چین مصرف پلاستیک یک‌بارمصرف را ممنوع می‌کند

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
چین، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان پلاستیک در جهان، به‌تازگی اعلام کرده درصدد کاهش استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف در سرتاسر این کشور است.
تبلیغات

مصرف کیسه‌های تخریب‌ناپذیر تا پایان سال ۲۰۲۰ در شهرهای مهم و تا سال ۲۰۲۲ در تمام شهرها و شهرک‌های چین ممنوع خواهد شد. صنعت رستوران نیز تا پایان سال جاری میلادی از استفاده از نی‌های یک‌بارمصرف منع خواهد شد.

چین از سال‌ها پیش در تلاش برای مدیریت زباله‌هایی بوده است که جمعیت ۱/۴ میلیارد نفری‌اش تولید می‌کنند. بزرگ‌ترین گورستان دفع زباله‌ی این کشور که اندازه‌ای تقریبا برابر با ۱۰۰ زمین فوتبال دارد، هم‌اکنون ۲۵ سال زودتر از پیش‌بینی‌ها پر شده است.

صرفا در سال ۲۰۱۷، چین ۲۱۵ میلیون تن زباله‌ی خانگی شهری جمع‌آوری کرد؛ با‌این‌حال، ارقام ملی برای بازیافت زباله‌ها دردسترس نیست. به‌نقل از نشریه‌ی اینترنتی جهان به روایت داده وابسته به دانشگاه آکسفورد، در سال ۲۰۱۰، چین ۶۰ میلیون تن زباله‌ی پلاستیکی تولید کرد و پس از این کشور، آمریکا با ۳۸ میلیون تن در رده‌ی بعدی قرار داشت. پژوهش نشریه‌ی یادشده در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و در آن، آمده است:

تصویر نسبی جهان براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۲۵ بدون تغییر است.

  • ممنوعیت بسته‌بندی پلاستیکی می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند
  • چرا زیست‌ تجزیه‌پذیرها نمی‌توانند بحران پلاستیک را حل کنند؟
  • زباله های پلاستیکی

    کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین روز یکشنبه سیاست جدید را منتشر کرد که در پنج سال آینده اجرا خواهد شد. کیسه‌های پلاستیکی تا سال ۲۰۲۲ در تمام شهرها و شهرک‌های چین ممنوع خواهند شد؛ اما بازارهایی که محصولات تازه می‌فروشند، تا سال ۲۰۲۵ از این قانون معاف خواهند بود. همچنین، تولید و فروش کیسه‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۰/۰۲۵ میلی‌متر ممنوع خواهد شد. صنعت رستوران نیز باید مصرف اقلام پلاستیکی یک‌بارمصرف را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. علاوه‌بر‌این، هتل‌ها نیز در سال ۲۰۲۵ نباید اقلام پلاستیکی یک‌بارمصرف رایگان عرضه کنند.

    دیوید اتنبرو، مستندساز مشهور بریتانیایی، هشدار داده است تنها درصورتی می‌توان جهان را محافظت کرد که چین نحوه‌ی انتشار آلاینده‌هایش را تغییر دهد. اکنون به‌نظر می‌رسد مقام‌های چین این هشدار را جدی گرفته‌اند. پس از انتشار سیاست تازه‌ی پکن در ممنوعیت پلاستیک، این کشور اکنون قصد دارد مصرف چوب‌های تولیدشده‌ی غیرقانونی را نیز ممنوع کند. تقاضای فزاینده‌ی چین برای مواد خام در ۲۰ سال گذشته، عامل بزرگ گسترش درخت‌بری غیرقانونی، به‌‌ویژه در جنوب‌شرق آسیا و آفریقا بوده است.

    چوب بری غیرقانونی

    اکنون، پکن قانونش را اصلاح کرده است تا به کشورهای تولیدکننده‌ی چوب کمک کند که برای برخورد با فساد در جنگل‌داری تلاش می‌کنند. این کشور می‌گوید قصد دارد منابع جنگلی را حفظ و از ممنوعیت قطع جنگل‌های طبیعی حمایت کند. به‌گفته‌ی دفتر تحقیقات محیط‌زیست در بریتانیا، خبر اخیر درباره‌ی سیاست تازه‌ی چین شگفت‌انگیز است؛ اما منتقدان اشاره خواهند کرد حکومت مرکزی تلاش کرد استان‌داران را مجبور کند تا ساخت نیروگاه‌های زغال سنگ  را متوقف کنند؛ اما در تحمیل خواسته‌اش ناکام ماند.

    این نخستین‌ کارزار چین در مبارزه با مصرف پلاستیک محسوب نمی‌شود؛ زیرا این کشور در سال ۲۰۰۸، خرده‌فروشان را از عرضه‌ی کیسه‌های پلاستیکی رایگان منع و تولید کیسه‌های پلاستیکی فوق‌نازک را نیز ممنوع کرد. همچنین در سال ۲۰۱۷، چین درحالی‌که بزرگ‌ترین واردکننده‌ی زباله‌های پلاستیکی در جهان بود، اعلام کرد واردات ضایعات پلاستیکی خارجی را ممنوع خواهد کرد.

    چین، تنها کشور آسیایی نیست که درصدد مبارزه با مصرف پلاستیک‌های یک‌بارمصرف است. تایلند ابتدای امسال اعلام کرد مصرف کیسه‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف در فروشگاه‌های بزرگ ممنوع و ممنوعیت کامل استفاده از آن‌ها در کل کشور نیز تا سال ۲۰۲۱ محقق خواهد شد. همچنین، جاکارتا، پایتخت اندونزی، تا ژوئن ۲۰۲۰ مصرف کیسه‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف را در فروشگاه‌های بزرگ و سوپرمارکت‌ها و بازارهای سنتی ممنوع می‌کند. بالی، دیگر استان جزیره‌ای اندونزی، نیز مصرف پلاستیک‌های یک‌بارمصرف را ممنوع کرده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات