ری‌تریسینگ روی کنسول‌ها بهتر از کارت‌های گرافیک انویدیا عمل می‌کند

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
مدیر ارشد فنی استودیو 4A Games در مصاحبه‌ای از برتری نسبی فناوری ری‌تریسینگ AMD روی کنسول‌های نسل‌نهمی درمقایسه‌با کارت‌های گرافیک RTX 30 انویدیا خبر داد.
تبلیغات

از چندی پیش کنسول‌های نسل‌نهمی به بازار راه یافته‌اند؛ کنسول‌هایی که علاوه‌بر سخت‌افزاری توانمند، ویژگی‌های نرم‌افزاری ازجمله قابلیت ری‌تریسینگ (Ray-Tracing) را به‌همراه دارند. این ویژگی مدتی است که در برخی از بازی‌های رایانه‌ی شخصی در‌اختیار گیمرها قرار دارد؛ اما با عرضه‌ی کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و سری اس، نوبت به گیمرهای کنسولی نیز رسیده است تا بازی‌ها را با فناوری ری‌تریسینگ بتوانند تجربه کنند.

در‌حال‌حاضر، بسیاری از اهالی صنعت بازی‌های ویدئویی امیدوار هستند ری‌تریسینگ در کل این صنعت به‌ استاندارد تبدیل شود. درحالی‌که انویدیا شرکتی پیشرو در زمینه‌ی نهادینه‌سازی و بهبود این فناوری گرافیکی روی پی‌سی محسوب می‌شود، AMD نیز بیکار ننشسته است و از چندی پیش با فناوری ری‌تریسینگ اختصاصی خود روی کنسول‌های نسل‌نهمی سونی و مایکروسافت، وارد گردونه‌ی رقابت با انویدیا شده است.

الکساندر شیشکوفسوف، مدیر ارشد فنی استودیو 4A Games، به‌تازگی در مصاحبه با وب‌سایت Wccftech، درباره‌ی فناوری ری‌تریسینگ کارت‌های گرافیکی سری RTX 30 انویدیا صحبت کرده است و آن را با فناوری مشابه در پردازنده‌های گرافیکی AMD موجود در کنسول‌های نسل جدید مقایسه می‌کند.

شیشکوفسوف می‌گوید با اینکه فناوری موجود در کارت‌های انویدیا درمقایسه‌با کنسول‌ها در دسته‌ی دیگری قرار می‌گیرند، شیوه‌ی استفاده‌ی AMD از ری‌تریسینگ منعطف‌تر است و استودیو 4A Games با استفاده از فناوری اختصاصی AMD می‌تواند کارهایی روی نسخه‌ی کنسولی بازی‌ها انجام دهد که روی کامپیوتر امکان انجامشان وجود ندارد.

گفتنی است استودیو 4A Games به‌‌دلیل ساخت مجموعه‌بازی‌های Metro شناخته شده است؛ بازی‌هایی که هر نسخه‌ از آن‌ها در زمان عرضه، بنچمارک گرافیکی برای پی سی‌محسوب می‌شدند.

شیشکوفسوف دراین‌باره توضیح می‌دهد:

کارت‌های سری ۳۰۰۰ انویدیا در زمینه‌ی عملکردشان در ری‌تریسینگ کاملا در دسته‌ی جداگانه‌ای قرار می‌گیرند و با کنسول‎‌ها ‌مقایسه‌شدنی نیستند. درواقع، شیوه‌ی استفاده‌ی ترکیبی AMD از ری‌تریسینگ ذاتا ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متفاوتی از انویدیا دارد. این موضوع مخصوصا در طراحی تشعشع‌های نوری واگرا (پخش‌شونده) خود را نشان می‌دهد. ویژگی مهم فناوری AMD این است که از انویدیا انعطاف‌پذیرتر است و راه‌های زیادی برای طراحی گرافیکی پیش پای سازندگان می‌گذارد. این موضوع همیشه نکته‌ای مثبت در کنسول‌ها و درنهایت کنسول گیمرها است. در‌حال‌حاضر، با استفاده از فناوری ری‌تریسینگ AMD کارهایی انجام می‌دهیم که در پی‌سی امکان انجامشان نیست.

درادامه، از شیشکوفسوف سؤال می‌شود «اگر همین‌طور‌که به جلو حرکت می‌کنیم، استفاده از فناوری ری‌تریسینگ در بازی‌ها به امری معمول تبدیل خواهد شد؟» و او پاسخ می‌دهد احتمالا همین اتفاق خواهد افتاد و اینکه از ری‌تریسینگ می‌توان در بخش‌هایی غیر از بهبود جلوه‌های بصری در بازی‌ها استفاده کرد. او می‌گوید: «جواب کوتاه این است: بله، در بازه‌های آینده متداول‌شدن ری‌تریسینگ را شاهد خواهیم بود. در‌ضمن، این فناوری قرار نیست فقط برای گرافیک بازی‌ها استفاده شود.»

مقاله‌های مرتبط:

    شیشکوفسوف در همین مصاحبه درباره‌ی سخت‌افزار ضعیف کنسول ایکس باکس سری اس و دردسرش برای سازندگان بازی در آینده صحبت می‌کند و می‌گوید استودیو 4A Games خود را با فرکانس متغیر پردازنده‌های اصلی و گرافیکی پلی استیشن 5 تطبیق داده است. 4A Games دیروز بازی Metro Exodus: Enhanced Edition رونمایی کرد که نسخه‌ی پی‌سی آن قرار است بهار ۲۰۲۱ منتشر شود. نسخه‌ی کنسول‌های نسل‌نهمی نیز در تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد. افزون‌براین، این استودیو جزئیاتی از آپگرید‌های گرافیکی نسخه‌ی Enhanced Edition بازی برای پی‌سی و کنسول‌های نسل جدید ارائه داده است.

    دیدگاه شما کاربران درباره‌ی این خبر چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات