نشان RS در خودروهای فورد، بیانگر قدرت واقعی است. فورد با حرکتی هوشمندانه، روی یک مدل معمولی، امکانات ویژهای تحویل میدهد که مردم عادی نیز توان خرید آنرا دارند. فورد فوکوس آخرین محصول این برند است که در حال حاضر، دو حرف RS، بر روی آن حک میشود.
RS
آیا میدانستید که RS مخفف چه کلمههایی است؟ RS کوتاه شده دو کلمه رالیاسپرت (Rally Sport) است.
اولین خودرو جادهای که نشان RS داشت نسل اول اسکورت 1600 (Escort) بود. اسکورتهای رالی پیروزیهای زیادی در مسابقات جهانی به درست آوردند و فورد به دنبالی راهی بود تا از موفقیت اسکورت در رالی، استفادههای بیشتری ببرد. از سال ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۵ که آخرین مدل RS عرضه شده است، ۲۰ مدل مختلف RS وارد جادهها شدهاند.
نسل اول
این خودرو نمایانگر پیدایش فورد فوکوس و نسخهی RS است؛ ارتفاع کمتر، عرضبیشتر و قدرت بالاتر. این مدل، تمام ویژگیهای RS را دارد.
این خودرو دارای پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ است که ۲۱۲ اسببخار، قدرت تولید میکند. شاید بر اساس استانداردهای امروزی مقدار زیادی نباشد، ولی در سال ۲۰۰۲ بنچمارک هاچبکها محسوب میشد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل، ۵.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۳۰ کیلومتر در ساعت بود.
بحثبرانگیزترین مورد در نسل اول فوکوس RS محرک جلو بودنِ آن بود. فوردهای محبوب قبل از این مدل، مانند سیِرا (Sierra) و اسکورت کاسورث (Escort Cosworth) چهارچرخ محرک بودند. جالب این است که فورد بر روی هر ۴,۵۰۱ خودروی فوکوس RS که فروخت، ضرر داد.
نسل دوم
نسل دوم فوکوس RS یکی از خشنترین ظاهرها را در بین هاچبکهای تمام دوران داشت.
گلگیرهای برجسته و رنگ سبز Ultimate مطمئناً توجه همه را جلب میکرد. این خودرو با پیشرانه ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری، ۳۰۱ اسببخار، قدرت تولید میکرد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ با کمی کاهش به ۵.۷ ثانیه رسید؛ اما حداکثر سرعت به ۲۶۲ کیلومتر در ساعت افزایش یافته بود. این خودرو نیز با محور جلو تولید شد، که به عقیده بسیاری، فرستادن این میزان قدرت به چرخهای جلو، نمیتوانست نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.
با اینحال، مهندسانِ با استعداد فورد، سیستم تعلیقی به نام RevoKnuckle را توسعه دادند. این سیستم برگرفته از سیستم قدیمی مکفرسون (مهندس ارشد شرکت شورلت) بود که با جدا کردن اعمال فرمان و فنربندی، باعث کاهش انحراف تحت گشتاور میشود و خودرو را در مسیر مستقیم، نگه میدارد. البته این سیستم خیلی هم جوابگوی نسل دوم فوکوس RS نبود.
نسل سوم
و بالاخره فورد با عرضه نسل سوم در سال ۲۰۱۵، آرزوی بسیاری را برآورده کرد؛ فورد فوکوس RS با چهار چرخ محرک.
اگر چه که پیشرانه ۲.۳ لیتری این خودرو از نسلهای قبل فوکوس RS کوچکتر است، اما قدرت آن به ۳۴۵ اسببخار افزایش یافته. ترکیب این قدرت با چسبندگی بهتر به لطف سیستم دو دیفرانسیل، زمان سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ فوکوس RS را به ۴.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آنرا به ۲۶۶ کیلومتر در ساعت رسانده است.
این مدل دارای حالت تنظیمات مخصوص دریفت است که راننده معروف مسابقه، کِن بلاک در توسعه آن نقش داشته است. این حالت اجازه میدهد که قدری خودرو سر بخورد؛ البته باید با لاستیکها خداحافظی کنید.
زیبایِ سیاه
فورد فوکوس RS500 نسخه ویژه و محدودی از نسل دوم RS بود.
از این خودرو ۵۰۰ دستگاه ساخته شد که ۱۰۱ نسخهی آن، در سال ۲۰۱۱ وارد بریتانیا شد و باقی خودروها در سرتاسر جهان عرضه فروش رفت. قدرت این خودرو از ۳۰۱ اسببخار به ۳۴۵ اسببخار تقویت شد.به قدری انتظارات برای این هیولای سیاهِ مات بالا بود که سایت پیشنمایش رسمی خودرو هک شد و تصاویر آن، قبل از رونمایی رسمی لو رفت.
این اتفاق باعث شد تا، قبل از معرفی رسمی خودرو، مردم برای پیش خرید به نمایندگیهای فورد حجوم ببرند. پس از اینکه پیش فروش خودرو آغاز شد، در عرض ۱۲ ساعت تمام ۵۰۰ موجودی آن به فروش رفت. در حال حاضر، احتمال معرفی نسخه RS500 از نسل سوم فعلی، وجود دارد و تصاویر جاسوسی از چنین محصولی، منتشر شده است.
RS همیشه ارزشمند است
مدلهای RS افت قیمت خیلی کمی دارند که فوکوس هم مستثنی نیست. در حال حاضر نسل اول فوکوس با کارکرد بیش از صد هزار کیلومتر، در حدود قیمت ۱۳ هزار دلار معامله میشود. فوکوس RS نسل دوم با کارکرد پایینتر حدود ۳۲ هزار دلار قیمت دارد. قیمت نمونهی دست دوم فوکوس RS فعلی، هنوز هم افت چندانی نکرده است و نزدیک به ۳۵ هزار دلار فروخته میشود.
اخیراً در یک حراجی، فورد سیِرا RS500 کاسورث، به قیمت ۱۱۵ هزار پوند (حدود ۱۵۰ هزار دلار) فروخته شد؛ به نظر میرسد فوکوس RS نیز در آینده همین شرایط را داشته باشد.