در سال ۲۰۲۲ هزار توکن در بازار رمزارزها نابود شدند

شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
رمزارز
تعداد زیادی از پروژه‌های حوزه‌ی رمزازرها در سال جاری برای همیشه به فعالیت خود خاتمه دادند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد با سقوط شدید ارزش بازار رمزارزها، شاهد نابودی تعداد زیادی از پرو‌ژه‌های مرتبط با این حوزه هستیم و درواقع، فقط در سال جاری حدود ۱,۰۰۰ توکن برای همیشه از این بازار خداحافظی کردند که طبق آمار Statista، بزرگ‌ترین نرخ کاهش سالانه در این بازار بوده است. توقف فعالیت بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری باعث شد تعداد رمزارزها از ۱۰,۳۹۷ عدد در سال ۲۰۲۱، به ۹,۳۱۰ عدد کاهش پیدا کند. در دنیای ارزهای دیجیتال، پروژه‌های بسیار زیادی برپایه‌ی اتریوم و بیت کوین وجود دارند؛ اما همه‌ی آن‌ها ارزش توجه و سرمایه‌گذاری ندارند.

سال ۲۰۲۲، برای بازار رمزارزها سالی طاقت‌فرسا بوده است. این بازار پس از فروپاشی FTX، یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارز جهان و نبود قطعیت در اقتصاد جهانی، متزلزل شده و درنتیجه ترس و بی‌اعتمادی و شک‌وتردید در این حوزه به بیشتر از حد انتظار رسیده است. این شرایط باعث شد ارزش کلی بازار رمزارزها با کاهش حیرت‌انگیز ۷۲ درصدی، از ۳ تریلیون‌دلار در نوامبر ۲۰۲۱ به ۸۵۰ میلیارد دلار در لحظه‌ی نگارش این مقاله کاهش یابد.

به‌گزارش TomsHardware، تعداد توکن‌های قابل‌معامله از نوامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه‌ی ۲۰۲۲، افزایش یافته است. بازار گاوی باعث شد اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد و سرمایه‌گذاران بزرگ به حوزه‌ی رمزارزها افزایش یابد و جای تعجب نیست که با رسیدن ارزش توکن‌ها به بیشترین سقف‌های تاریخی، شاهد راه‌اندازی پروژه‌های جدید در این فضا باشیم. کاهش تعداد توکن‌ها عمدتاً به چند دلیل رخ می‌دهد: یا پروژه‌ی مدنظر نتوانسته است از زمستان کریپتو جان سالم به‌در ببرد یا این اتفاق به‌دلیل کاهش درخورتوجه حجم سرمایه‌گذاری کاربران و نهادها روی داده است. گفتنی است دلیل دیگری هم وجود دارد و آن کلاه‌برداری‌بودن برخی پروژه‌ها است.

کوین‌گِکو که درمقایسه‌با CoinMarketCap از روش تحلیل متفاوتی استفاده می‌کند، تصویر بسیار جالبی درباره بازار رمزارزها ارائه داده است. این منبع تخمین می‌زد که از میان ۸,۰۰۰ توکنی که در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد‌ه‌اند، اکنون فقط حدود ۵۹ درصد آن‌ها همچنان به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

طرفداران حوزه‌ی رمزارزها سریعاً چرخه‌های ارزهای دیجیتال را با سایر فناوری‌های تأثیرگذار مثل رویدادهای مرتبط با حباب دات‌کام مقایسه می‌کنند. متأسفانه طمع زیاد برای کسب سود به کلاه‌برداری و انفجارهای اقتصادی در آن زمان منجر شد. شرایط حباب دات‌کام دقیقاً همان اتفاقی است که در حوزه‌ی رمزارزها درحال رخ‌دادن است؛ جایی‌ که با صعودی‌شدن بازار، انواع شرکت‌های کلاه‌بردار فعالیت‌هایی را آغاز می‌کنند و تنها هدف آن‌ها کسب سود است. بااین‌حال، عکس این اتفاق نیز صادق است و در بازارهای نزولی مردم، کمتر به سرمایه‌گذاری ترغیب می‌شوند و بدین‌ترتیب، بخت خیلی کمتری برای موفقیت پروژه‌های کلاه‌برداری وجود خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات