نسخه ۵۴ فایرفاکس با قابلیت چندپردازشی سرعت وب‌گردی را افزایش می‌دهد

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نسخه‌ی ۵۴ مرورگر فایرفاکس به یک قابلیت کاربردی مجهز شده است که سرعت وب‌گردی شما را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

کاربرانی هستند که همواره نسبت به عملکرد مرورگر فایرفاکس شکایت دارند. اما به نظر می‌رسد با تدبیر موزیلا، قاعده‌ی بازی در حال تغییر است و نسخه‌ی جدید این مرورگر نه‌تنها حافظه‌ی کمتری مصرف می‌کند، بلکه سرعت بیشتری در وب‌گردی دارد.

گوگل کروم همچنان یکی از بهترین مرورگرهای بازار است و مایکروسافت نیز با مرورگر جدید خود به نام اج، توانسته‌ مرورگر پرسرعتی را معرفی کند. اما فایرفاکس مدت‌ها است از رقبای خود عقب مانده است.

امروز موزیلا نسخه‌ی ۵۴ مرورگر فایرفاکس را بهترین نسخه‌ی این مرورگر تاکنون اعلام کرد که بهبودهای زیادی روی سرعت وب‌گردی و کاهش مصرف حافظه آن انجام شده است. در حالی که در نسخه‌های قبلی تمامی تب‌ها در یک پردازش سیستم عاملی کار می‌کردند؛ در نسخه‌ی ۵۴ مرورگر فایرفاکس به‌منظور بهبود سرعت و پاسخ‌دهی سریع‌تر، از قابلیت چندپردازشی مستقل پشتیبانی می‌شود.

موزیلا نام این پروژه را E10s اعلام کرده است که به فرایند شیمیایی الکترولیز و تقسیم مولکول‌های آب به عناصر اصلی خود یعنی هیدروژن و اکسیژن اشاره دارد. پروژه‌ی E10s در حال تکمیل است و در حال حاضر می‌تواند با چهار فرایند پردازشی، محتوای صفحات وب در تب‌های بازشده را اجرا کند.

فایرفاکس ۵۴

به لطف این قابلیت، صفحاتی که پیچیدگی زیادی دارند، تأثیر کمتری بر سرعت و پاسخ‌دهی دیگر تب‌های مرورگر خواهند داشت. پروژه‌ی E10s یعنی فایرفاکس نسبت به گذشته از سخت‌افزار سیستم به‌مراتب بهتر استفاده می‌کند تا تجربه‌ی کاری بسیار خوبی از جمله بهترین تعادل میان مصرف حافظه و عملکرد دستگاه و در نتیجه بهینه‌سازی مرورگر روی سیستم‌هایی با حافظه‌ی پایین فراهم کند.

به گفته‌ی موزیلا، فایرفاکس ۵۴ نسبت به رقبای خود روی ویندوز ۱۰، مک و لینوکس، حافظه‌ی کمتری مصرف می‌کند. به عنوان مثال در ویندوز ۱۰، تنها اینترنت اکسپلورر ۱۱ نسبت به فایرفاکس ۵۴، حافظه‌ی کمتری مصرف می‌کند و مرورگرهای اج و کروم به‌مراتب مصرف بیشتری از حافظه دارند.

البته فایرفاکس ۵۴ بهبودهای دیگری داشته است که می‌توان به دکمه‌ی ساده‌سازی شده‌ی دانلود و پنل وضعیت اشاره کرد. مشکلات امنیتی نیز طبق معمول در این نسخه برطرف شده و محل نگهداری بوکمارک‌های نسخه‌ی موبایل تغییر کرده است.

سرعت بهتر وب‌گردی در کنار مصرف کمتر حافظه قابلیت خوبی است و به نظر می‌رسد حالا فایرفاکس ۵۴ می‌تواند جایگزین مناسبی برای مرورگرهایی چون اج و کروم باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات