فوری: مشخصات کامل PS5 Pro لو رفت؛ کنسول پرقدرت جدید سونی

دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
پلی استیشن ۵ دیسک خور- PS5
وب‌سایت ورج مشخصات کامل پلی استیشن ۵ پرو را فاش کرد. این کنسول قرار است در بخش گرافیکی ۴۵ درصد تقویت شود.
تبلیغات

سونی در حال آماده‌شدن برای رونمایی مدل قدرتمندتری از کنسول پلی استیشن ۵ است و احتمالا این اتفاق قبل از پایان سال ۲۰۲۴ رنگ حقیقت به خود می‌گیرد. پس از افشای اولیه‌ی مشخصات پلی استیشن ۵ پرو، حالا وب‌سایت ورج می‌گوید به فهرست کامل مشخصات این کنسول دسترسی پیدا کرده است.

بر اساس ادعای منابع آگاه، سونی از توسعه‌دهندگان خواسته است که مطمئن شوند بازی‌هایشان با PS5 Pro سازگاری داشته باشد. این کنسول تمرکز ویژه‌ای بر بهبود عملکرد رهگیری پرتو خواهد داشت.

مشخصات فنی پلی استیشن ۵ پرو سونی؛ از تقویت GPU تا تغییرات اندک CPU

پلی استیشن ۵ پرو که با اسم رمز Trinity شناخته می‌شود، به پردازنده‌ی گرافیکی پرقدرت‌تر و حالت سریع‌تر برای پردازنده‌ی مرکزی مجهز خواهد بود.

اطلاعات فاش‌شده حاکی از آن هستند که پلی استیشن 5 پرو سونی در زمینه‌ی رهگیری پرتو حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و برخی از بازی‌ها را با وضوح و نرخ فریم بالاتر از پلی استیشن ۵ اجرا خواهد کرد.

پلی‌استیشن ۵ پرو در زمینه‌ی رهگیری پرتو حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت

به گفته‌ی ورج، سونی در حال ترغیب توسعه‌دهندگان است تا از قابلیت‌های گرافیکی مثل رهگیری پرتو برای بازی‌های پلی استیشن ۵ پرو استفاده کنند و بازی‌هایی که با یک‌سری از پیش‌نیازها سازگار شوند، برچسب Trinity Enhanced یا PS5 Pro Enhanced را دریافت خواهند کرد.

سونی انتظار دارد که عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی در PS5 Pro حدودا ۴۵ درصد تقویت شود. پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول، بزرگ‌تر خواهد بود. PS5 Pro از حافظه‌ی سریع‌تری استفاده خواهد کرد.

سونی همچنین از «معماری قدرتمندتر رهگیری پرتو» در پلی استیشن ۵ پرو استفاده می‌کند، جایی که سرعت پردازش رهگیری پرتو سه برابر بهتر از پلی استیشن ۵ می‌شود.

در یکی از اسناد محرمانه‌ی سونی آمده که «Trinity مدل رده‌بالای پلی استیشن ۵ است» و ظاهرا پس از رونمایی پلی استیشن ۵ پرو، فروش مدل عادی ادامه پیدا خواهد کرد. سونی انتظار دارد که بازی‌سازان «پکیجی واحد با توانایی پشتیبانی از پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۵ پرو داشته باشند» و بازی‌های فعلی با دریافت به‌روزرسانی، شاهد ارتقاء عملکرد برای پلی استیشن ۵ پرو خواهند بود.

بازی‌های فعلی ازطریق به‌روزرسانی جدید با PS5 Pro سازگار می‌شوند

ظاهرا توسعه‌دهندگان هم‌اکنون می‌توانند کیت‌های آزمایشی PS5 Pro را سفارش دهند. گفته می‌شود که مدل جدید کنسول پلی استیشن در فصل تعطیلات ۲۰۲۴ از راه می‌رسد.

با وجود تقویت پردازنده‌ی گرافیکی، سونی تصمیم گرفته است در پلی استیشن ۵ پرو از همان پردازنده‌ی مرکزی کنسول پلی استیشن ۵ استفاده کند و صرفا فرکانس پردازشی را ارتقاء دهد.

در یکی از اسناد سونی آمده که پردازنده‌ی مرکزی Trinity می‌تواند به فرکانس ۳٫۸۵ گیگاهرتز دسترسی پیدا کند که تقریبا ۱۰ درصد بیشتر از پلی استیشن ۵ است.

مدل استاندارد پلی استیشن ۵ دارای حافظه‌‌ای با پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه‌ است، با این‌حال پلی استیشن ۵ پرو از حافظه‌‌ای با پهنای باند ۵۷۶ گیگابایت‌برثانیه‌ استفاده خواهد کرد. حافظه‌ی پلی استیشن ۵ پرو بهینه‌تر از پلی استیشن ۵ است و احتمالا در نهایت پیشرفت پهنای باند آن از مرز ۲۸ درصد عبور خواهد کرد.

ورج می‌گوید سونی «یک معماری سفارشی یادگیری ماشین»‌ برای پلی استیشن ۵ پرو توسعه داده است که از رایانش هشت بیتی ۳۰۰ تاپسی پشتیبانی می‌کند تا ارتقای وضوح بازی‌ها ازطریق فناوری PSSR ممکن شود.

سونی در اسنادش می‌گوید در فرآیند ارتقای وضوح 1080p به 4K احتمالا تأخیر دو میلی‌ثانیه‌ای وجود خواهد داشت. این شرکت روی ارتقای وضوح به 8K نیز کار می‌کند.

ورج می‌گوید که اگر توسعه‌دهندگان بتوانند بازی‌هایشان را به موقع آماده کنند، عرضه‌ی پلی استیشن ۵ پرو در فصل تعطیلات سال میلادی قطعی است. فعلا نمی‌دانیم قیمت کنسول بازی جدید سونی چقدر خواهد بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات