بانک جهانی، تأمین مالی سوخت فسیلی را از سال ۲۰۱۹ متوقف خواهد کرد

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بانک جهانی طی نشستی اعلام کرده است که پس از سال ۲۰۱۹، حمایت مالی از سوخت‌ فسیلی را قطع خواهد کرد.
تبلیغات

بانک جهانی که به کشورهای در حال توسعه برای رشد جهانی، کمک‌های مالی می‌‌کند، در ۱۲ دسامبر اعلام کرد که پس از سال ۲۰۱۹ حمایت‌های مالی خود را در زمینه‌ی نفت و گاز قطع خواهد کرد. این حرکت که مطمئنا مورد استقبال مخالفان مصرف سوخت‌های فسیلی قرار خواهد گرفت، طی نشستی به نام One Planet توسط امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام شد.

طی این نشست، بانک جهانی بیانیه‌ای منتشر کرد که بیان‌گر آن است که دیگر نیازی به تأمین منابع بالادستی نفت و گاز نیست و به این نکته اشاره کرد که جهان به‌سرعت در حال تغییر است.

در سال ۲۰۱۵ بانک جهانی تصویب کرد که ۲۸ درصد از سهام خود را تا سال ۲۰۲۰ به اقدامات اقلیمی اختصاص خواهد داد. آخرین بیانیه‌ی بانک در مورد تأمین مالی سوخت فسیلی نشان می‌‌دهد که این اقدام یک گام برای رسیدن به این هدف است.

طبیعتا این تصمیم ضربه‌ی دیگری به صنعت انرژی فسیلی و یک پیروزی بزرگ برای طرفداران محیط زیست است.

بحث اقتصاد مربوط به انرژی، به شکل روزافزونی تمایل بیشتری به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر پیدا کرده است. در سراسر جهان، ساخت تأسیسات جدید انرژی‌های تجدیدپذیر، ارزان‌تر از هزینه‌های عملیاتی و نگهداری نیروگاه‌های زغال سنگ موجود است. البته این طرح بانک جهانی یک پیش‌بینی احتیاطی را به‌صورت «شرایط استثنا» لحاظ کرده است:

... در خصوص کمک‌های مالی در صنایع بالادستی گاز به کشورهای فقیری که سود پروژه‌های گازی و دسترسی به انرژی به مردم فقیر تعلق می‌‌گیرد، ملاحظاتی در چارچوب توافقنامه‌ی پاریس صورت خواهد گرفت.

توافقنامه‌ی پاریس عامل اصلی این تصمیم‌گیری است. در نشست One Earth که به‌منظور دومین سالگرد توافقنامه‌ی پاریس برپا شده بود، رئیس جمهوری ایالات متحده به‌عنوان یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین حامیان مالی این توافقنامه، از تابعیت آن صرف نظر کرد. با این وجود، به نظر می‌‌رسد که این توافقنامه حتی در ایالات متحده هم قوت بیشتری پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات