کوالکام با همکاری ایریدیوم، امسال قابلیت اتصال ماهواره‌ای را به گوشی‌های هوشمند می‌آورد

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
صورت فلکی ماهواره‌ای ایریدیوم
شرکت ماهواره‌ای ایریدیوم از همکاری خود با غول تراشه‌ساز، کوالکام، برای ارائه‌ی قابلیت اتصال ماهواره‌ای به گوشی‌های هوشمند خبر داد.
تبلیغات

به گزارش اسپیس‌نیوز، شرکت ایریدیوم دیروز، پنجم ژانویه، شرکت معروف تراشه‌سازی کوالکام را به عنوان شریک خود در طرح اتصال گوشی‌های هوشمند به صورت فلکی ماهواره‌ای در سال جاری معرفی کرد.

شرکت کوالکام محصولی به نام ماهواره‌ی اسنپدراگون (Snapdragon Satellite) را توسعه داده است که می‌تواند به گوشی‌های اندروید و دیگر دستگاه‌ها برای برقراری ارتباط دوطرفه با ماهواره‌های ایریدیوم اضافه شود. کاربردهای بالقوه‌ی این سرویس عبارت‌اند از: خدمات اورژانسی درخواست کمک (SOS)، پیام‌های متنی SMS و دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی با پهنای باند کم در نواحی خارج از شبکه‌های زمینی که صورت فلکی ایریدیوم در آن‌ها مجاز به کار است.

گارمین (Garmin)، شرکت تخصصی فناوری GPS و شریک دیرینه‌ی ایریدیوم، وظیفه‌ی مسیریابی پیام‌های اورژانسی را برعهده دارد.

صورت فلکی ایریدیوم
تصویرسازی هنری از صورت فلکی بعدی ایریدیوم

جردن هسین، مدیر اجرایی ارتباطات ایریدیوم همچنین به گمانه‌ها درباره‌ی انتخاب سامسونگ، تولیدکننده‌ی گوشی کره‌ای به‌عنوان شریک مستقیم خود اشاره کرد. در مقطعی شایعاتی از همکاری ایریدیوم با اپل هم شنیده شده بود که در ماه سپتامبر شراکت خود را با Globalstar، رقیب ایریدیوم برای خدمات مبتنی بر SOS اعلام کرد.

با این‌حال به گفته‌ی هسین، ایریدیوم به جای شراکت با یک فروشنده‌ی خاص گوشی هوشمند، همکاری با تیم کوالکام را انتخاب کرد تا بتواند این فناوری را به برندهای مختلف گوشی‌های هوشمندی که سیستم عامل اندروید را اجرا می‌کنند بیاورد؛ چرا که سیستم عامل اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل گوشی‌های هوشمند است.

کوالکام علاوه بر پشتیبانی از توسعه‌ی سخت‌افزاری، با ایریدیوم برای فروش این سرویس به شرکت‌ها توافق کرده است. مجموعه تراشه‌های کوالکام در برندهایی مثل سامسونگ، موتورولا و دیگر برندهای گوشی هوشمند به کار می‌روند. تولیدکنندگان گوشی هوشمند برای اتصال به صورت‌های فلکی قوی ۶۶ تایی ایریدیوم به یکپارچه‌سازی جدیدترین نسل تراشه‌ی کوالکوم نیاز دارند که قرار است گوشی‌های هوشمند را تغییر دهد. به نقل از هسین:

فروشندگان متعدد اندرویدی در حال یکپارچه‌سازی Snapdragon Satellite با اولین محصولاتی هستند که قرار است در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۳ به بازار عرضه شوند

مت دش، مدیرعامل ایریدیوم می‌گوید هنوز مشخص نیست مشتریان گوشی هوشمند چگونه از سرویس‌های ماهواره‌ای استفاده کنند یا چه هزینه‌ای را بپردازند. اپل اعلام کرده سرویس‌های SOS ماهواره‌ای خود را برای مجموعه گوشی‌های آیفون ۱۴ به‌صورت رایگان به مدت دوسال ارائه می‌دهد. همچنین به گفته‌ی فرانچسکو گیلی، معاون مدیر محصول شرکت Qualcomm Technologies، طرح ماهواره‌ی اسنپدراگون این شرکت در تاریخ ۴ ژانویه در نمایشگاه CES رونمایی شد و آن‌ها توانستند پیام‌های متنی ساده را تنها در مدت زمان میانگین سه ثانیه با گوشی هوشمند ارسال کند.

با اینکه سرویس یادشده برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده است، ایریدیوم و کوالکام به دنبال توسعه‌ی این طرح به دستگاه‌های دیگری مثل لپتاپ، تبلت، وسایل نقلیه و ماشین‌های کوچک اینترنت اشیا هستند. همچنین به گفته‌ی دش، شرکت کوالکام به دنبال ارتقای قابلیت‌های طرح برای افزودن خدمات با پهنای باند بالاتر است. این طرح هم‌راستا با کسب‌وکارهایی است که به دنبال ورود به بازارهای مستقیم گوشی هوشمند هستند.

علاوه بر اپل و گلوبال استار، شرکت‌های دیگری مثل اسپیس‌ایکس در همکاری با تی موبایل، AST SpaceMobile، Lynk Global و Sateloit به دنبال ارائه‌ی خدمات مستقیم گوشی هوشمند از طریق ماهواره‌های مدار پایین هستند.

کوالکام در جولای سال گذشته از همکاری خود با اریکسون، تولیدکننده‌ی سوئدی تجهیزات ارتباط از راه دور و Thales، شرکت هوافضای فرانسوی برای ارائه‌ی 5G روی گوشی‌های هوشمند از طریق ماهواره‌های مدار پایین خبر داد. با این‌حال گریلی می‌گوید این طرح‌ها هنوز در فاز تحقیق و توسعه هستند و هر نوع خدمات تجاری مستلزم اجرایی شدن صدها ماهواره‌ی جدید است. او افزود، در خوشبینانه‌ترین حالت طرح همکاری کوالکام با اریسکون و تالس تا پیش از ۲۰۲۶ عملی نخواهد شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات