گوگل با حرارت مرکزی زمین، انرژی دیتاسنتر جدیدش را تأمین می‌کند

چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
نیروگاه زمین گرمایی در وسط یک دشت بزرگ
گوگل برای تأمین برق دیتاسنترهای پرمصرف خود، از نیروگاه زمین‌گرمایی در بیابان‌های نوادا استفاده می‌کند.
تبلیغات

پروژه‌ی نیروگاه زمین‌گرمایی شهر نوادا آمریکا با فناوری منحصر‌به‌فرد برای اولین‌بار ساخته شده و اکنون در حال فعالیت است. این نیروگاه قرار است انرژی دو دیتاسنتر گوگل را تأمین کند.

به‌نقل از ورج، گوگل به‌تازگی با همکاری شرکت Fervo، استارتاپ فعال در‌زمینه‌ی انرژی‌های پاک، فناوری جدیدی برای بهره‌برداری از انرژی زمین‌گرمایی را توسعه داده است. این پروژه با ظرفیت تولید ۳٫۵ مگاوات، به‌دلیل استفاده از روش‌های متفاوت با نیروگاه‌های زمین‌گرمایی سنتی، ابعاد کوچک‌تری دارد.

هر یک مگاوات برای تأمین برق حدود ۲۵۰ خانه کافی است. این نیروگاه به شبکه‌ای محلی متصل شده است و انرژی دو دیتاسنتر گوگل در خارج از لاس وگاس و رنو را تأمین می‌کند.

این پروژه بخشی از برنامه‌ی گوگل برای تأمین برق بدون آلاینده‌ی کربن تا سال ۲۰۳۰ است. برای رسیدن به این هدف، باید منابع بیشتری از انرژی پاک تأمین شوند و انرژی زمین‌گرمایی می‌تواند درکنار منابع دیگری مانند انرژی خورشیدی و بادی، سبد کاملی از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک را شکل دهد.

در این پروژه که احداث آن از سال ۲۰۲۱ آغاز شده، مسیر بسته‌ای ازطریق حفر چاه‌های افقی در مجاورت لایه‌های پرحرارت زمین تشکیل می‌شود. سپس آب سرد از یک سمت به داخل چاه پمپاژ می‌شود و در طرف دیگر، بخار آب با فشار زیاد بیرون می‌آید و توربین‌ها را می‌چرخاند.

Fervo کابل‌های فیبر نوری را در داخل دو چاه نصب کرد تا داده‌های لحظه‌ای جریان و دما و عملکرد سیستم ژئوترمال خود را جمع‌آوری کند؛ روشی که از صنایع نفت و گاز اقتباس شده‌ است.

علاوه‌بر‌ این معامله با گوگل، شرکت فروو به‌واسطه‌ی شرکت سرمایه‌گذاری زیست‌محیطی بیل گیتس و وزارت انرژی آمریکا پشتیبانی می‌شود.

برخلاف مزارع بادی و خورشیدی که به آب‌وهوا و زمان حساس هستند، نیروگاه‌های زمین‌گرمایی می‌توانند برق پایدارتری تولید کنند. این یکی از دلایلی است که گوگل در حال تلاش برای راه‌اندازی پروژه‌های بیشتری از این نوع است.

خالق گوشی پیکسل فعلاً درباره‌ی پروژه‌های بعدی از نوع به‌کارگیری انرژی زمین‌گرمایی برای تأمین برق دیتاسنترهایش سکوت کرده است. دیتاسنترها به مصرف زیاد انرژی معروف هستند و درحدود ۱ درصد از کل برق جهانی را مصرف می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات