خودروی خودران تورک در CES 2018 معرفی شد

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تورک رباتیکس در نمایشگاه CES 2018 از نوعی خودروی خودران رونمایی کرد که مانند انسان رانندگی می‌کند و احتمالا در آینده نزدیک در دسترس عموم خواهد بود.
تبلیغات

خودرو از جاده پارادایس در لاس وگاس پایین می‌آید، به سمت چپ جاده می‌رود و هنگامی که چراغ سبز شد، از دور برگردان عبور می‌کند. همه‌ی این کارها را کاملا ایمن و قانونی انجام می‌دهد؛ طوری که انگار راننده پشت فرمان نشسته است. بله خودروی مورد بحث یک مدل خودران است که مانند انسان در پشت فرمان عمل می‌کند؛ خودروی لکسوس RX 450h که توسط تورک رباتیکس (Torc Robotics) اصلاح شده است و شاید اولین خودروی خودرانی باشد که می‌تواند از دور برگردان نیز بدون مشکل عبور کند و تجربه رانندگی بسیار خوبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. 

torc / خودروی خودران تورک

مایکل فلمینگ مدیر عامل و بن هیستینگیز مدیر بخش فنی تورک رباتیکس، در آزمایش خودروی خودران تورک همراه با وین کانینگهام اظهارات جالبی درباره مسیرهای رانندگی، دینامیک خودرو و زوایای فرمان به گزارشگر CNET ارائه می‌دهند که به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود.

خودروی خودران تورک رباتیکس که به نمایشگاه CES 2018 آمده است، نشان می‌دهد چگونه می‌تواند حتی در شرایط شلوغی از ترافیک عبور کرد بدون این‌که مشکلاتی مانند تصادف رخ دهد. به نظر می‌رسد رانندگی با خودروی خودران بسیار جالب باشد؛ درحالی‌که خودرو از خیابان‌ها و بزرگراه‌های لاس وگاس عبور می‌کند، مسیر حرکت خودرو توسط GPS مشخص می‌شود و به کمک لیدار، رادار و دوربین‌های خودرو محیط اطراف را تشخیص می‌دهد. نرم‌افزار خودران آسیموف (Asimov) تورک به‌منظور تشخیص چگونگی برخورد با ترافیک، عابران پیاده و دوچرخه‌ها با توجه به چراغ راهنمایی، خطوط حرکت و سایر زیرساخت‌های شهری عمل می‌کند.  

طی سال‌های اخیر خودروهای خودران موفقیت‌های زیادی برای توسعه پیدا کرده‌اند؛ زیرا شرکت‌هایی اعم از خودروسازان بزرگ و سنتی، تأمین‌کنندگان تجهیزات خودرو و غول‌های فناوری به سمت تولید چنین خودروهایی حرکت کرده‌اند و این مسیر را با امیدواری بسیار زیادی طی می‌کنند. پیشگامان این فناوری وعده داده‌اند که علاوه بر راحتی و قابل دسترس بودن، جاده‌هایی بسیار امن‌تر نیز برای انسان‌ها فراهم می‌کنند.

تورک رباتیکس خیلی شناخته‌شده نیست؛ ولی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که در زمینه ساخت خودروی خودران فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با همکاری ویرجینیا تک (Virginia Tech) سومین پیروزی خود را در رقابت شهری دارپا در سال ۲۰۰۷ به دست آورد؛ مسابقه‌ای که با حمایت دولت برای مقابله با چالش‌های محیط زندگی شهری و توسعه فناوری خودروی خودران برگزار می‌شد. فلمینگ اشاره می‌کند که تورک در رتبه نخست شرکت‌های خصوصی برای تولید خودروهای خودران قرار گرفته است.  

در طول چند سال گذشته، خودروهای خودران زیادی رانندگی در مسیرهای پیست و جاده‌های عمومی را تجربه کرده‌اند؛ اما شاید سواری با خودروی خودران تورک، به دلیل بلوغ نرم‌افزار یکی از بهترین سواری‌ها باشد؛ چرا که این خودرو با وجود چالش‌های بسیار، با رفتار بسیار شبیه انسان و در عین حال ایمن رفتار می‌کند.

در شرایطی مانند تابش شدید نور آفتاب، انعکاس نور از سطح جاده باعث می‌شود راننده خطوط را نبیند؛ ولی در آزمون‌هایی که خودروی خودران تورک گذراند، توانست موقعیت خود را کاملا حفظ کند و البته تورک رباتیکس ادعا کرده است که این فناوری در باران نیز به‌خوبی عمل می‌کند.

torc / خودروی خودران تورک

تورک رباتیکس خودروی لکسوس RX 450h را به لیدار، دوربین و رادار مجهز کرده است. با این حال، تورک روی توسعه‌ی نرم‌افزاری برای رانندگی خودران متمرکز شده و به همین دلیل با تأمین‌کنندگان حسگر و ریزتراشه همکاری خوبی دارد.

در بخشی از جاده هنگام پیچیدن به سمت راست، دو خودروی دیگر در مقابل خودروی خودران پیچیدند که البته مشکلی پیش نیامد و خودروی تورک چندین ترمز کوچک شبیه عملکرد انسان گرفت و اجازه داد خودروها عبور کنند سپس مسیر خود را ادامه داد. چنین عملکردی برای یک خودروی خودران واقعا فوق‌العاده است. 

در بخشی دیگری از مسیر راننده‌ای به اشتباه راهنمای سمت راست خود را روشن کرد و سپس آن را به راهنمای چپ تغییر داد و در نهایت به سمت چپ پیچید. هیچ مشکلی وجود نداشت و خودروی خودران تورک فضای باز روبروی خود را تشخیص داد و در نهایت پشت سر خودرویی در خط کناری قرار گرفت. 

البته، خودروها با شرایط چالش‌برانگیز بسیاری در جاده مواجه می‌شوند که خودروهای خودران با آن مواجه نیستند. فلمینگ ویدیویی درباره آزمایش قبلی خودروی خودران تورک نشان داد که در آن خودروی دیگری در خیابان مسیر را کاملا اشتباه حرکت می‌کرد. با این حال خودروی تورک اقدامات لازم را انجام داد، ترمز کرد و به دیگر خودروها اجازه عبور داد تا مشکلی پیش نیاید. 

فلمینگ هنگام صحبت کردن در مورد نرم‌افزار خودران تورک پرسید: «ایمن‌ترین چیز برای برای یک خودروی خودران چیست؟ آیا نرم‌افزار خودران تورک قادر است هر وضعیتی که در جاده رخ دهد را مدیریت کند و رفتار مناسبی در آن شرایط انجام دهد؟»

فلمینگ می‌گوید:

تعداد زیادی از این موارد وجود دارد. با این حال خودروی خودران تورک بیش از ۱۰ سال آزمایش رانندگی داده است و حدود یک میلیون گیگابایت داده در شرایط مختلف دارد. هر بار موردی غیر عادی اتفاق می‌افتد، مانند یک راننده ناشی یا خلاف‌کار، تورک این وقایع را ضبط می‌کند که چگونه وضعیت خودرو تغییر کرده است. در آینده تغییراتی را که با توجه به شرایط جدید لازم است اعمال می‌کند. دفعه بعد در وضعیتی مشابه، هر خودروی دیگری مجهز به نرم‌افزار تورک از این تجربه استفاده می‌کند.

جمع‌آوری این داده‌ها نه‌تنها از طریق آزمایشات در جاده‌های عمومی، بلکه در پیست و محیط مجازی نیز انجام می‌شود. بسیاری از موارد خاصی که نرم‌افزار نیاز به مقابله با آن دارد، به‌ندرت در دسترس عموم قرار می‌گیرد؛ اما مهندسان می‌توانند سناریوهایی را که ممکن است اتفاق بیفتد، شبیه‌سازی کنند و در برای دسترسی روی نرم‌افزار قرار دهند.

آزمایش خودروی خودران تورک به پایان رسید. تورک رباتیکس نیز به تعدادی از شرکت‌های دیگر از جمله Aptiv و Navia می‌پیوندد که خودروهای خودران خود را برای حضور در نمایشگاه CES 2018 به خیابان‌های لاس وگاس آورده‌اند. به این ترتیب شرکت‌کنندگان در نمایشگاه اولین سفر خود را خودروهای آینده دنیای حمل و نقل انجام می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات