احتمال طراحی کارت‌های گرافیک‌ سری RTX 40 با تراشه‌ ۵ نانومتری TSMC

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس شایعه‌ای که در مورد نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا موسوم به Ada Lovelace منتشر شده، طراحی این سری با استفاده از تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC قطعی شده است.
تبلیغات

طی روزهای گذشته، منابع مختلف به انتشار اطلاعات غیر رسمی از نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی AMD و انویدیا مبتنی بر معماری RDNA3 و Hopper/Lovelace پرداختند. کاربر Greymon55 در توییتر، امروز اطلاعات مهمی دراین‌باره منتشر کرده است. به ادعای این کاربر، طراحی پردازنده‌های گرافیکی Lovelace با استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC به مراحل نهایی رسیده است و قطعاً در نسل بعدی محصولات انویدیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این منبع ادعا می‌کند فرایند طراحی به‌طور کامل به پایان رسیده است و دیگر تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

نهایی شدن طراحی پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace به‌ این معنی است که احتمالاً اطلاعاتی که طی هفته‌های اخیر در اینترنت منتشر شده‌اند، تا حد زیادی به واقعیت نزدیک هستند؛ البته هنوز جزئیاتی از معماری تراشه‌های این سری به‌ دست ما نرسیده است.

منبع منتشرکننده‌ی این اطلاعات با اطمینان مدعی شده است که معماری پردازنده‌های این سری بر فرایند ۵ نانومتری TSMC مبتنی خواهد بود؛ اما مطمئن نیست در اینجا منظور N5 است یا N5P. در شایعات قبلی تنها به تراشه‌های ۵ نانومتری این سری اشاره شده بود و صحبتی از نام TSMC یا سامسونگ به‌عنوان شرکت سازنده‌ی آن نبود.

توییت های مربوط به شایعات GeForce RTX 40 “Ada Lovelace

kopite7kimi به‌عنوان یکی از افشاگران شناخته‌شده‌ی اطلاعات انویدیا که قبلاً هم مشخصات فنی تمامی مدل‌های سری Ampere را یک ماه مانده به اعلام رسمی، درست پیش‌بینی کرده بود، هنوز مطمئن نیست انویدیا در کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 40 از پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace استفاده کند؛ این در حالی است که او در ماه می این مسئله را مطرح کرده بود.

درواقع احتمال دارد استراتژی انویدیا به عملکرد تراشه‌های رقیب، به‌ویژه AMD RDNA3 بستگی داشته باشد؛ تراشه‌هایی که گفته می‌شود برای اولین بار از طراحی MCM در مصارف گیمینگ استفاده خواهند کرد؛ بنابراین، Kopite می‌گوید همچنان این احتمال وجود دارد که انویدیا ابتدا به‌جای AD102، پردازنده‌های گیمینگ Hooper مانند GH202 را عرضه کند.

Moore’s Law is Dead به‌عنوان یکی دیگر از این منابع مطلع، این احتمال را مطرح کرده است که Lovelace فقط به پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ اشاره نداشته باشد. گفته می‌شد شاید انویدیا پردازنده‌های مورد استفاده در سیستم‌هایی مانند خودروی خودران (با نام احتمالی Orin) را نیز در این سری جا بدهد. به ادعای این یوتیوبر، انویدیا صراحتاً گفته است سری Orin بر مبنای معماری Ampere ساخته می‌شود؛ اما این شرکت تاکنون به سری Orin به‌عنوان یک خانواده از محصولات خود اشاره نکرده است و این احتمال وجود دارد که این خانواده شامل Lovelace نیز  باشد.

این افشاگر همچنین از احتمال معرفی مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر برای خارج کردن AMD از دور رقابت در این سطح صحبت کرده است و این موضوع را بسیار مهم می‌داند.

شایعات مربوط به GeForce RTX 40 “Ada Lovelace

اما موضوعی که بیشتر این منابع روی آن اتفاق نظر داشتند، زمان عرضه کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 40 است. گفته می‌شود انویدیا تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ اقدام به به‌روزرسانی کارت‌های گرافیک‌ گیمینگ نخواهد کرد که البته اتفاق غیر منتظره‌ای نیست. این شرکت در مورد عرضه ۲ سال یک بار هریک از معماری پردازنده‌های خود بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کند.

در مورد مشخصات فنی پردازنده‌های نسل بعد انویدیا، تنها شایعه‌ی مربوط به ساختار داخلی GPU در دسامبر سال گذشته را در اختیار داریم که توسط Kopite مطرح شده بود. بر این اساس گفته می‌شود GPU پرچم‌دار این سری (AD102) باید به ۱۴۴ مولتی‌پردازنده جریانی مجهز شود که در بیشترین حالت، ۱۸۴۳۲ هسته CUDA دارد. مسلماً این شرکت برای مقابله با محدودیت‌های عرضه تراشه‌، یک نسخه ضعیف‌تر را به بازار معرفی خواهد کرد؛ مانند چیزی که در Ampere GA102 شاهد آن بودیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات