نیمی از شهرهای چین درمعرض خطر فرونشست هستند

یک‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
چین
شهرهای بزرگ در سراسر شرق چین درحال غرق شدن هستند و ممکن است میلیون‌ها نفر را طی ۱۰۰ سال آینده در معرض سیل و آسیب قرار دهند.
تبلیغات

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد تقریبا نیمی از شهرهای بزرگ چین به دلیل استخراج آب‌های زیرزمینی و وزن ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری درحال غرق شدن هستند.

افزایش سطح دریاها و فرونشست شهرها می‌تواند حدود ۱۰ درصد از جمعیت ساحلی چین (بین ۵۵ تا ۱۲۸ میلیون نفر) را تا سال ۲۱۲۰ در معرض سیل و خسارات جبران‌ناپذیر قرار دهد.

در مطالعه‌ای که ۱۸ آوریل در مجله‌ی ساینس منتشر شد، پژوهشگران فرونشست زمین را در شهرهای مختلف چنین که جمعیت بیش از دو میلیون داشتند، در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ اندازه‌گیری کردند.‌ از ۸۲ شهر مورد بررسی، ۴۵ درصد با سرعت بیش از سه میلی‌متر در سال و ۱۶ درصد با سرعت بیش از ۱۰ میلی‌متر در سال فرونشست می‌کنند.

فرونشست زمین با عوامل مختلفی مانند برداشت آب‌های زیرزمینی و وزن ساختمان‌ها در ارتباط است. درحالی‌که قبلا مشخص شده بود شهرهای چین درحال فرونشست هستند، مطالعه جدید وسعت این مشکل را در سطح کشور به تصویر می‌کشد.

فرونشست زمین در ژنگژو
مردم به چاله‌‌ای نگاه می‌کنند که براثر فرونشست زمین در ژنگژو چین ایجاد شده است.

پژوهشگران داده‌های ماهواره سنتینل ۱ را به‌کار گرفتند که تغییرات عمودی سطح زمین را با ابزار تداخل‌سنجی رادار دهانه ترکیبی (InSAR) اندازه‌گیری می‌کند و نتایج را با ارزیابی‌های آب‌های زیرزمینی و داده‌های وزن ساختمان‌ها ترکیب کردند.

پژوهشگران علاوه بر الگوی کشوری فرونشست شهرها چندین عامل طبیعی و انسانی را شناسایی کردند که با فرونشست شهرها در ارتباط بود. عوامل طبیعی شامل موقعیت زمین‌شناسی هر شهر و عمق سنگ بستر بود که بر میزان وزنی که زمین می‌توانست بدون فرونشستن آن را تحمل کند، تأثیر می‌گذاشت.

پژوهشگران ارتباطی قوی را بین شهرهای درحال فرونشست و از دست دادن آب‌های زیرزمینی پیدا کردند. از دست‌رفتن آب‌های زیر زمین، فضاهای خالی را در پوسته برجای می‌گذارد و پوسته با افزایش وزن برفراز خود، تحت فشار قرار می‌گیرد. بیشتر تغییرات آب‌های زیرزمینی ناشی از فعالیت انسان بودند و الگوهای طبیعی بارندگی فقط ۱۲ درصد از تغییرات را شامل می‌شدند.

سایر عوامل موثر در فرونشست شامل شبکه‌های سنگین حمل‌ونقل شهری و همچنین استخراج هیدروکربن‌ها و معادن می‌شوند که موجب ایجاد فضاهای خالی در زمین می‌شوند. پژوهشگران تاکید کردند که کلید رفع فرونشست شهرها در چین می‌تواند کنترل طولانی‌مدت و پایدار استخراج آب‌های زیرزمینی باشد.

فرونشست زمین در چین
ساکنان به ساختمان‌هایی نگاه می‌کنند که در گویلین در گوانگشی چین فرونشست کرده و کج شده‌اند.

فرونشست زمین، زیرساخت‌ها و مردم را با ناپایدار کردن و ایجاد شکاف در زمین و همچنین افزایش خطر سیل مورد تهدید قرار می‌دهد.

شهرهای درحال غرق شدن در سواحل شرقی چین به‌زودی به زیر سطح دریا می‌رسند و پیش‌بینی می‌شود ۲۶ درصد زمین‌های کشور چین در طول ۱۰۰ سال آینده به زیر این آستانه برسند. درحال‌حاضر حدود ۶ درصد از زمین‌های چین پایین‌تر از سطح دریا قرار دارند.

رابرت نیکولز، استاد سازگاری با تغییر اقلیم در دانشگاه ایست آنگلیا می‌گوید: «فرونشست، انسجام ساختاری ساختمان‌ها و زیرساختارهای حیاتی را به خطر می‌اندازد و تاثیرات تغییرات اقلیمی را ازنظر سیل خصوصا در شهرهای ساحلی تشدید می‌کند.»

نیکولز با این موضوع موافق است که کاهش روند استخراج آب‌های زیرزمینی می‌تواند از فرونشست زمین جلوگیری کند و می‌گوید: «توکیو در قرن بیستم در نواحی بندری حدود پنج متر فرونشست کرد. در دهه ۱۹۷۰ مقامات آب لوله‌کشی را از مناطق دیگر مهیا کردند و فرونشست متوقف شد.»

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات