اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو چیست؟ ورود مستقل خودروسازان بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی
علی خاکساری در مورد معنای اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو اعلام کرد: «خودروسازان نباید معنای اقتصاد مقاومتی را تنها در تولید داخل بودن خودرو خلاصه کنند و به رویکرد کنونی خود در تولید خودروهای بیکیفیت و گران ادامه دهند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: «اقتصاد مقاومتی رویکردی برای تقویت تولید کالاهای با کیفیت در داخل کشور است. اقتصادی مقاومتی به این مفهوم نیست که در بازاری انحصاری هر کالایی با هر کیفیتی تولید شود.»
خاکساری در تعریف اصطلاح تولید داخل و حمایت از تولید داخل گفت: «مونتاژ خودروهای روز و با کیفیت جهان در داخل کشور نیز تولید داخل محسوب میشود و از راههای اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است. حمایت از تولید داخل به این معنا نیست که هر کالایی حتی با کیفیت پایین در داخل کشور و با برند ایرانی تولید شود؛ بلکه هر محصول باکیفیتی که در داخل کشور چه با برند ایرانی چه با برند خارجی تولید و مونتاژ شود، تولید داخلی محسوب میشود.»
او افزود:«باید اجازه داد که خودروسازان بزرگ جهان، مستقل از شرکت ایران خودرو و سایپا محصولاتشان را در داخل کشور تولید کنند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر انتقال فناوری و دانشبنیان شدن بخشهای مهم اقتصادی به عنوان راهکار اقتصاد مقاومتی تاکیده کردهاند، اعلام کرد: «تقویت تولید داخل در صنعت خودرو به معنای ورود مستقل خودروسازان جهانی و تولید خودروهای روز جهان در داخل کشور است. نتیجهی چنین تولیدی ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمدهای مالیاتی کشور و از همه مهمتر تأمین رضایت مصرفکنندگان ایرانی خواهد بود.»
خاکساری تأکید کرد: «در مقابل نیز تولید خودروهای بیکیفیت و گران که رضایت مصرفکننده را جلب نمیکند، خلاف اهداف اقتصاد مقاومتی است.»