشه‌ای که در بطن لپ‌تاپ‌های بالارده ۲۰۲۲ تعبیه خواهد شد.
تبلیغات

طبق روال هر سال، رویداد CES به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد حوزه فناوری در حال برگزاری است و شرکت‌های فناوری زیادی از این رویداد به‌عنوان ویترینی برای نمایش جدیدترین محصولات و دستاوردهایشان استفاده می‌کنند. طبیعتا AMD نیز از این قائده مستثنی نیست و دقایقی پیش جدیدترین دستاورد گرافیکی خود را برای تعبیه در بطن نوت‌بوک‌های ۲۰۲۲ رونمایی کرد.

اِی اِم دی پس از سال‌ها عقب‌ماندن از رقبایش در حوزه پردازنده‌های گرافیکی کلاس نوت‌بوک، با پردازنده‌های موبایلی Ryzen 5000 و گرافیک Radeon RX 6000M، مانند ققنوسی از زیر خاکستر بلند شد و دنیای لپ‌تاپ‌ها را به چالش کشید. حال، این شرکت نسخه‌ای قوی‌تر از گزینه‌های گرافیکی پرچم‌دار لپ تاپ خود را به‌همراه نسخه‌های کم‌مصرف‌تر برای استفاده در نوت‌بوک‌های فوق باریک رونمایی کرده است تا بار دیگر هنرش را در طراحی پردازنده‌های گرافیکی به رخ رقبا بکشد.

در ابتدا، AMD سه پردازنده موبایلی جدید از خانواده Radeon RX 6000M را معرفی کرد. نخستین تراشه گرافیکی تیم قرمز Radeon RX 6850M XT نام دارد و ظاهراً پردازش‌های گرافیکی نوت‌بوک‌های بالارده را تضمین خواهد کرد. تراشه یادشده به‌نوعی جایگزینی برای Radeon RX 6800M کنونی محسوب می‌شود و از لیتوگرافی ساخت ۷ نانومتری بهره می‌گیرد. این در حالی است که شایعات پیش از معارفه حاکی از آن بودند که RX 6850M XT مبتنی‌بر لیتوگرافی ۶ نانومتری خواهد بود که به اِی‌اِم‌دی این امکان را می‌داد تا ترانزیستورهای بیشتری را در همان سطح سیلیکون قبلی جای بدهد و متعاقبا باتوجه به نزدیکی ترانزیستورها به یکدیگر بهره‌وری و عملکرد تراشه بیش‌ازپیش افزایش دهد. بااین‌حال، به‌نظر می‌سد که غول طراح تراشه جهان از گذار به فرایند ساخت جدید در این تراشه گرافیکی صرف‌نظر کرده است.

AMD می‌گوید که پردازنده گرافیکی جدیدش از حافظه ۱۲ گیگابایتی GDDR6 با باس ۱۹۲ بیتی استفاده می‌کند و قدرت خود را از تراشه‌ی Navi 22 مبتنی‌بر معماری RDNA 2 می‌گیرد. معماری یادشده بهبود درخورتوجهی را به‌ازای هر وات نوید می‌دهد. از دیگر مشخصات RX 6850M XT می‌توان به توان مصرفی ۱۶۵ واتی اشاره کرد که پیشرفتی چشمگیر درمقایسه‌با توان مصرفی ۲۳۰ واتی Radeon RX 6800M است.

به‌طورکلی، ادعا می‌شود پردازنده یادشده در پردازش‌های گرافیکی تا ۷ درصد و در سرعت حافظه تا ۱۴ درصد سریع‌تر از سایر مدل‌های این خانواده است است؛ بنابراین انتظار می‌رود Radeon RX 6850M XT گزینه‌ای مناسب برای نوت‌بو‌های گیمینگ بالارده باشد.

نام واحد پردازشی گرافیکی

معماری

مساحت

هسته

بیشینه‌ی کلاک

باس

گنجایش حافظه

حداکثر توان گرافیکی

AMD Radeon RX

6850M XT

Navi 22 Refresh

هنوز مشخص نیست

هنوز مشخص نیست

۲،۴۶۳ مگاهرتز

۱۹۲ بیتی

۱۲ گیگابایت GDDR6

(۹۶ مگابایت کش Infinity)

۱۶۵ وات

AMD Radeon RX 6800M

Navi 22

۳۳۴٫۵ میلی‌متر‌مربع

۲۵۶۰

۲٬۳۰۰ مگاهرتز

۱۹۲ بیتی

۱۲ گیگابایت GDDR6

(۹۶ مگابایت کش Infinity)

بیش از ۱۴۵ وات

AMD Radeon RX 6700M

Navi 22

۳۳۴٫۵ میلی‌متر‌مربع

۲۳۰۴

۲٬۳۰۰ مگاهرتز

۱۶۰ بیتی

۱۰ گیگابایت GDDR6

(۸۰ مگابایت کش Infinity)

۱۳۵ وات

AMD Radeon RX 6600M

Navi 23

۲۳۷ میلی‌متر‌مربع

۱۷۹۲

۲٬۱۷۷ مگاهرتز

۱۲۸ بیتی

۸ گیگابایت GDDR6

(۳۲ مگابایت کش Infinity)

۱۰۰ وات

AMD Radeon RX 6500M

Navi 23

هنوز مشخص نیست

۱۵۳۶

۲،۱۹۱ مگاهرتز

۱۲۸ بیتی

۸ گیگابایت GDDR6

(۳۲ مگابایت کش Infinity)

۷۵ وات

AMD Radeon RX 6400M

Navi 24

هنوز مشخص نیست

۱۲۸۰

هنوز مشخص نیست

۶۴ بیتی

۴ گیگابایت GDDR6

۵۰ وات

AMD Radeon RX 6300M

Navi 24

هنوز مشخص نیست

۱۰۲۴

۱،۵۱۲ مگاهرتز

۶۴ بیتی

۲ گیگابایت GDDR6

۲۵ وات

از قرار معلوم، پردازنده گرافیکی مورد بحث دارای ۱۲ گیگابایت VRAM از نوع GDRR6 با حداثر سرعت ۱۸ گیگابیت‌برثانیه است. علاوه‌براین، VRAM روی یک رابط حافظه ۱۹۲ بیتی کار می‌کند که به موجب آن، پهنای باند حافظه تا ۴۳۲ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد. RX 6850M XT همچنین دارای ۴۰ کلاستر Compute Unit است که درمجموع ۶۴ پردازنده جریانی تولید می‌کند و به بیشینه کلاک ۲،۴۶۳ مگاهرتز دست می‌یابد.

پردازنده دیگر در این خانواده Radeon RX 6650M است که AMD می‌گوید می‌تواند تا ۲۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌های موجود Radeon RX 6600M باشد. دراین‌میان، دو تراشه Radeon RX 6300M ​​و 6500M جدید نیز وجود دارد که برای نوت‌بوک‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر در نظر گرفته شده‌اند. ادعا می‌شود که آن‌ها تا ۲۰۰ درصد سریع‌تر از لپ‌تاپ‌های موجود هستند که از پردازنده‌های گرافیکی سطح پایه GeForce MX450 انویدیا استفاده می‌کنند.

AMD همچنین خانواده پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 6000S را نیز رونمایی کرده است که براساس فرایند ۶ نانومتری TSMC ساخته و برای بهره‌وری بسیار بالا بهینه‌سازی شده‌اند تا بتوان از تراشه‌ها در طراحی‌های نوت‌بوک‌هایی تا ۲۰ درصد باریک‌تر از گذشته استفاده کرد. اسکات هرکلمن، رئیس بخش رادئون می‌گوید که تراشه‌های 6000S در لپ‌تاپ‌هایی که کمتر از ۲۰ میلی‌متر یا تقریباً سه چهارم اینچ ضخامت دارند، تعبیه خواهد شد.

این خانواده دارای سه عضو است. قوی‌ترین مدل Radeon RX 6800S نام دارد و حداکثر تنظیمات گرافیکی ۱۰۰ فریم‌برثانیه را هدف قرار می‌دهد، البته مشخص نیست این ادعا در چه رزولوشن و مربوط به چه بازی‌هایی است. Radeon RX 6700S نیز درست مانند مدل قبلی می‌تواند در اجرای بازی‌ها به ۱۰۰ فریم برثانیه برسد؛ درحالی‌که Radeon RX 6600S به‌عنوان آخرین پیکربندی، ۸۰ فریم‌برثانیه را در بازی‌ها ارائه خواهد داد.

هرکلمن می‌گوید که این تراشه‌ها بر پایه پردازنده‌های گرافیکی Radeon 6000M هستند؛ اما ظاهراً با تغییر سرعت کلاک و مؤلفه‌های دیگر، برای بهره‌وری انرژی بیشتر بهینه شده‌اند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات