حضور جنجالی ربات اسپات بوستون داینامیکس در تمرین نظامی ارتش فرانسه

یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
مدرسه‌ی نظامی سنت سیر فرانسه در تصاویری از حضور ربات چهارپای اسپات در تمرین نظامی ارتش این کشور خبر داده است. این اتفاق نگرانی‌هایی درباره‌ی استفاده‌ی نظامی از ربات تجاری بوستون داینامیکس ایجاد می‌کند.
تبلیغات

اسپات (Spot)، ربات سگ‌نمای چهارپا که توسط شرکت آمریکایی بوستون داینامیکس عرضه شده، اخیرا در جریان تمرینات نظامی ارتش فرانسه در کنار سربازان حضور پیدا کرده است. آن‌طور که ورج می‌نویسد، ارتش فرانسه از اسپات در تمرین نظامی دوروزه با هدف عملیات شناسایی استفاده کرده است.

استفاده از اسپات در تمرینات نظامی فرانسه، این سؤال را برای‌ ما ایجاد می‌کند که ربات‌های خبرساز بوستون داینامیکس در آینده چگونه و کجا کاربرد پیدا می‌کنند.

تصاویر تمرین نظامی توسط مهم‌ترین مدرسه‌ی نظامی فرانسه (سنت سیر) در توییتر به اشتراک گذاشته شد. مدیران سنت سیر می‌گویند به‌ لطف این آزمایش، نظامیانی که مشغول آموزش دیدن هستند آگاهی بیشتری از چالش‌های آینده نظیر «ورود ربات‌ها به میدان نبرد» کسب می‌کنند.

بر اساس گزارشی که در روزنامه‌ی فرانسوی Ouest-France منتشر شده، اسپات صرفا یکی از ربات‌هایی است که دانش‌آموزان مدرسه‌ی نظامی سنت سیر از آن استفاده کرده‌اند. سنت سیر از طریق آزمایش‌هایش قصد دارد سودمندی ربات‌ها در میدان‌های نبرد آینده را ارزیابی کند. 

اسپات صرفا یکی از ربات‌هایی است که در تمرینات نظامی ارتش فرانسه حضور دارد

به گفته‌ی مایکل پری، قائم‌مقام واحد توسعه‌ی کسب‌و‌کار بوستون داینامیکس، ربات اسپات توسط توزیع‌کننده‌ای اروپایی با نام Shark Robotics به ارتش فرانسه داده شده است و این شرکت آمریکایی اطلاع نداشته که ارتش فرانسه از اسپات برای این هدفِ مشخص استفاده می‌کند. پری می‌گوید: «ما نیز مثل شما از این موضوع باخبر شدیم. هنوز به‌طور مشخص نمی‌دانیم دامنه‌ی دقیق این تعامل چقدر  گسترده است.»

بوستون داینامیکس تأیید می‌کند که اطلاع داشته دولت فرانسه (شامل ارتش این کشور) مشغول استفاده از اسپات است؛ اما چیزی از جزئیات تمرین نظامی دو روزه‌ی مدرسه‌ی سنت سیر نمی‌دانسته.

در جریان تمرین نظامی دوروزه، سربازان فرانسوی چند سناریو را اجرا کردند تا توانایی‌هایی اسپات را بسنجند. در یک سناریو، سربازان فرانسوی به سمت یک چهارراه هجوم بردند تا آن را تصرف کنند. در سناریویی دیگر اقدامات دفاعی در طول شب و روز انجام شد و در سناریوی نهایی سربازان فرانسوی آزمون جنگ شهری را شبیه‌سازی کردند. هر سناریو ابتدا صرفا با انسان و سپس با انسان و ربات انجام شد تا ارتش فرانسه بفهمد اسپات می‌تواند چه تفاوت‌هایی در میدان نبرد ایجاد کند. 

ربات اسپات / Spot و Barakuda در تمرین نظامی ارتش فرانسه

برخی منابع می‌گویند ربات‌ها باعث کند شدن روند عملیات شده‌اند؛ اما هم‌زمان به ایمن ماندن سربازان کمک کرده‌اند. یک سرباز گفته است: «در جریان جنگ در محیط شهری وقتی از ربات‌ها استفاده نکردیم، من مُردم. اما وقتی ربات فرایند شناسایی را انجام داد، نمردم.» به گفته‌ی این سرباز، یکی از مشکلات، عمر باتری اسپات است. ظاهرا در جریان یکی از تمرین‌های نظامی باتری اسپات تمام شده و سربازان مجبور شده‌اند آن را با خود حمل کنند.

مشخص نیست اسپات چه نقشی در تمرین‌های نظامی ارتش فرانسه داشته است و Shark Robotics و سنت سیر حاضر به ارائه‌ی جزئیات بیشتر در این زمینه نیستند. استفاده از اسپات برای عملیات شناسایی، گمانه‌زنی‌ Ouest-France است.

ربات ۳۱ کیلوگرمی بوستون داینامیکس مجهز به چندین دوربین است و می‌توان آن را از راه دور کنترل کرد. این ربات به دلیل ساختار سگ‌مانندش می‌تواند روی زمین‌هایی که ربات‌های چرخ‌دار برای عبور از آن‌ها به مشکل می‌خورند به‌خوبی جابه‌جا شود. پیش‌تر از ربات اسپات برای مشاهده‌ی برخی جاها (نظیر کارگاه‌های ساختمانی و معادن زیرزمینی) از راه دور استفاده شده است. 

بوستون داینامیکس تأکید می‌کند که اجازه نمی‌دهد ربات‌هایش مسلح شوند

افزون ‌بر اسپات، ارتش فرانسه اکنون در حال آزمایش ربات‌های دیگری مثل OPTIO-X20،اULTRO و Barakuda است. OPTIO-X20 وسیله‌ای نقلیه با شنی تانک و سیستم خودکار شلیک توپ است که توسط شرکت استونیایی Milrem Robotics ساخته شده. از ULTRO به‌عنوان «قاطر رباتیک» یاد می‌شود که برای حمل تجهیزات طراحی شده و ساخت شرکت دولتیِ فرانسوی Nexter است. Barakuda پهپاد چرخ‌دار چندمنظوره‌ای است که پوشش زرهی دارد و می‌تواند سربازان را پوشش بدهد. 

حضور ربات در میدان نبرد سؤالاتی درباره‌ی آینده‌ی این ربات در ذهن بسیاری از مردم ایجاد می‌کند. بوستون داینامیکس تاریخچه‌ی طولانی‌ در تولید ربات برای ارتش ایالات متحده دارد؛ اما با ورود به بازارهای تجاری، خود را از ارتش آمریکا فاصله داد.

اسپات ‌اکنون در حال آزمایش توسط چند نیروی پلیس ایالات متحده از جمله اداره‌ی پلیس نیویورک است؛ اما بوستون داینامیکس همواره تأکید کرده که ربات‌هایش هرگز مسلح نمی‌شوند: «ما به‌هیچ‌وجه نمی‌‌خواهیم هیچ ‌یک از مشتریانی که مشغول استفاده از این ربات هستند، به مردم صدمه بزنند.»

ربات اسپات / Spot و Barakuda تمرین نظامی ارتش فرانسه محیط شهری

بوستون داینامیکس شرایط و ضوابطی برای اسپات تعریف کرده است که بر اساس آن‌ها، «اسپات نباید به ‌منظور آسیب زدن یا ترساندن انسان و حیوان، به‌عنوان اسلحه یا فراهم ‌سازی امکان استفاده از اسلحه» استفاده شود.

بدین ترتیب می‌توان استدلال کرد رباتی که به شناسایی ساختمان‌ها برای سربازان کمک می‌کند، باعث آسیب رسیدن به کسی نمی‌شود و کسی را نمی‌ترساند. اما اگر فرایند شناسایی که توسط اسپات انجام می‌گیرد مقدمه‌ای برای درگیری نظامی باشد، با تناقضی محسوس مواجه می‌شویم.

بوستون داینامیکس سیاست‌های واضحی دارد که نمی‌گذارند مشتریان یا توزیع‌کنندگان، اسپات را مسلح کنند. این شرکت ‌اکنون در حال ارزیابی شرایط است تا احتمال مسدود کردن استفاده از اسپات به‌ شکل غیرمسلح توسط ارتش‌ها را بررسی کند. 

با وجود تمامی نگرانی‌ها، ارتش کشورهای مختلف در سراسر دنیا به شکل روزافزون در حال وارد کردن ربات به میدان نبرد هستند. پهپادهایی که از راه دور کنترل می‌شوند، بیشتر از هر وسیله‌ی رباتیک دیگری در ارتش‌ها نفوذ کرده‌اند؛ اما دیگر ربات‌ها فعلا مراحل آزمایشی را سپری می‌کنند. ربات چهارپای دیگری که طراحی شبیه به اسپات دارد و توسط Ghost Robotics ساخته شده، ‌اکنون توسط نیروی هوایی ایالات متحده در حال آزمایش است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات