AMD از کارت گرافیک رادئون VII با معماری نسل دوم وگا و لیتوگرافی ۷ نانومتری رونمایی کرد

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
AMD دقایقی پیش از پرچم‌دار جدید کارت‌های گرافیک خود بر پایه‌ی نسل دوم معماری وگا رونمایی کرد.
تبلیغات

دکتر لیزا سو مدیرعامل AMD دقایقی پیش به طور رسمی پرچم‌دار جدید کارت‌های گرافیک وگا را معرفی کرد. رادئون ۷ (Radeon VII) جدیدترین کارت گرافیک این شرکت است که به گفته‌ی مدیرعامل AMD محصولی ایده‌آل برای گیمرها است و توانایی زیادی در اجرای جدیدترین عناوین دنیای بازی دارد. در حالی که در ابتدای مراسم، مدیرعامل AMD از کارت گرافیک رادئون RX 590X به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل و مقرون به صرفه برای انجام بازی‌های FULL HD نام برد، رادئون VII را بهترین نمونه‌ی موجود برای انجام بازی‌ها در رزولوشن 4K معرفی کرد.

کارت گرافیک رادئون 7 وگا -AMD Radeon VII Vega

البته آن دسته از کاربرانی که به خوبی با دنیای پردازنده‌ها و محصولات موجود در آن آشنا هستند، می‌دانند در واقع AMD پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی را معرفی نکرده است و تنها مدل Vega 20 که پیش‌تر برای کاربری‌های تجاری و صنعتی عرضه شده بود، را اکنون در دسترس کاربران عادی قرار داده است. رادئون ۷ از ۶۰ واحد پردازشی (از ۶۴ واحد وگا ۲۰) بهره می‌برد که ۴ واحد کمتر از وگا ۶۴ است؛ البته این نقص به کمک فرکانس کاری بالاتر برطرف شده است. وگا ۲۰ از همان روز اول عرضه به بازار، هیچ‌گاه با هدف بروزرسانی وگا ۱۰ (نام کد کارت گرافیک وگا ۶۴) توسعه نیافته بود و در واقع برای عرضه در کنار برادر ضعیف‌تر خود برنامه‌ریزی شده بود. 

کارت گرافیک رادئون VII از ۶۰ واحد پردازشی نسل دوم وگا و ۳۸۵۰ هسته‌ی پردازشی استریم AMD بهره می‌برد که البته به لطف تغییرات در بخش حافظه و واحد‌های خروجی رندر (ROP)، توانایی به مراتب بالاتری نسبت به نمونه‌ی پیشین این معماری دارد. همچنین استفاده از لیتوگرافی پیشرفته‌تر به AMD اجازه‌ی افزایش فرکانس کاری پردازنده را تا ۱۸۰۰ مگاهرتز داده است. در حالی که وگا ۶۴ حداکثر در فرکانس بوست ۱۵۳۶ مگاهرتز فعالیت می‌کرد. غول آمریکایی دنیای پردازنده‌های X86، در کارت گرافیک رادئون ۷ از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی HBM2 از طریق رابط ۴۰۹۶ بیتی (در برابر ۲۰۴۸ بیتی وگا ۶۴) بهره برده است تا بدین ترتیب این کارت گرافیک برای اولین بار به رکورد یک ترابایت پهنای باند برسد؛ دو برابر بیشتر از عملکرد وگا ۶۴ در این بخش.

کارت گرافیک رادئون 7 وگا -AMD Radeon VII Vega

لیزا سو در جریان کنفرانس از بهبود ۲۵ درصدی نسل دوم وگا به ازای توان برابر خبر داد. این موضوع شاید همان مشکل ناشناخته‌ی وگا ۵۶ و ۶۴ بود که با وجود توان بسیار بالای پردازشی، عملکرد مناسبی در اجرای بازی‌ها و شرایط کاری واقعی نداشتند؛ اکنون افزایش تعداد ROP و پهنای باند در رادئون ۷ می‌تواند توان واقعی معماری وگا را نشان دهد. 

مشخصات/پردازنده

Radeon VII

Radeon RX Vega 64

Radeon RX 590

تعداد پردازنده‌ی استریم

۳۸۴۰ (۶۰ واحد پردازشی)

۴۰۹۶ (۶۴ واحد پردازشی)

۲۳۰۴ (۳۶ واحد پردازشی)

ROP

۱۲۸

۶۴

۳۲

فرکانس پایه

-

۱۲۴۷ مگاهرتز

۱۴۶۹ مگاهرتز

فرکانس بوست

۱۸۰۰ مگاهرتز

۱۵۴۶ مگاهرتز

۱۵۴۵ مگاهرتز

نوع حافظه

HBM2

HBM2

GDDR5

پهنای BUS حافظه

۴۰۹۶ بیت

۲۰۴۸ بیت

۲۵۶ بیت

ظرفیت حافظه VRAM

۱۶ گیگابایت

۸ گیگابایت

۸ گیگابایت

توان پردازشی 

۱۳.۸ ترافلاپس

۱۲.۷ ترافلاپس

۷.۱ ترافلاپس

TDP

۳۰۰ وات (احتمالا)

۲۹۵ وات

۲۲۵ وات

فرآیند ساخت

۷ نانومتری TSMC

۱۴ نانومتری گلوبال فاندریز

۱۲ نانومتری گلوبال فاندریز/سامسونگ

تعداد ترانزیستور

۱۳.۲ میلیارد

۱۲.۵ میلیارد

۵.۷ میلیارد

قیمت

۶۹۹ دلار

۵۹۹ دلار

۲۷۹ دلار

با توجه به آمار به نمایش گذاشته در کنفرانس، رادئون VII عملکرد فوق‌العاده‌ای در محسابات سه‌بعدی آنی در نرم‌افزار و بازی‌های مختلف دارد. AMD از طریق ارایه‌ی نتایج برخی آزمایشات، بهبود ۲۷ درصدی در نرم‌افزارهای بلندر و داوینچی‌، ۲۹ درصدی در ادوبی پریمیر و ۶۲ درصدی در لوکس‌مارک و در مقایسه با کارت گرافیک وگا ۶۴ را به نمایش گذاشت. 

رادئون VII همچنین در بخش بازی نیز بهبود پردازشی قابل توجهی را نسبت به پرچم‌دار پیشین AMD تجربه کرده است؛ ۳۵ درصد عملکرد بهتر در بتلفیلد V، بیش از ۴۲ درصد در Strange Brigade و ۲۵ درصد در فورتنایت، بخشی از بهبود‌های قوی‌ترین کارت‌گرافیک AMD نسبت به وگا ۶۴ است.

AMD در مراسم رونمایی از رادئون ۷، میزان مصرف نامی آن را اعلام نکرد. با این حال با توجه به مصرف ۳۰۰ واتی پردازنده‌ی گرافیکی MI50 (نمونه‌ی ۷ نانومتری مشابه با رادئون ۷ برای مصارف تجاری)، پیش‌بینی TDP یکسانی می‌شود. بدین ترتیب احتمالا با توجه به تمرکز AMD بر عملکرد یکسان با رقیب سنتی خود و قیمت کمتر، این شرکت توجه چندانی به مصرف انرژی پردازنده خود نداشته و از این لحاظ قافیه را به آن خواهد باخت. 

کارت گرافیک رادئون 7 وگا -AMD Radeon VII Vega

در حالی که شایعات پیش‌تر منتشر شده‌، از عرضه‌ی کارت گرافیکی نه چندان توانمند و صرفا برای رقابت با 1080Ti انویدیا خبر می‌‌داد، مدیرعامل AMD به نمایش نتایج بنچمارک مقایسه‌ی رادئون ۷ با RTX 2080 انویدیا در سه بازی مختلف پرداخت؛ طی نتایج منتشر شده، توان پردازشی کارت گرافیک جدید AMD با رقیب توانمند خود در سطح یکسانی قرار دارد. RTX 2080 در حال حاضر پس از RTX 2080Ti قدرتمندترین محصول انویدیا برای کاربران و گیمرها است. اینطور که به نظر می‌رسد، جنگ کارت‌های گرافیک در سال ۲۰۱۹ بسیار جذاب‌تر از گذشته ادامه خواهد داشت. البته برای بررسی دقیق‌تر عملکرد رادئون ۷ در مقایسه با تراشه‌های انویدیا، باید منتظر عرضه‌ی نهایی این کارت گرافیک ماند.

یکی دیگر از مواردی که رقابت آینده‌ی AMD و انویدیا را جذاب‌تر خواهد کرد، عدم بهره بردن کارت‌های گرافیکی AMD از فناوری Raytracing است. اما در طرف مقابل این شرکت در جدید‌ترین محصول خود، اقدام به افزایش حافظه‌ی رم اختصاصی تا ۱۶ گیگابایت داده است؛ جایی که RTX 2080 با توجه به برنامه‌ی پیشین انویدیا، تنها با تغییر معماری روبرو شده و حافظه‌ی VRAM آن افزایش نداشته است. بدین ترتیب شاید در درازمدت استفاده از حافظه‌ی بیشتر به‌خصوص برای انجام بازی‌ها در رزولوشن 4K، به نفع رادئون VII تمام شود. 

کارت گرافیک رادئون 7 وگا -AMD Radeon VII Vega

AMD رادئون VII از ۷ فوریه و با قیمت ۶۹۹ دلار و به صورت مستقیم از فروشگاه این شرکت به فروش خواهد رسید؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ AMD رخ می‌دهد. این در حالی است که انویدیا RTX 2080 را با قیمت ۷۹۹ دلار به فروش می‌رساند. همچنین کاربران اگر اقدام به پیش‌خرید کارت گرافیک رادئون بکنند، عناوین بازی Resident Evil 2 ،Devil May Cry 5 و The Division 2 را نیز به عنوان باندل دریافت خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات