تاثیر نابرابر تغییرات اقلیمی بر میزان تولید محصولات کشاوزی در جهان

پنج‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
تغییرات اقلیمی در برخی از مناطق جهان موجب کاهش تولید محصولات کشاوزی و دربرخی مناطق موجب افزایش تولید آن‌ها شده است.
تبلیغات

ده محصول کشاورزی نخست جهان (جو، کاساوا، ذرت، روغن پالم، کانولا، برنج، سورگوم، سویا، نیشکر و گندم) ۸۳ درصد از کل کالری تولیدشده در زمین‌های کشاورزی را تشکیل می‌دهند. در شرایط اقلیمی آینده، پیش‌بینی شده است که از میزان تولید محصولات کشاورزی کاسته شود. اکنون پژوهشی جدید نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی در حال حاضر نیز تولید این منابع مهم انرژی را تحت‌تاثیر قرار داده است و برخی از مناطق و کشورها از این نظر در شرایط بدتری قرار گرفته‌اند. این پژوهش که در مجله‌ی PLOS ONE منتشر شده، از اطلاعات آب‌و‌هوایی و نیز اطلاعات محصولات کشاورزی برای ارزیابی تاثیر بالقوه‌ی تغییرات اقلیمی مشاهده شده، استفاده کرده است. نتایج این مطالعه را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

۱. تغییرات اقلیمی مشاهده‌شده موجب تنوع قابل‌ملاحظه‌ای در ده محصول نخست جهان می‌شود؛ از کاهش ۱۳/۴ درصدی در تولید روغن پالم گرفته تا افزایش ۳/۵ درصدی در میزان تولید سویا که در مجموع منجر به متوسط کاهش حدود ۱ درصد از کالری غذایی قابل مصرف حاصل از این ده محصول نخست شده است.

۲. اثرات تغییرات اقلیمی روی تولید محصولات کشاورزی در اروپا، آمریکای جنوبی و استرالیا عمدتا منفی، در آمریکای لاتین به‌طور کلی مثبت و در آسیا، آمریکای شمالی و مرکزی مختلط است.

۳. نیمی از تمام کشورهایی که دچار ناامنی غذایی هستند، درحال تجربه‌ی کاهش در میزان تولید محصولات کشاورزی هستند و برخی از کشورهای صنعتی در غرب اروپا نیز چنین وضعیتی دارند.

۴. تغییرات اقلیمی اخیر، تولید برخی از محصولات خاص را در مناطقی از ایالت‌های غرب میانه‌ی آمریکا افزایش داده است.

دیپاک ری از مؤسسه‌ی محیط زیست دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید:

برنده‌ها و بازنده‌هایی وجود خواهند داشت و وضعیت برخی از کشورها که در حال حاضر دچار ناامنی غذایی هستند، بدتر خواهد شد.
تغییرات اقلیمی

این یافته‌ها نشان می‌دهد که کدام مناطق جغرافیایی و محصولات کشاورزی در معرض بیشترین خطر قرار دادند. این اطلاعات به افرادی که در حال تلاش برای دستیابی به اهداف توسعه‌ی پایدار سازمان ملل متحد یعنی پایان دادن به گرسنگی و محدود کردن تاثیر تغییرات اقلیمی هستند، مفید خواهد بود. بینش‌هایی نظیر این، موجب ایجاد سؤال‌های جدید و برداشتن گام‌های مهمی در آینده خواهد شد. اسنیگدانسو چترجی از دانشکده آمار دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید:

یک سیستم بسیار پیچیده وجود دارد. بنابراین مدل‌سازی دقیق اطلاعات و آمارها برای درک وابستگی‌ها و اثرات آبشاری تغییرات کوچک و بزرگ حیاتی است.

پژوهشگران می‌گویند این گزارش دارای تلویحاتی برای شرکت‌های بزرگ مواد غذایی، بازرگانان کالا و کشورهایی که آن‌ها در آن مشغول به کار هستند و نیز کل مردم دنیا است. ری می‌گوید:

این پژوهش نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی چیزی مربوط‌به آینده نیست و آن‌ها در حال حاضر هم در حال روی دادن هستند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات