سامسونگ تا سال ۲۰۲۱ احتمالا از Radeon RDNA شرکت AMD استفاده خواهد کرد

سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پیش‌ازاین اعلام شده بود AMD قصد دارد لایسنس فناوری Radeon RDNA را به سامسونگ اعطا کند. حال می‌دانیم این فناوری گرافیکی در دو سال آینده، در گوشی‌های هوشمند نیز استفاده خواهد شد.
تبلیغات

سامسونگ در جریان اعلام گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی پیشین خود، اعلام کرد تا دو سال آینده از AMD IP استفاده خواهد کرد؛ درحالی‌که براساس گزارش تامز‌هاردوِر، AMD تأیید کرده به‌خاطر همکاری با سامسونگ، به درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری دست یافته است. یکی از مقام‌های سامسونگ که نامی از او فاش نشده، درباره‌ی فناوری RDNA گفت:

انتظار داریم این فناوری گرافیکی تا دو سال آینده در محصولات مختلف استفاده شود.

این موضوع پیامدهایی در بخش تراشه‌های پردازشی موبایلیِ سامسونگ در پی خواهد داشت. این تغییر در تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایی نمایان خواهد شد که به پردازنده‌های سری اکسینوس مجهز شده‌اند. البته، محصولات سامسونگ در نواحی مختلف جهان با پردازنده‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شود؛ به همین دلیل، امکان دارد همه‌ی کاربران این تغییر را مشاهده نکنند. به‌عنوان مثال، گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ در بازار آمریکای‌شمالی با پردازنده‌ی اسنپدراگون به بازار عرضه می‌شود؛ ولی در بازار خاورمیانه معمولا تراشه‌ی به‌کاررفته در محصولات این شرکت از سری اکسینوس است.

استفاده از فناوری Radeon RDNA شرکت AMD می‌تواند به سامسونگ کمک کند بدون نیاز به هزینه‌ی زیاد برای تحقیق و توسعه و طراحی، عملکرد گرافیکی تراشه‌های ساخت خود را بهبود دهد.

معماری تراشه‌های ساخت AMD

معماری تراشه‌های گرافیکی سری Radeon RDNA از جدیدترین فرایند ۷ نانومتری Navi بهره می‌برد که از این نظر به Radeon RX 5700 XT شباهت دارد. این مشخصه باعث شده است عملکرد گرافیکی بین پردازنده‌های رده‌بالای گرافیکی AMD و انویدیا به یکدیگر نزدیک‌تر شود. علاوه‌بر‌این، انتظار می‌رود این معماری جدید به‌زودی در نسل بعدی کنسول‌های بازی‌های ویدئویی به‌کار گرفته شود.

ساختار مذکور به سامسونگ اجازه می‌دهد دستگاه‌هایی تولید کند که عملکرد آن‌ها همانند عملکرد پردازنده‌های گرافیکی AMD است؛ اما فضای کاری آن متفاوت خواهد بود. سامسونگ درعوض روی دستگاه‌های همراه مثل گوشی‌های هوشمند تمرکز خواهد کرد؛ بدین‌ترتیب بازار پردازنده‌های گرافیکی کامپیوترهای رو‌میزی و لپ‌تاپ‌ها همچنان دراختیار AMD خواهد بود و در استفاده از فناوری RDNA رقابت شدیدی بین دو شرکت مذکور وجود نخواهد داشت.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم در دو سال آینده با ورود فناوری RDNA به دستگاه‌های همراه و کامپیوترها، چه تغییری در قدرت پردازش گرافیکی و روش اجرای بازی‌ها اعمال خواهد شد.

دیدگاه شما درباره‌ی این موضوع چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات