عملکرد فراتر از انتظار کوالکام در تابستان ۲۰۱۹؛ امید به بهبود با 5G

جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
مطالعه 7 دقیقه
کوالکام که بیشتر به‌خاطر تولید تراشه اسنپدراگون شناخته می‌شود، در نسخه‌ی جدید گزارش مالی شرکت از کسب سود و درآمد دلاری بیشتری نسبت به براوردها خبر داده است.
تبلیغات

کوالکام به‌تازگی گزارش مالی سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ را منتشر کرده است تا به‌صورت رسمی سال مالی ۲۰۱۹ میلادی را به پایان برساند و برای سال مالی جدید یعنی ۲۰۲۰ آماده شود؛ به بیان‌بهتر تابستان هر سال را می‌توان پایان سال مالی برای این شرکت در نظر گرفت. در جدیدترین گزارش مالی شرکت عملکرد بهتری نسبت به براوردها و پیش‌بینی‌های پیشین مشاهده می‌شود. پیش‌بینی‌هایی که توسط سازمان‌های فعال در تحلیل رفتار بازارهای مهم جهان انجام شده است. البته نمی‌توان به‌طور مطلق عملکرد کوالکام در چارک پایانی سال مالی جاری را از نظر کسب درآمد دلاری و سود بهتر از سال گذشته ارزیابی کرد. به این دلیل که در برخی شاخص‌های مالی مقداری افت را نسبت به دوره‌های گذشته شاهد هستیم.

باتوجه به آمار منتشر شده توسط کوالکام سود ناخالص سهام این شرکت در چارک چهارم سال مالی ۲۰۱۹ رقم ۷۸ سنت به ازای هر سهم بوده است. این رقم حدود ۱۲ درصد نزول را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. با این حال سازمان جهانی Refinitiv که در  تحلیل مالی بازارهای مهم جهان فعال است سود سه‌ماهه پایانی سال مالی ۲۰۱۹ کوالکام را ۷۱ سنت پیش‌بینی کرده بود. بنابراین می‌توان گفت که Qualcomm موفق به ثبت عملکرد بهتری نسبت به براوردهای پیشین شده است. این موضوع در کسب درآمد دلاری کوالکام هم مشاهده می‌شود. به گونه‌ای که درآمد این شرکت در چارک چهارم امسال ۴/۸ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی Refinitiv رقم ۴/۷ دلار را برای این دوره نشان می‌داد.

پیش از انتشار گزارش مالی جدید کوالکام ارزش سهام این شرکت با یک درصد افت، حول و حوش ۸۴/۶۳ دلار قرار داشت. اما در مدت کوتاهی پس از انتشار این گزارش شاهد رشد چهار درصدی آن بودیم. در مجموع سهام این شرکت در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۸/۷ درصد رشد داشته است که نزدیک به ۲۴/۱ درصد آن به سه ماه اخیر مربوط می‌شود.

کوالکام

بنابر تأیید کوالکام بخش QTL، که در زمینه‌ی ارائه کردن لیسانس محصولات و تولیدات این شرکت به سایر شرکت‌ها فعالیت دارد، موفق به ثبت عملکرد بسیار مناسبی در دوره‌ی مالی اخیر شده است. درواقع یکی از دلایل اصلی بهتر بودن عملکرد کوالکام نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده را می‌توان به رونق بخش QTL در دوره‌ی مالی اخیر مربوط دانست. این بخش در سه‌ماهه پایانی امسال به‌تنهایی موفق به کسب در آمد دلاری ۱/۲۱۶ میلیارد شده است. رقمی که ۴ درصد افزایش را نسبت به درآمد این بخش در سال گذشته نشان می‌دهد.

پس از بهبود عملکرد کوالکام نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده، سهام این شرکت حدود شش درصد افزایش رشد را تجربه کرد

با وجود بهبود عملکرد مالی بخش QTL نسبت به سال گذشته، بخش QTC کوالکام همچنان بیشترین درآمد را عاید این شرکت می‌کند. این بخش که تولید تراشه‌های موبایل و طراحی خانواده‌ی اسنپدراگون قسمتی از فعالیت‌های مهم آن به شمار می‌رود، در چارک چهارم امسال موفق به کسب درآمد دلاری ۳/۶۱ میلیارد شده است. این رقم نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش را بازتاب می‌دهد. البته تعداد تراشه‌های عرضه شده به بازار توسط کوالکام در سه‌ماهه پایانی سال مالی جاری ۱۵۲ میلیون واحد بوده که حدود ۳۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

کوالکام به دلیل دعوای حقوقی دامنه‌داری که با اپل بر سر حق امتیاز محصولات خود داشت نتوانست در سال مالی ۲۰۱۸ و شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ درآمدهای مربوط به حق امتیاز همکاری با اپل را در صورت‌های مالی خود لحاظ کند. با این حال سرانجام این دو شرکت در میانه‌های امسال بر سر موارد اختلاف به توافق رسیدند. به همین دلیل کسب درآمد دلاری حاصل از لیسانس یا حق امتیاز تولیدات کوالکام طی همکاری با اپل در چارک سوم و چهارم امسال بار دیگر توسط کارشناسان مالی این شرکت در نظر گرفته شد. امری که می‌توان آن را یکی از دلایل مهم عملکرد مثبت بخش QTL در دوره‌ی مالی اخیر دانست.

کوالکام و اپل

در کنار اختلاف‌ حقوقی با اپل، چالش دیگری که کوالکام در سال مالی اخیر با آن دست‌وپنجه نرم کرد به تحریم‌های وضع شده بر علیه هواوی مربوط می‌شود. این امر موجب شد تا کوالکام درآمدهای حاصل از حق امتیاز همکاری با هواوی را در براوردها و پیش‌بینی‌های مالی آتی خود در نظر نگیرد. بنابر تأیید کوالکام  در سال مالی ۲۰۱۸ درآمد حاصل از همکاری با هواوی ۶۰۰ میلیون دلار بود. رقمی که در چارک چهارم سال مالی ۲۰۱۹ به ۱۰۰ میلیون دلار رسید.

پاتریک مورهد به‌عنوان رئیس شرکت Moor Insights & Strategy، که در تحلیل بازارهای فعال در دنیای فناوری و ارائه‌ی مشاوره به آن‌ها فعال است، رشد مالی مثبت کوالکام در دوره‌ی اخیر را به رشد حضور این شرکت در بازار موبایل از نظر کمیت محصولات و همچنین افزایش میانگین بهای فروش تولیدات کوالکام نسبت می‌دهد.

با این حال Qualcomm در براوردهای کوتاه مدت خود از دوره‌های مالی امسال همواره کاهش رشد کسب درآمد دلاری را پیش‌بینی می‌کرد. این امر از یک سو به وجود چالش برای همکاری با هواوی و از سوی دیگر به آماده شدن بازار برای استقبال از محصولات 5G مربوط می‌شود. کارشناسان مالی این شرکت در گزارش مالی پیشین خود به این نکته اشاره کرده بودند که باتوجه به نزدیک شدن زمان حضور محصولات 5G در بازار تمایل و عطش کاربران برای خریداری محصولات 4G کاهش یافته است. موضوعی که در عملکرد مالی کوالکام تأثیرگذار بوده است و این شرکت انتظار ندارد که تا پیش از فرا رسیدن سال مالی ۲۰۲۰ شاهد رشد یا جهش قابل توجهی در شاخص‌های مالی خود باشد.    

سال آینده سال استقبال بازار از محصولات 5G است و کوالکام خود را برای این موضوع آماده می‌کند. این شرکت پیش‌ بینی کرده است که در سال مالی ۲۰۲۰ حدود ۱۷۵ تا ۲۲۵ میلیون ابزار مجهز به قابلیت 5G در سطح جهان به فروش برسد. بنابراین عزم خود را برای تجهیز این ابزارها به تولیداتی نظیر تراشه‌های Snapdragon جزم کرده است.

اسنپدراگون 821 کوالکام

البته Qualcomm با تراشه های اسنپدراگون خود تنها بازیگر فعال حاضر در این بازار نیست و شرکت‌هایی مانند Qorvo و TSMC هم سهم جداگانه‌ای برای خود از بازار نو پای 5G قائل هستند. از دید پاتریک مورهد، کوالکام خود را برای در دست گرفتن حجم قابل توجهی از این بازار آماده کرده است و به کمیت توجه ویژه‌ای دارد. براوردها نشان می‌دهد که تا پایان سال مالی ۲۰۲۰ حدود یک میلیون ایستگاه پایه یا همان دکل‌های 5G در کشور چین نصب خواهد شد. این تنها بخشی از بازار 5G است که به لطف توان مخابراتی و تراشه‌های Snapdragon می‌توان در آن حضور داشت.

پتانسیل بازار 5G می‌تواند شرکت‌های فعال در این عرصه را نسبت به سال آینده خوش‌بین کند. در شرایطی که Refinitiv درآمد چارک نخست سال مالی ۲۰۲۰ کوالکام را ۴/۸ میلیارد دلار تخمین زده است، کارشناسان مالی خود این شرکت رقمی بین ۴/۴ میلیارد تا ۵/۲ دلار را به‌عنوان درآمد این دوره پیش‌بینی کرده‌اند.

کوالکام معتقد است که عملکرد قدرتمند این شرکت در دوره مالی اخیر در اثر فعالیت‌های مثبت بخش لیسانس و حق امتیاز بوده است

حال که صحبت از کارشناسان مالی کوالکام به میان آمد بد نیست به این نکته هم اشاره شود که گزارش مالی شرکت با نظارت مستقیم آکاش پالکیوالا به‌عنوان مدیر ارشد مالی تنظیم شده است. او در طول دو ماه اخیر به‌صورت موقت این سمت را بر عهده داشت و اکنون موقعیت خود را در بخش مالی تثبیت کرده است. پالیکوالا سومین مدیر ارشد مالی کوالکام در طول سال مالی جاری به شمار می‌رود. پیش از او دیوید وایز این نقش را بر عهده داشت که حدود سه ماه قبل بازنشسته شد. پس از وایز این موقعیت شغلی برای مدت کوتاهی به جورج دیویس رسید. اما او خیلی زود به اینتل رفت تا به‌عنوان مدیر مالی ارشد آن شرکت به فعالیت بپردازد. پس از آن نوبت به پالکیوالا رسید تا این مقام را در اختیار بگیرد.

مدیرعامل کوالکام یعنی استیو مالنکوف از گزارش مالی شرکت و عملکرد امسال ابراز رضایت کرده و معتقد است که اولویت‌های اصلی و استراتژیک او و همکارانش عملی شده‌اند. او اولویت اصلی کوالکام را تجاری کردن ابزارهای مبتنی بر قابلیت ارتباطی 5G در سطح جهان می‌داند. هدفی که سال آینده تمرکز فراوانی روی آن صورت خواهد گرفت. اگر نظر یا عقیده‌ای در مورد این مطلب و عملکرد مالی کوالکام دارید می‌توانید آن را با زومیت و خوانندگانش در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات