ساخت ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس به‌دلیل پشتیبانی کامل از RDNA 2 دیرتر شروع شد

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت تولید دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را کمی دیرتر شروع کرد. دلیل این تأخیر استفاده‌ی کامل از ویژگی‌های RDNA 2 اعلام شده است.
تبلیغات

 مایکروسافت در زمان معرفی کارت‌های گرافیکی جدیدی AMD و فناوری RDNA 2 اعلام کرده بود که دو کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس از تمام ویژگی‌های RDNA 2 پشتیبانی می‌کنند. درواقع این دو کنسول‌، تنها کنسول‌هایی هستند که از این ویژگی‌ها کاملا پشتیبانی می‌کنند. به‌تازگی فیل اسپنسر، مدیر بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، در گفت‌وگو با وب‌سایت The Verge اعلام کرد که مایکروسافت تولید دو کنسول جدید ایکس‌باکس را اواخر تابستان گذشته شروع کرده بود؛ در‌حالی‌که سونی تولید پلی استیشن را زودتر از آغاز کرده است. اسپنسر به این موضوع اشاره کرد که آن‌ها منتظر نهایی‌شدن جدیدترین معماری کارت‌های گرافیکی AMD بودند.

کنسول‌های ایکس‌باکس سری اس و سری ایکس به‌شکل سخت‌‌افزاری از Ray-Tracung ،‌Mesh Shaders ،‌Varuable Rate Shading و Sampler Feedback پشتیبانی می‌کنند. AMD نیز اعلام کرده است هم ایکس‌باکس و هم پلی استیشن ۵ براساس RDNA 2 طراحی شده‌اند. پس چه عاملی باعث تأخیر شده است؟ طبق اعلام سونی، پلی استیشن ۵ از Variable Rate Shading بی‌بهره است. این ویژگی باعث می‌شود پردازنده‌ی گرافیکی بتواند بخش‌های مختلف صفحه‌ را با رزولوشن‌های مختلف پردازش کند. در این حالت، قدرت GPU روی قسمت‌های مهم‌تر خواهد بود.

افزون‌براین، پلی استیشن ۵ از Sampler Feedback Streaming هم پشتیبانی نمی‌کند. این قابلیت هم روشی برای بهینه‌کردن پهنای باند برای بارگذاری بافت‌ها از روی SSD است. مایکروسافت به قابلیت مذکور نیاز داشت؛ چون سرعت SSD ایکس‌باکس کُندتر از پلی استیشن ۵ است. به‌نظر می‌رسد پلی استیشن ۵ به‌صورت سخت‌افزاری از Ray-Tracing و Mesh Shaders پشتیبانی می‌کند.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که مایکروسافت تعداد بیشتری از ایکس باکس سری ایکس درمقایسه‌با ایکس باکس سری اس تولید کرده است. ایکس باکس سری ایکس با قیمت ۵۰۰ دلار و سری اس با قیمت ۳۰۰ دلار راهی بازار شده‌اند. این دو کنسول اولین تعطیلات سال میلادی خود را پشت‌سر می‌گذارند؛ البته مایکروسافت اعلام کرده که تا چند ماه دیگر تعداد تولید سری اس هم افزایش پیدا می‌کند. اسپنسر بر این باور است که رقابت کنسول‌های جدید بسیار طولانی خواهد بود و در این مدت، قیمت برنده‌ی این رقابت خواهد بود. مایکروسافت اعتقاد دارد در طولانی‌مدت فروش سری اس از سری ایکس بیشتر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات