کنتیننتال از بطری آب و مواد بازیافتی، تایر سازگار با محیط زیست می‌سازد

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کنتیننتال از تایر مفهومی Conti GreenConcept رونمایی کرد که در ساخت آن از قاصدک، پوسته‌ی برنج و بطری‌ آب معدنی بازیافتی استفاده می‌شود. این محصول، حدود ۷٫۵ کیلوگرم وزن دارد.
تبلیغات

تعداد بی‌شماری از افراد و به‌خصوص صاحبان خانه‌های شخصی ویلایی از قاصدک متنفر هستند؛ اما ممکن است قاصدک‌ها راه خود را به نسل بعدی لاستیک‌های سازگار با محیط زیست باز کنند. به گزارش Carscoops، همان‌طور که در جدیدترین طرح مفهومی کنتیننتال (Continental) پیش‌بینی شده است، لاستیک آینده می‌تواند سبز باشد؛ زیرا بیش از نیمی از مواد اولیه استفاده‌شده در کانتی گرین‌کانسپت (Conti GreenConcept) یا بازیافتی هستند یا از منابع تجدیدپذیر تهیه می‌شوند.

رونمایی از تایر مفهومی کنتیننتال / Continental GreenConcept tire

در قسمت تجدیدپذیر، تایر دارای مواد زیستی مانند لاستیک طبیعی تهیه‌شده از قاصدک، سیلیکات تهیه‌شده از خاکستر پوسته برنج و روغن‌های گیاهی و رزین است. این باعث می‌شود استفاده از مواد ساخته‌شده از نفت خام برای تولید تایر خودرو به مقدار در خور توجهی کاهش یابد. این تنها بخشی از داستان است؛ زیرا ۱۷ درصد دیگر از مواد بازیافتی مانند فولاد بازیافتی و دوده صنعتی (کربن سیاه) بازیافتی تأمین می‌شود.

اما نکته‌ی در خور توجه، اولین استفاده صنعتی از پلی‌استر ساخته‌شده از بطری‌ پلاستیکی بازیافتی است. پلی‌استر در بدنه‌ی لاستیک استفاده می‌شود و مسئولان کنتیننتال می‌گویند بیش از ۶۰ بطری را می‌توان مجدداً برای تولید مجموعه‌ای از چهار لاستیک استفاده کرد. این ایده به مفهوم محدود نمی‌شود؛ زیرا این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای توسعه‌‌ی تدریجی فناوری ContiRe.Tex در سال آینده است.

تایر مفهومی کنتیننتال / Continental GreenConcept tire با مواد بازیافتی

لاستیک جدید کنتیننتال علاوه بر سبز بودن، بسیار سبک‌وزن است و وزن آن تنها به ۷٫۵ کیلوگرم (۱۶٫۵ پوند) می‌رسد. این مقدار تا ۴۰ درصد کمتر از لاستیک معمولی است و کاهش وزن با بهینه‌سازی الگوی آج، استفاده از دیواره‌ی مخصوص و انتخاب طرح پوششی (روکش) جدید با «هسته‌ی بهینه‌ی وزن» امکان‌پذیر شده.

تایر مفهومی کنتیننتال با در نظر گرفتن وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست طراحی شده است و آج منحصربه‌فرد آن باعث می‌شود مقاومت بسیار کمی در برابر غلتش داشته باشد که در سیستم برچسب تایر اتحادیه اروپا، حدود ۲۵ درصد از کلاس A (بهترین امتیاز ممکن) پایین‌تر است. این قابلیت می‌تواند به خودروهای برقی اجازه بدهد تنها از طریق لاستیک‌ها، حدود ۶ درصد شعاع حرکتی خود را افزایش بدهند.

لاستیک مفهومی کنتیننتال به‌صورت ۱۰۰ درصد از لاستیک طبیعی Taraxagum ساخته شده و این لاستیک به گونه‌ای طراحی شده است که چند بار  آج جدید روی آن نصب می‌شود. این امر به حداکثر رساندن اعتبارنامه سازگار با محیط زیست کمک می‌کند؛ زیرا می‌توان چند بار از بدنه‌ی آسیب‌ندیده استفاده کرد.

نمای سه چهارم تایر مفهومی کنتیننتال / Continental GreenConcept tire

دیوید اودانل، از مسئولان کنتیننتال، در این زمینه گفت:

تایر مفهومی کانتی گرین‌کانسپت بر تعهد ما مبنی بر تبدیل شدن به پیشروترین شرکت لاستیک‌سازی از نظر مسئولیت‌های زیست محیطی و اجتماعی تا سال ۲۰۳۰ تأکید می‌کند و این جاه‌طلبی درباره‌ی هر حلقه از زنجیره ارزش اعمال می‌شود. مواد اولیه با منابع پایدار، طراحی سبک و تجدیدپذیر آج، عوامل کلیدی در پایدارتر ساختن لاستیک‌های آینده است.
مزایای تجدیدپذیری تایر مفهومی کنتیننتال / Continental GreenConcept tire
مراسم رونمایی از تایر مفهومی کنتیننتال / Continental GreenConcept tire
آج تایر مفهومی کنتیننتال / Continental GreenConcept tire
طرح آج تایر مفهومی کنتیننتال / Continental GreenConcept tire
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات